Komplikation kastrering

cello

Trådstartare
Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet.
Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började han röra sig stelt. Jag ringde sönder veterinären som hela tiden sa att det verkade lugnt, att de kan vara besvärade ett tag.

Det verkade lugna sig, men efter 5 veckor öppnade sig en liten böld på ena sidan och veterinären kom och öppnade och spolade ur. Kände då en svullnad innanför som skulle ultraljudas om den inte försvann på ett par veckor. Det gjorde den inte och vet kom tillbaka och ultraljudade. Trodde först en lymfknuta men testade att öppna och massa var kom ut. Efter ett par dagar rörde han sig mycket bättre och veterinären var här igår igen och spolade ur samt kände ordentligt och kunde inte känna nån svullnad längre.
Ponnyn får nu penicillin också.
Jag har ändå varit orolig att det ska ha blivit nåt fel längre in och tänkte åka till klinik och kolla upp ordentligt. Detta var dock innan vet var här senast och sa att allt såg bra ut.

Vad hade ni gjort? Tror ni att det kan vara så ”enkelt” att det hade läkt fel och att det nu blir bra med öppning spolning osv?

Jag är tveksam på att åka iväg då vi inte varit iväg några långturer, samt att det ser ut att bli riktigt risigt väglag nästa vecka. ⛸🧊

Vågar man vänta och se om den här behandligen hjälper?
🙏🙏
 
Penicillinet borde göra verkan på infektionen så jag hade hållt koll på området och tempat dagligen samt kollat allmäntillstånd i det här läget. Det är inte helt ovanligt att var kan bildas i fickor om man har lite otur.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp