Konfigurera mobild bredband med router

Boj

Trådstartare
Jag har till låns ett mobilt bredband, till det så finns en router Netgear 3G+/UMTS, men hur i hela fridens dar får man ihop dessa två?

Jag har lyckat få in själva bredbandet på min dator, men kan inte få routerna att hitta eller koppla in modemet hur jag än försöker.

Hur fasen bär man sig åt? :confused:

Jag kan koppla in mig på routern via datorn, men däremot så får jag ingen internet anslutning med hjälp av den och kan alltså inte dela nätet.
 
Sv: Konfigurera mobild bredband med router

Är det så enkelt att du inte skrivit i pinkoden i routern och därför inte ansluter.

Får du nån extern ipadress till routern, isåfall vad
Får du någon intern ip adress från routern? isåfall vad
 
Sv: Konfigurera mobild bredband med router

Jag har till låns ett mobilt bredband, till det så finns en router Netgear 3G+/UMTS, men hur i hela fridens dar får man ihop dessa två?

Jag har lyckat få in själva bredbandet på min dator, men kan inte få routerna att hitta eller koppla in modemet hur jag än försöker.

Hur fasen bär man sig åt? :confused:

Jag kan koppla in mig på routern via datorn, men däremot så får jag ingen internet anslutning med hjälp av den och kan alltså inte dela nätet.

Hur har du kopplat?
Dongeln ska in i routern och i routerns inställningar ska du skriva in adressen som den ska ansluta till och pinkoden.
Vad har du för operatör på bredbandet?
 
Sv: Konfigurera mobild bredband med router

Jag har lyckat få in själva bredbandet på min dator, men kan inte få routerna att hitta eller koppla in modemet hur jag än försöker.

Hur fasen bär man sig åt? :confused:
I grova drag gör du så här:
  • Sätt dongeln i routerns USB-port och starta routern.
  • Hitta routern i din dators lista över trådlösa anslutningar, och anslut till den.
  • Om datorn kräver lösenord för anslutning till routern så behöver du fråga personen du lånat grejorna av. Eventuellt kan du försöka med något i stil med "1234" eller "0000".
  • Starta en internetläsare på datorn (Internet Explorer, Firefox, Safari eller vad du använder).
  • Skriv in routerns IP-adress i adressfältet, sannolikt (men inte alls säkert) 192.168.0.1
  • Förhoppningsvis kommer du då till routerns inloggningssida, där du kan nå routerns inställningar. För att logga in behöver du ett lösenord som sannolikt inte är samma som för inloggningen till trådlösa anslutningen. Även här behöver du fråga ägaren av grejorna.

Om du inte har möjlighet att fråga någon om lösenord så finns det antagligen en liten reset-knapp på routern. Trycker du och håller inne den 5-10 sek med routern igång så raderas de flesta inställningar och lösenord, och ändras till fabriksinställningar. Vilka det är behöver man titta i routerns manual för, eller i den manual som internetoperatören har givit ut tillsammans med paketet.
 
Sv: Konfigurera mobild bredband med router

Tack för era svar, jag lämnade tillbaka både router och dongel. Det visade sig nämligen att dessa två inte var kompatibla med varann, hur fasen man nu kan komma på iden att skicka med så tokigt. Routern kunde helt enkelt inte hitta dongeln hur den än försökte, det märkliga var också att företaget inte supportade det dom hade sålt.:confused:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 910
Senast: Yrsel
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 667
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag uppdaterade min dator till Windows 10 och efter uppdateringen kommer jag inte ut på nätet. Felsökaren säger att en nätverkskabel...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp