Konflikt om häst

Atintwgulsno95

Trådstartare
Hej!
Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans.
Vi har under ca 2 år ägt hästen 50% var och har givetvis ett kontrakt på det.
Det är jag som nu uttryckt till henne att jag vill köpa ut hennes del av hästen då samarbetet kring den inte fungerar enligt mig.
Den andra ägaren har ytterligare 4 hästar och visar noll intresse för omsorg av den häst vi samäger och det uppstår därav en konflikt när jag anser att denne inte sköter hästen ordentligt. - Det handlar exempelvis om att den andre ägaren vid tillfällen glömt att fodra, hoppat över vaccination utan min vetskap och inte ser över hästens medicinska behov (men är väldigt mån om de 4 andra hästarna.
När jag nu framfört att jag vill köpa ut och flytta hästen så anser den andra ägaren att det är omoraliskt för den att byta hem, samt att hon i så fall hellre avlivar den.
Jag anser att det är orimligt då hästen är helt frisk.
Jag har en stark kärlek för hästen och har intresse tid och resurser att ge hästen det den behöver vad häller omsorg, vård och aktivitet.

Har någon erfarenhet om det finns något jag kan göra i detta scenario? Eller är det enda alternativet att vi måste komma överrens sinsemellan?
 
Vad står det i ert kontrakt ang försäljning?
Enklast är om man kommer överens sinsemellan, man kan kanske gå den rättsliga vägen om man kan bevisa att hon inte skött sin del av avtalet. :)
 
Jag har varit väldigt naiv vad gäller kontraktet.. - och det är ett kortfattat kontrakt som i princip bara anger att vi båda parter ägar 50% (skamsen som tusan är jag).
Det var det första kontrakt jag skrivit och då vi var väldigt nära vänner och konflikt aldrig uppstått tidigare så var jag så säker på att denna förteelse inte var möjlig 😰😬
 
Står det absolut ingenting i kontraktet om hur en försäljning/utköp ska gå till, vem som ska bekosta vad gällande hästens omsorg osv så blir det nog väldigt svårt att försöka luta sig mot det juridiska för att själv få rätt om man inte kan komma överens. Jag tycker du ska ta kontakt med en duktig jurist som har erfarenhet av tvister gällande djur men jag tror tyvärr att du nog får vara beredd på att antingen vara kvar i den situationen ni har nu, eller överlåta din del av hästen till henne så att du kommer därifrån om du inte orkar med situationen som den är nu. Det blir som sagt svårt att tvinga henne till något när ni inte har avtalat hur försäljning/utköp ska hanteras i kontraktet och hon inte vill samarbeta.
 
Hej!
Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans.
Vi har under ca 2 år ägt hästen 50% var och har givetvis ett kontrakt på det.
Det är jag som nu uttryckt till henne att jag vill köpa ut hennes del av hästen då samarbetet kring den inte fungerar enligt mig.
Den andra ägaren har ytterligare 4 hästar och visar noll intresse för omsorg av den häst vi samäger och det uppstår därav en konflikt när jag anser att denne inte sköter hästen ordentligt. - Det handlar exempelvis om att den andre ägaren vid tillfällen glömt att fodra, hoppat över vaccination utan min vetskap och inte ser över hästens medicinska behov (men är väldigt mån om de 4 andra hästarna.
När jag nu framfört att jag vill köpa ut och flytta hästen så anser den andra ägaren att det är omoraliskt för den att byta hem, samt att hon i så fall hellre avlivar den.
Jag anser att det är orimligt då hästen är helt frisk.
Jag har en stark kärlek för hästen och har intresse tid och resurser att ge hästen det den behöver vad häller omsorg, vård och aktivitet.

Har någon erfarenhet om det finns något jag kan göra i detta scenario? Eller är det enda alternativet att vi måste komma överrens sinsemellan?
Du kanske får ta det lite lugnt just nu och vänta tills ni inte är i konflikt. Du säger att hästen är helt frisk så då låter det inte akut med "medicinska behov". Om hästen inte får mat är det problematiskt. Står den utan stråfoder längre stunder?
 
Samäganderättslagen. Det finns en rättighet att få egendom man samäger med andra tvångssåld via offentlig auktion. Resultatet kan alltså bli att någon av ägarna eller en tredje part köper hästen. (tror dock att ägarna kan låta den av dem som haft högsta budet få den istället för en extern vinnare - under förutsättning att de kan enas om det?)

Man ansöker hos tingsrätten att de ska besluta om försäljningen och tillsätta en god man som ska genomföra den. Vilken ägarna får betala för, så det är inte något ekonomiskt smart sätt att sälja om man har andra alternativ. Men det kan lösa en situation där man varken kan enas om hur samägandet ska avslutas eller hur egendomen ska skötas.
 
Du kanske får ta det lite lugnt just nu och vänta tills ni inte är i konflikt. Du säger att hästen är helt frisk så då låter det inte akut med "medicinska behov". Om hästen inte får mat är det problematiskt. Står den utan stråfoder längre stunder?
Ja, nej så akut är det inte. Hon har dock blivit otroligt mager och jag har köpt kraftfoder som vi enligt överenskommelse ska få dagligen.
Det har hon glömt/struntat i i perioder.
Nu går hon äntligen på bete, och ser finare ut direkt.
Men samägaren vill nu ta hem sin andra häst som går med vår häst för att hon tycker det är drygt att åka 10 minuter.
Hon tycker så att vår häst kan stå där själv (hon skulle aldrig låta någon av de andra stå själv) och då blev jag stött och sa att det är ju för tusan olagligt.
Så det är inte att hästen häst totalt vanvårdade, men jag kan helt enkelt inte ha det såhär slarvigt - hästen förtjänar bättre och djurets välmående ska absolut inte tummas på för människans bekvämlighet skull 😞
 
Har du lagt ett bud på hennes del av hästen?
Vill hon inte sälja så kanske hon kan övertygas om det blir ekonomiskt fördelaktigt för henne. Lägg ett bud som är lite över halva hästens marknadsvärde?
Ja det kan vara så att jg helt enkelt får flirta den vägen.
Det är inte många tusenlappar det handlar om, så jag betalar mer än gärna mer.
Men själva principen gör mig så besviken då detta varit en av mina närmsta vänner😞
 
Hej!
Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans.
Vi har under ca 2 år ägt hästen 50% var och har givetvis ett kontrakt på det.
Det är jag som nu uttryckt till henne att jag vill köpa ut hennes del av hästen då samarbetet kring den inte fungerar enligt mig.
Den andra ägaren har ytterligare 4 hästar och visar noll intresse för omsorg av den häst vi samäger och det uppstår därav en konflikt när jag anser att denne inte sköter hästen ordentligt. - Det handlar exempelvis om att den andre ägaren vid tillfällen glömt att fodra, hoppat över vaccination utan min vetskap och inte ser över hästens medicinska behov (men är väldigt mån om de 4 andra hästarna.
När jag nu framfört att jag vill köpa ut och flytta hästen så anser den andra ägaren att det är omoraliskt för den att byta hem, samt att hon i så fall hellre avlivar den.
Jag anser att det är orimligt då hästen är helt frisk.
Jag har en stark kärlek för hästen och har intresse tid och resurser att ge hästen det den behöver vad häller omsorg, vård och aktivitet.

Har någon erfarenhet om det finns något jag kan göra i detta scenario? Eller är det enda alternativet att vi måste komma överrens sinsemellan?
Vad jag förstår så är delägaren mest negativ till att hästen flyttar? Kan du inte köpa ut hästen och stå kvar i stallet ett tag? Om du sedan ser till att fixa allt som det är tänkt att en inackorderad ska göra så att hästen får den mat den behöver osv, så kanske det blir lättare att flytta hästen senare eller rent av bli vänner igen?
 
Jag har varit väldigt naiv vad gäller kontraktet.. - och det är ett kortfattat kontrakt som i princip bara anger att vi båda parter ägar 50% (skamsen som tusan är jag).
Det var det första kontrakt jag skrivit och då vi var väldigt nära vänner och konflikt aldrig uppstått tidigare så var jag så säker på att denna förteelse inte var möjlig 😰😬
Kan ni inte bli sams igen? Du skriver att personen är väldigt mån om övriga 4 hästar men inte denna, hur kommer det sig? Har det uppstått något tjaffs om vem som ska betala för just denna hästens vård/ekonomiska del?
 
Ja, nej så akut är det inte. Hon har dock blivit otroligt mager och jag har köpt kraftfoder som vi enligt överenskommelse ska få dagligen.
Det har hon glömt/struntat i i perioder.
Nu går hon äntligen på bete, och ser finare ut direkt.
Men samägaren vill nu ta hem sin andra häst som går med vår häst för att hon tycker det är drygt att åka 10 minuter.
Hon tycker så att vår häst kan stå där själv (hon skulle aldrig låta någon av de andra stå själv) och då blev jag stött och sa att det är ju för tusan olagligt.
Så det är inte att hästen häst totalt vanvårdade, men jag kan helt enkelt inte ha det såhär slarvigt - hästen förtjänar bättre och djurets välmående ska absolut inte tummas på för människans bekvämlighet skull 😞
Äger ni båda hästen så låt henne flytta sin häst och hämta sen hästen. Ni har väl inget kontrakt på var den ska bo?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 410
Hästmänniskan Hej! (Kanske skriver i fel forum..) Jag är 15 år, slutade rida för ett och ett halvt år sen och då hade jag ridit i 4 och ett halvt år...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: becka44
·
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 376
Senast: mackan
·
Ridning Hej alla! Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm...
2
Svar
27
· Visningar
4 649
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp