konstantskimmel!?

J

JustWatchMeMrBlack

Har köpt en unghäst efter KARLSFÄLTS BOCELLI och mamman är varmblod och jag är lite fundersam på vilken färg han tänker bestämma sig för.. Han föddes svart men skimmlade av och blev ganska ljus. Som tre åring var han stålgrå men växlade med att vara lite ljusare.
Han var väldigt mört när jag köpte honom men med lite ljusgrått över hela honom. Hans ben är helt kolsvarta med svart man och svart svans med ltie vitt i. Först tänkte jag att han skulle bli konstansskimmel men nu när han fäller så blir han mer och mer lik sin far, vit i ansikte och på kroppen men han har enstaka vita trån i manen men jag tror inte han kommer bli helt vit efter att ha kollat riktigt noga på Bocelli så har han mer vitt i både manen och svansen än vad min Chivas har och hans ben är inte heller helt svarta.
Får jag en helt vit häst eller får jag en större Bocelli?
Har inga nya bilder på honom( han är itne så smygg med vita fläckar överallt) men jag kan ut och ta några.. :D

Jätte tacksamm för lite expethjälp:idea:
 
Sv: konstantskimmel!?

Konstantskimlar är alltid mörkare i ansiktet än på resten av kroppen, så jag skulle säga att både din häst och hans far är avblekbara skimlar.
 
Sv: konstantskimmel!?

K Bocelli är avblekbar skimmel. Det tar dock olika lång tid för skimlar att bli vita. Vår förra hingst var riktigt mörk som 5 åring men är nu som 12 åring snart vit med lite grått kvar. Han kommer bli kritvit med åren. Det tror jag att din unghäst kommer bli med.
 
Sv: konstantskimmel!?

Hoppas han får ha kvar lite svart på benen.. Har dom på lösdrift, vågar iten ens tänka på hur han kommer att se ut på våren ;)
Men hur vet man om dom behåller svarta ben eller inte? Han har svart underhud på benen och Bocelli har enstaka vita fläcker på benen finns det ingen sjans att det blir så?
 
Sv: konstantskimmel!?

Avblekta skimmlar det lät bra :) Får se om han får sin fars färg eller inte. Kan man se det eller är det något tiden kommer visa?
 
Sv: konstantskimmel!?

Benen brukar vara det sista de skimlar av på. Så har det iallafall varit på alla mina skimlar. Om han skulle vara konstantskimmel så skulle huvudet fortfarande vara färgat i grundfärgen. Vi har en(nästan) kritvit ponny hemma nu som har fortfarande gråa haser....hon är 13 år.
 
Sv: konstantskimmel!?

Men kommer Bocelli också att bli helt vit eller kan det hålla i sig? Känns som ja ställer massa dumma frågor men jag har aldrig haft en skimmel och har inte så bra koll på dom.. Vad vackert med gråa haser :)
 
Sv: konstantskimmel!?

Troligen kommer även Bocelli bli helt vit, såvida han inte får massa flugor;)
 
Sv: konstantskimmel!?

Wow det viste jag inte :o tack så jätte mycket nu har jag lite mer kött på benen :D
 
Sv: konstantskimmel!?

Om din häst redan nu visar att den skimlar, dvs får grå/vita hår och Bocelli INTE är konstantskimmel så ÄR din häst avblekbar skimmel, dvs kommer att bli helt vit tillslut. Han kommer INTE att ha färgat huvud/man/svans och ben som konstantskimlar har.
 
Sv: konstantskimmel!?

Det finns chans att Bocelli har konstantskimmelanlag under avblekningsanlaget. Peng har om jag inte minns fel konstantskimmelanlag. Jag har ett sto som har båda anlagen. Hon har lämnat konstantskimmlar med hingstar som inte har anlaget själva.
 
Sv: konstantskimmel!?

Det stämmer att welshhingsten Wärnanäs Peng bar på både konstantskimmel- och 'vanligt' avblekbart skimmelanlag. Jag TROR att även Karlsfält Bocelli bär på båda anlagen, vilket det isåfall gör det möjligt att din ponny kan vara avblekbar skimmel född konstantskimmel, avblekbar skimmel född med annan grundfärg eller 'bara' konstantskimmel. På din beskrivning tror jag att han har båda anlagen - men för att detta skall vara möjligt måste även Bocelli ha det, och det är jag inte säker på, men jag tror det.

Här är en bild på tre New Forest-ston som alla tre bär på både konstantskimmel- och avblekbar skimmel-anlag.

tregra.jpg


tregrabak.jpg
 
Sv: konstantskimmel!?

OJ vad fina brudar! :) den längst till höger var faktistk lite lite min kille.. Han fäller så mycket nu men just nu har han fått lite mörkare huvud aldeles på nosryggen som hästarn till höger.. :)
Super fina hästar!
 
Sv: konstantskimmel!?

På stuteriets hemsida finns en bild på en konstant/brunskimmel där mamman är helvit. Vet inte om det hjälper i utredningen? Risegårds Safir heter den.

Hur stor är din häst, och hur gammal?
 

Liknande trådar

Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: gullviva
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 737
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik. Hej! Som många vet föds oftast en skimmel svart...
30 31 32
Svar
634
· Visningar
70 958
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag har kommit underfund med att mitt badrum är litet och murrigt på ett sätt som jag inte är helt säker på om jag vill ha det i. Det är...
2
Svar
22
· Visningar
4 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra torrfoder
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp