Bukefalos 28 år!

Kondoleanser, vad ta med?

Tora

Trådstartare
Har en nära bekant vars sambo gått bort. Inget oväntat då båda är över 80 år, men givetvis mycket ledsamt ändå.

Det är nästan 40 år mellan oss. När jag var yngre arbetade jag med deras hästar. Vänskapen har hållit i sig genom åren. Jag brukade hjälpa dem då och då med tekniska lösningar vad gäller tv, mobil med mera.

Så även om vi är nära bekanta så är vi inte nära att vi umgås ofta och hela tiden.

Tänkte nu jag skulle åka förbi en sväng och säga hej, prata lite gamla minnen och kolla av om det behövs någon hjälp med något.

Skulle vilja ta med mig något, men vad? Något mer än en blomma och chokladask? Är helt tom på idéer. Kom gärna med förslag.

Inget i matväg dock i termen ”riktig mat”, godis och sånt är ok dock. Det finns en gammal hund också, så jag tänkte ta med något hundgodis också.
 
Har en nära bekant vars sambo gått bort. Inget oväntat då båda är över 80 år, men givetvis mycket ledsamt ändå.

Det är nästan 40 år mellan oss. När jag var yngre arbetade jag med deras hästar. Vänskapen har hållit i sig genom åren. Jag brukade hjälpa dem då och då med tekniska lösningar vad gäller tv, mobil med mera.

Så även om vi är nära bekanta så är vi inte nära att vi umgås ofta och hela tiden.

Tänkte nu jag skulle åka förbi en sväng och säga hej, prata lite gamla minnen och kolla av om det behövs någon hjälp med något.

Skulle vilja ta med mig något, men vad? Något mer än en blomma och chokladask? Är helt tom på idéer. Kom gärna med förslag.

Inget i matväg dock i termen ”riktig mat”, godis och sånt är ok dock. Det finns en gammal hund också, så jag tänkte ta med något hundgodis också.

Jag tror att det viktigaste är att du visar att finns där och bryr dig. Sen vad du tar med är av mindre betydelse.
 
Jag tror att det viktigaste är att du visar att finns där och bryr dig. Sen vad du tar med är av mindre betydelse.
Jo förvisso är det ju så det har du ju helt rätt i, men det är alltid trevligt att ta med något. Kan det då vara något mer genomtänkt än ”standard” så är det ju inte helt fel……
 
Vet inte om det är aktuellt men...

en man i bekantskapskretsen gick bort. Han var en gamma "kommunalman" med stort kontaktnät och en aktiv familj.

En v våra vänner bakade en stor laddning bullar och åkte dit. Änkan var väldigt tacksam eftersom hon inte orkade stå och baka mitt i sorg och kaos. Hon talade länge om detta - omtänksamheten från vännen. När folk kom för att kondolera så hade hon kaffebröd att bjuda på.

I övrigt tror jag et är bra att bara vara där. I sorg kan man behöva prata. Det här tror jag blir väldigt uppskattat:

"Tänkte nu jag skulle åka förbi en sväng och säga hej, prata lite gamla minnen och kolla av om det behövs någon hjälp med något."
 
Har en nära bekant vars sambo gått bort. Inget oväntat då båda är över 80 år, men givetvis mycket ledsamt ändå.

Det är nästan 40 år mellan oss. När jag var yngre arbetade jag med deras hästar. Vänskapen har hållit i sig genom åren. Jag brukade hjälpa dem då och då med tekniska lösningar vad gäller tv, mobil med mera.

Så även om vi är nära bekanta så är vi inte nära att vi umgås ofta och hela tiden.

Tänkte nu jag skulle åka förbi en sväng och säga hej, prata lite gamla minnen och kolla av om det behövs någon hjälp med något.

Skulle vilja ta med mig något, men vad? Något mer än en blomma och chokladask? Är helt tom på idéer. Kom gärna med förslag.

Inget i matväg dock i termen ”riktig mat”, godis och sånt är ok dock. Det finns en gammal hund också, så jag tänkte ta med något hundgodis också.

Om du tror att det skulle uppskattas hade jag tagit med en fin bukett eller en finare krukväxt (tänk typ orkidé). För kondoleanser hade jag nog inte valt något ätbart (förutom till hunden då). Men det beror som sagt helt på mottagaren, för vissa kanske ätbart skulle vara passande.
 
Det jag tänker med mat är att det med stor säkerhet är andra som tar med sig, risken är att det blir myyyyyycket mat :D
 
Jag hade nog tagit med lite fika, annonserat att jag kommer och sen suttit ner och pratar en stund.
När vår dotter dog så va det många som kom oanmälda och det va fruktansvärt jobbigt, blommor va något som också va hur jobbigt som helst. Dom stod där i stora hav och bara påminde om vad som hänt.. Visst det va av välmening och det är inte lätt att veta hur man ska göra. Fråga istället om det finns nån minnesfond och sätt in en peng.
 
Det jag tänker med mat är att det med stor säkerhet är andra som tar med sig, risken är att det blir myyyyyycket mat :D

Kan du ta med några kakor som inte behöver förvaras i kyl/frys och som har lång hållbarhet? Då kan personen ta fram dem när hen vill ha en fika eller får besök men slipper ordna plats i kyl/frys åt det.
 
Jag hade nog tagit med lite fika, annonserat att jag kommer och sen suttit ner och pratar en stund.
När vår dotter dog så va det många som kom oanmälda och det va fruktansvärt jobbigt, blommor va något som också va hur jobbigt som helst. Dom stod där i stora hav och bara påminde om vad som hänt.. Visst det va av välmening och det är inte lätt att veta hur man ska göra. Fråga istället om det finns nån minnesfond och sätt in en peng.

Det är ju också så personligt. När en äldre släkting förlorade sin make efter 60+ år som gifta fann hon stor tröst i blommorna hon fick. De påminde henne om hur älskad han hade varit och om alla människor som brydde sig om dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 855
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 984
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Är det någon som bor mellan Hässleholm och Osby? Min totalt frånvarande fader äger tydligen en fastighet där som han ärvt och nu vill...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
18 462
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp