Konferens i hundens tecken *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Belethien

Trådstartare
Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova).

Jag spenderade hela denna lördag på SLU och lyssnade på när hundgruppen talade om hur deras forskning bedrivs, olika sjukdomar hos hund som är intressanta i dagsläget och även om hur genetisk forskning kan uttnyttjas från humansidan.

Hundgruppen är ett forskningslag som riktar sig in på genetiska sjukdomar hos hund. Deras hemsida finns på http://hunddna.slu.se/ och de arbetar för att vi ska ha friskare hundar men även människor. På konferensen togs ett urval av de sjukdomar, som arbetas med, upp, så som PRA, HD och AD, EPI och DM. De talade även om hunden som modelldjur och deras nya biobank som ska spara prover i frys så att flera olika forskare och djurägare kan använda dem.

Åke H. var där och pratade om varför Sverige har bra förutsättningar för hundaveln- dels att vi har världens största register med dokumentering av hundar och sjukdomar, men även att vi (vilket tydligen är unikt) har återkoppling till hundarnas ägare på SKK’s hemsida. Det möjliggör att kunna hitta ägaren till sjuka hundar och få ett samarbete och dialog mellan forskarna och ägarna. Vi är även väldigt öppna med sjukdomarna vi har och kan därför stoppa dem mera effektivt. Känns ju skönt att veta faktiskt, att vi inte är helt körda ;)

En annan foskare fortsatte med att tala om hunden som modell. Hon talade om saker som hitch-hiking (där en egenskap följs av en sjukdomsgen, ex. Chinese Crested har tandbortfall som uppkommer i samband med nakenheten), founder effect (få hundar står som grund för de ca. 400 raserna vi har idag och behovet av homogenitet har också fört att vissa avelsdjur som burit på defekter har fört sina gener vidare till många hundar), avelsmatadorer (en hanne får mååånga barn) och avelsmetoder(faktorer som små populationer, inavel, tidig avelsdebut o.s.v.). Kort och gott hur våran avelsstrategi har fungerat de senaste åren, hur hundens utveckling sett ut o.s.v.
Hon hoppades på i framtiden att, med forskningen, kunna bidra till bättre diagnoser, mediciner, behandlingar, genetiska test och en mer effektiv avelsrådgivning. Hela konferensen byggde på mycket om vad forskningen gör och varför det behövs engagemang från hundägare med insamlandet av blodprov, information o.s.v.
Hon pratade även att de har ett samarbete internationellt med LUPA ( http://www.eurolupa.org/ ) som jobbar med samma sak som dem. Nämligen har hunden som en modell.
Orsaken till att hundar är kanon som modelldjur är faktumet att de är så otroligt inavlade och lika varandra. Även deras styrka är variationen mellan raser (ex. genom och rasbundna sjukdomar); detta kan med fördel användas i humanforskning senare. Dessutom har de en mycket högre sjukdomsfrekvens än vi människor. Människor som modeller är sämre eftersom det är otroligt många faktorer som spelar in medan hundar är väldigt lika genetiskt sett och variationer/mutationer syns lättare. De får även samma/liknande sjukdomar som oss, de lever i samma miljö (med allt vad hygien, motion och mat betyder), de åker till veterinären vid sjukdom där de får en bra diagnos samt är de registrerade i SKK och framför allt försäkrade. Som kaka på allt så är många uppfödare och hundägare väldigt engagerade i sina små ”bebisar” vilket ökar möjligheterna för forskningen. Detta innebär alltså att Sveriges system för hundar gör det lätt att ge bra statistisk information men även utförlig info om var individ.

Det talades också om nya projektet "Biobanken"; vad som händer med proverna som skickas in av hundägare helt enkelt. Hur de bankas, registreras och hanteras för att så många som möjligt ska kunna använda sig av det materialet. Varje droppe blod är värdefullt och kan bidra till mycket.

När hon var klar kom det en SKK representant till tals, som talade om SKK’s roll i forskning och utveckling av gentester för avelsurval. Hon talade om förnuftet och hur man bör fundera på vilka gentester som är relevanta för rasen eller ens vilka tester som är huvudtaget lämpliga. SKK godkänner relevanta och vetenskapligt validerade tester, inte vilket "pick och pack" som helst. Det talades om att ta hela rasen i åtanke inför avel och inte bara enstaka gentester. Även om hur rasklubben skulle hantera och ställa sig till nya tester, söka information och fundera om det är vettigt eller inte att gentesta för vissa sjukdomar (om de förekommer tillräckligt ofta o.s.v.) .
SKKs strategier för hur man ska hantera sjukdomar var uteslutning av hundar av ex. PRA och deras föräldrar. Men de lägger också stor vikt vid att rasklubbarna får bestämma vilka andra som ska uteslutas, ex. kullsyskon till en PRA hund (där 67% av kullen med säkerhet bär på anlaget!). Vet att detta inte gäller sssk men andra rasklubbar kanske gör så?

Som slutkläm talade hon om att undvika inavel, använda fler djur att avla på (och där höll hon med mig om att en storleksavvikelse eller färgavvikelse är onödigt att ta ur avel), undvika matadoravel och allt för tidig avelsdebut (som mynnade ut i en debatt om Kooikerhonjde och deras sena utveckling mentalt). Hon talade också lite kort om vilka typer av insatser SKK gör för forskningen; ex. finansiering av biobanken, tillgången till registrerad data, samarbetsavtal med hundgruppen o.s.v.

Efter detta var det lunch och sedan fick man sätta sig och lyssna på föreläsningar. Tyvärr gick det inte att lyssna på alla eftersom många gick samtidigt men jag var nöjd ändå över upplägget. Först kom PRA på listan, väldigt intressant där det talades om vad PRA var, olika sorters PRA och skillnaden mellan raser. De raser som var drabbade mest var:

Golden (där 1 av 400 utvecklar sjukdomen, jämfört hos människa där oddsen är 1 på 4000) Dvärg Schnauzer (där det uppvisats många affekterade hundar i alarmerande takt) Jämthund, Engelsk Springer Spaniel, Chinese Crested Dog (som har Retinopati, liknande)

Nästa bit handlade om Pyometra, statistiskt så drabbas var 4:e tik och i vissa raser drabbas 50% (Rottweiler). Det talades om vilka typer av riskfaktorer som fanns, ex. ras, p-sprutor, abort-medel, valpning o.s.v. De raser som ligger högst i risk är Långhårig Collie, Rottweiler, Cavalier King Charles Spaniel, Golden Retriever och Engelsk Cocker Spaniel. De som ligger lägst i risk är Schäfer, Drever, Tax och Hamiltonstövare.

Det var också en föreläsning om MH och avel för mentalitet. Det talades om MH tested som ett avelsredskap och att det i dag hade en arvbarhet på 2-25% för de totala 33 egenskaperna som mäts under MH’t. Vid personlighets-kopplade moment (som ex. ”framåtanda”) så är arvbarheten 30% vilket gör det till ett riktigt bra test, jämfört med saker som arvbarhet hos ex. mjölkproduktion hos kor.
Något han också påpekade, efter en fråga från moi, var att MH testen har mycket störningar och självklart påverkar hanteringen av ägaren hundens resultat. Men i grunden så ser vi vad som finns där.
Det förkortade testet tog även upp- man klargjorde att orsaken till testet är att effektivisera det. I dagsläget tar det så lång tid att göra att MH test och därför kommer det att skalas ned till en light-version. Eftersom 8000 hundar årligen testas kräver det mycket manpower, men det kommer inte bli något krav på SKKs sida att man måste ersätta det långa testet med det nya korta.

Sista föreläsningen var om det nya kommande HD och AD indexet. Det kommer att likna BLUP-index för hästar och där man gör en avelsvärdering (som komplement till resterade hundens egenskaper!) på hundarnas AD och HD resultat genom att ta olika faktorer i beräkning (ålder, kön, sederingsmedel) och även sammanfatta släktens resultat och grunda avelsvärderingen på det. Det kommer också vara en säkerhets-"siffra" som talar om resultatet går att lita på eller inte. Jag fick även veta att arvbarheten på HD och AD ligger på mellan 20-60% beroende på populationen, statistiska metoden och även mätmetoden.


Så detta var en riktigt rolig och intressant dag. Vi hundägare hade alla elit-gänget samlade runt oss så frågorna haglade och stämningen var trevlig. Så himla bra initiativ och hundgruppen ska vara mycket stolt över en kanonkul dag med massa intressant information! :)

Det känns så himla viktigt, det här med våra hundars hälsa med även med att bidra till framtida forskning. För grejjen är den att vi får inte resultat på en gång när vi skickar in blodprover och vi kommer inte direkt kunna använda oss av materialet som det ser ut i dagsläget. Vi kommer inte kunna att få använda hundarnas "genetiska information" som vi skickar in för att avelsvärdera våra djur eller registrera dem centralt någonstans, p.g.a. tystnadsplikt o.s.v. I framtiden kanske vi kan använda blodproven till mera privata ändamål men nu handlar det om att bidra med prov till forskning som förhoppningsvis om några år antingen ger oss gentester eller mer förståelse för hur vissa sjukdomar fungerar. Ha tålamod är mitt råd, one day ;)

Hoppas detta lååånga inlägg öppnar för lite diskussion av er avels och hundintresserade. Om den får bli kvar s a s.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Intressant!
Men jag förstod inte riktigt vad det är för blodprover?
Hade för övrigt för mig att jag någonstans läst att det inte är vansinnigt mycket PRA på dvärgschnauzrar. Kanske inte stämmer då om det är en av de mest drabbade raserna... De ögonlys ju för det iaf, så mycket vet jag men vet inte hur många som är drabbade?
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Åh jag hade velat gå, men man var ju tvungen att antingen jobba med djursjukvård eller representera en rasklubb. Vem var det som pratade om Avelsindex för HD och AD?
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Totalt sen 1990 har vi 44 fall av PRA hos dvärgschnauzer. Inte så där vansinnigt mycket, däremot har det ökat på de senaste 5 åren med en topp förra året på 10 stycken. Man kan knyta de allra flesta fall till ett par linjer och många av de drabbade är hel/halvsyskon. Så det är inte speciellt utbrett ännu utan man kan hitta gemensamma nämnare hos många drabbade hundar.

Ringen kommer ut med nya avlesrekommendationer (framtagna med hjälp av Wallin Håkansson) för linjer där det finns PRA som rekommenderar avelsdebut på tik 3 år och för hane 5 år.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Intressant!
Men jag förstod inte riktigt vad det är för blodprover?
Hade för övrigt för mig att jag någonstans läst att det inte är vansinnigt mycket PRA på dvärgschnauzrar. Kanske inte stämmer då om det är en av de mest drabbade raserna... De ögonlys ju för det iaf, så mycket vet jag men vet inte hur många som är drabbade?

Det är blodprover som ska tas från friska eller sjuka hundar för att kunna göra genetiska tester på. Man tittar på skillnader mellan friska och sjuka hundars gener mellan och inom raser. Då kan man "pin-pointa" gener som står för vissa sjukdomar och göra genetiska tester för dem. Ex. så finns det PRA tester för golden nu som startar på måndag, där en viss typ av PRA som finns i rasen kan hittas hos individer och dessa kan då tas ur avel eller korsas med en icke anlagsbärare beroende på avelsstrategierna i den klubben. Finns även intresse för tester av boxer och Schäfer för Epilepsi o.s.v.
Det viktiga är också att hundarna bär på liknande sjukdomar (eller helt enkelt samma) som vi människor och att bidra till forskningen kan hjälpa oss att lösa mysterier i humanmedicin också. Så har man en hund som passar som kandidat tycker jag man ska skicka in blodprov.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Åh jag hade velat gå, men man var ju tvungen att antingen jobba med djursjukvård eller representera en rasklubb. Vem var det som pratade om Avelsindex för HD och AD?

Jo det begränsades lite just nu eftersom de inte visste hur allt skulle sluta men med reaktionerna som gavs så tror jag att det kommer att bli öppet för flera människor att haka på.

Jag pm:ar namn :)
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Totalt sen 1990 har vi 44 fall av PRA hos dvärgschnauzer. Inte så där vansinnigt mycket, däremot har det ökat på de senaste 5 åren med en topp förra året på 10 stycken. Man kan knyta de allra flesta fall till ett par linjer och många av de drabbade är hel/halvsyskon. Så det är inte speciellt utbrett ännu utan man kan hitta gemensamma nämnare hos många drabbade hundar.

Ringen kommer ut med nya avlesrekommendationer (framtagna med hjälp av Wallin Håkansson) för linjer där det finns PRA som rekommenderar avelsdebut på tik 3 år och för hane 5 år.

Jag tror det kanske beror på hur man tänker på rasklubben? För shetland sheepdog har haft 13 registrerade fall fram till och med 2003, vilket inte är "allt för" mycket men det finns avelsprogram för det. Jag tror ändå att 44 hundar och 10 hundar inom loppet av 5 år räknas som en hög siffra när det gäller något så tråkigt som PRA. Hos golden drabbas 1 av 400 valpar och det anses ju vara ett problem.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Absolut, säger inte att det inte är ett problem, eller iaf kan bli ett stort problem om man inte gör något åt det inom en snar framtid. Rasklubben har redan policy vad gällande ögon för att få valphänvisning. Och för PRA har ju SKK riktlinjer man måste följa för att få registera valpar.
Men det positiva i det hela är ändå att det bara är några få linjer som det finns PRA i, det ploppar inte upp ett fall här och ett fall där. Förhoppningsvis tar uppfödarna sitt ansvar i detta, dock är det tyvärr svårt att nå alla eftersom folk inte är intresserade.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Det är ju linjeaveln som brukar stå som bov i dramat när det gäller PRA, just eftersom hundarna är släkt och därmed blir de flesta anlagsbärare, då blir det lätt dubbel uppsättning av generna när man fortsätter med att inavla. Och jag vet att forskarna har lite problem med att få in material eftersom de flesta är släkt med varandra.

Om tillräckligt många skickar in prover så kan det bli ett gentest hos dv. schnauzer också.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Jag tror det kanske beror på hur man tänker på rasklubben? För shetland sheepdog har haft 13 registrerade fall fram till och med 2003, vilket inte är "allt för" mycket men det finns avelsprogram för det. Jag tror ändå att 44 hundar och 10 hundar inom loppet av 5 år räknas som en hög siffra när det gäller något så tråkigt som PRA. Hos golden drabbas 1 av 400 valpar och det anses ju vara ett problem.

Fast rent statistiskt kan man inte jämföra en av 400 valpar med 44 fall sedan 1990. De senaste åren har dv.sch ökat mycket i poularitet och alla färgerna sammantaget så har ca 1500 valpar registrerats varje år. Nu vet jag inte hur många valpar som fötts sedan 1990, men man måste jämföra antalet fall under samma tidsperiod och antal registreringar för att få likvärdiga siffror.

Jag vet att jag läst en siffra som säger att mindre än fem procent av dv.schn drabbas av ögonsjukdomar. Det kanske förändrats nu. Att 25 procent av antalet har inträffat de senaste åren visar ju en markant och snabb ökning. De tio fallen är kanske mer alalarmerande än de övriga 30? I synnerhet sedan vi vet att det linjeavlas en hel del, även om det är inom de rekommenderade värdena.

I övrigt, tack Belethein för ett mycket intressant referat om vad du varit och lyssnat på! :bow:
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Fram till 2008 (enligt SKK's data) så har de inte ens toppat listan på populäraste raser och inte heller i något län i 2010 statistiken för populäraste rasen i län. Medan shetland sheepdog och Golden retriever ligger på listorna. Detta innebär att procentuellt är det en hög siffra med antalet hundar, jämfört med Golden och Shetland sheepdog som har fler hundar. Så för sheltie som har runt 13st hundar (och jag har för mig ungefär 1500 reggade per år) och Golden som reggade över 2000 hundar har i genomsnitt ca. 5 drabbade hundar per år (dv. schnauzern har lite fler än 2) så tycker jag det är oroande och att oavsett hur man räknar så är det en hög andel drabbade hundar hos dv. schnauzern jämfört med dessa två populära raser. Det låter inte mycket men det är ingen rolig sjukdom alls och det finns en orsak till varför man inte vill ta på den med en tång ens. :(
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Fast Dvärgschnauzerns 4 olika färger registreras som 4 olika raser, skulle man lägga ihop antalet registreringar för alla färgerna skulle de hamna på 5:e plats (tror det var det) på populäraste hundrasernas lista.
Däremot när man räknar statistik lägger man ihop färgerna till en enda ras. De som är mest drabbade av PRA är svart och svart/silver. P/S har bara 3 fall tror jag.

Ang linjeavel så ligger rasens inavelsgrad just nu på 1,4%, inte speciellt högt. År 2002 låg den på 3 % så det går nedåt.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Fram till 2008 (enligt SKK's data) så har de inte ens toppat listan på populäraste raser och inte heller i något län i 2010 statistiken för populäraste rasen i län. Medan shetland sheepdog och Golden retriever ligger på listorna. Detta innebär att procentuellt är det en hög siffra med antalet hundar, jämfört med Golden och Shetland sheepdog som har fler hundar. Så för sheltie som har runt 13st hundar (och jag har för mig ungefär 1500 reggade per år) och Golden som reggade över 2000 hundar har i genomsnitt ca. 5 drabbade hundar per år (dv. schnauzern har lite fler än 2) så tycker jag det är oroande och att oavsett hur man räknar så är det en hög andel drabbade hundar hos dv. schnauzern jämfört med dessa två populära raser. Det låter inte mycket men det är ingen rolig sjukdom alls och det finns en orsak till varför man inte vill ta på den med en tång ens. :(

Verkligen ingen trevlig sjukdom. De säger att det är sällsynt att hunden drabbas om den är frisk när den hunnit bli sex år. Därför vore det rimligt att avla på äldre individer - i alla fall hanarna.

Kan det också vara så att det är till golden retriveravelns fördel att rasen är så stor? Det går att variera sig och de flesta uppfödare är kanske inte så väldigt intresserade av att avla på utseende? På så sätt - ironiskt nog - blir det därmed dessa "okunniga" uppfödare som väljer en "trevlig hane" som också bidrar till större variation?

Inom dv.schn.-aveln verkar de uppfödare jag mött vara väldigt insatta i linjeavelsidén och man strävar efter bättre och bättre utställningshundar.

Till rasens fördel finns många vackra hundar och avelsmaterielat ser för mig som lekman ut att vara ganska jämnt - men till priset av ökat antal sjukdomar?

Observera att jag bara tänker högt och spekulerar vilt. Jag har inga siffror att vila på, utan försöker bara nysta i den info jag har just här.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Fast Dvärgschnauzerns 4 olika färger registreras som 4 olika raser, skulle man lägga ihop antalet registreringar för alla färgerna skulle de hamna på 5:e plats (tror det var det) på populäraste hundrasernas lista.
Däremot när man räknar statistik lägger man ihop färgerna till en enda ras. De som är mest drabbade av PRA är svart och svart/silver. P/S har bara 3 fall tror jag.

Ang linjeavel så ligger rasens inavelsgrad just nu på 1,4%, inte speciellt högt. År 2002 låg den på 3 % så det går nedåt.

Det var just därför jag tog upp den sammantagna registreringsstatistiken. Det är intressant det du tar upp om färgerna, för sv/silver och vit är ju de nyaste raserna inom rasen. Sv/silver har säkert haft en enorm procentuell ökning de senaste 20 åren och de vitas avelsbas är ännu begränsad om man inte reser utomlands och parar.

Det är positivt att procentsatsen för inavel sjunkit, och kanske är den stora ökningen med tio individer resultatet av tidigare års mindre ansvarsfulla inställning till inavel?

Sedan tror jag, och det vore intressant att få respons från er andra, att utställningsraser drabbas snabbare och hårdare?

Inte för att alla dv.schnägare ställer ut, men eftersom hunden kräver en del pälsvård och för att den är "tacksam att ställa ut" så attraherar den kanske fler utställningsintresserade uppfödare än "bara uppfödare"?
 
Senast ändrad:
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Om man kollar på de 10 drabbade 2009 är det 2 stycken syskonpar, en hane har 3 avkommor med 3 olika tikar, en annan hane som lämnat ett av syskonparen är släkt med ovan nämnda hane som har 3 avkommor. Alltså är det ändå ganska så begränsat i vilka linjer det ligger. De drabbade hundarna (utom 1 som är född 2000) är födda 2005 eller 2006.
En del är resultatet av linjeavel medan vissa är helt utavel.

Nej, jag tror inte att utställningsraser drabbas snabbare eller hårdare än andra raser. Förstår inte hur det skulle kunna vara så? Möjligtvis att det är en ras som är liten till växten och avesldebuterar rätt så tidigt gör att det sprids. Tror meddelålder för upptäckt av PRA ligger på ca 3,4 år.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Om man kollar på de 10 drabbade 2009 är det 2 stycken syskonpar, en hane har 3 avkommor med 3 olika tikar, en annan hane som lämnat ett av syskonparen är släkt med ovan nämnda hane som har 3 avkommor. Alltså är det ändå ganska så begränsat i vilka linjer det ligger. De drabbade hundarna (utom 1 som är född 2000) är födda 2005 eller 2006.
En del är resultatet av linjeavel medan vissa är helt utavel.

Nej, jag tror inte att utställningsraser drabbas snabbare eller hårdare än andra raser. Förstår inte hur det skulle kunna vara så? Möjligtvis att det är en ras som är liten till växten och avesldebuterar rätt så tidigt gör att det sprids. Tror meddelålder för upptäckt av PRA ligger på ca 3,4 år.

Jag tänkte mest på att en utställningsras där man är noga med att hålla nere storleken uppmuntrar till en del linjeavel. Vidare så parar man inte så gärna över färgerna, vilket gör att varje färgs population också är mindre än tex golden.

Men jag kan absolut ha fel i mina funderingar. Kanske är linjeavel lika vanligt inom golden så som jag uppfattat det inom dv.schnauzer?

Som sagt jag spekulerade/spånade bara utan egentlig grund för några särskilda iakttagelser.

Det du berättar gör att antalet hundar hamnar lite i en annan dager. Om det var ett syskonpar och man så snart kan identifiera linjen, så borde det innebära att problemet inte är utspritt i rasen och att dessa uppgifter borde spridas till så många dv.schnägare som möjligt.

Jag kände tex inte till det och undrar givetvis om dessa hundar är besläktade med min. :crazy: Har de lagt ut denna info på dv.schnringens hemsida?

Btw; jag uppfattar fö dv schn. som en ovanligt frisk ras jämfört med många andra raser. Det har också de veterinärer jag mött vid vaccinationerna bekräftat.
 
Senast ändrad:
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Kolla på SKK:s avelsdata :)
Jag tror att de uppfödare som kollar på ringens hemsida även är de som går in på avelsdata. Det är de som inte bryr sig som man ska försöka upplysa men hur sjutton gör man det?
Brevet från Wallin Håkansson kommer att publiceras på hemsidan.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Det kan vara väldigt många orsaker till varför en ras har mer eller mindre utbredda sjukdomar. Det kan vara faktorer som inavelsgrad, frekvensen av linjeavel på vissa linjer som råkar bära på sjuskdomen, hur sjukdomen är och om vissa hundar han andra faktorer som kan kontra utvecklingen av sjukdomen.

Hundar som används inför arbete mig veterligen linjeavlas på också, dock vet jag inte i vilken utsträckning. Om det är mer eller mindre. Jag tycker mig kunna se ex. Mer variationer inom jaktgolden, där det finns lite utseendeavvikelser jämfört med ex. Utställningslinjerna. Jag ska inte säga att det är sanning men det är ett faktum att utställningsintresserade är väldigt inriktade på utseendet hos hunden. Då krävs det en del inavel för att uppnå hundar som liknar de som vinner hela tiden. Medan människor som har arbetande hundar bryr sig mer om prestationen och resterande som färg, storlek, päls, ryggform o.s.v. får bli en sekundär fråga.
Inavel ökar ändå risken för att sjukdomar hos vissa linjer poppar fram i högre frekvens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 432
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 741
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp