Bukefalos 28 år!

Konstbevattning?

bettysmatte

Trådstartare
Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det finns inte tillräckligt med vatten? Det är för dyrt att investera i utrustning? Eller vad? Jag tänker att om vi med regelbundna års mellanrum kommer att ha missväxt pga att det inte regnar tillräckligt.... :(
 
Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det finns inte tillräckligt med vatten? Det är för dyrt att investera i utrustning? Eller vad? Jag tänker att om vi med regelbundna års mellanrum kommer att ha missväxt pga att det inte regnar tillräckligt.... :(
Vi har inte haft så stora behov innan, och nu tillkommer problemet med låga grundvattennivåer. Vart tänker du att bevattningsvattnet ska komma från under torkperioder? Det är mig veterligen ganska hårt reglerat hur mycket som får pumpas upp ur vattendrag.
 
Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det finns inte tillräckligt med vatten? Det är för dyrt att investera i utrustning? Eller vad? Jag tänker att om vi med regelbundna års mellanrum kommer att ha missväxt pga att det inte regnar tillräckligt.... :(
Vatten finns att samla på höst och vinter. Det mesta rinner via diken och åar rakt ut i havet. Men det är en stor investering att bygga dammar och köpa utrustning för bevattning. Dom som odlar t ex potatis och grönsaker gör investeringen, dom som odlar billigare grödor chansar på att det går utan bevattning. Oftast kommer det några rejäla regn på sommaren som gör att skörden av spannmål/raps/vall mm blir hyfad även utan bevattning.
 
Vi har inte haft så stora behov innan, och nu tillkommer problemet med låga grundvattennivåer. Vart tänker du att bevattningsvattnet ska komma från under torkperioder? Det är mig veterligen ganska hårt reglerat hur mycket som får pumpas upp ur vattendrag.
Det är ju det jag undrade, om det var pga att det inte finns tillräckligt med vatten för att bevattna eller om det största problemet är att utredningen generellt saknas.
 
Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det finns inte tillräckligt med vatten? Det är för dyrt att investera i utrustning? Eller vad? Jag tänker att om vi med regelbundna års mellanrum kommer att ha missväxt pga att det inte regnar tillräckligt.... :(

Jag tror att det kommer att komma mer, men som @Migo påpekar får man inte göra särskilt stora uttag ur vattendrag utan dyra miljöprövningar (vilket är bra). Jag tror det kommer ännu mer regleringar om fler börjar använda det. Allt fler gårdar i regioner med stor vattenbrist anlägger egna dammar och annat för att lagra vatten.

Sen kommer i praktiken inte vall att prioriteras om man väl tar ut dyrbart vatten, det kommer i första hand att handla om andra grödor (om det var bristen på vallfoder du tänkte på).
 
Det har inte behövts då torka inte varit vårt stora problem här. Men ju mer torka det blir desto mer kommer vi att vattna också. Det pratas redan om att bevattna grödor på t.ex. Öland som är så torrt. Men då kan man inte bara koppla en bevattning till befintliga vattenmagasin utan då måste man se till att skapa nya vattenmagasin för annars kommer vattnet inte att räcka.
 
Jag tror att det kommer att komma mer, men som @Migo påpekar får man inte göra särskilt stora uttag ur vattendrag utan dyra miljöprövningar (vilket är bra). Jag tror det kommer ännu mer regleringar om fler börjar använda det. Allt fler gårdar i regioner med stor vattenbrist anlägger egna dammar och annat för att lagra vatten.

Sen kommer i praktiken inte vall att prioriteras om man väl tar ut dyrbart vatten, det kommer i första hand att handla om andra grödor (om det var bristen på vallfoder du tänkte på).
Jo, jag tänker på vallfoder som ju inte bara behövs till hästar utan också till kor.

Och jag tänker såklart på "min" bonde som lever till stor del på att producera vallfoder.
 
Jo, jag tänker på vallfoder som ju inte bara behövs till hästar utan också till kor.

Och jag tänker såklart på "min" bonde som lever till stor del på att producera vallfoder.

Det har gjorts en hel del försök med bevattning av vall och det är den gröda som får bäst effekt av bevattning. Det kanske landar i att för gårdar med rätt förutsättningar att kunna lagra vatten och en brist som driver upp priserna, blir det lönsamt för fler att investera i bevattning av även vall.
 
Jag tror att det kommer att komma mer, men som @Migo påpekar får man inte göra särskilt stora uttag ur vattendrag utan dyra miljöprövningar (vilket är bra). Jag tror det kommer ännu mer regleringar om fler börjar använda det. Allt fler gårdar i regioner med stor vattenbrist anlägger egna dammar och annat för att lagra vatten.

Sen kommer i praktiken inte vall att prioriteras om man väl tar ut dyrbart vatten, det kommer i första hand att handla om andra grödor (om det var bristen på vallfoder du tänkte på).

Det pratas om bevattning av vall. Så att säga att det inte kommer att prioriteras är fel. Lantbrukaren kommer prioritera att vattna det som är bäst ekonomiskt. Om alternativen är vattna vallen eller köpa in vall utifrån till djuren så kan det löna sig att vattna den egna vallen.
 
Jo, jag tänker på vallfoder som ju inte bara behövs till hästar utan också till kor.

Och jag tänker såklart på "min" bonde som lever till stor del på att producera vallfoder.
Vallfoder är inte dyrt nog att betala för investeringar i bevattningsteknik. Eller snarare, det går inte att sälja för vad det skulle kosta att producera. Som det ser ut idag.

Jag tror snarare att man kommer att anpassa val av vallgröda till härdigare sorter, se över vilka fält som duger till gräs och kanske utöka arealen för att täcka upp för mindre skörd per hektar.
 
Det pratas om bevattning av vall. Så att säga att det inte kommer att prioriteras är fel.

Jag tycker inte det är fel, det är precis så det prioriteras idag (dyrare grödor som täcker investeringarna som krävs) och någon omedelbar ändring är inte på gång. Men som jag skrev har det gjorts en hel del försök och det är en ganska aktiv diskussion, med utgångspunkt i de torkperioder vi haft senare år. (Konstbevattning är inte tänkbar överhuvudtaget för väldigt många gårdar.)
 
Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det finns inte tillräckligt med vatten? Det är för dyrt att investera i utrustning? Eller vad? Jag tänker att om vi med regelbundna års mellanrum kommer att ha missväxt pga att det inte regnar tillräckligt.... :(
Konstbevattning har ju gått åt helsike i många regioner, översaltade och förstörda jordar eller uttorkade sjöar (Aralsjön), så det är inte plättlätt att göra.

Grundvattnet tror jag vi har brist på ändå så vi kan inte använda kranen i de flesta orter.

Tydligen är det så illa att få politiker ens beaktar tillgången på grundvatten när de planerar utbyggnaden av städer utan bygger större än det finns vatten för (tex Uppsala planerar bygga för fler än det finns vatten för och själva byggnaderna riskerar befintligt grundvatten genom att torrlägga skog och borra för broar i grundvattentäkten). De ska lösa det genom en pipeline til Dalaälven och torrlägga den istället (de verkar så långt dock inte frågat kommunerna längs älven).

För små trädgårdsanläggningar börjar bevattningsdammar för att fånga regnvatten rekommenderas och för riktigt torra ställen som Gotland verkar att uppmuntra träsk och våtmarker vara en lösning. (Att uppmuntra träsk och våtmarker verkar vara en lösning på många problem vi har, inklusive koldioxidutsläpp :) )
 
Senast ändrad:
En smart sak som vissa kommuner börjat med (inklusive Uppsala faktiskt) är dagvattendammar och dagvattensänkor i parkmarker och mellan gator, platser som fångar upp regnvatten och långsamt för ned det i jorden istället för att som vi har det traditionellt -det rinner av hårdgjorda ytor och ned i havet -med lite tur- och blir stora översvämningar -med lite otur. Vi har ju större regnmängder plötsligt och mindre regn som är pålitligt numera.

Det är iom avsaknaden av möjligheten att fånga vattnet på dess väg som gör att man kan ha torka och översvämningar samtidigt och samma år :) (Australien, och vissa platser i Afrika experimenterar med gammal kunskap om att göra små vallar i jordbruksmarken för att få vatten att rinna av långsammare och ned i jorden i större omfattning. Vilket hävdas vara förvånande effektivt. -samtidigt om det nu vore så effektivt, varför gör inte alla så? Avsky för traditionella lösningar borde ju ge sig om de är väldigt effektiva kunde man tycka. (iofs fungerar det inte så med att lära ut läsning, dvs att lärare gillar den bevisat mest effektiva metoden :), de föredrar nya metoder allteftersom de kommer, rambling igen :) )
 
Jo, jag tänker på vallfoder som ju inte bara behövs till hästar utan också till kor.

Och jag tänker såklart på "min" bonde som lever till stor del på att producera vallfoder.
"Min" höbonde har möjlighet att vattna sin vall, och gjorde så sommaren 2018. Dock säger han att folk inte är villiga att betala vad det skulle kosta med helt "framvattnat" hö, men att vattna så att tillväxten kommer igång funkar utmärkt. Sommaren 2018 gjorde han en chansning och började vattna i slutet av juli så att han fick gräset att börja växa igen (det var ju ingen tillväxt efter första skörden då), och så kom regnet ett par veckor senare så han fick en bra andraskörd! Sånt tror jag kommer bli vanligare allteftersom vi lär oss att leva med det "nya" klimatet som ju verkar innebära torka då och då.
 
Jo, jag tänker på vallfoder som ju inte bara behövs till hästar utan också till kor.

Och jag tänker såklart på "min" bonde som lever till stor del på att producera vallfoder.
Det finns mängder av åkermark i mina trakter som står obrukbar. Av den enkla anledningen att det man får för grödan inte alls täcker kostnaden för att bruka marken. Det är den lönsammaste marken som brukas.

Under 2018 delades det ut dispenser för att få ta foder från trädor.
 
Där jag bor (Skåne) vattnas det överallt - stora sprayanordningar som drar sig själva över fälten via vattentrycket (?). När vi hade den stora värmeböljan och torkan häromåret, var det svårt för lantbrukarna att få tag på bevattnings"apparaterna" eftersom efterfrågan var så stor.

I år står det i lokaltidningen om problem med att dessa stjäls (!) då de kostar ungefär 50 000:- styck - och behövs just nu!

Just där jag bor tror jag vattnet tas från sjön. Alla i vårt grannskap har bevattning från sjön och det verkar inte påverka vattenståndet alls.
 
Där jag bor (Skåne) vattnas det överallt - stora sprayanordningar som drar sig själva över fälten via vattentrycket (?). När vi hade den stora värmeböljan och torkan häromåret, var det svårt för lantbrukarna att få tag på bevattnings"apparaterna" eftersom efterfrågan var så stor.

I år står det i lokaltidningen om problem med att dessa stjäls (!) då de kostar ungefär 50 000:- styck - och behövs just nu!

Just där jag bor tror jag vattnet tas från sjön. Alla i vårt grannskap har bevattning från sjön och det verkar inte påverka vattenståndet alls.

Jag tycker också att jag ser det lite varstans. Jag tror att det är bl.a. grönsaker och jordgubbar som vattnas.
 
Det har inte behövts då torka inte varit vårt stora problem här. Men ju mer torka det blir desto mer kommer vi att vattna också. Det pratas redan om att bevattna grödor på t.ex. Öland som är så torrt. Men då kan man inte bara koppla en bevattning till befintliga vattenmagasin utan då måste man se till att skapa nya vattenmagasin för annars kommer vattnet inte att räcka.
Öland och Gotland har ju inte ens vatten så det räcker till människor under turistsäsongen
Så vattna grödor känns onödigt
 
En smart sak som vissa kommuner börjat med (inklusive Uppsala faktiskt) är dagvattendammar och dagvattensänkor i parkmarker och mellan gator, platser som fångar upp regnvatten och långsamt för ned det i jorden istället för att som vi har det traditionellt -det rinner av hårdgjorda ytor och ned i havet -med lite tur- och blir stora översvämningar -med lite otur. Vi har ju större regnmängder plötsligt och mindre regn som är pålitligt numera.

Det är iom avsaknaden av möjligheten att fånga vattnet på dess väg som gör att man kan ha torka och översvämningar samtidigt och samma år :) (Australien, och vissa platser i Afrika experimenterar med gammal kunskap om att göra små vallar i jordbruksmarken för att få vatten att rinna av långsammare och ned i jorden i större omfattning. Vilket hävdas vara förvånande effektivt. -samtidigt om det nu vore så effektivt, varför gör inte alla så? Avsky för traditionella lösningar borde ju ge sig om de är väldigt effektiva kunde man tycka. (iofs fungerar det inte så med att lära ut läsning, dvs att lärare gillar den bevisat mest effektiva metoden :), de föredrar nya metoder allteftersom de kommer, rambling igen :) )

Det finns många åtgärder för att minska den snabba avrinningen som är på gång eller kan få bidrag för att göras. Att återställa meandrande vattendrag eller våtmarker i jordbruksmark tex (titta på Tulltorpsån). Men det kostar ju mark, mark som är värdefull eller kanske redan bebyggd (eller förorenad, så att den inte kan användas). Det är ju ingen ny grej att göra stadsbebyggelse mer resilient genom grönytor, men samtidigt har många städer akut bostadsbrist så det kommer behövas tekniska lösningar för att kunna tillämpa "den gamla kunskapen".
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 096
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 088
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp