Konsistens an passad jul mat?

L

LiviaFilippa

Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har nåt tips ❤️
Men det är så att pågrund av några andledningar så kan jag bara äta mat som är konsistens an passad. Så det jag kan äta är typ soppa och mos och pure och sånt. Så som är ganska löst och inte hårda eller stora bitar och så.
Och på lördag så ska det vara ett jul firande och då kommer det vara vanlig jul mat som jag inte kan äta. Så jag ska tänka ut några saker som jag vill ha då istället. Och jag vill ha så lika jul mat som det går så det inte verkar jätte konstigt att alla andra äter jul bord och jag äter nåt helt annat liksom.
Men ja jag undrar alltså om nån här har nåt tips på jul mat som man kan göra i sån konsistens ❤️
Det förslaget som jag har nu är potatis mos och fisk pure och ärt pure och morots pure men skulle kanske vilja ha nåt mera men jag vet inte vad.
Och kan skriva också att jag tycker inte om när allt är hop blandat typ som bebis mat utan jag vill ha o lika saker för sig. Så jag vill inte bara ta alltmöjligt och mixa till nån röra om ni fattar hur jag menar.
 
Jansson är ju ganska lätt att mixa till den konsistens du behöver.

Du får fundera på vilka rätter på julbordet du tycker om. Det mesta går ju att mixa, men kan behöva spädas för att få rätt konsistens.
 
Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har nåt tips ❤️
Men det är så att pågrund av några andledningar så kan jag bara äta mat som är konsistens an passad. Så det jag kan äta är typ soppa och mos och pure och sånt. Så som är ganska löst och inte hårda eller stora bitar och så.
Och på lördag så ska det vara ett jul firande och då kommer det vara vanlig jul mat som jag inte kan äta. Så jag ska tänka ut några saker som jag vill ha då istället. Och jag vill ha så lika jul mat som det går så det inte verkar jätte konstigt att alla andra äter jul bord och jag äter nåt helt annat liksom.
Men ja jag undrar alltså om nån här har nåt tips på jul mat som man kan göra i sån konsistens ❤️
Det förslaget som jag har nu är potatis mos och fisk pure och ärt pure och morots pure men skulle kanske vilja ha nåt mera men jag vet inte vad.
Och kan skriva också att jag tycker inte om när allt är hop blandat typ som bebis mat utan jag vill ha o lika saker för sig. Så jag vill inte bara ta alltmöjligt och mixa till nån röra om ni fattar hur jag menar.
Bakad leverpastej med baconkross är en dansk favorit. Sen kan man göra grymt goda pastejer eller mousser av lax och annan fisk också om man vill ha den där juliga maten. Och en smörgräddigt len potatismos är inte alls dum till istället för den där kokta potatisen.

Sen när man kommer till desserter så finns det mycket i lättsmält form, pannacottor, brulée , mousse osv.
 
Det beror lite vad du gillar, men grönkål och rödbetor känns väldigt juligt. De går och göra soppa eller puré av.
 
Tack så jätte mycket för era tips!! ❤️
Jag kanske var lite o tydlig men jag menade sån mat som man har på jul bord. Så tillexempel gröt och ris ala malta och sånt är ju juligt men iallafall jag tycker att sånt mera är kanske frukost eller mellanmål eller sånt. Men jätte bra tips ändå ❤️
 
Jansson är ju ganska lätt att mixa till den konsistens du behöver.

Du får fundera på vilka rätter på julbordet du tycker om. Det mesta går ju att mixa, men kan behöva spädas för att få rätt konsistens.
Det som jag mest tycker om är kött bullar och sånt men kött bulle mos verkar ju inte så gott. Eller jag tycker iallafall inte det. Så det är lite svårt att komma på vad som passar och så.
 
Det som jag mest tycker om är kött bullar och sånt men kött bulle mos verkar ju inte så gott. Eller jag tycker iallafall inte det. Så det är lite svårt att komma på vad som passar och så.

Jag tror det är lättast att göra specialmat till dig som inte är typisk julmat men som du tycker om. Nån god soppa till middag. Sen ris a la Malta, pannacotta, glass eller nån annan god efterrätt med bra konsistens. Köttbullsmos låter inte som en höjdare. Men kanske kan paté, leverpastej osv funka.
 
Jag tror det är lättast att göra specialmat till dig som inte är typisk julmat men som du tycker om. Nån god soppa till middag. Sen ris a la Malta, pannacotta, glass eller nån annan god efterrätt med bra konsistens. Köttbullsmos låter inte som en höjdare. Men kanske kan paté, leverpastej osv funka.
Ja jag får äta nåtannat om jag vill men jag skulle bara helst ha nåt som iallafall är lite som alla andras mat. Men det kanske är svårt att komma på nåt mera.
Men efter rätt iallafall så är det glass för alla så då kan jag äta samma iallafall.
 
Långkål, alltså grönkål kokt i skinkspad som stuvas. Jättegott och krämigt. Konsistensen kan justeras med mixer :)
Passar bra med senap också om man vill få in den i maten.

När jag var vegetarian fick man se sig om efter inspiration ibland och då blev det bland annat finsk morotslåda på julbordet. Det är vanligt i finland. Det är morotspure med sirap och ströbröd i en gratäng.

Fiskpaté känns också juligt.
 
Det som jag mest tycker om är kött bullar och sånt men kött bulle mos verkar ju inte så gott. Eller jag tycker iallafall inte det. Så det är lite svårt att komma på vad som passar och så.
Fast en pure på köttbullar tror inte jag blir så dumt. Späd med lite grädde (eller vatten om det inte får bli för fett) och buljong för att få den konsistens du behöver och behålla smaken. Till skinka skulle jag använda skinkspadet att späda med, i kombination med vatten så det inte blir för salt.
 
Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har nåt tips ❤️
Men det är så att pågrund av några andledningar så kan jag bara äta mat som är konsistens an passad. Så det jag kan äta är typ soppa och mos och pure och sånt. Så som är ganska löst och inte hårda eller stora bitar och så.
Och på lördag så ska det vara ett jul firande och då kommer det vara vanlig jul mat som jag inte kan äta. Så jag ska tänka ut några saker som jag vill ha då istället. Och jag vill ha så lika jul mat som det går så det inte verkar jätte konstigt att alla andra äter jul bord och jag äter nåt helt annat liksom.
Men ja jag undrar alltså om nån här har nåt tips på jul mat som man kan göra i sån konsistens ❤️
Det förslaget som jag har nu är potatis mos och fisk pure och ärt pure och morots pure men skulle kanske vilja ha nåt mera men jag vet inte vad.
Och kan skriva också att jag tycker inte om när allt är hop blandat typ som bebis mat utan jag vill ha o lika saker för sig. Så jag vill inte bara ta alltmöjligt och mixa till nån röra om ni fattar hur jag menar.


Kan en paj fungera konsistensmässigt? Med väldigt små bitar av lax? Annars kan laxmousse vara ett alternativ det bör ju bli en bra konsistens som du kan äta och det är ju verkligen en rätt som platsar på julbordet om man gillar fisk då såklart :) Eller en lax- och räkmousse kanske om man vill ha mer variation i smaken och lite lyxigare? Ägg som man finfördelar eller mosar? gubbröra kanske som man kan purea när man gjort den om det är för stora bitar?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp