Kompromissa om boendeort

Nä det tror inte jag heller. Men jag tror att det är bra att berätta hur verkligheten faktiskt sett ut för oss andra, att ingen bara kan traska ut till drömhuset på dagens bostadsmarknad, utan att vägen dit oftast har varit längre. Den marknaden behöver man ju förhålla sig till. Jag är själaglad att jag fick rådet att köpa något så fort jag kunde av mina föräldrar.

Det håller jag helt med om. Det är nyttigt och intressant för mig också att höra, som också har mycket önskningar på begränsad budget. Jag tror dock att det framgått :)
 
Men herregud jag tycker VI är för gamla för barn då. Jag skiter väl i om andra är 10 eller 100 när de skaffar barn. Bryr mig noll om när andra väljer att skaffa barn. Vi vill inte ha barn efter en viss ålder och att jag känner så spelar noll roll för någon annan.
Det gjorde ju saker och ting ganska klart. Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. De två åren som ni inte kan spara så mycket ni vill får lov att bli nollår då. Vissa saker får man acceptera för att få det bättre i slutänden.
Med den summan ni har nu kan ni inte få ett hus där ni vill och som ser ut Exakt som ni vill. Någonstans mellan pris och läge måste ni helt enkelt prioritera. Det tar de flesta ett par flyttar innan de är hemma alternativt hitta rätt läge och köpa renoveringsobjekt alt. Bygga nytt på köpt tomt.
Om ni vill ha ett till barn så måste den önskan gå före hus. Fertilitet kommer inte tillbaka, men det gör lämpliga hus.
 
Det gjorde ju saker och ting ganska klart. Ni kan inte äta kakan och ha den kvar. De två åren som ni inte kan spara så mycket ni vill får lov att bli nollår då. Vissa saker får man acceptera för att få det bättre i slutänden.
Med den summan ni har nu kan ni inte få ett hus där ni vill och som ser ut Exakt som ni vill. Någonstans mellan pris och läge måste ni helt enkelt prioritera. Det tar de flesta ett par flyttar innan de är hemma alternativt hitta rätt läge och köpa renoveringsobjekt alt. Bygga nytt på köpt tomt.
Om ni vill ha ett till barn så måste den önskan gå före hus. Fertilitet kommer inte tillbaka, men det gör lämpliga hus.
Fast köper vi renoveringsobjekt så måste vi ju använda kontanterna till renovering och då har vi istället ingen kontantinsats och kan då inte få något bolån 🤷🏼‍♀️
 
Apropå diversitet så pratade jag med en vän nyss om boenden, och han sa att de måste tänka på rasism och sånt när de ska köpa hus. Hans sambo är svart och således även deras barn. Jag svarade att vi också måste tänka på sånt. Våra barn kommer se ut som Village of the damned. Vi måste se till att de inte får fel inflytande 😅

Men va? Tänker du att ni också kommer bli utsatta för att erat barn kommer bli blont och välklädd?
 
Nu skrev hon inte utsatt utan "får fel inflytande". En helt annan sak. Jag tolkar det som delvis ett skämt.

Jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre att jämföra någon som är rädd för rasism med att man är rädd för att ens egen unge ska få för mycket överklassinflytande över sig. Om det nu var så det var menat.
 
Men va? Tänker du att ni också kommer bli utsatta för att erat barn kommer bli blont och välklädd?

Nej, det var ett dels skämt om att vi kommer få väldigt ljusa barn men allvaret i det ligger väl i att de just kommer bli ljusa och därmed, i min mening, bör ha vänner med andra etniciteter för att bredda sina perspektiv så att de innefattar verkligheten för minoriteter, och inte blir priviligierade skitungar. Eller, i värsta fall, rasister.
 
Nej, ni får ha lite tålamod och vänta med renoveringarna och ta dem undan för undan. I takt med att ni får råd.
Håller med. Vi har "drömläget" men ingenting var gjort sen 70-80-90 tal. Vi tar ett rum om året. Det blir inte speciellt "dyrt" och vi har gott om tid att fundera. Att köpa, göra köket/badrum innan man flyttar in kan dock vara tacksamt. Det är jobbiga renoveringar att leva i.
 
@BernT Om vi backar tillbaka till det som tråden handlade om från början, dina respektive hans godkända områden. Skulle ni ha råd med ett enligt dig godkänt boende i ett av dina områden inom en snar framtid? Eller är situationen lika hopplös där? Eller blir situationen hopplös för att de områden som blir kvar är snordyra?

För om ni egentligen har råd med ett boende där, plus att det framför allt är hans ålder som gör att ni inte vill/kan vänta alltför många år med att skaffa ett till barn, förstår han hur mycket han säger nej till enbart för att där bor en människa i närheten som han inte gillar? Uppenbart mår du ju verkligen dåligt av det här, förstår han det? Ditt välmående borde ju kunna stå över en person flera kilometer bort som han inte tycker om?
 
Nja, alltså, det beror ju på vad du jämför med. Det är en himla skillnad på förort och landet när det kommer till utbud och diversitet, och skillnad förorter emellan. Dessutom är det skillnad på att ha innerstan 30 min bort eller 3h bort. Bott i både förort, innerstad och mindre städer som inte är Stockholm och i mina ögon är skillnaden väldigt stor.
Knivsta, en håla 30min med Regional-tåg från Stockholm City.
Ishall, simhall och en blomstrande kulturskola.
Sedan SL-pendeltåget kom dit så har priserna rusat i höjden.
Inte någon förort men nära till allt.
Även promenadavstånd till stranden.

Där köpte jag för nästan 30 år sedan en fallfärdig gård 7 min från stationen.
 
Knivsta, en håla 30min med Regional-tåg från Stockholm City.
Ishall, simhall och en blomstrande kulturskola.
Sedan SL-pendeltåget kom dit så har priserna rusat i höjden.
Inte någon förort men nära till allt.
Även promenadavstånd till stranden.

Där köpte jag för nästan 30 år sedan en fallfärdig gård 7 min från stationen.

Vi pratade faktiskt om just Knivsta, jag och min vän senast, de var sugna på att kika där. Själva tittar vi dessvärre mer söderut.
 
Fast köper vi renoveringsobjekt så måste vi ju använda kontanterna till renovering och då har vi istället ingen kontantinsats och kan då inte få något bolån 🤷🏼‍♀️
Man får göra en avvägning som ligger någonstans mittemellan "pengar kvar på banken" och "inga pengar till kontantinsats". Så har jag gjort, och så gör de flesta. Hade jag haft mer pengar hade jag lagt dem på att renovera badrummet plus fixa alla ytskikt i huset innan jag flyttade in. Nu får det istället komma efterhand - jag har lite pengar på banken och räknar också med att kunna ta ett privatlån (det som tidigare kallades blancolån) för badrumsrenoveringen. Och sedan få en ny värdering av huset och därmed kunna "baka in" det lånet i bolånet. Det är inte svart eller vitt, antingen eller, utan man får kompromissa med sig själv. Jag (som flyttade in i juni) har mitt sovrum som "fristad" - det är relativt nyligen renoverat och ser ut som jag vill. Alla andra rum behöver nya tapeter, nytt (eller ommålat) tak, nya lister osv. Det behövs nya innerdörrar. Men jag får ta det efterhand - ett rum i taget, en dörr i taget. Att helrenovera före inflyttning är förbehållet de "riktigt rika" i min värld.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 357
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 224
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp