Konsten att bo i Lund

kolblakkur

Trådstartare
Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund :idea:
Vilka områden är lugna och trevliga i Lund? Hundvänliga områden? Hur är det att bo i centrum, är det stökigt med mycket fylla?
 
Det finns väl inget område som är direkt dåligt i Lund, men adresser med lite mer stök (mest småkids som eldar soptunnor) är Skarpskyttevägen (även området Offerkällan), Magistratsvägen, Vikingavägen och till viss del även Örnvägen. Centrum är ganska lugnt, studenterna festar mest på nationerna som är placerade lite varstans.

Hur vill du bo? Centralt eller i utkanten? Lägenhet med trapphus eller egen ingång? Radhus?
 
Finns ju även möjlighet till Södra sandby och Dalby.
Skulle också undvika de områden som Milosari nämnde.
Brunnshög är ett område som utvecklats mycket. Finns en del grönområden och även nyanlagd park med hundrastgård.

Centrum bjuder ju inte på så mycket hundvänligt. Ganska få gröna hundvänliga områden. Sällan speciellt stökigt i övrigt
 
Norra fäladen och Linero skulle jag undvika, samma som @Milosari nämner. Jag har bara bott i västra Lund men har trivts väldigt bra där, bra område att ha hund och nära till tåget och centrum.
Edit: med västra Lund menar jag området ut mot Värpinge.

Jag upplever att den riktiga stökfyllan håller sig i Malmö, i Lund sker festandet på nationer och folk som inte är studenter tar tåget till Malmö.
 
Jag bor på norra fäladen och upplever det inte ett dugg stökigt, om man inte räknar fulla studenter som spelar hög musik på studentområdena på helgerna. Finns också många hundrastplatser i Borgarparken och det är nära ut till St hans.
 
Klostergården är lugnt. Nära till naturen med.

Men jag tycker de flesta områden är helt okej faktiskt. Men visst, områdena som nämnts ovan är väl de stökigaste.
 
Jag har bott på Norra Fäladen och trivdes jättebra. Radhusområde med villor som granne åt ena hållet och studentlägenheter som granne åt andra hållet. Upplevde det som lugnt. Bra promenadområden med hund (borgarparken, st hans backar, kullen med tjurarna som jag alltid glömmer namnet på, ladugårdsmarken, och alla bostadsområdena med mycket gångvägar och grönt) och flera hundrastgårdar.
 
Hur är det på Östra Torn? :)
Eftersom jag bor där så får jag ju säga att det är toppen! Nej men tittar man hur folk röstar så är det grönare och rödare här än i Lund i genomsnitt. Jag är uppvuxen på Djingis Khan som är snudd på ett jättekollektiv, men det finns ju många olika sorters bostäder här, från villor till lite högre hus på 6-7 våningar. Bor man nära motorvägen ska man vara medveten om att den hörs en del. Brunnshög som byggs norr om östra torn kommer göra att det blir nära till några restauranger, en stor matbutik, parker mm. Östra sidan är nästan på landet. Stall finns både mitt på östra torn och i södra delen.

Vill du köpa eller hyra?
 
Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund :idea:
Vilka områden är lugna och trevliga i Lund? Hundvänliga områden? Hur är det att bo i centrum, är det stökigt med mycket fylla?
Det finns en del väldigt lugna områden med hyreshus även centralt som Grönegatan. Du har nära till Stadsparken för korta hundrundor i, och Botan.
 
Eftersom jag bor där så får jag ju säga att det är toppen! Nej men tittar man hur folk röstar så är det grönare och rödare här än i Lund i genomsnitt. Jag är uppvuxen på Djingis Khan som är snudd på ett jättekollektiv, men det finns ju många olika sorters bostäder här, från villor till lite högre hus på 6-7 våningar. Bor man nära motorvägen ska man vara medveten om att den hörs en del. Brunnshög som byggs norr om östra torn kommer göra att det blir nära till några restauranger, en stor matbutik, parker mm. Östra sidan är nästan på landet. Stall finns både mitt på östra torn och i södra delen.

Vill du köpa eller hyra?
Är öppen för att både köpa och hyra :)
 
Väcker min tråd igen då jag nu börjat leta mer seriöst och ska titta på en lägenhet imorgon. Vildanden (Papegojlyckan?), är det ett okej område?
 
Väcker min tråd igen då jag nu börjat leta mer seriöst och ska titta på en lägenhet imorgon. Vildanden (Papegojlyckan?), är det ett okej område?
Absolut ok, mest studenter som bor där (Vildanden). Fin närliggande park också. Bodde några år på Örnvägen/Papegojelyckan, också helt okej men ganska mörka lägenheter och aningen mer stök än Lund i genomsnitt.
 
Vildanden är helt OK. Kanske inte det vackraste området i Lund och fullt av studenter men nära till det mesta.

Om jag bor kvar i Lund efter studierna kommer jag nog dra mig mot nya brunnshög! Gillar att ha spårvagnen nära och tror det kommer bli trevligt med mycket grönt och stora parker :)
 
Vildanden är helt OK. Kanske inte det vackraste området i Lund och fullt av studenter men nära till det mesta.

Om jag bor kvar i Lund efter studierna kommer jag nog dra mig mot nya brunnshög! Gillar att ha spårvagnen nära och tror det kommer bli trevligt med mycket grönt och stora parker :)
Jag tror också att Brunnshög kommer bli jättebra! Konceptet anlägga parkerna först och husen efteråt är supersmart, det är mycket miljötänkande och man bygger individuella hus istället för 25 st av samma sort. Men är lite osäker på om det inte kommer prissättas därefter? Eller är hyrorna rimliga?
 
Jag tror också att Brunnshög kommer bli jättebra! Konceptet anlägga parkerna först och husen efteråt är supersmart, det är mycket miljötänkande och man bygger individuella hus istället för 25 st av samma sort. Men är lite osäker på om det inte kommer prissättas därefter? Eller är hyrorna rimliga?
Dyrt blir det nog, är väl svindyrt med nybyggt nu oavsett var man är :( Ligger några uppe på HomeQ, det är 9600 för en tvåa (55kvm) och 12500 för en trea (80kvm).

Iofs kostar de nya studentlägenheterna typ lika mycket… :crazy:
 
Brunnshög är 💸
Jag vill ha en sekelskifteslägenhet i centrum vilket jag bör få inom några år baserat på mina köpoäng. Tänkte bara mellanlanda hos en annan hyresvärd i Lund först :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 676
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp