Konstanta ridsår

saannisen

Trådstartare
Hej! :)

Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan av låren, precis under rumpan. Dessutom får jag härliga skavsår mellan skinkorna. Problemet är att ridsåren gör så ont att jag inte kan rida och har en häst att rida 6 dagar i veckan. Finns det någon som har samma problem och har nåt tips?
Jag är säker på att det inte är sadeln eftersom jag får det i olika sadlar.
Jag rider i ridtrosor, strumpbyxor, riktiga cykelbyxor och helskodda ridbyxor. Det enda som hjälper mot såren under rumpan är en gel seat, men har fått reklamera den 3 ggr då gelen flyttat på sig och skapar "klumpar" som ger mig djävulska sår. Gel-seaten hjälpte inte mot såren mellan skinkorna. Har precis köpt en rumpvärmare i äkta fårskinn, hjälpte inte alls. Salvor och dylikt hjälper inte heller.

Detta är ett riktigt stort problem för mig, jag kan knappt rida och efter det kan jag knappt sitta eller gå men likväl ska man rida dagen efter igen haha. Att låta såren läka ut har inte heller hjälpt.
Någon som har något tips? Känns som att jag har för liten rumpa, är det någon som provat vadderade trosor eller en "butt booster"? Behöver verkligen hjälp, jag är väl inte ensam med detta problem? ;)
 
Sv: Konstanta ridsår

De gånger jag fått ridsår är på sommaren när det varit varmt. Så ett tips är att se till att hålla huden torr, kanske puder hjälper? Ylleunderställ istället för bomull eller syntet (typ Mons royal merinoullställ), eller siden kanske. Skavsårstejp kanske också vore värt att testa där det fungerar.

Du kunde också fundera över vad i ridningen som är 'värst' - t.ex. om det är bättre att rida lätt än att sitta ner i traven. Huden borde väl bli lite tåligare med tiden så att du sakta kan återgå till 'din' ridning igen.
 
Sv: Konstanta ridsår

Tack för tipset, men har faktiskt riktiga cykelbyxor med kraftig vaddering. Rider inte gärna utan dom, men de hjälper inte tillräckligt heller ;)
 
Sv: Konstanta ridsår

Tack, har testat puder dock och har inte hjälpt så mycket faktiskt :/ Skavsårstejp har jag inte funkat, har testat compeed men det var hemskt för plåstren korvlade sig och då fick jag skav av det och man kunde inte ta av de heller för det gjorde ju sååå ont. Men är kanske annorlunda med skavsårstejp, ska testa det :D

Ja det är klart att rider man lätt så går det ju bättre, men då får man stå i lätt sits i galoppen också. Rider väldigt mycket med sätet och behöver träna min sits och bålstyrka så vill inte sitta ner... Min hud vänjer sig nog tyvärr inte, har haft detta problemet sedan jag återupptog ridningen för 2,5 år sedan :o
 
Sv: Konstanta ridsår

Varför strumpbyxor?
Aldrig fått skavsår eller problem alls av ridning. Blir du lätt svettig? Får du samma problem när du använder teddypadd/rumpvärmare?
 
Sv: Konstanta ridsår

Strumpbyxor ska minska friktionen vilket ska hjälpa mot skavsår har jag hört ;)
Har du inte, vilken lyx haha! Ja får skavsår av rumpvärmare med, det enda som hjälper är en gel seat men den går sönder direkt... Och hjälper bara mot skavsåren på baksidan av låren
 
Sv: Konstanta ridsår

Hmm rider du i olika sadlar eller alltid samma?

För min egen del så har det berott på vilken sadel jag rider i. Vissa sadlar fick jag alltid sår av när jag red och andra känns inte alls. Och att inte alls få skav är så jäkla skönt, när man får sår så tar det bort en del av nöjet!
 
Sv: Konstanta ridsår

Har två olika sadlar och får skav i båda. Har testat andra sadlar och samma sak så känns inte som det, men kanske borde testa en riktigt bra sadel? I dressyren rider jag i en Kieffer som ska vara bra, andra som ridit i den har inte fått skav :/
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag tror du måste ha en mjukare sadel, eller snarare mjukare säte i sadeln. Har du kollat på sadlar som är byggda efter kvinnor? De flesta sadlar är ju konstruerade efter män.
 
Sv: Konstanta ridsår

Jaså, det hade jag ingen aning om! Får kanske försöka finansiera en ny sadel, men känns inte aktuellt för stunden eftersom jag studerar. Finns det något förslag på tillfällig lösning fram tills dess att jag har råd att bekosta en ny, mjukare sadel? :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag får också skav mellan skinkorna :crazy:, och i mitt fall beror det på sadeln. Kan öht inte rida i flatbackar (eller andra hoppsadlar), och heller inte i mjuka sadlar.
Har nu en allround mot hopp med djupt säte o en dressyrsadel av äldre modell med ganska normalhögt bakvalv och relativt hårt säte (andra som provridit den tycker den är jättehård, jag älskar den!) Har sedan jag köpte dessa två (Båda är begagnade äldre märkessadlar) inte haft ett enda skavsår! Innan dess har jag provat mängder med sadlar och haft konstanta sår och ridningen har varit en plåga.

Jag har provat allt som du provat, och inget har hjälpt, utom bra ridtrosor till viss del, då har skaven inte kommit förrän några minuter senare än vanligt...

Om du inte kan byta sadel så prova med andra stigbyglar, det funkade för mig ett tag, men sen ändrade sig hästen så att sadeln låg på ett annat sätt och då var det kört igen :banghead:

Se till att inte bli för varm heller, för iallafall jag fick mer skav om jag var svettig/varm. Testa att smörja med vanlig mjukgörande handcreme (inte för fet, gärna något som torkar in snabbt) innan du drar på dig ridbyxorna. Sen tror jag det är viktigt att låta såren läka ordentligt innan du provat med något nytt, annars vet du ju inte om det fungerar eller inte.
 
Sv: Konstanta ridsår

Skönt att höra att att nån annan haft samma problem och att du faktiskt löst det! Hm, jag har en gammal märkessadel som är ganska hård men får prova vad som kan passa mig. Intressant med stigbyglarna, ska testa det :d
Ska testa med puder/handkräm efter att jag låtit såren läka och ha plagg som andas ordentligt ;) Tack för hjälpen!
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag får hemska ridsår precis bakom blygdläpparna och vid troskanten om man tänker normal thai trosa... och har jag otur även på fler ställen :(

Tjocka boxertrosor UTAN sömmar i gren och dess närhet. Glansigt material även i grenen. Och det enda som räddar på sommaren är babypuder, mycket av det!
Sen är set stor skillnad på vilka ridbyxor jag har med storlek och placering av sömmarna...
 
Sv: Konstanta ridsår

Nu spekulerar jag vilt bara, men... Jag har fått skavsår mellan skinkorna en gång när jag var utan sadel i ca en månad och red barbacka nästan varje dag. När jag köpte en sadel så försvann dem. Skillnaden när jag rider barbacka och med sadel är att barbacka sitter jag mer på skinkorna och bäckenet är lite vinklat bakåt för att det ska vara bekvämt (svansen mellan benen typ). I sadel sitter jag mer rakt upp och ner och då mosas inte skinkorna ihop på samma sätt (rider i hoppsadel om det har någon betydelse).

Jag vet ju inte hur du sitter i sadeln, men fundera på det och se om du kan ändra något för att slippa skavet. Du verkar ju ha provat de flesta materiella hjälpmedlen, så kan inte komma på någon mirakelprodukt som kan hjälpa dig.

Hoppas för din skull att du iaf hittar en lösning på problemet! :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Lady Lusifer; Gud så jobbigt! Jag hade nog också fått skav där om jag inte hade haft cykelbyxor. Det känns trots allt inte som att jag får skavsår av sömmar och liknande, eftersom där inte är några sömmar direkt där jag får skav. Ska absolut testa att ösa på babypuder hehe ;)

Jojo; Jag får också skav av att rida barbacka fast då kommer såren ännu längre upp mellan skinkorna. Sedan kan jag tänka mig att jag sitter djupt i sadeln för svavsåren jag får mellan skinkorna får jag främst i dressyrsadeln. Kan ju testa att försöka sitta mer "rätt upp" med sätet, men samtidigt så känns det lite omöjligt eftersom man just vill sjunka ner i sadeln och gunga med. Ska testa och se om det blir annorlunda ifall jag försöker ändra sätespositionen lite :) Det värsta problemet är ridsåren precis under rumpan, på baksidan av låren och för dem går det inte att ändra positionen på. Men kanske löser problemet med den andra skavsåren! Tack för hjälpen :)

Account; Vad härligt! Jag får sådana skav av barbackaridning att efter 5 minuter blöder jag typ och kan näst intill inte ta mig igenom smärtan av att rida lite till haha.. Så du ska vara glad över att du kan rida barbacka iaf, det är ju så härligt annars :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Du är inte ensam som du märker och liksom med allt så hjälper nog olika saker på olika människor. Jag fick förr alltid skavsår mellan skinkorna, det enda som hjälpte lite grann var att smörja med Helosan salva precis innan ridning så det inte blev så friktion. Men sen jag bytte sadlar så har jag aldrig mer fått skavsår så jag måste nog hålla med dom som säger att du, om du har möjlighet, måste försöka byta sadlar. Det är sån skillnad att kunna rida ut i 1,5 timme utan att ha ont! Eller rida dressyrpass utan att dö av smärta när man hoppar av...:crazy: Så det är iaf mitt råd.
 
Sv: Konstanta ridsår

Ja visst är det så att olika saker funkar för olika människor. Jag får nog ta tag i det här med sadelbyte ändå haha... Tack för hjälpen :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag har sällan problem med ridsår nu för tiden, MEN så fort jag känner minsta tendens till det så smörjer jag med en creme från Apoteket som heter "Intim". Hur bra som helst!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
1 921
Senast: super
·
Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 797
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 281
Utrustning Nu när det har varit varmare än vanligt så får jag ridsår stora som Gottland. Har provat; cykelbyxor, vasselin, talk och inget av detta...
Svar
5
· Visningar
3 760
Senast: Lorelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp