kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

J

jollan

står i valet och kvalet ang taket på vår blivande ligghall. Vad rekomenderar ni för typ av tak?
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Jag har plåt på min ligghall. Under plåten ligger en åldersbeständig plast som kondensskydd. Det har fungerat klockrent, nackdelen med plåten är väl isf oväsendet vid regnväder
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

*puttar upp*
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Kondensbehandlad plåt eller plåt och kondensduk .

Mia
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

okej, är det ingen som förespråkar råspånt?
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Råspont är väl inte dumt, men hur menar du? tänkte du bara ha spontat tak och sedan tjärpapp ovanpå? Du kan ju inte bara ha råsponten som den är, det blir ju varken tätt eller hållbart i längden.

I en ligghall så har du ju inte ett isolerat tak och därmed är både den billigaste och enklaste (och mest underhållsfria) lösningen kondensduk & plåt. Tycker man att man har gott om pengar och tid så visst kan man sätta ett spontat tak under plåten, men kondensskyddet behövs ju iaf så det kommer man ju inte undan. Med trätaket så dämpar man oväsen från regnväder en smula så det är ju ett plus, men om det är värt de extra pengarna och arbetet som kommer med är en annan femma...
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Nu har jag ingen ligghall utan ett vanligt stall (oisolerat kallstall).

Jag har råspånt som "grund" för taket. Ovanpå det takpapp och sedan tegelpannor (funderade på plåt ett tag, det hade funkat men fick teglet billigare än plåten).
Funkar jätte bra, inga problem med kondens!
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

ja hur menar jag, nä men som ett vanligt hus tak man använder väll någon form av papp dessutom. Måste ju erkänna att ja tycker det verkar både snyggare och stabilare med råspont.
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

vi skall ha plåt överst, alltså men under där funderar vi på råspånt man dämpar ju bl a regnljudet och får inte så mkt kondens eller?
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Ok, då förstår jag :)

Jo, sponten dämpar mkt av ljudet. Men jag skulle inte rekommendera att strunta i kondensskydd även om du sätter spontat tak. Det finns ju risk för kondens ändå och då rinner den kondensen ned på sponten och förstör virket på sikt. Spontat tak sedan kondensduk och toppa med plåt alltså :)
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Plåt för är luftväxlingen god blir det ingen kondens :laugh: funkar väldigt bra för mig och mina hästar
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

haha passa dig du sommarvind lilla annars skall ja skapa dig oväder;) komma hit och tjuvlyssna på det där sättet:devil: Hur går det med ditt bygge? fått upp dom stående reglarna än?:p
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

okej men tack så jätte mycket;) Jag har nu fått en mkt klarare bild av det hela:laugh: skall använda kondensduk dessutom:)
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

var tvungen att dra lite nytta av goda råd vet du väll:D Ja du just nu kämpar vi med att få allt i lod.:o men de tar sig;) funderar på ett vitt plast tak men vet inte.... blir mer sugen på råspånt ja med nu:o
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

hej igen:) Jo ja vill bara skriva ner ett tips gällande kondens och råspånt. Gör man en ventil uppe i nocken där varm luft kan komma ut så slipper man både kondens och kondensduk:)
 
Sv: kondens i taket på ligghallen utan råspånt?

Jag hakar på här lite ang taket. Det är ingen som har problem med plåten så den skrämmer hästarna när det låter mycket?

Mina är mycket i vindskyddet vid lugnt väder men om det stormar ordentligt vill de inte vara där, och jag gissar att det låter för mkt.

Någon som har tips? Det känns jobbigt att veta att de inte vågar vara där när de behöver det mest...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag undrar om det är någon mer 15 åring som är intresserad av att gå Wången islandshäst, men kanske bor långt ifrån skolan?🤔...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Blossom
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 758
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
673
Skola & Jobb Står i valet och kvalet, byta fackförbund eller inte? Är just nu med i SEKO, men har sen en tid halva tjänsten som chef. SEKO är ju de...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp