Kompostmask

wrangler

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av kompostmaskar i gödselstacken?

Var hittar man dessa och vilka är bäst till större gödselstackar?

Funkar de i alla typer av gödsel (halm,spån,torv,kartong osv)

Hur mycket/många går det åt i normala fall och hur länge överlever dom? Planterar man in nya efterhand?
 
Sv: Kompostmask

Jag har maskar i min gödselstad och jag tycker att det verkar fungera alldeles utmärkt. Jag har inget att jämföra med eftersom jag skaffade maskar när jag köpte hus med befintlig gödselstack. I vicket fall blir det fin kompost som trädgårdsägare gillar.

Jag köpte för lite mask i början så det har tagit ett tag för maskarna att bli tillräckligt många men nu smaskar dom i sig skiten. :d

Det är lite pyssel, maskarna jobbar bäst när det är runt 15 grader varmt och regn men då riktigt ser man hur högen krymper.:laugh:

Jag köpte mina maskar av en tjej i Sjöbo och dom heter något på e. men Googla på kompostmask så hittar du det.

Lycka till!
 
Sv: Kompostmask

Tack för svar!

Jag har tak över min gödselstack...kan det bli ett problem tro?
 
Sv: Kompostmask

*kl*

Håller de sig nere i stacken eller rör de sig på ett sätt så att man ser dem? Jag har ingen gödselplatta, flyttar de vidare då? :D Alltså till jorden bredvid etc?
 
Sv: Kompostmask

Någon här som har erfarenhet av kompostmaskar i gödselstacken?

Var hittar man dessa och vilka är bäst till större gödselstackar?

Funkar de i alla typer av gödsel (halm,spån,torv,kartong osv)

Hur mycket/många går det åt i normala fall och hur länge överlever dom? Planterar man in nya efterhand?
Hej!Ommamasken heter dem,googla så hittar du det säkert!:bump:
 
Sv: Kompostmask

Hej! Jag har också kompostmask. Slog på internet och fann kompostmask.se, där kan du lära dig mer om dessa underbara hjälpredor. :p
Jag planterade in dem för ett och ett halvt år sedan. Det tog ett tag innan de hade förökat sig så att det försvann i lagom takt till min mängd gödsel från mina hästar. Kan dock säga att jag kommer att använda annat än halm i år och får då se om maskarna kommer att trivas lika bra. Man ska verkligen se till att gödselstacken inte blir för varm och absolut inte heller för torr. De tycker inte om varken värme eller kyla. Har nu tömt min gödselcontainer för sommaren men har sparat en hög som jag vet innehåller mask. Hästarna är ute på bete och jag får därför stödmata maskarna med grönsaksrester från matlagningen.:D
 
Sv: Kompostmask

För kall är det väl ingen risk att den blir men hur sjutton vet man att det är lagom temp (inte för varm) och inte för torrt, och vad gör man om den blir det???
 
Sv: Kompostmask

Japp, jag har stått och vattnat med vattenslangen ett flertal ggr, framförallt under sommaren förra året. Det är väldigt lätt hänt att halmgödselstacken är för torr och även om man packar den som sören så kan den lätt bli torr. Man ser det framförallt när man senare tar bort den. Jag märkte också att där gödselstacken "brunnit" ville inte maskarna vara p g a värme och torka. De håller sig då gärna i utkanten runt containerns väggar och snaskar där mest och då kan man ibland sjunka ner väldigt där när man klättrar på stacken. De är gladast för där det blir lite mer geggit som t e x i kanten i botten på Containern, gärna där det mest ligger gödsel, inte så mycket halm. :laugh:
 
Sv: Kompostmask

Ja, visst är det;). Brukar säga att jag har massor med "maskotar". Tycker mycket om mina maskar för de hjälper mig bli av med göslet. Ska i år prova med halmpellets för det borde maskarna tycka mycket bättre om än halmen eftersom det går fortare att "preparera". Ska bli intressant och se om de tycker mer om det än om t e x spån. Borde göra det i alla fall.....
 
Sv: Kompostmask

Delvis knapplån.

Men när man "planterar in" maskarna från början, hur gör man då? Gräver ett hål i gödselhögen och stoppar ner dem? Håller de sig alltid i gödslet eller kommer de upp/fram så att man ser dem?
 
Sv: Kompostmask

Javisst, man gräver hål på några d m och sedan släpper man ner dem. Jag hade ganska mycket maskar redan från början så jag gjorde gropar på några ställen i gödselstacken och sedan la jag in maskarna med den jorden de hade med sig och sedan täckte jag över. Jag gjorde ju detta i februari och fick täcka över dem snabbt för annars fryser ju stackarna. :p.
Man ser inte dem på ytan utan måste då gräva sig in lite så brukar man se dem. De förökar sig snabbt.
Låter hel löjligt när jag pratar om mina små maskar....:o:D
 
Sv: Kompostmask

Så bra att de inte syns, jag är inte så väldans förtjust i denna sorts varelser, så är glad om det räcker att jag vet att de är där. ;)

Hur effektiva tycker du de är? Blir högen mkt mindre? Min gödselhög består av mängder av hästbajs, minimalt med spån och lite halm. Men absolut mest ren gödsel, då de står på halmbädd annars. Och så kommer ju ett och annat lass med ren dynga när jag mockat hagen.
 
Sv: Kompostmask

Jag tycker att de är mycket effektiva, svårt att säga exakt hur effektiva då det tar ett år innan de har förökat sig så så att de håller en gödselstack i schack till ungefär tre hästar. De ökar sig i förhållande till mängden gödsel man har där, sedan så beror det nog på förhållandena för dem, fuktighet, mm. Jag har för mig att de på Kompostmask.se beskriver hur mycket de äter per dag m m. De är inte äckliga alls, utan ser ut som daggmaskar men med ljusare partier i ändarna (Italiensk kompostmask). Riktigt gulliga faktiskt!:D
 
Sv: Kompostmask

Ok, men efter en tid håller de alltså en så pass stor gödselhög i konstant storlek? Jag har ju en liten häst och en ponny, och mokar vansinnigt snålt. Max en halv liten skottkärra per dag. Så en sådan hög kanske de klarar att hålla i en storlek så att den inte ökar i alla fall?

Verkar värt ett försök om inte annat! Vad kostar de? Och räckte det för dig att plantera in dem en gång?
 
Sv: Kompostmask

Absolut, de kommer att kunna hålla stacken konstant om du mockar snålt. Jag hade ena året fem hästar och nu i vintras bara tre. Jag hade halm och mockade ut bäddarna fler ggr under vinterhalvåret. Min container blev helt full men maskarna jobbade som sjutton och man såge verkligen i våras då de troligen var uppe i max antal, att högen sjönk för varje vecka. Det märktes också när man var uppe och trampade på den att man kunde sjunka ner ganska mycket. Men som sagt, det tar ett tag tills de har förökat sig, räkna med ett år. Jag tror att man brukar få dem i glassburksstorlek men jag vet inte antal, står på hemsidorna. Jag själv gjorde en annan deal och köpte en vattentunna (cirka fyra vanliga hinkar) osorterade, alltså innehöll en hel del jord. Betalade då fem hundra kronor.
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: aglaonema
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
805
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 675
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp