Konrakt eller ej?

A

Anders76

Hej!

Jag har en liten fråga. Jag har lämnat ut min häst på "blivande foder". Vi har inte skrivit kontrakt ännu. Det är bekanta hästen står hos så de ville ha henne på prov lite innan för hon är lite speciell - hästen alltså :D Stoet har varit där i ca 3 veckor nu. Nu till problemet:

Min (nu fyra år) unghäst "reds in" i maj förra året. Hon satts på ca 15 ggr och skrittades och travades under ryttare. Sedan har hon pga olika orsaker blivit stående utan att ridas.
Den blivande fodervärden vet hur lite stoet har gjort och att hon nu inte gjort något på ett år. Jag pratade med henne igår och då visade det sig att hon hoppat min häst. Hon rids i princip varje dag - vilket inte var överenskommet och går dessutom bara ute ca 4 timmar varje dag. Jag vill ha ute henne hela dagen.

Kontraktet är ej påskrivet av någon part ännu utan vi har muntligt gått igenom hur jag skulle vilja ha upplägget då hon ej gått på länge. Vad tycker ni, ska jag strunta i allt och ta hem stoet.
Överreagerar jag?

Mvh / A
 
Sv: Konrakt eller ej?

Jag skulle tagit hem hästen. Kan man inte ens följa givna regler muntligt så är det knappast något som säger att det följs skriftligt heller. Det finns bättre fodervärdar.
 
Sv: Konrakt eller ej?

Jag skulle ta hem. Bryter man redan ett muntligt avtal så..

Ta hem. Hitta bättre.
 
Sv: Konrakt eller ej?

Ta hem hästen. Du överreagerar inte.

Litet tips: Nästa gång skriver du kontrakt från dag ett när du lämnar ut hästen! Ska hästen lånas ut på prov skriver ni ett fullt fodervärdsavtal inklusive dina villkor och instruktioner, och så skriver ni "en månads prövotid" (eller vad ni nu kommer överens om). Då har du allt på papper.
 
Sv: Konrakt eller ej?

Hej!

Jaa du... I vanliga fall skulle inte hästen lämnat gården utan kontrakt. Vi känner dessa människor och har flera hästar hos dem. Ston på betäckning bla. Allt har fungerat perfekt. De sa att de skulle faxa ner ett kontrakt en eller två dagar efter han kommit till dem.

Vi har ringt och påmint säkert 7-8 gånger nu och svaret blir bara :
- Ja vi ska sätta oss och prata om det.

För min del är det nog färdigpratat. Jag brukar inte lita på någon, har blivit "bränd" i hästaffärer förrut. Trodde faktiskt detta skulle fungera då vi känner dem sedan länge...... tydligen fungerar det inte....

Som jag skrev först. I vanliga fall skulle hon aldrg åkt utan kontrakt. Hoppas att det inte blir några fler problem nu bara...

Mvh / A
 
Sv: Konrakt eller ej?

om ni hade en muntlig överenskommelse så tycker inte jag att du överreagerar.... skulle åka o hämta hästen, gärna igår....:crazy:
 
Sv: Konrakt eller ej?

Speditören skulle ringa tillbaka om när hon kan komma hem igen. Han sa (med ett stort skratt) att det inte riktigt fungerade med i går! :D

Mvh / A
 
Sv: Konrakt eller ej?

Japp, har också gått på niten att blanda häst/fodervärd och vänskap. Det gör jag inte om igen.
 
Sv: Konrakt eller ej?

Håller med föregående talare!!
Hoppas du kan ta hem hästen så fort som möjligt, är det långt bort också?
 
Sv: Konrakt eller ej?

Det är bara ca 35 mil, men jag kan tyvärr inte hämta henne själv utan måste ta "första bästa" speditör. Men som det verkar kommer hon på tisdag.

Tycker ni att jag ska ringa nu och säga att de kommer eller ringa precis innan (eller inte alls)?

Mvh / A
 
Sv: Konrakt eller ej?

Anders76 skrev:
Det är bara ca 35 mil, men jag kan tyvärr inte hämta henne själv utan måste ta "första bästa" speditör. Men som det verkar kommer hon på tisdag.

Tycker ni att jag ska ringa nu och säga att de kommer eller ringa precis innan (eller inte alls)?

Mvh / A
Ringa nu!
Bara för att ene parten missköter sig behöver inte båda parter göra det.
 
Sv: Konrakt eller ej?

jäpp! Ska göra det! Bra att någon säger till. Det är OERHÖRT lätt att sjunka till samma nivå!

Mvh / A
 
Sv: Konrakt eller ej?

Ja man blir ju förbannad såklart vilket inte är så konstigt, jag hade förmodligen inte heller sett så objektivt på det om jag hade varit du!!
Buke är ett bra ställe!! ;)
 
Sv: Konrakt eller ej?

Speciellt som Buke oftast är "befolkat" av mycket kloka och förnuftiga människor! ;)

Mvh / A
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 409
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp