konfidensintervall?

strawberrysylt

Trådstartare
Någon som bara vill förklara för mig vad konfidensintervall är? Har försökt söka o fråga runt, men jag förstår inte riktigt? Hur får man fram det och vad innebär det? Man vill ha en så hög siffra som möjlig, väl? Det handlar om vetenskapliga studier.

//r
 
Konfidensintervall är hur säker man är på att det man sagt är rätt. Det beskriver hur säker du är - du kan kanske säga med 97 procents sannolikhet att du förkastar din hypotes.
 
Jag googlade "få fram konfidensintervall", tredje träffen för mig är en flashbacktråd. Jag tycker det förklaras bra i den :)

Ofta vill man veta om 0 är med i intervallet för att veta om man ska förkasta sin nollhypotes. Hur säker man är anges alltså av den där siffran som ofta är kring 95-99 och anges i procent.

Gud så dålig jag är på att förklara :o
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 497
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Tjatter Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Letar efter en äldre techno-låt. Från 90- eller 00-talet. Det jag kommer ihåg är "back, back, forth...
Svar
10
· Visningar
451
Senast: netia
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp