Konstant smärta, inflammation och behandling.

@Fan of Bill
Låter som om du träffat en riktigt bra sjukgymnast. Just nu känns det som om jag står i en slags limbo med min sjukgymnasten men jag hoppas han hör av sig snart som han sa så jag får en plan att gå efter. Jag har varit ledig nu en vecka och är så en vecka till innan jobb. Jag har fokuserat på att gå promenader för att bli varm och mjuk i musklerna och stretcha efteråt samt tagit paraflexen till natten och jag tycker jag har blivit ganska mycket bättre bara på det. Jag tror jag måste försöka hitta en slags balans mellan rörelse och vila. Känner mig lite orolig för att börja jobba igen, mest för att jag är rädd att det blir för mycket för min kropp just nu men jag får känna mig fram helt enkelt.
 
@Fan of Bill
Låter som om du träffat en riktigt bra sjukgymnast. Just nu känns det som om jag står i en slags limbo med min sjukgymnasten men jag hoppas han hör av sig snart som han sa så jag får en plan att gå efter. Jag har varit ledig nu en vecka och är så en vecka till innan jobb. Jag har fokuserat på att gå promenader för att bli varm och mjuk i musklerna och stretcha efteråt samt tagit paraflexen till natten och jag tycker jag har blivit ganska mycket bättre bara på det. Jag tror jag måste försöka hitta en slags balans mellan rörelse och vila. Känner mig lite orolig för att börja jobba igen, mest för att jag är rädd att det blir för mycket för min kropp just nu men jag får känna mig fram helt enkelt.

Och det är där i det svåra ligger. Att hitta balans. Önskar dig lycka till!
 
Jag har fokuserat på att gå promenader för att bli varm och mjuk i musklerna och stretcha efteråt samt tagit paraflexen till natten och jag tycker jag har blivit ganska mycket bättre bara på det. Jag tror jag måste försöka hitta en slags balans mellan rörelse och vila.

Jag tror du har hittat en bra nyckel här. Att i lugn och ro få testa vad som funkar för just DIG är verkligen en stor del av framgången i kampen för en hygglig livskvalité med smärta. Enkla åtgärder som aktiv vila kan vara en bit på vägen, inte minst mot ett fungerande sömnmönster. Att kunna sova är en annan viktig bit, utan sömn blir det heller ingen återhämtning utan systemen går på fullt utslag hela tiden.

Härligt att höra att du ändå lyckats hitta något som är om inte annat en början till grund att stå på. Något att utgå från och bygga vidare på
 
För det första äter jag panodil vid behov och inte alvedon. Vad är det dom skulle förstärka? Jag blir varken trött eller får hjärndimma av vanlig panodil. Det går inte att justera paraflexen, jag skulle behöva lite mer än en tablett men redan på en tablett så är det ohållbart så då måste jag hitta en annan väg att gå.

Har du testat naturliga "preparat" som tex ingefära, gurkmeja, nypon etc?
Jag har tex testat nån kok-sörja där man kokar ingefära, gurkmeja och svartpeppar(vet inte om jag skulle ha pepparn av andra skäl än värken..).
Det kanske kan stävja inflammationerna något.
Jag vet inte.. Men kanske värt ett försök..
 
Har du testat naturliga "preparat" som tex ingefära, gurkmeja, nypon etc?
Jag har tex testat nån kok-sörja där man kokar ingefära, gurkmeja och svartpeppar(vet inte om jag skulle ha pepparn av andra skäl än värken..).
Det kanske kan stävja inflammationerna något.
Jag vet inte.. Men kanske värt ett försök..
Intressant att du tar upp det :) Jag är har börjat med just den blandningen nypon, gurkmeja och ingerfära då jag tidigare haft goda resultat av dom. Det känns bättre för mig personligen att äta örter än kemiska tabletter även om jag vet att det kan vara nödvändigt det med ibland.
Det brukar ta en vecka innan jag märker resultat så det är ska bli spännande och se. Gurkmejan framförallt minska ju prostaglinerna som orsakar inflammationerna så jag hoppas mycket på den men eftersom jag normalt har ganska lågt blodtryck så kan jag bara ta mindre doser fördelat på morgon och kväll för annars blir jag helt snurrig och yr :p Synd bara att den smakar :yuck:
Har precis beställ mer örter från örtag***en. La även till kamomill där för att kunna ha i kvälls teet. :)
 
Har du testat naturliga "preparat" som tex ingefära, gurkmeja, nypon etc?
Jag har tex testat nån kok-sörja där man kokar ingefära, gurkmeja och svartpeppar(vet inte om jag skulle ha pepparn av andra skäl än värken..).
Det kanske kan stävja inflammationerna något.
Jag vet inte.. Men kanske värt ett försök..

Svartpeppar förstärker övrigt innehåll, det är därför den ska vara med :)
 
Intressant att du tar upp det :) Jag är har börjat med just den blandningen nypon, gurkmeja och ingerfära då jag tidigare haft goda resultat av dom. Det känns bättre för mig personligen att äta örter än kemiska tabletter även om jag vet att det kan vara nödvändigt det med ibland.
Det brukar ta en vecka innan jag märker resultat så det är ska bli spännande och se. Gurkmejan framförallt minska ju prostaglinerna som orsakar inflammationerna så jag hoppas mycket på den men eftersom jag normalt har ganska lågt blodtryck så kan jag bara ta mindre doser fördelat på morgon och kväll för annars blir jag helt snurrig och yr :p Synd bara att den smakar :yuck:
Har precis beställ mer örter från örtag***en. La även till kamomill där för att kunna ha i kvälls teet. :)

Om du gillar alternativa grejer så tycker jag absolut att du ska prova MSM. Det är en mineral som behövs i kroppen speciellt när man har ont. Jag vet endel som har haft fibromyalgi som har blivit mycket bättre utav MSM och för min egen del så har lederna blivit väldigt mycket bättre. Ifrån att någon led subluxerade varje dag tidigare så händer det nu max en gång i månaden. Mina muskler har också blivit mjukare och smidigare. Om du vill börja med MSM så ska det vänjas in mycket långsamt, annars kan man få utrensningssymptom. Jag började med 1/3 dels kryddmått och höjde med 1/3 dels kryddmått var 5-10 dag beroende på vad som kändes bra upp till 2 gram och jag har inte fått några utrensningssymptom utan enbart positiv effekt. Man kan köpa MSM som är till häst, det är samma innehåll bara annan etikett och billigare pris. Jag tyckte dock att smaken var så vidrig när jag kom upp i dos att jag gick över till kapslar istället. Jag lägger ca 50 kr/månad på MSM så det är verkligen inget dyrt tillskott. Pm:a gärna för inköpsställen :)
 
Om du gillar alternativa grejer så tycker jag absolut att du ska prova MSM. Det är en mineral som behövs i kroppen speciellt när man har ont. Jag vet endel som har haft fibromyalgi som har blivit mycket bättre utav MSM och för min egen del så har lederna blivit väldigt mycket bättre. Ifrån att någon led subluxerade varje dag tidigare så händer det nu max en gång i månaden. Mina muskler har också blivit mjukare och smidigare. Om du vill börja med MSM så ska det vänjas in mycket långsamt, annars kan man få utrensningssymptom. Jag började med 1/3 dels kryddmått och höjde med 1/3 dels kryddmått var 5-10 dag beroende på vad som kändes bra upp till 2 gram och jag har inte fått några utrensningssymptom utan enbart positiv effekt. Man kan köpa MSM som är till häst, det är samma innehåll bara annan etikett och billigare pris. Jag tyckte dock att smaken var så vidrig när jag kom upp i dos att jag gick över till kapslar istället. Jag lägger ca 50 kr/månad på MSM så det är verkligen inget dyrt tillskott. Pm:a gärna för inköpsställen :)
Även MSM är tilllagt över intagen numera ;)
 
Känner mig så glad över att jag startade den här tråden, den hjälper mig verkligen att hitta tillbaka till mig själv känner jag :)

Jag har absolut tappat mig själv totalt sista halvåret. Jag har låtit stressen ta över mitt liv, och slutat ta hand om mig själv pga av allt som har hänt i mitt liv sista året. Jag kan ju egentligen det här med örter, tillskott och träning, återhämtning och vikten av att ta hand om sig själv och äta rätt.
Men när allt har hänt, grej efter grej så har jag tappat mig själv mer och mer och framförallt så har jag svårt att hitta en balans i livet som fungerar. Jag orkar tex inte alls jobba 100% även om min ekonomi behöver det. Jag orkar knappt 75 %. Och jag vet inte riktigt hur eller om det ens går att lösa på nåt vis?
Jag tar ändå tacksamt emot fler tips på hur jag får en mer balanserad vardag, minskar stressen, tillskott, träningar och allt som kan hjälpa. Ibland känns det nämligen så tungt att jag måste göra så mycket för att försöka må bra medan en del inte tycks behöva göra något för att må bra.
 
Eftersom du skrivit att det inte känns som om du och din sjukgymnast är på samma blad så hade jag testat gå till en annan, det aldrig fel med en second-opinion. Jag har varit hos kiropraktorer och naprapater som varit allt ifrån helt värdelösa till värda sin vikt i guld och jag kan tänka mig att det kan vara samma med sjukgymnaster, det väldigt olika hur bra de är. Vissa kan vara hur teoretiskt kunniga som helst men inte kunna omsätta det i praktiken och vice versa.

Är lite i samma situation som dig med kronisk värk i hela kroppen, egentligen skulle jag behöva min naprapat för att lossa på de värsta låsningarna men han har tyvärr flyttat. Var hos en tjej för ett tag sen men hon sa ärligt till mig att jag hade låsningar som satt så hårt så hon kunde inte lossa dem, det var ju snällt för vissa erkänner inte ens att de inte fixat ens problem fast man känner att det gjort 0 nytta. Så jag är där igen, försöka hitta nån "bra" vilket både kan vara dyrt och tidskrävande :P.. Alternativet är att få ondare och ondare.

Angående jobb så har jag varit ledig snart en vecka och det känns skit, hade velat jobba igår typ. Inte för att jag trivs med mitt jobb så mycket men vara hemma och ha ont eller jobba och inte hinna tänka på det så då väljer jag det senare. Imorgon jobb igen! Tack och lov! Jag blir själv oftast bättre när jag tränar och rör på mig men det tar emot då det i början gör så otroligt ont att man ibland bara vill grina. Får dock igen det sen när jag känner mig bättre resten av dagen.

Ursäkta gnället, du är inte ensam vill jag bara säga..
 
Intressant att du tar upp det :) Jag är har börjat med just den blandningen nypon, gurkmeja och ingerfära då jag tidigare haft goda resultat av dom. Det känns bättre för mig personligen att äta örter än kemiska tabletter även om jag vet att det kan vara nödvändigt det med ibland.
Det brukar ta en vecka innan jag märker resultat så det är ska bli spännande och se. Gurkmejan framförallt minska ju prostaglinerna som orsakar inflammationerna så jag hoppas mycket på den men eftersom jag normalt har ganska lågt blodtryck så kan jag bara ta mindre doser fördelat på morgon och kväll för annars blir jag helt snurrig och yr :p Synd bara att den smakar :yuck:
Har precis beställ mer örter från örtag***en. La även till kamomill där för att kunna ha i kvälls teet. :)

Ja, gurkmeja är ett jävla skit att hålla på med. Det smkar illa, luktar illa och förstör allt man haft sörjan i. :P
Jag fick sån försämring i min magkatarr, av andra skäl, att jag bara hann börja med mitt jox. Så jag vet intre hur det funkar på mig än.
Men jag hoppas det funkar för dig!

@TinyWiny tack för infon! Intressant sånt där!
 
Om du gillar alternativa grejer så tycker jag absolut att du ska prova MSM. Det är en mineral som behövs i kroppen speciellt när man har ont. Jag vet endel som har haft fibromyalgi som har blivit mycket bättre utav MSM och för min egen del så har lederna blivit väldigt mycket bättre. Ifrån att någon led subluxerade varje dag tidigare så händer det nu max en gång i månaden. Mina muskler har också blivit mjukare och smidigare. Om du vill börja med MSM så ska det vänjas in mycket långsamt, annars kan man få utrensningssymptom. Jag började med 1/3 dels kryddmått och höjde med 1/3 dels kryddmått var 5-10 dag beroende på vad som kändes bra upp till 2 gram och jag har inte fått några utrensningssymptom utan enbart positiv effekt. Man kan köpa MSM som är till häst, det är samma innehåll bara annan etikett och billigare pris. Jag tyckte dock att smaken var så vidrig när jag kom upp i dos att jag gick över till kapslar istället. Jag lägger ca 50 kr/månad på MSM så det är verkligen inget dyrt tillskott. Pm:a gärna för inköpsställen :)


Jag har tagit MSM ett tag nu, tillsammans med min järnkur jag går på. För mig var det ingen större skillnad whatsoever, kroppsmässigt, däremot fick jag ett toppenhumör av det! Rider fortfarande på den vågen överlag, för jag fick tyvärr sluta med MSM pga magbesvär. Då kopplade jag inte ihop sambandet MSM och magen, inte förrän efteråt när jag slutat så fick jag ihop det.

Det som hände var att jag började försiktigt och höll det försiktigt och ökade efterhand på med mer. Gick hur bra som helst och efter att jag gått på en tsk MSM ett tag utan problem, så blev det problem, helt plötsligt. Väldiga problem och eftersom jag inte kan sluta med järnkuren så slutade jag med MSM och magen stabiliserade sig på någon vecka.
 
@Fan of Bill
Tråkigt att höra att du reagerade så på MSM. Det kan inte ha varit en tillfällighet? Eller funka för dig på mindre dos?

Jag märker ingen skillnad på smärtan med MSM däremot får jag betydligt mycket mer ork och klarar mig lättare genom dagen och oftast utan att behöva ta en powernap på eftermiddagen för att orka med kvällen.
 
Jag tar nu magnesium, zink och b- vitaminer till kvällen och MSM på morgonen. En blandning av Gurkmeja,ingefära, svartpeppar och nypon också morgon och kväll :yuck: Men den tycks fungera :up: Smärtan har minskat massor vilket är tur då jag håller på och flyttstädar i gamla stallet vilket är fasligt tungt men jag tar det i etapper och jag är snart klar.
Pga av det har jag inte kommit igång med ridningen än men försöker bygga upp den mentala biten där så länge för att få suget tillbaka. Promenaderna har även uteblivit i två dagar men jag tycks ha överlevt ändå men ska strax ut på en igen. Nu när smärtan börjar ge med sig i större delen av kroppen så finns fortfarande smärtan i skadan kvar till viss del. Men tröttheten är värst. Känner mig som en skröplig gammal tant utan ork imellanåt :crazy:

Sjukgymnasten som skulle ringa förra veckan har fortfarande inte hört av sig ...
 
@Fan of Bill
Tråkigt att höra att du reagerade så på MSM. Det kan inte ha varit en tillfällighet? Eller funka för dig på mindre dos?

Vet inte? Vågar inte testa mig fram just nu heller, när det är andra förändringar på gång och jag ska vistas bland nya människor. Vågar inte chansa på att behöva sitta på toa större delen av tiden vi ska spendera ihop :nailbiting:
 
Vet inte? Vågar inte testa mig fram just nu heller, när det är andra förändringar på gång och jag ska vistas bland nya människor. Vågar inte chansa på att behöva sitta på toa större delen av tiden vi ska spendera ihop :nailbiting:
Förstår dig, det finns betydligt trevligare ställen att tillbringa tiden på än på toaletten med en opålitlig mage. Men det kanske kommer bättre tillfällen längre fram, bara en tanke eftersom du verkade ha nytta av det ändå :)
 


Hur länge har du tagit MSM och i hur hög dos? Jag märkte egentligen ingen skillnad förren efter 6 veckor, kanske 2 månader och den riktiga förbättringen kom först när jag kom upp i den dosen som passar mig, dvs 2 gram/dag. Jag upplever att det tar ett tag innan MSM hjälper kroppen fullt ut men så är det ofta om man har en brist. Kroppen behöver få så mycket att behoven är fyllda innan det man tar kan börja göra nytta.
 


Hur länge har du tagit MSM och i hur hög dos? Jag märkte egentligen ingen skillnad förren efter 6 veckor, kanske 2 månader och den riktiga förbättringen kom först när jag kom upp i den dosen som passar mig, dvs 2 gram/dag. Jag upplever att det tar ett tag innan MSM hjälper kroppen fullt ut men så är det ofta om man har en brist. Kroppen behöver få så mycket att behoven är fyllda innan det man tar kan börja göra nytta.
Kroppen får inte brist på svavel. Däremot är svavel prestationshöjande på cellerna som hjälper kroppen att föra ut slagg och läka.
Troligtvis har du inte fått effekt förrän kroppen har rensats och börjat läka vilket tar tid och är olika för olika människor samt doseringen.

Jag har inte tagit det nån längre period just nu, men har tidigare ätit det under längre perioder och fortfarande känner jag bara av den prestationshöjande egenskapen. På mig hjälper den inte mot smärtan.
 
Absolut! Saknar redan mitt sprudlande humör, som jag är övertygad om att MSM hjälpte till med.

Nu känns det mest sådär alldagligt tråkigt på nåt sätt...?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
392
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp