Bukefalos 28 år!

Konsekvenser av broddar lek i hagen....

Lotus

Trådstartare
I tisdags hade kusen en lång reva på ena bakbenet när jag kom till stallet, varm och svullen förstås. Tvättade med jodopax och skrittade en rejäl sväng eftersom han inte haltade. Ut i hagen som vanligt på onsdagen.

När jag kom på onsdag eftermiddag var svullnaden och värmen större, skrittade en lite mindre sväng och svullnaden gick ner, ingen hälta men underlaget var iofs under all kritik, slabbigt och halkigt. Tvättade med sårspray då en tjej i stallet trodde det var bättre än jodopax, och lade på en torr tuss över såret så att smuts inte skulle komma in när han låg ner. Kändes ok ändå. Ut i hagen som vanligt idag torsdag tänkte jag.

Idag när jag kom visade det sig att han stått inne hela dagen för att man grävt med grävmaskin runt hans hage. Svullen, men inte lika varm som igår. Skrittade en rejäl tur, kändes sämre idag - stel, på gränsen till lite halt mot slutet, åtminstone kort i steget, men det är väldigt svårt att känna för det var styltsnö, halka och slabbigt som bara den och dessutom har han tuppspatt i det benet :smirk:. Sämre mot slutet tyckte jag - kan det stämma?

Skiträdd att boxståendet idag plus att han kändes sämre och att jag kanske skrittade lite väl länge, nästan en timme, ska ha gjort att han blir sämre. Har bett att han får gå själv i en hage i morgon så att han inte springer och tänker leda honom en stund i ridhuset imorgon bara, hoppas att han är bättre. Hur länge kan svullnaden sitta i tror ni, hur länge ska jag skritta?

Repan var ganska rejäl men helt klart från en brodd. Räcker det att tvätta med sårspray eller ska jag ta något annat?

Man blir ju så harig.....
 
Det låter som lymfangitsvullnad, dvs pga såret. Om du håller det så rent som möjligt och han får röra på sig så borde det ge sig. Cirkulation hjälper alltså. Anars får du ringa vet så ni får penicilin.

Jag skulle förresten tvättat med koksaltlösning.

/C
 
Nä givetvis är det inte bättre med brutna ben etc, men man kanske ska begränsa hagarna och göra dom mindre alt. ha färre hästar tillsammans ( ev en och en)så att dom inte far runt som jehu. Personligen tycker jag att broddar och hagkompisar inte hör ihop och jag skulle blåneka att släppa min häst i en hage där jag visste att det fanns broddade hästar. Nu har jag kloka och förståndiga hästar som tar det VÄLDIGT stillsamt när blankisen kommer, hade dom varit mindre kloka hade jag övervägt att salta, sanda, hacka is eller vad som helst. Men brodda hästen och släppa med andra skulle jag aldrig göra! :mad:
Men som sagt var och en gör som den vill eller tycker är lämpligast, tråkigt att det blir skador och jag hoppas att hästen i inlägget blir frisk snart. :rofl:
 
Detta är en återkommande tvist, det skiljer dels från stall till stall, och än mer mellan landsändarna pga att det är så olika klimat.

Där jag bor är det självklart att ha hästar med brodd tillsammans i hagarna, hästar med skor utan brodd kommer inte utanför stalldörren. Var och en gör sina egna bedömningar, men enligt vet så skadas betydligt fler hästar allvarligt alt måste avlivas av fläkskador än av broddsparkar.

En av hästarna i stallet trillade på stallplan vid första frosten förra hösten, det var bara tur att han inte skadade sig, eller ännu värre sparkade/trillade på människan som ledde honom.
 
Jovisst är det säkert så att det skiljer mellan landsändar och stall. Kanske våra hästar i Skåne aldrig hinner att vänja sig vid det läskiga hala innan det försvinner igen och därför är försiktigare :o?
Jag vet bara att den enda häst vi fått avliva fick en spark på framknäet som splittrades och det var just broddar som prickade. Olycka och tråkigt var det :cry:.
Lycka till i vinterhalkan och hoppas pållarna tar det lugnt i hagen.
 
Har aldrig sett mer än en broddskada. Och det var två hästar som aldrig gått ihop som kom för nära varandra i paddocken :smirk:
Annars har jag haft mina hästar broddade med 4 i varje sko varenda vinter, och det har gått så bra så.
Riskerar inte hästens ben genom att inte brodda.
 
Som sagt var och en gör som den vill. Skulle jag till råga sätta tåbrodd på min "valp" hade han inte haft några ballar kvar :rofl:. Skönt för dig att det i ditt fall gått så bra så.
 
som många säger. låter som lymfangit som enligt mig är en ganska allvarlig sak. man brde begränsa infektionen. jag hade kallat på veterinär och i fortsättningen bara haft broddar fram.
 
Har ALDRIG haft våra hästar broddade i hagen, och det har aldrig hänt en olycka med dem heller. De känner att det är halt och tar det lugnare ute.

Vet en kompis häst som bröt benet och fick avlivas, den HADE broddar!
Vet en annan häst som med fick avlivas, den hade med broddar.

Så här omkring så är risken större att ha brodd än att inte ha det!?

Jag tror personligen att har en häst brodd på sig så känner den inte lika lätt att det är halt ute, och blir då inte försiktig!
Hästar utan brodd känner att det är halt och tar det försiktigt.
Betänk nu att jag bor i Skåne, dvs milda vintrar. Vi har inte alls det vädret som man har tex i Norrland.
Där kan jag tänka mig att man måste använda brodd.

Har man brodd på sin häst så får man se till att skydda hästens ben med benskydd, och gärna låta lekfulla hästar gå för sig själv, för att undvika skader.
 
En så kraftig spark så att framknäet splittrades hade gått lika illa utan brodd.

Något jag har svårt att förstå varje år denna debatt kommer upp är att man har så dåligt fungerande flockar. Hästar som fungerar bra ihop och går i vettiga hagar sparkar inte på varandra.
 
Vet en kompis häst som bröt benet och fick avlivas, den HADE broddar!
Vet en annan häst som med fick avlivas, den hade med broddar.

Du kanske bara är otydlig men jag har aldrig hört "brodd" som orsak till avlivning. :confused:
Bryta benet kan de göra av tusen olika anledningar, på sommaren på vintern obroddade som broddade, tror knappast hästen bröt benet bara för att den hade brodd. Men jag bor ju inte i skåne heller. Det man ökar risken för utan brodd är inte benbrott det är bäckenbrott eller muskelskador pga fläkning. Det krävs inte att benen går isär särskilt mycket för att stora muskler ska slitas sönder.
 
Hmmm, och jag fick nyligen en 2 åring söndersparkad av en ettåring i ett bakknä....och INGEN av dom hade ens skor på sig :crazy:...Tar det "rätt" så spelar det mindre roll vad dom har på fötterna.....nu sparkades en relativt stor benbit och 2 små av i knät, operationen(som var oumbärlig)gick bra, men nu får vi bara vänta och se om/eller det blivit ligaments skador runt patella :(
(smällen tog PRECIS på framsidan av bakknäet)
 
Har aldrig påstått att det inte kunde ha hänt utan brodd, sa bara att i detta fallet var det så :smirk:. Sen att "flocken skulle vara dåligt fungerande" är just ett sådand påstående som får mig att se rött, kan inte hjälpa det men så är det. Har du ALDRIG sett tex 2 valacker få "tuppjuck" och fara omkring som idioter bockandes och skuttandes med diverse "ljudeffekter" :D? Då KAN det hända att av misstag en kommer lite nära eller den ene dräper iväg en brall som prickar olyckligt. Så har jag sett hästar göra i alla mina hagar och även andras hagar, tom hos NH proffs såg jag detta! Menar du att det skulle vara ett dåligt fungerande beteende? Vettiga hagar, javisst, fast jag kanske ska ruta in dom och göra dom till 10X10 hagar som man ser lite här och var och sätta 1 häst i varje istället?
Broddar ialla fall inte och skulle aldrig göra det heller, sen kanske jag ska be resterande av Sveriges hagbrodds förespråkare om ursäkt för min dumhet :rofl:.
"Konsekvensen av broddad lek i hagen" tror jag var rubriken...eller var det något annat. Tror mig minnas att jag även skrivit att var och en gör som den tycker.Tror jag mig sen minimera risken för en olycka genom att inte brodda så gör jag det, jag hade haft barfota hästar också om det hade varit ett fungerande alternativ för hästarna och mig men nu är det inte så, därför är dom skodda, för som martha skrivit så visst kan olyckor ske även om man haar de bästa förutsättningarna.
 
Nu var det inte riktigt så jag menade!

En häst med brodd kan halka och skada sig svårt!
Det vade det jag menade med mina exempel.

De jag känner och de olycker jag har hört har varit hästar med brodd, som har halkat m.m i hagen. Men jag har inte hört något om hästar som inte har brodd!
 
Något jag har svårt att förstå varje år denna debatt kommer upp är att man har så dåligt fungerande flockar. Hästar som fungerar bra ihop och går i vettiga hagar sparkar inte på varandra.

Det stämmer inte riktigt!
Vi har tre mkt lekfulla hästar, där det stegras, bits och sparkas, i all vänlighet. Men i bland så träffar de varandra.
En spark med brodd tar mer allvarligt en en spark utan!
Fast det finns mkt en häst kan lyckas med, och i bland förstår man inte hur de lyckas :confused:
 
Intressant debatt som skapats av min tråd när jag varit borta ett par dagar...

Min häst har alltid haft broddar såvitt jag vet (har bara haft honom en kort tid) men han är 18 år och har bott i Norrland i minst 11 år så han är inte ovan vid fenomenet halka och broddar. Han delar hage med en annan valack, och den reva han fått han har med största sannolkihet åsamkat sig själv för den sitter på insidan av ena bakbenet. Hästarna trivs bra ihop och leker, men vad jag sett inte särskilt våldsamt utan snarare som "grabbar" gör. Han har troligen trampat snett i ett språng, och hagen har varit såväl fryst som lerig den senaste månaden varför det varit svårt att välja brodd eller ej. Har man väl fått i dem och det fryst en gång är det svårt att skruva i och ur tycker jag, vädret är så oberäkneligt.

Hur som helst har revan bärjat läka och svullnaden ser bättre ut, nästan ingenting idag. Hoppas på att allt går bra nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 180
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För lite knappt en vecka sedan när jag red på banan så hade jag ett sånt där pass där jag inte kunde rida. Jag kunde typ inte styra och...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Magiana
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 050
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp