Kompromissa om boendeort

Denna dök upp i mitt flöde 😂

0A137D5B-35E5-41AE-B735-7E094C5CA04F.jpeg
 
Vi pratade faktiskt om just Knivsta, jag och min vän senast, de var sugna på att kika där. Själva tittar vi dessvärre mer söderut.
De har byggt mycket där bara senaste året vad jag sett (när jag åkte förbi med tåget blev jag jätteförvånad). Och det finns planer på att bygga rejält mycket till (och en del protester mot det tror jag). Så snart är det nog en lite större tja vad det nu är.
 
Vi pratade faktiskt om just Knivsta, jag och min vän senast, de var sugna på att kika där. Själva tittar vi dessvärre mer söderut.
Det finns många fördelar med Knivsta.
Men det växer fort nu, så vill man vara med innan det blir för dyrt så får man nog skynda sig på.
När min exmake och jag köpte gården så var Knivsta en sunkig By som Uppsala hade satt på undantag i sin Kommun.
Vi behövde bo nära Arlanda så det var väldigt bra för oss.
 
De har byggt mycket där bara senaste året vad jag sett (när jag åkte förbi med tåget blev jag jätteförvånad). Och det finns planer på att bygga rejält mycket till (och en del protester mot det tror jag). Så snart är det nog en lite större tja vad det nu är.
Samhälle med Stadskomplex.
Planen är att bli en "Småstad".
Men städer görs ju inte längre.
Vi säger Samhället eller nere på Byn.

Fördelen med utbyggnaden är att det finns saker i centrum.
Man kan gå ut och äta, gå på puben, handla och lösa allehanda problem lokalt. Det finns t.o.m. Bauhaus numera. Civilisationen har anlänt till Knivsta.
 
Jag förstår faktiskt inte er som säger skaffa barn ändå. Förstår ni inte hur mycket inkomst som försvinner? Hur otroligt mycket svårare det blir att komma in på marknaden för oss då? Det är skitsvårt redan nu, att skaffa ett till i nuvarande situation är ju verkligen bara att göra alla olyckliga.

Jodå, jag förstår att inkomsten minskas. Å andra sidan får ni ett barn till som ni inte har om ni tjänar pengarna istället. Det blir ju en prioritering att göra, är det viktigaste att få ett barn medan ni är yngre eller att snabbare få råd med det perfekta boendet? Det valet har olika svar för olika personer, så hur ni vill prioritera kan bara ni själva komma fram till. Många jag känner har stannat vid ett barn, fast de från början trodde att de ville ha två. Som sagt, olika är rätt för olika personer men få kan välja exakt hur livet ska bli utan man får göra det bästa man kan utifrån hur saker och ting utvecklar sig.

Så det handlar liksom inte bara om ett bostadsköp utan det är rätt avgörande för allt annat i livet också. Det är ju därför jag tycker det är jobbigt och jag blir ledsen över hela situationen.

Det är förståeligt att situationen är stressande för boendet påverkar ju som du skriver så mycket av resten av livet. Men icke desto mindre innebär det att du och sambon måste sätta er ner och komma fram till vad som är viktigast för er. Väljer ni barn först eller huset först så får ni ju i alla fall något av det, kanske kan det kännas bättre att tänka så istället för att känna att du sitter fast och får ingenting?
 
Runt där jag bor nu med sambo, och är skriven, så formligen kryllar det av badplatser.
(Utanför Nyköping)
Så det är väldigt olika det där.
Oxelösund har ungefär femtielva badplatser och en fantastisk skärgård, och det har Stockholmarna upptäckt nu 🙈😏 glad att vi redan har vårat hus, huspriserna har fullkomligt exploderat de senaste åren, lägenheterna är inte riktigt ikapp Nyköping än, men det dröjer nog inte jättelänge det heller.
 
De har äntligen börjat bygga på Årstafältet och bygga ihop Årsta och Liljeholmen. Efter tio år av överklaganden. :banghead: Dock inte villor/radhus utan flerfamiljshus eftersom tomterna är vansinnigt dyra.

Ett område jag är mycket förtjust i är Linde som är en del av Enskede men ligger på Tvärbanans linje, nära Globen och Årstaberg. De har små Enskedehus som ligger relativt centralt och med bra kommunikationer och samtidigt inte är jättevillor utan lagom till en eller två personer. Tyvärr som allt annat i Stockholm är de inte billiga.
 
Samhälle med Stadskomplex.
Planen är att bli en "Småstad".
Men städer görs ju inte längre.
Vi säger Samhället eller nere på Byn.

Fördelen med utbyggnaden är att det finns saker i centrum.
Man kan gå ut och äta, gå på puben, handla och lösa allehanda problem lokalt. Det finns t.o.m. Bauhaus numera. Civilisationen har anlänt till Knivsta.
Mmm ert Bauhaus är rent av riktigt bra, har åkt dit från min lilla stad vars kommunpolitiker har jättekomplex och vill sluta vara en stad och istället bli en förort till Stockholm (eller en förort till en förort till Stockholm, med ett Landmärke!), tror de siktar mot att få bli Upplands Väsby men längtar desperat efter att få vara, gasp! Solna (att få vara Kista, med ett Tower! vore ju lite för stort), när vårt Bauhaus har lagerfel. (nej jag är inte bitter)
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 453
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp