Konspirationsteorier

Sezziyanen

Trådstartare
Spinoff-på den andra tråden då jag ansåg att detta inte hörde hemma i den.

Själv tycker jag det är rätt skoj med konspirationsteorier. Inte på det viset vissa kanske tänker då, självklart inte att tro på allt eller inget. Men det är ROLIGT att fundera kring helt alternativa förklaringar på saker och ting, både det som är "galet" och det som faktiskt har vissa meriter.

Ingen annan som också tycker det? Har ni nån favoritteori ni faktiskt tror kan ligga sanning i? Eller nån som ni inte tror på, men tycker är skoj att utforska ändå?

En av mina favoritpoddar hade ett segment för inte så länge sen där var och en valde ut en konspirationsteori som de sedan onlineforskade om, och försökte övertala de andra att den var sann (bäst de kunde, iaf :P). Sjukt underhållande, man inser också rätt snabbt att de flesta aldrig har gjort nån noggrannare undersökning av nån teori alls mer än väldigt ytligt. Ofta finns det mycket att läsa om..precis allt ungefär.

Nått som är rätt intressant att läsa mer om nu är Area 51 nu när Bob Lazar kommit ut och gjort långa intervjuer, för att ta ett exempel. Eller att se allt material kring Bohemian Grove, det är trots allt rätt mysko med ritualer kring uggle-gudar där bara rika&mäktiga personer får lov att delta. Iaf hade jag höjt på ett ögonbryn om mina polare höll på med sånt, och kanske undrat varför, haha.

Kan dock tipsa om att hålla sig borta från att lyssna på alltför mycket flat-earth-förespråkare. Det är väldigt uttröttande mentalt.
 
Konspirationsteorier innebär för mig att Big Pharma förvägrar folk det bästa botemedlet som finns nämligen kolloidalt silver eller att Palme inte blev skjuten 1986 utan fejkade sin egen död för att gömma sig i Sovjet eller att mobiltelefoner är till för att fjärrstyra folk eller att Chemtrails existerar osv osv osv.
Jag har svårt att de det roliga i detta. Din sista mening beskriver det hela bra. "Det är väldigt uttröttande mentalt. "
 
Jag tycker att en av de mest intressanta konspirationsteorierna är den om att månlandningen 1969 var fejkad. De finns de som påstår att den var inspelad i en studio, och de visar bland annat på diverse skuggor och dylikt som faller "fel" och som skulle bevisa att månlandningen var fejkad.
 
Jag tycker att en av de mest intressanta konspirationsteorierna är den om att månlandningen 1969 var fejkad. De finns de som påstår att den var inspelad i en studio, och de visar bland annat på diverse skuggor och dylikt som faller "fel" och som skulle bevisa att månlandningen var fejkad.

Absolut, den är rätt intressant! Det är inte så väldigt otänkbart heller att man kan ha fejkat visst material även med en riktig månlandning. För produktionens skull, dvs.
 
Jag har en egen liten teori om konspirationsteorier och haschrökare, det verkar finnas ett sammanband mellan att röka hasch på frekvent basis och att tro på konspirationsteorier.

Jag har på allvar faktiskt övervägt att ta reda på hur forskningsläget ser ut på de punkten och undersöka det vidare.
 
Jag blir mest bara matt av tanken på en av många föreläsningar om att jag inte får låta vaccinera mina barn pga allt möjligt, och diverse hot jag fått av konspirationsteoretikern om jag inte lever enligt det han bestämmer att är sanningen nu.
Så jag är inte särskilt road, faktiskt.
 
Jag har en egen liten teori om konspirationsteorier och haschrökare, det verkar finnas ett sammanband mellan att röka hasch på frekvent basis och att tro på konspirationsteorier.

Jag har på allvar faktiskt övervägt att ta reda på hur forskningsläget ser ut på de punkten och undersöka det vidare.
Är nog mer en korrelation av vissa personligheter som är mer benägna att använda droger (eller andra icke accepterade sociala beteenden) och det faktum att drogen öppnar upp för lite alla möjliga associationer och perspektiv.

Dock tror jag inte cannabis i sig gör folk till konspirationsteoretiker.
 
Jag blir mest bara matt av tanken på en av många föreläsningar om att jag inte får låta vaccinera mina barn pga allt möjligt, och diverse hot jag fått av konspirationsteoretikern om jag inte lever enligt det han bestämmer att är sanningen nu.
Så jag är inte särskilt road, faktiskt.
Kanske inte rätt tråd för dig detta då :)


Jag har en egen liten teori om konspirationsteorier och haschrökare, det verkar finnas ett sammanband mellan att röka hasch på frekvent basis och att tro på konspirationsteorier.

Jag har på allvar faktiskt övervägt att ta reda på hur forskningsläget ser ut på de punkten och undersöka det vidare.
Tveksam till nått sånt direkt samband, men jag skulle kunna spekulera att folk, när de röker på, sitter och låter tankarna sväva runt till allt möjligt. Så vet jag av erfarenhet att det kan bli. Dessutom tänker de lite redan utanför boxen / lever lite "utanför samhället" så att säga, så kanske inte så konstigt att de ifrågasätter andra saker också.

Det har ju länge förts propaganda om hur farligt det var med cannabis. Den som förr ställde sig mot denna "sanningen" behandlades som något galen och farlig den med.
 
Som en liten notis bara tycker jag att de som bara blint avfärdar alla konspirationsteorier som galenskaper inte är så mycket bättre själva. Dels för att jag tror det är bra att fundera över saker, plus att man inte ska glömma att det faktiskt finns flera saker som under många år var just konspirationsteorier men som sedan visade sig faktiskt vara sant. Project mk ultra t.ex.

Min favoritteori är iaf lite av en lågflygare som inte så många verkar känna till. Det är en sån simpel sak som att alla mesa (alltså stenformationen, googla så fattar ni vilka "berg" jag menar) skulle vara extremt gamla, kristalliserade stubbar. För aslänge sedan hade jorden ENORMA träd som höggs ner av jättar, och nu är dessa stubbar det enda "beviset" som finns kvar. Väldigt out-there teori som dessutom är rätt rolig och harmlös :p
 
Som en liten notis bara tycker jag att de som bara blint avfärdar alla konspirationsteorier som galenskaper inte är så mycket bättre själva. Dels för att jag tror det är bra att fundera över saker, plus att man inte ska glömma att det faktiskt finns flera saker som under många år var just konspirationsteorier men som sedan visade sig faktiskt vara sant. Project mk ultra t.ex.

Min favoritteori är iaf lite av en lågflygare som inte så många verkar känna till. Det är en sån simpel sak som att alla mesa (alltså stenformationen, googla så fattar ni vilka "berg" jag menar) skulle vara extremt gamla, kristalliserade stubbar. För aslänge sedan hade jorden ENORMA träd som höggs ner av jättar, och nu är dessa stubbar det enda "beviset" som finns kvar. Väldigt out-there teori som dessutom är rätt rolig och harmlös :p

Den som avfärdar alla konspirationsteorier, alltid, har inte riktigt tänkt efter mer än nån sekund och/eller är väldans trångsynt. Vi vet alla trots allt att det funnits MASSVIS av konspirationer genom tiderna.

Åhå, den hade jag faktiskt inte hört! Vilka mentala bilder jag fick nu, härligt!
 
I bästa fall är konspirationsteorier roande, i värsta fall enormt skadliga.

Jag gillar "alternativ historia" (tex om Hitler hade vunnit andra världskriget) mer än rena konspirationsteorier. Det är väl mycket foliehattsvarning på de sistnämnda och inte kul längre när folk tar vansinnigheter för fakta.

Mitt största problem med konspirationsteorier är det som alltid gäller för mig... källkritik. Dvs svälj inte allt på en gång oavsett vad det gäller. De i min närhet som tror på diverse mer eller mindre vansinniga konspirationsteorier har en ganska låg nivå av källkritik (typ "jag läste det på internet så det måste vara sant"). Men visst, vill folk roa sig med det får de väl göra det men blanda inte in mig (dvs låt mig slippa lyssna på eländet).

@Exile: Som geolog kan jag säga att det finns en fullt rimlig vetenskaplig förklaring varför en mesa ser ut som den gör men jag ska inte förstöra något och dra den ;) :D
 
För mig är det frustrerande att det ofta drabbar människor på olika sätt som inte ens behöver med i galenskaperna för att drabbas. (Ex antivaccinationdravel som ökar risker för människor som av medicinska skäl inte kan få skydd.)

Och sen att det har en hög korrelation med kunskapsförakt och vetenskapsförakt. Där ovedersägliga bevis för ett visst förhållande tas som intäkt för att det är på motsatt vis.:wtf:

Slutsatsen att det för att det genom historien förekommit konspirationer (dolda agendor) skulle ge någon slags trovärdighet åt det vi idag lider av som konspirationsteorier underkänner jag helt. Men jag känner såklart inte till alla som existerar.

Jag tänker att det kan vara kul att utforska massor av galna förhållanden i diskussioner och dra dem till sin spets, men det slutar att vara roligt om någon börjar tro att de är sanna.
 
Den som avfärdar alla konspirationsteorier, alltid, har inte riktigt tänkt efter mer än nån sekund och/eller är väldans trångsynt. Vi vet alla trots allt att det funnits MASSVIS av konspirationer genom tiderna.

Åhå, den hade jag faktiskt inte hört! Vilka mentala bilder jag fick nu, härligt!
Jag har överlag jättesvårt för konspirationsteorier. Undrar om det har att göra med att jag också är rätt naivt lagd (som tillägg till det vetenskapliga).
 
Jag har en egen liten teori om konspirationsteorier och haschrökare, det verkar finnas ett sammanband mellan att röka hasch på frekvent basis och att tro på konspirationsteorier.

Jag har på allvar faktiskt övervägt att ta reda på hur forskningsläget ser ut på de punkten och undersöka det vidare.
Det är väl för att hasch ofta utlöser psykoser. Ganska vedertaget faktiskt och finns massa forskning :)
 
I bästa fall är konspirationsteorier roande, i värsta fall enormt skadliga.

Jag gillar "alternativ historia" (tex om Hitler hade vunnit andra världskriget) mer än rena konspirationsteorier. Det är väl mycket foliehattsvarning på de sistnämnda och inte kul längre när folk tar vansinnigheter för fakta.

Mitt största problem med konspirationsteorier är det som alltid gäller för mig... källkritik. Dvs svälj inte allt på en gång oavsett vad det gäller. De i min närhet som tror på diverse mer eller mindre vansinniga konspirationsteorier har en ganska låg nivå av källkritik (typ "jag läste det på internet så det måste vara sant"). Men visst, vill folk roa sig med det får de väl göra det men blanda inte in mig (dvs låt mig slippa lyssna på eländet).

@Exile: Som geolog kan jag säga att det finns en fullt rimlig vetenskaplig förklaring varför en mesa ser ut som den gör men jag ska inte förstöra något och dra den ;) :D
De ser ju liksom lite upptryckta ut så min vilda gissning är att det har något med kontinentalplattorna att göra men jag har faktiskt inte så bra koll.

Men OM det var stubbar, tänk hur groteskt stora de träden skulle varit? De skulle ju liksom nå ut i rymden. Det är liksom alldeles för coolt för att jag inte ska bestämma mig för att jo, så var det nog, tänker inte granska faktan närmare :D

Men ja summa sumarum, man ska inte tro på allt man hör. Men det är viktigt att komma ihåg att det gäller ALLT. Bara för att det står i tidningen betyder inte det heller att det är sant.
 
Jag har en egen liten teori om konspirationsteorier och haschrökare, det verkar finnas ett sammanband mellan att röka hasch på frekvent basis och att tro på konspirationsteorier.

Jag har på allvar faktiskt övervägt att ta reda på hur forskningsläget ser ut på de punkten och undersöka det vidare.

En av de i min närhet som på fullt allvar tror på en del vildare konspirationsteorier har en historia av intag av kanske inte helt lagliga substanser. Hen är dessutom riktigt smart så nog tror jag drogerna haft ett finger med i spelet där. Hen är dock väldigt snäll och trevlig så det går att stå ut med konspirationsteorierna (hen är inte påträngande med dem).
 
Men ja summa sumarum, man ska inte tro på allt man hör. Men det är viktigt att komma ihåg att det gäller ALLT. Bara för att det står i tidningen betyder inte det heller att det är sant.

Naturligtvis gäller källkritik överallt (fö en av de absolut viktigaste sakerna skolan kan lära ut).

De jag refererade till läser dock inte tidningar i någon större omfattning... det är snarast Facebook och Flashback som gäller.
 
Naturligtvis gäller källkritik överallt (fö en av de absolut viktigaste sakerna skolan kan lära ut).

De jag refererade till läser dock inte tidningar i någon större omfattning... det är snarast Facebook och Flashback som gäller.
Bara för att det står på flashback betyder det dock inte att det inte är sant. Däremot är det ju lite svårt med källkritiken där ibland eftersom man ofta inte vet var informationen kommer ifrån. Men man kan ju efterforska :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 350
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp