Konst som provocerar

Skorpion76

Trådstartare
Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.

tryckare97.jpg


Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.

I min bild dansar paren till "The Lady in Red" med Chris DeBurgh och min bild ritade jag efter att jag hade blivit inspirerad av en brevfilm som jag hade sett i ungdomsprogrammet Bullen. Jag skrev till SVT och frågade vilken låt som ungdomarna dansar till i filmen och i min fråga skrev jag att jag trodde att det var antingen "Lady In Red" med Chris DeBurgh eller "Nothing Compares 2 U" med Sinnead O'Connor, men det var den här låten. Se video nedan. Det var en för mig okänd låt, men den är mycket fin.
Det här fick mig att tänka på en kvinna som hade gjort en bronsskulptur av en arg tant. Hon blev inspirerad av en bild i en tidning som föreställde en arg tant som slåss med handväskan. Tanten smäller till en nynazist i ansiktet med handväskan och hon tänkte sätta upp statyn i Växjö på en plats där, men fick inte det. Istället fick hon göra en ny skulptur med en snäll tant som står med en handväska över axeln.
680.jpg

Den snälla tanten:
IMG_5406.JPG


Silver Pethead
 
Vilken är din fråga som du vill att vi ska diskutera?

(Vet inte om jag är helt överens med dig om att konst ska väcka "uppmärksamhet, reaktioner och känslor"? Tycker att det räcker med att man känner något)
 
Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.

tryckare97.jpg


Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.

I min bild dansar paren till "The Lady in Red" med Chris DeBurgh och min bild ritade jag efter att jag hade blivit inspirerad av en brevfilm som jag hade sett i ungdomsprogrammet Bullen. Jag skrev till SVT och frågade vilken låt som ungdomarna dansar till i filmen och i min fråga skrev jag att jag trodde att det var antingen "Lady In Red" med Chris DeBurgh eller "Nothing Compares 2 U" med Sinnead O'Connor, men det var den här låten. Se video nedan. Det var en för mig okänd låt, men den är mycket fin.
Det här fick mig att tänka på en kvinna som hade gjort en bronsskulptur av en arg tant. Hon blev inspirerad av en bild i en tidning som föreställde en arg tant som slåss med handväskan. Tanten smäller till en nynazist i ansiktet med handväskan och hon tänkte sätta upp statyn i Växjö på en plats där, men fick inte det. Istället fick hon göra en ny skulptur med en snäll tant som står med en handväska över axeln.
680.jpg

Den snälla tanten:
IMG_5406.JPG


Silver Pethead
Med provokativ konst tänker jag nog på annat, antingen som tänjer gränserna för vad som är konst (typ Marcel Duchamp) eller som gör ett politiskt statement (typ Snövit och sanningens vansinne eller Otto Dix målningar). Jag känner inte till historien bakom tanten, men din teckning skulle jag väl mer säga är lite klumpig, särskilt om provokationen inte ens var medveten från din sida.
 
Jag blir lite illa till mods av att se teckningen, jag tycker inte det är ok att skriva/säga så även i en målning. Jag förstår att du blivit kallad rasist det förvånar mig inte. Varför just svartskalle?
Det känns som sagt riktigt klumpigt.
 
Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.

tryckare97.jpg


Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.

I min bild dansar paren till "The Lady in Red" med Chris DeBurgh och min bild ritade jag efter att jag hade blivit inspirerad av en brevfilm som jag hade sett i ungdomsprogrammet Bullen. Jag skrev till SVT och frågade vilken låt som ungdomarna dansar till i filmen och i min fråga skrev jag att jag trodde att det var antingen "Lady In Red" med Chris DeBurgh eller "Nothing Compares 2 U" med Sinnead O'Connor, men det var den här låten. Se video nedan. Det var en för mig okänd låt, men den är mycket fin.
Det här fick mig att tänka på en kvinna som hade gjort en bronsskulptur av en arg tant. Hon blev inspirerad av en bild i en tidning som föreställde en arg tant som slåss med handväskan. Tanten smäller till en nynazist i ansiktet med handväskan och hon tänkte sätta upp statyn i Växjö på en plats där, men fick inte det. Istället fick hon göra en ny skulptur med en snäll tant som står med en handväska över axeln.
680.jpg

Den snälla tanten:
IMG_5406.JPG


Silver Pethead


Jag förstår inte riktigt, vart publicerades bilden innan SVT tog bort den? Jag är absolut för provokativ konst och litteratur, och intresserar mig särskilt för stilmedel som framkallar starka känslor. Både gällande form och innehåll, men det ställer kanske lite högre krav på att kunna placera bilden inom en kontext och förtydliga att den ska ses som en replik mot ett fenomen, inte inte som en del av det. Sedan måste man kanske se till vilket forum man visar bilden på, och vilken mottagaren är. Kontexten är inte jättetydlig i bilden, det är nog ganska få som spontant kommer att tänka på den brevfilmen du åsyftar, och är det en yngre publik som ska åskåda den så passar det inte riktigt.
 
Vad är syftet med bilden och pratbubblan till bilden TS? Jag fattar inte? Är kommentaren hämtad från en scen i en film eller?
 
Konst får för min del gärna provocera, men även provocerande konst kan gå över gränsen för vad som är okej.

Vad är syftet bakom din teckning? Varför just det ordvalet? I mina ögon är "den där jävla svartskallen" inte okej för fem öre och jag förstår varför du fått de reaktioner du fått.
 
Okej, jag var tvungen att googla lite. Om nu bilden var inspirerad av en brevfilm från Bullen, så får man ha i åtanke att det slutade sändas 2000. Jag vill minnas att under 90-talet så var "svartskalle" kanske ett vanligare exempel på skällsord, som man också använde sig av som exempel på rasism i just Bullen, än idag (ta serien "Svarta skallar och vita nätter" som gick där 95-96). Det är förhållandevis längesedan, och retoriken kring att belysa problematiken har kanske ändrats något? Jag tror inte att så många kommer att tänka på Bullens brevfilmer, även om jag gissar på att du försöker måla upp ett scenario där du visar ett par som uppenbarligen trivs med varandra, men som får elaka kommentarer. Man fastnar helt enkelt vid att du valde att skriva ordet "svartskalle", och även om många nog faktiskt förstår hela bilden så ter det sig ändå olämpligt :)
 
Googlade lite snabbt på "provocerande konst" och hittade dessa bilder:
hen-gubbkc3a4rring.jpg

blog.php

images

mp_cpandersson_03.jpg

Jag tror att det som gör provocerande konst är att det spelar på våra känslor. T ex som den ammande mamman, alla blir inte provocerande av den, men en del blir det för vi har olika känslor kring det. Sen finns det konst som troligen provocerar alla också.
 
Varför använder du ordet svartskalle?
Jag håller också med om att det var ett olyckligt valt ord, men det var nödvändigt just där fär att visa att det handlade om rasism.
Vad var din tanke bakom bilden?
Jag blev inspirerad av en brevfilm som hade sänts i Bullen.
Konst får för min del gärna provocera, men även provocerande konst kan gå över gränsen för vad som är okej.

Vad är syftet bakom din teckning? Varför just det ordvalet? I mina ögon är "den där jävla svartskallen" inte okej för fem öre och jag förstår varför du fått de reaktioner du fått.
Jag vet inte riktigt om jag hade något syfte bakom bilden, men insirationen kom från en brevfilm som jag hade sett i ungdomsprogrammet Bullen. Syftet med att publicera bilden var att jag ville fråga SVT vilken låt som ungdomarna dansade till. Nu har jag fått veta det och jag har även fått tag på filmen på grund av att jag har fått hjälp med att ladda ner den, men jag kan inte dela den på grund av upphovsrättsliga skäl!

Silver Pethead
 
Vet inte varför det inte blev av där, men sonen var ju helt emot det och sa att mamman absolut inte hade velat det.
kvinnan som hade gett konstnären inspiration till skulpturen gillade inte publiciteten och ville inte bli uthängd. Här kommer bilden som inspirerade till skulpturen.
original.jpg


Silver Pethead
 
Ska den rödhåriga tjejen på bild föreställa dig och dina åsikter? Förstår inte varför du öht väljer att skriva en rasistisk kommentar om du nu inte är rasist? Förstår återigen inte syftet med dina trådar. Är du här för att provocera?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp