Konferens utomlands

Ni som delar rum på jobbresor, händer det att ni får dela säng också eller är det alltid enkelsängar?

Har delat dubbelsäng med kollegor på sådana event, har aldrig tänkt på det som någon issue. Har iofs varit kollegor jag själv valt, hade inte velat bli hoptussad med random snubbe. Två killar hamnade i en bröllopssvit en gång pga slut på alla andra rum. De hade väldigt gott om plats och lyxigt :)

Vad gäller ursprungsfrågan så har jag inte heller reagerat över att åka på sådana events, även om det inte explicit varit specat i min jobbeskrivning att resor ingår. Har inte ens tänkt på det som något jag skulle vägra, det är ju arbetstid fast på annan ort s a s. Jag tycker ofta det kan bli bättre diskussioner när alla är iväg och kan sitta fokuserat utan att dra iväg på andra möten. Tidsmässigt så har vi alltid fått god förvarning så att det går att planera privatlivet. Visst, vi har haft folk som inte åkt med pga livssituationen funkar inte/frun har brutit benet och kan inte klara barnen själv/för mycket att göra på jobbet inför leverans. Men att bara vägra pga vill inte skulle ha setts som lite småmystiskt på de ställen jag jobbat.
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.


Jag har tjänst med mycket resor och hafe VÄGRAT att dela rum - någon chans till privatliv ocj avkoppling ska man ha.
5 dagars resa är dessutom väldiht långt ä, även i en redvan organisation (vi gör sällan mer än 3 övernattningar/vecka) så är det dessutom en org där resor är ovanligt känns det väldigt starkt
 
Har delat dubbelsäng med kollegor på sådana event, har aldrig tänkt på det som någon issue. Har iofs varit kollegor jag själv valt, hade inte velat bli hoptussad med random snubbe. Två killar hamnade i en bröllopssvit en gång pga slut på alla andra rum. De hade väldigt gott om plats och lyxigt :)

Vad gäller ursprungsfrågan så har jag inte heller reagerat över att åka på sådana events, även om det inte explicit varit specat i min jobbeskrivning att resor ingår. Har inte ens tänkt på det som något jag skulle vägra, det är ju arbetstid fast på annan ort s a s. Jag tycker ofta det kan bli bättre diskussioner när alla är iväg och kan sitta fokuserat utan att dra iväg på andra möten. Tidsmässigt så har vi alltid fått god förvarning så att det går att planera privatlivet. Visst, vi har haft folk som inte åkt med pga livssituationen funkar inte/frun har brutit benet och kan inte klara barnen själv/för mycket att göra på jobbet inför leverans. Men att bara vägra pga vill inte skulle ha setts som lite småmystiskt på de ställen jag jobbat.
Fast verkligen? Fem dagar?
EN övernattning skulle jag väl kunna se som någonting vardagligt även om jag själv inte kunnat delta, men Fem dagar? Jag antar att det blir minst tre nätter borta och dessutom inte garanterad ett eget rum, det låter rätt magstarkt tycker jag.
 
Jag tycker konferenser är rätt roliga och åker gärna på sådana. Dock finns det inte en suck i helvetet att jag delar rum eller att jag betalar extra för ett enkelrum (min organisation skulle aldrig kräva det heller). Våra konferenser är inte inom vår organisation utan branschkonferenser så det är absolut inget krav att åka.
 
Kick off med jobbet, standard att det delas rum, men osäker på om vi skulle behöva betala för att få ett utan att dela. Närvaro, absolut frivilligt att delta, och är man inte med, jobbar man som vanligt.
 
Om detta inte var något som var överenskommet skulle ingå i mitt arbete och jag inte ville följa med hade jag helt enkelt talat om att jag inte kommer.
Är det delar som är viktiga att man får ta del av går det säkert att sätta upp en kamera och låta de som inte följer med vara delaktiga från hemkontoret.

Jag hade inte jublat över en sån resa och det hade fått finnas ett synnerligen gott skäl till att jag skulle följa med. Jag hade inte delat rum tre nätter och jag hade inte betalt extra för enkelrum.

Tre nätter är min maxgräns när det gäller människor jag väljer att umgås med och trivs med. Reser vi längre än så måste det finnas möjlighet för mig att ha en dag på egen hand. Att resa med arbetet och inte få någon stund för mig själv på fem dagar vill jag inte ens tänka på.
 
Varför vill ni inte dela rum med en kollega? Har utan tvekan delat med flera av mina kollegor:D
Så länge man sinsemellan får bestämma vilka som ska sova ihop.

Jag hade gärna åkt iväg, så skönt att slippa det vanliga jobbet hemma. :)
 
Varför vill ni inte dela rum med en kollega? Har utan tvekan delat med flera av mina kollegor:D
Så länge man sinsemellan får bestämma vilka som ska sova ihop.

Jag hade gärna åkt iväg, så skönt att slippa det vanliga jobbet hemma. :)

Jag måste få sova ifred utan någon som snarkar osv. Jag vill knappt dela rum med min man 🤣 Väldigt lättväckt.

Dessutom har jag stort behov av att vara ensam. 5 dagar iväg utan att ha ett eget rum att dra mig tillbaka till och vara ensam i låter som en mardröm...
 
På min arbetsplats hade det inte varit något konstigt. Men att dela hotellrum så länge hade ingen förväntat sig, jag hade heller inte gått med på det. Det finns även förståelse för om någon inte har möjlighet att vara borta så länge.

Obligatorisk julfest med övernattning var något av det dummaste jag hört.
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.

Beror på tjänstebeskrivningen. Alla avtal jag skrivit (både som arbetsgivare och som arbetstagare) har ingått att arbetet kan behövas göras på annan ort under kortare tid. Men det vore inte rimligt för någon som jobbar extra timmar vid sidan av heltidsstudier på lokala ICA-affären till exempel.

Men det är inte rimligt att kräva rumdelning och annars på egen kost tycker jag, oavsett.
 
Varför vill ni inte dela rum med en kollega? Har utan tvekan delat med flera av mina kollegor:D
Så länge man sinsemellan får bestämma vilka som ska sova ihop.

I mitt fall hade det inneburit att jag fått dela rum med nån karl och det hade jag inte varit bekväm med. Varken de löjliga kommentarerna från övriga "jaha vad har ni gjort i ert rum då - höhö" och sen för att jag inte står nån av dem så nära att jag velat bo ihop. Killkompisar är en helt annan sak, de är dessutom självvalda.

Nu har jag inte en tjänst som kräver dylika resor. Och har det skett var vi haft enkelrum.
 
Jag har inte ett resande yrke men åker ändå iväg 2-3 ggr om året på olika meetings som varar mellan 1-5 dagar, både inrikes och utrikes. Underförstått är det önskvärt att man följer med men det finns inget uttalat "tvång". Vi har enkelrum när vi åker i tjänsten men när hela företaget ska åka på gemensamma resor så är det delat som gäller. Det finns inte pengar till att pröjsa enkelrum till 200 personer. Senast vi gjorde en gemensam storresa fick jag dela rum med 2 andra i en vecka. Det var inte så kul, men jag var för snål för att hosta upp pengar själv till enkelrum.

Jag kan tycka att det är knepigt om resor inte är frivilliga. Att AG pushar för att få med en är en sak, men att tvinga och avslå fullt rimliga förklaringar till varför man inte kan/vill åka med tycker jag är märkligt. Det är en sak om det är en utbildning om man måste ha för att kunna utföra sitt arbete korrekt, men när det bara är konferenser, fester och liknande tycker jag det är väldigt konstigt.
 
Varför vill ni inte dela rum med en kollega? Har utan tvekan delat med flera av mina kollegor:D
Så länge man sinsemellan får bestämma vilka som ska sova ihop.

Jag hade gärna åkt iväg, så skönt att slippa det vanliga jobbet hemma. :)
Jag kommer i februari åka iväg 3 nätter med ett av mina jobb, där jag mer är vänner än kollegor med de flesta, och jag betalar extra för att få bo själv. Har stort behov av att vara själv och få hålla mina morgon och kvällsrutiner, vill kunna duscha och gå på toa osv utan att behöva tänka på något annat.
Obs, detta är en nöjesresa för självkostnadspris. Hade det varit obligatorisk hade jag nog velat bo själv eller i alla fall fått välja vem jag delade med.
 
Jag tror inte heller att 99% hade varit glada och tacksamma. 99% av anställda på ett företag där mycket resor ingår i jobbet möjligtvis, knappast annars. Jag kan utan bekymmer komma på fler i min bekantskapskrets som troligen skulle ha problem med en sån grej, än som skulle vara glada och tacksamma.
Reser man mycket i jobbet är det nog snarare så att 5-dagars konferens känns ännu värre..
Ts: Jag tycker det låter jättesunkigt att det ska vara obligatoriskt/kräva godkänd anledning att stanna hemma.
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.

Det beror på typ av anställning och vad som kan förväntas av arbetstagaren inom ramen för den. Kolla med facket om hur de ser på saken.

Föreslå en lösning t.ex. att man spelar in det som är av vikt och lägger upp filer i efterhand att titta på till de anställda som inte haft möjlighet att närvara (samt de som vill fräscha upp minnet).
Alternativt att man hemifrån/från kontoret deltar via skype, teams eller liknande. Flera kan ju kanske sitta tillsammans på kontoret med en uppkopplad storbildsskärm, egen kamera och telefon om det ses som mer "seriöst".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 919
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 161
Senast: Breaktown
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 498
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp