Konsensusmentalitet och enkelspårighet i media (utbruten från Sommar i P1 2020)

Och förresten, du svarade inte på min andra paragraf, eller på frågan om vilka fördomar du tycker jag uttrycker. Är genuint nyfiken på detta och hoppas på svar.

Fördomen är just att du tillskriver synsätt på de som vill ha minskad asylinvandring, utan att vi själva hävdat att vi står för detta synsätt. Nu har väl du inte läst alla inlägg men jag t.o.m. dementerar att ja eller nej till asylinvandring skulle vara en fråga om en objektiv sanning, utan att det rör sig om åsikter.

https://www.bukefalos.se/threads/ko...sommar-i-p1-2020.1492396/page-8#post-19312995

Fast nu är du inne på åsikter. Det är inte fel att vilja ha extremt hög asylinvandring. Det beror på vad du tycker är viktigt. Desinformationen blir om man hävdar att det är en ekonomisk guldgruva och att kriminaliteten går ner av det.
 
Fördomen är just att du tillskriver synsätt på de som vill ha minskad asylinvandring, utan att vi själva hävdat att vi står för detta synsätt. Nu har väl du inte läst alla inlägg men jag t.o.m. dementerar att ja eller nej till asylinvandring skulle vara en fråga om en objektiv sanning, utan att det rör sig om åsikter.

https://www.bukefalos.se/threads/ko...sommar-i-p1-2020.1492396/page-8#post-19312995
Jag ser inte att jag tillskrivit någon specifik grupp eller person ett visst synsätt. Jag delgav mitt intryck av diskussionen i sin helhet, och hur jag uppfattar att denna diskussion som så många andra i ämnet tar fel fokus. Min mening var inte att peka finger på någon specifik individ eller några specifika inlägg, utan bara att delge min generella uppgivenhet och besvikelse, samt vad jag tycker att vi istället borde fokusera på.

En ny fråga dyker dock upp: Varför är det viktigt för dig att ha en diskussion om detaljerna som tagits upp i denna tråd? Jag antar att du tycker det är viktigt eftersom du skrivit så många inlägg, men rätta mig om jag har fel.
 
Fördomen är just att du tillskriver synsätt på de som vill ha minskad asylinvandring, utan att vi själva hävdat att vi står för detta synsätt. Nu har väl du inte läst alla inlägg men jag t.o.m. dementerar att ja eller nej till asylinvandring skulle vara en fråga om en objektiv sanning, utan att det rör sig om åsikter.

https://www.bukefalos.se/threads/ko...sommar-i-p1-2020.1492396/page-8#post-19312995
Och en ytterligare fråga vid närmare eftertanke: Varför antog du direkt att mitt första inlägg i tråden var kritik och tillskrivande av synsätt, istället för att engagera mig i en diskussion om de frågor som jag tog upp? Lite intressant tycker jag med tanke på att du, när tråden fortfarande var on topic, menade att det fanns en konsensusmentalitet. För om en själv ser allt som inte är direkt medhåll som någon slags kritik så kan det ju upplevas så, tänker jag. Själv har jag som regel för mig själv att gå in i alla diskussioner med nyfikenhet och ödmjukhet, samt en vilja att förstå den andra parten. Då upplever jag ofta att det blir positivt klimat och öppenhet även kring oliktänkande, men om en går in i diskussioner och ser det som någon slags åsiktstävling eller kritik fram och tillbaka så kan det bli lätt att en känner sig påhoppad eller kritiserad.
 
Och en ytterligare fråga vid närmare eftertanke: Varför antog du direkt att mitt första inlägg i tråden var kritik och tillskrivande av synsätt, istället för att engagera mig i en diskussion om de frågor som jag tog upp? Lite intressant tycker jag med tanke på att du, när tråden fortfarande var on topic, menade att det fanns en konsensusmentalitet. För om en själv ser allt som inte är direkt medhåll som någon slags kritik så kan det ju upplevas så, tänker jag. Själv har jag som regel för mig själv att gå in i alla diskussioner med nyfikenhet och ödmjukhet, samt en vilja att förstå den andra parten. Då upplever jag ofta att det blir positivt klimat och öppenhet även kring oliktänkande, men om en går in i diskussioner och ser det som någon slags åsiktstävling eller kritik fram och tillbaka så kan det bli lätt att en känner sig påhoppad eller kritiserad.

Håll dig till sak.
 
Nej, det är inte förbjudet att ställa frågor och dela med sig av funderingar i ett öppet diskussionsforum. Som jag också skrivit ovan är jag genuint nyfiken. Jag VILL förstå dig. Du gör det väldigt svårt när du inte svarar på frågor eller förklarar dina ståndpunkter.

Jag svarade inledningsvis men du saknar antingen viljan eller är inte förmögen att reflektera över det utifrån något annat perspektiv än ditt eget. Då blir det meningslöst att fortsätta den sidodiskussionen. Så vi återgår till topic och till sakfrågan.
 
Senast ändrad:
Jag svarade inledningsvis men du saknar antingen viljan eller är inte förmögen att reflektera över det utifrån något annat perspektiv än ditt eget. Då blir det meningslöst att fortsätta den sidodiskussionen. Så vi återgår till topic och till sakfrågan.
Jag ser inte att du har svarat på mitt första inlägg i tråden med något som faktiskt är en diskussion kring de reflektioner jag lade fram i det inlägget.

Det oroar mig att du nu två gånger har insinuerat att jag inte kan eller vill förstå dig. Blickar vi tillbaka på de inlägg vi har utbytt här så har jag konsekvent skrivit långt och utförligt och verkligen försökt förklara mina tankar och mitt synsätt, samt ställt direkta frågor till dig för att uppmuntra dig att göra detsamma, men du har som mest svarat med några meningar. Det är ditt ansvar att förklara dig och göra dig förstådd i en diskussion, och att människor tänker på olika sätt eller tycker olika saker är inte på något sätt att förknippa med deras intellektuella förmåga eller vilja att förstå.

För att kunna diskutera sakfrågan (vad den nu är) är det i min mening av vikt att vi förstår varandras tankesätt och inställning. Därav min sekundära fråga och reflektion. Ytterst relevant för att nå en punkt där vi kan förstå varandra, tycker jag.

Så, om du skulle vara så vänlig att utförligt och till din bästa förmåga förklara för mig vad du tycker att sakfrågan är (för jag misstänker att vi inte ens är överens om det) och även förklara vad du tycker i sagda fråga, så kan vi ta en diskussion därifrån.

Du är också varmt välkommen att ställa frågor till mig och be mig förtydliga mina ståndpunkter, istället för att göra antaganden om vad jag tycker och tänker eller hur jag fungerar.
 

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 329
Kultur Blytung och bra start av Greta. Tycker hon fick till en personlig touch även om budskapet hela tiden är i centrum, vilket också är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 555
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp