Konfirmation.

Lilla

Trådstartare
Det är konfirmationstider och det märks på sociala medier med mycket om inlägg och bilder på detta.
Men en sak jag undrar varje år är hur många som gör det pga sin Gudstro?
Jag gjorde det inte eftersom jag inte tror på gud. Så för mig var det alltså självklart att låta bli.

”I kyrkan vid konfirmationsgudstjänsten tackar den som blir konfirmerad Gud för dopets gåva och bekräftar att hen vill tro på Gud och leva som ett Guds barn.”


Hur var det för er?
 
Jag är inte troende, men gick på undervisningen då jag ville lära mig mer om kristendomen och tro. Men i och med att jag inte är troende så konfimerade jag mig inte.
Tyckte dock själva undervisningen var bra och gav mig mycket kött på benen som icke-troende.
Smart. Tycker att de gör mycket vettigt med bla värdegrund.
 
Det är konfirmationstider och det märks på sociala medier med mycket om inlägg och bilder på detta.
Men en sak jag undrar varje år är hur många som gör det pga sin Gudstro?
Jag gjorde det inte eftersom jag inte tror på gud. Så för mig var det alltså självklart att låta bli.

”I kyrkan vid konfirmationsgudstjänsten tackar den som blir konfirmerad Gud för dopets gåva och bekräftar att hen vill tro på Gud och leva som ett Guds barn.”


Hur var det för er?

Jag är troende och konfirmerades när jag var 12 år. Men jag har allt svårare för svenska kyrkan och har valt att lämna den.
 
Inte troende. Har som vuxen gått ur kyrkan. Men är konfirmerad och har varit på väldigt mycket aktiviteter som är ordnade av svenska kyrkan. I den by jag är uppväxt var de ungefär de enda som ordnade något. Jag har varit på läger, resor med konfirmationen, kvällsgrejer osv. Väldigt tacksam över vad svenska kyrkan ändå gör! Hade jag bott i en stad hade jag nog inte blivit konfirmerad. Tror 90% eller mer konfirmerade sig i min "by".
 
Jag är ateist och uppvuxen i ett ateistiskt hem. Mamma brukade säga att vi fick presenter om vi inte konfimerade oss. För mig var det självklart att inte göra det.
Min yngre syster är konfimerad men jag var inte med. Har varit med på en konfirmation som förutom träsmak var rejält motbjudande på grund av sitt innehåll.
 
Jag är ateist och uppvuxen i ett ateistiskt hem. Mamma brukade säga att vi fick presenter om vi inte konfimerade oss. För mig var det självklart att inte göra det.
Min yngre syster är konfimerad men jag var inte med. Har varit med på en konfirmation som förutom träsmak var rejält motbjudande på grund av sitt innehåll.
Vad var det som var motbjudande?
 
Jag är konfirmerad av outgrundlig anledning. Hade jag varit som jag är idag hade jag nog gått på undervisningen med struntat i själva konformationen för jag vet att jag ogillade konceptet med arvssynd och krafs.
Sen gillar jag kyrkan på många sätt. Ett stort kulturarv värt att bevara, väldigt bra verksamheter med diakoni och körer och sånt som jag gärna stöder. Jag tror att kyrkan lyckas fånga upp en del av de som har det riktigt tufft och kunna hjälpa i kriser
 
Jag var en av få i min umgängeskrets som inte konfirmerade mig. Är inte döpt heller. Min mamma sa att jag gärna fick åka på läger om jag ville men jag skulle inte få några presenter eller fest. Har aldrig varit på någon annans konfimationfest heller så jag knappt vad man gör.

Jag gillar dock mycket som kyrkan gör för människor. Jag tycker de verkar finnas där för människor som har det tufft.
 
Är Ateist och är ej konfimerad. Tog lite väl lång tid innan lämna svenska kyrkan, var nått inte tänkte på tag på en gång gissar jag 😅


Min mamma sa också inte fick presenter om jag skulle konfirmera mig, men vet i sjutton om presenter hade ens motiverat mig. Fanns t.om konfirmation nära, samarbete med ridskolan jag red då på den tiden inte heller det va lockande.
 
Inte troende. Har som vuxen gått ur kyrkan. Men är konfirmerad och har varit på väldigt mycket aktiviteter som är ordnade av svenska kyrkan. I den by jag är uppväxt var de ungefär de enda som ordnade något. Jag har varit på läger, resor med konfirmationen, kvällsgrejer osv. Väldigt tacksam över vad svenska kyrkan ändå gör! Hade jag bott i en stad hade jag nog inte blivit konfirmerad. Tror 90% eller mer konfirmerade sig i min "by".

Det känns som 100 år sedan men det var ungefär samma bakgrund att jag konfirmerades, det förväntades man göra här (och då) om man inte skulle sticka ut både i byn och inom släkten. Jag tyckte det var fint på något sätt och var tillräckligt ung, förvirrad och sökande för att då inte vara klar att kalla mig ateist. Och då var det enklast att följa det spår som förväntades. Men jag minns att det skavde att jag inte kände mig bekväm med alla ceremonier och symboler och nattvard heller.

Hade konfirmationen legat framåt 20-årsåldern hade jag troligen gjort annorlunda men jag var länge kvar i svenska kyrkan av tradition och vana. Har nu lämnat sedan några år tillbaka.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 578
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp