Kompromissa om boendeort

Om ni har 6-7 miljoner, bygg nytt istället då?
Räcker tyvärr inte. Vi har räknat på det. Tomt ca 4-5 miljoner, hus 4 och så lite extra buffert 0.5 så 8.5-9.5 miljon i offerten jag fick senast. Sen har vi bestämt att vi vill inte bygga som första hus. Nästa boende absolut, men inte nu.
 
Finns det något annat viktigt ni är oense om som ni kan slänga med i dealen och kompromissa om? Tex att en får välja hus i "sitt" område men att den andra får köpa en hundvalp, bestämma bil, köpa motorcykel/häst/något annat dyrt och onödigt, bestämma vad ni ska göra på semestern de kommande tre åren, hur många år ni ska sikta på mellan barnen om ni är överens om att ni ska ha fler, vems familj ni ska fira högtider med, få extra egentid till en aktivitet det kommande året, etc?

(Tycker att det låter som att det är han som borde lägga sig eftersom du har bättre argument, men det är ju trevligt om han kan få sin vilja igenom med något annat i så fall.)
 
Finns det något annat viktigt ni är oense om som ni kan slänga med i dealen och kompromissa om? Tex att en får välja hus i "sitt" område men att den andra får köpa en hundvalp, bestämma bil, köpa motorcykel/häst/något annat dyrt och onödigt, bestämma vad ni ska göra på semestern de kommande tre åren, hur många år ni ska sikta på mellan barnen om ni är överens om att ni ska ha fler, vems familj ni ska fira högtider med, få extra egentid till en aktivitet det kommande året, etc?

(Tycker att det låter som att det är han som borde lägga sig eftersom du har bättre argument, men det är ju trevligt om han kan få sin vilja igenom med något annat i så fall.)
Jag kan vika mig för en Chanel flapbag i största storleken 😄 lite onödigt köpa en väska för 80k+ kanske.

Jag är fortfarande sur över att det jag kollade på häromdan och som i mitt tycke var perfekt gled ur händerna men vi har några bokade visningar nu och jag har varit fruktansvärt öppensinnad. Sen får vi se om det varar :p
 
Den där kommentaren får vi ganska ofta också faktiskt, även om vi inte riktigt har 6-7 miljoner att röra oss med.
Att köpa tomt här i Göteborg är inte så enkelt dock, och jävligt dyrt. 😅

Blir inte billigare att bygga än att köpa befintligt.

haha ja eller ”köp något i Örgryte!” Mm får jag låna 15 mille av dig då, eller helst få! En av dotterns klasskompisars föräldrar köpte hus för 14 mille. Men de är typ 15 år äldre än jag så jag försöker att inte jämföra även om det är svååååårt.
 
haha ja eller ”köp något i Örgryte!” Mm får jag låna 15 mille av dig då, eller helst få! En av dotterns klasskompisars föräldrar köpte hus för 14 mille. Men de är typ 15 år äldre än jag så jag försöker att inte jämföra även om det är svååååårt.

Jo men även om man har råd ska det ju kännas värt också 😅
Hade jag haft 14 miljoner hade jag nog inte köpt hus för den summan. Men å andra sidan kanske de har betydligt mer än så 🤷
 
Jo men även om man har råd ska det ju kännas värt också 😅
Hade jag haft 14 miljoner hade jag nog inte köpt hus för den summan. Men å andra sidan kanske de har betydligt mer än så 🤷
Jag hade haft konstant ångest i ett så dyrt hus tror jag. Men det är pga jag är poor haha. Har man råd med sånt hus så finns det nog mer i plånkan 🙈
 
Hur vet man förresten om priset är rimligt på ett hus? Ska man alltid buda minst utgångspris eller kan det ibland va befogat buda under? Och isåfall, hur vet man det?
 
Den där kommentaren får vi ganska ofta också faktiskt, även om vi inte riktigt har 6-7 miljoner att röra oss med.
Att köpa tomt här i Göteborg är inte så enkelt dock, och jävligt dyrt. 😅

Blir inte billigare att bygga än att köpa befintligt.

Samma här. Jag skulle gärna bygga! Men där vi tittar just nu blir det betydligt dyrare än att köpa ett OK hus. Flyttar vi ut ytterligare 30 min till så blir det väl ungefär samma pris, men då bor vi ju inte heller där vi vill.
 
Hur vet man förresten om priset är rimligt på ett hus? Ska man alltid buda minst utgångspris eller kan det ibland va befogat buda under? Och isåfall, hur vet man det?

DET beror på marknaden. I vissa kommunen börjar buden alltid under utgångspris och stånkar sig upp i nivå med begärt pris efter någon vecka.

I andra kommuner/delar börjar budgivningen i hallen på första visningen och då läggs bud 200 000 kr över begärt som utgångsbud. Det är sååå olika beroende på aktuell geografi.
 
Hur vet man förresten om priset är rimligt på ett hus? Ska man alltid buda minst utgångspris eller kan det ibland va befogat buda under? Och isåfall, hur vet man det?

Titta på snittpriser i området. Hemnet har massor av slutpriser tillgängliga så då kan man grotta ner sig i det, och sedan räkna med att husets skick och läge spelar in mycket bara några gator hit eller dit. Men innan man budar tycker jag att det är bra att ha en uppfattning om vad ett hus kostar ungefärligt i det området, totalt samt per kvm. Då får man också lättare en uppfattning om marknaden just nu är hög eller låg. Just nu är den väldigt hög, så jag hade avvaktat till hösten om jag vore ni. Och ja, man kan absolut buda under om man anser att utgångspriset är för högt.

Det flesta hus där vi kikar går just nu upp ca 1 miljon i budgivningen, men vissa börjar buda under och de säljs kring utgångspris. Beror hel på vilket utgångspris som är satt.
 
DET beror på marknaden. I vissa kommunen börjar buden alltid under utgångspris och stånkar sig upp i nivå med begärt pris efter någon vecka.

I andra kommuner/delar börjar budgivningen i hallen på första visningen och då läggs bud 200 000 kr över begärt som utgångsbud. Det är sååå olika beroende på aktuell geografi.
Tänker om säljaren blir förolämpad om man drämmer till med ett bud några 100 under utgångspris?
 
Den där kommentaren får vi ganska ofta också faktiskt, även om vi inte riktigt har 6-7 miljoner att röra oss med.
Att köpa tomt här i Göteborg är inte så enkelt dock, och jävligt dyrt. 😅

Blir inte billigare att bygga än att köpa befintligt.
Det är kanske inte billigare totalt att bygga nytt men man kan dela upp kostnaden genom att bygga litet och billigt och sen bygga till.

T.ex. man köper en tomt och bygger en 1,5 vån hus ifrån Älvsbyhus eller Smålandsvillan. Då är övervåningen oinredd så de första åren bor man på nedervåningen. Efter ett par år inreder man övervåningen, bygger garage, gör ordning trädgården osv. Om priset går upp kan man omvärdera huset och låna mer till utbyggnaden.

Det blir inte billigare men man kommer in på marknaden. Eftersom huspriserna ökar snabbare än lönerna, tror jag inte kommer bli det enklare att köpa sitt första hus.
 
Titta på snittpriser i området. Hemnet har massor av slutpriser tillgängliga så då kan man grotta ner sig i det, och sedan räkna med att husets skick och läge spelar in mycket bara några gator hit eller dit. Men innan man budar tycker jag att det är bra att ha en uppfattning om vad ett hus kostar ungefärligt i det området, totalt samt per kvm. Då får man också lättare en uppfattning om marknaden just nu är hög eller låg. Just nu är den väldigt hög, så jag hade avvaktat till hösten om jag vore ni. Och ja, man kan absolut buda under om man anser att utgångspriset är för högt.

Det flesta hus där vi kikar går just nu upp ca 1 miljon i budgivningen, men vissa börjar buda under och de säljs kring utgångspris. Beror hel på vilket utgångspris som är satt.
Kollar jag slutpriser så finns inget liknande tyvärr på ett av de. På det andra så har säljarna bott där en månad men ska ändå sälja. För flera hundra mer än de nyss köpte :p
 
Den där kommentaren får vi ganska ofta också faktiskt, även om vi inte riktigt har 6-7 miljoner att röra oss med.
Att köpa tomt här i Göteborg är inte så enkelt dock, och jävligt dyrt. 😅

Blir inte billigare att bygga än att köpa befintligt.
Jag vet inte om det framgick var i Sverige det gällde. Här är det till exempel inte speciellt lätt att få tag på en tomt, men min kommun säljer till ett fast "lågt" pris och kör först till kvarn. Då är det inga större problem att bygga nytt för 6 miljoner.
 
Det är kanske inte billigare totalt att bygga nytt men man kan dela upp kostnaden genom att bygga litet och billigt och sen bygga till.

T.ex. man köper en tomt och bygger en 1,5 vån hus ifrån Älvsbyhus eller Smålandsvillan. Då är övervåningen oinredd så de första åren bor man på nedervåningen. Efter ett par år inreder man övervåningen, bygger garage, gör ordning trädgården osv. Om priset går upp kan man omvärdera huset och låna mer till utbyggnaden.

Det blir inte billigare men man kommer in på marknaden. Eftersom huspriserna ökar snabbare än lönerna, tror jag inte kommer bli det enklare att köpa sitt första hus.

Men visst är det också så att du behöver ha 20% insats om du bygger, och 15% om du köper? Om jag inte förstått det fel. Det kan ju också ställa till det.
 
Tänker om säljaren blir förolämpad om man drämmer till med ett bud några 100 under utgångspris?

Så kan det absolut bli, å andra sidan så lägger jag ett bud jag tycker är rimligt och får ta med i beräkningarna att säljaren surar. Fast det är ju i normalfallet en mäklare emellan också, som kanske i viss mån kan lindra smällen (för säljaren).
 
Tänker om säljaren blir förolämpad om man drömmer till med ett bud några 100 under utgångspris?
En kompis till mig köpte precis en villa för 6 miljoner. Den låg förut ute för 12, både säljaren och mäklaren hade gjort en rejäl glädjekalkyl på vad huset borde vara värt och fick inga spekulanter alls innan de halverade priset.

Bud kan man alltid ge, sen är det upp till säljaren om det är okej eller inte. Det beror nog mycket också på anledningen till försäljningen. Har flera kompisar som köpt billigt från till exempel dödsbon och liknande :)
 
En kompis till mig köpte precis en villa för 6 miljoner. Den låg förut ute för 12, både säljaren och mäklaren hade gjort en rejäl glädjekalkyl på vad huset borde vara värt och fick inga spekulanter alls innan de halverade priset.

Bud kan man alltid ge, sen är det upp till säljaren om det är okej eller inte. Det beror nog mycket också på anledningen till försäljningen. Har flera kompisar som köpt billigt från till exempel dödsbon och liknande :)
Haha oj! Vilket fynd ändå, halva priset 😄

Jag tror det är separation på en av bostäderna som är anledningen till sälj. Plus det är inte riktigt färdigt men det gör inte oss något. Det som inte är klart är oviktigt för oss. Vi kan ju erbjuda snabb affär och behöver inte vänta på att bli av med nuvarande bostad, det kanske är positivt. Sen kan jag inte med att skambuda, men några hundra hade jag nog velat pruta.
 
Kollar jag slutpriser så finns inget liknande tyvärr på ett av de. På det andra så har säljarna bott där en månad men ska ändå sälja. För flera hundra mer än de nyss köpte :p

Nej man kommer nog aldrig hitta ett hus som motsvarar precis, men man kan få en uppfattning i grövre siffror genom att kolla runt lite. Men fördelen med marknadspris är ju att du vet, per definition, att du kommer köpa för marknadspris alltså vad huset just nu är värt. Kolla på huset och avvakta ett första bud. Budar någon utgångspriset så vet du ju att någon är villig att köpa för det priset, och då är det marknadspriset. Sen kan du börja buda och slutpriset blir ju då vad marknaden anser att huset är värt. Lägger ingen ett första bud på några dagar så kan du dra till med ett pris under utgångspris. Har huset inte fått en budare på en vecka anser jag att man absolut kan dra till med ett skamligare bud. Det betyder sannolikt att mäklaren satte priset för högt.

Men som sagt, även fast man vet att man betalat marknadspris så kan ju detta för stunden vara högt. Lönerna kommer inte hänga med utvecklingen just nu så jag tror det kommer dala lite snart. Sen gå upp igen. Lite så som marknaden brukar se ut. Jag hade undvikit att köpa på en topp om jag vore du, särskilt eftersom du flyttar från en hyresrätt. Det sägs ju att man "säljer och köper på samma marknad" när man flyttar och att det då inte spelar någon roll när detta sker, men ni ska ju enbart köpa vad jag förstått. Så då hade jag absolut avvaktat tills det svalnat lite. Det kan spara er flera 100k.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 449
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp