Bukefalos 28 år!

Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Vica

Trådstartare
Jag sökt men inte funnit någon tråd med samma ämne.

För ca 2 månader sedan flyttade jag och sambon ihop till en gård med precis lagom med mark för två hästar. Vi har 3,11ha mark att nyttja varav ca 1,7 ha kommer att bli sommarbete. Resterande kommer att tas vall på och hästarna kommer få gå där till hösten/vintern.

Så här ser ladugården ut:
http://www.flickr.com/photos/vica_vickan/5260231781/

Mjölkboden kommer att användas som sadelkammare och stallet blir den delen som är till vänster på bilden. Alltså från fönstret och vänster
Meningen är att stallet främst ska vara lösdrift men med enkelt kunna ändras om till två boxar. Visserligen får man gå igenom den ena boxen för att ta sig till den andra, men men..

Så här ser ritningen ut i stora drag. Ingen detaljerad ritning, ej heller i skala.
http://www.flickr.com/photos/vica_vickan/5707075862/

Som jag skrev försöker vi att återanvända det som redan fanns på gården samt hitta små fynd att kunna använda i stall/sadelkammare.

Ett exempel är de gamla grindarna vi hade vid parkeringen:
imag0675_146895968.jpg


De här kommer att få hänga inne i stallet och kommer att vara en slags avskiljare mellan "boxarna" och den del jag ska ha skottkärra, grep, mm i. Oljas upp och lags lite - sen är de fit for fight!

På B*****t fann jag de här superelbanden 0,9 ohm för en vettig peng! Fick lite snabbstolp till också.
imag0543_141919312.jpg


På samma ställe hittade vi detta aggregatet som endast varit använt några månader!
http://www.flickr.com/photos/vica_vickan/5707075932/

Ett par km bort har vi en ganska känd tillverkare av stalltorv - där fick vi lite grannrabatt och lite halm har inhandlats av en granne!

Inte långt från gården fann vi ett litet sågverk som drivs av pensionärer med myror i byxorna. De hade reglar från förra året som de ville bli av med - bingo!

Så kära sambon har nu häftat upp vindpapp, reglat och börjat spika upp alla plankor som i själva verket är reglar.
imag0661_145916295.jpg


Ett par dagar senare hade han nästan hunnit klart med innerväggarna:
imag0674_146895460.jpg


Under tiden har vi fått hem en massa natursvarvade stolpar (600st!) av ett företag där någon hade beställt men i sista stund ångrat sig. Fick det till ett toppenpris!
imag0627_145909556.jpg


Av lite spillvirke har denna uppsittningspallen tillverkats!
imag0602_144277255.jpg


I helgen hann vi klart med de flesta innerväggarna samt även de bägge mellanväggarna:
http://www.flickr.com/photos/vica_vickan/5707143794/
http://www.flickr.com/photos/vica_vickan/5707143848/

Fortsättning följer allt eftersom!

Har ni något bra tips på återanvändning?
 
Senast ändrad:
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Ser jättefint ut! I mitt stall gjorde vi mellanväggarna på ungefär samma sätt sen använde vi gamla armeringsjärn och borrade ner i en trästomme och målade svarta, blev jättebra och snyggt tro det eller ej, ser lite rustikt ut. Dörrar och fönster är begagnade.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

ser fint ut,det e ju urbra om man hittar billigare grejer,det blir dyrt nog ändå!
var glad att du har en kille som bygger stall till dej(?).min skulle inte göra det i misstag heller..
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Ser jättefint ut! I mitt stall gjorde vi mellanväggarna på ungefär samma sätt sen använde vi gamla armeringsjärn och borrade ner i en trästomme och målade svarta, blev jättebra och snyggt tro det eller ej, ser lite rustikt ut. Dörrar och fönster är begagnade.

Shysst att eran djurskyddsinpsketör gick med på armeringsjärn.....

Jag gjorde det i ett fönster hemma i stallet men fick tummen ner....

Det var för ruggligt, hästarna kunde riva sig/skada sig på det.....

så det tyckte min iallafall....
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Shysst att eran djurskyddsinpsketör gick med på armeringsjärn.....

Jag gjorde det i ett fönster hemma i stallet men fick tummen ner....

Det var för ruggligt, hästarna kunde riva sig/skada sig på det.....

så det tyckte min iallafall....

De kan inte riva sig, de är höga och fastsvetsade ovanför och under ramen i en skena, samt inget mellanrum att fastna vi gjorde det smalare eftersom armeringsjärn sviktar något, inte ens en fölhov kommer imellan (minishettis möjligtvis). Finns inga vassa kanter över huvud taget för hästen att komma åt. Runt fönster skulle jag inte använda armeringsjärn om de inte va långt inborrade.
 
Senast ändrad:
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

ser fint ut,det e ju urbra om man hittar billigare grejer,det blir dyrt nog ändå!
var glad att du har en kille som bygger stall till dej(?).min skulle inte göra det i misstag heller..

Du får uppfostra din kille!

Min kille har förstått hur jag/tjejer fungerar.
Om han hjälper mig att se till att mina djur och även jag har det bra och hjälper mig att bygga/fixa sånt jag inte klarar av själv så har han en jättesnäll å go sambo som skämmer bort honom tillbaka å då gnäller inte jag när han vill ha/göra något som jag kanske inte uppskattar i vanliga fall = BRA stämning och roligt för alla :)

Dock ligger jag himla mkt efter vad gäller att ge tillbaka då min stackars kille får tillbringa lite för många timmar med mig i stallet/på träningar varje vecka..
Tur att han inte verkar tycka att det är allt för jobbigt att följa med mig på träningar i tid och otid iaf...
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

ser fint ut,det e ju urbra om man hittar billigare grejer,det blir dyrt nog ändå!
var glad att du har en kille som bygger stall till dej(?).min skulle inte göra det i misstag heller..

Ja jag är jätteglad att jag har honom! :D :bow: Du får tuckta din helt enkelt.

KL

Nu kom veden emellan så det blev ett litet stopp i byggandet. Fy för den lede att stapla ved när man kan bygga ett stall!

Hursom haver köpte jag lite tjära igår, tänkta måla de liggande planken med det och sedan olja in de stående som kommer upp inom det snaraste (förhoppningsvis).

Eftersom huset varit ett gammalt behandlingshem för oregleriga barn innan vi köpte det så finns det massor med aluminiumkorgar och aluminiumlister som skydd för larmsladdarna, brandvarnarna osv. Så vi passade på att skruva ner ett par som vi kan använda inne i stallet där vi inte vill att hästarna ska kunna komma åt - tex lampknappar, gamla uttag eller liknande:

imag0502_140590816.jpg


Vi har även en rörelsevakt inne i utrymmet som är kopplat till lampan så kopplar vi bara om lite och vinklar den rätt så kommer det endast vara tänt där inne när hästarna är där - miljötänk :banana:

Gamla ägarna lämnade även kvar nya lampor som vi kommer sätta upp på väggarna med jämna mellanrum. Liknande dessa fast med "locket" på :)
lampa-stall.jpg


Thek Jag hittade lite roliga metall"pinnar" av nått slag inne i ladugården, ska se om jag kommer ihåg att fota dem ikväll, som jag tänkte använda som galler. Ser ut som sånna man fäster ihop gamla balkar med..
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

De kan inte riva sig, de är höga och fastsvetsade ovanför och under ramen i en skena, samt inget mellanrum att fastna vi gjorde det smalare eftersom armeringsjärn sviktar något, inte ens en fölhov kommer imellan (minishettis möjligtvis). Finns inga vassa kanter över huvud taget för hästen att komma åt. Runt fönster skulle jag inte använda armeringsjärn om de inte va långt inborrade.
Jag har varit med och "trasslat" loss en häst som sparkat på ett galler av armeringsrör, gallret gick av och benet åkte igenom och där hängde hästen och gnagde lite fram och tillbaka. 12 mån konvalecens men överlevde.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Jag har varit med och "trasslat" loss en häst som sparkat på ett galler av armeringsrör, gallret gick av och benet åkte igenom och där hängde hästen och gnagde lite fram och tillbaka. 12 mån konvalecens men överlevde.


Usch obehaligt!

MEN det finns ju många olika typer av armeringsjärn som är olika hårda och tåliga, så alla armeringsjärn behöver inte vara fel att använda.
Men generellt sett så är armeringsjärn inget jättebra alternativ om man inte har en tåligare variant.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Jag har varit med och "trasslat" loss en häst som sparkat på ett galler av armeringsrör, gallret gick av och benet åkte igenom och där hängde hästen och gnagde lite fram och tillbaka. 12 mån konvalecens men överlevde.

Otäckt :( Jag har som sagt medvetet smalt mellan mina galler, och har testat dem med slägga, inget kommer igenom. Inte ens en ponnyhov går att klämma in ens med vilje, de är solida och sviktar inte tillräckligt.

För övrigt så var jag med om att en ponny fick in en hov genom (känt) fabrikstillverkat boxgaller och vred till benet ordentligt, svårt att få allting helt fail safe :(.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Kul tråd och roligt att höra och se att inte alla köper färdiga boxfronter! Och fint blir det dessutom =)

Mitt tips är att ständigt ha koll på Blockets 'bygg och trädgård'! Förra sommaren hittade vi ett stort parti panelbrädor inkl lock för 3000 kronor, värde ca 10 000 kr. Brädorna var grundade och strukna en gång med teknos husröda och förstås oanvända - de som sålde dem hade räknat fel när de beställde till sitt hus... Blev perfekt till utbyggnaden av vårt stall! Vi köpte även ett parti ölandsplattor i stort sett gratis.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Kul tråd och roligt att höra och se att inte alla köper färdiga boxfronter! Och fint blir det dessutom =)

Mitt tips är att ständigt ha koll på Blockets 'bygg och trädgård'! Förra sommaren hittade vi ett stort parti panelbrädor inkl lock för 3000 kronor, värde ca 10 000 kr. Brädorna var grundade och strukna en gång med teknos husröda och förstås oanvända - de som sålde dem hade räknat fel när de beställde till sitt hus... Blev perfekt till utbyggnaden av vårt stall! Vi köpte även ett parti ölandsplattor i stort sett gratis.

Visst är det kul att få använda sin fantasi och sinne för att se potencial i de mest märkliga ting! :D

Smart det där med Ölandsplattor, de är ju inte lika hala som vanliga och går ju att använda i utgången - där har vi just nu gamla träplankor. Har för mej att jag såg just såna plattor gratis någonstans.. Tusen tack för tipset! :bow:
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

*KL*

Vi fick ett gäng stadiga plyfaskivor från ett åkeri. De hade legat som botten på lastbilarna och släpen men skulle kasseras.
Undersidorna var helt ok så vi satte dem på väggen och vände den nötta sidan mot utsidan och isoleringen.

Vi återanvände också ett trägolv från ett gammalt hus. De var helt ok de också. De målades och blev stallets innertak.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Just det ja, vi fick kasserad papp från en pappersindustri som vi satte som vindpapp.
Det var för oss helt felfri papp, men klarade inte industrins krav.
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Åh, detta är verkligen en tråd för mig, jag älskar återvinning :D

* Hela min ligghall är byggd av återvunnet material från när jag rev vedboden där jag senare byggde stallet.
* Takplåten på hö/halmförvaringen bakom stallet är begagnad som jag fick gratis från bostadsrättsföreningen som min far & mor är medlem i.
* Likaså plåten som jag klätt ventilationstrumman utvändigt på stallet är begagnad, den har jag sparat i tio år bakom vedboden utifall jag skulle få användning av den. Gratis den med :)
* Mitt "kraftfoderhus" är byggt av stommen till ett växthus, de gamla garageportarna som tidigare satt i byggnaden som jag byggde om till fotostudio samt taket på det är begagnad plåt som blev över från studion. Totalkostnad för hela bygget: 35kr
* Bron över diket till sommarhagen är gjord av återvunna stålreglar samt delar av ett gammalt garagegolv av trä. Totalkostnad: 0kr
* Dagvattenrören till avloppet i stallet är återvunnet från ett gammalt torp som revs. Totalkostnad: 0kr
* Syllen till stallet är tryckt virke som jag tog rätt på vid ett bygge mot att jag fraktade bort det själv. Detta gjorde jag gjutform av först, gjöt plattan till stallet och återanvände sedan virket till syllen. Kostnad: 120kr i bensinkostnad.

Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, återvinning och att hitta nya funktioner för gammalt material verkligen älskar jag, det är en otroligt rolig utmaning :D
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Våra vindskydd är gjorda av viraduk, kasserat från industri.

Hela stallet är förresten återvunnit. Det ät nämligen det gamla bostadshuset. Det gjordes om till en timring som då vi senare gjorde till stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Åh, detta är verkligen en tråd för mig, jag älskar återvinning :D

* Hela min ligghall är byggd av återvunnet material från när jag rev vedboden där jag senare byggde stallet.
* Takplåten på hö/halmförvaringen bakom stallet är begagnad som jag fick gratis från bostadsrättsföreningen som min far & mor är medlem i.
* Likaså plåten som jag klätt ventilationstrumman utvändigt på stallet är begagnad, den har jag sparat i tio år bakom vedboden utifall jag skulle få användning av den. Gratis den med :)
* Mitt "kraftfoderhus" är byggt av stommen till ett växthus, de gamla garageportarna som tidigare satt i byggnaden som jag byggde om till fotostudio samt taket på det är begagnad plåt som blev över från studion. Totalkostnad för hela bygget: 35kr
* Bron över diket till sommarhagen är gjord av återvunna stålreglar samt delar av ett gammalt garagegolv av trä. Totalkostnad: 0kr
* Dagvattenrören till avloppet i stallet är återvunnet från ett gammalt torp som revs. Totalkostnad: 0kr
* Syllen till stallet är tryckt virke som jag tog rätt på vid ett bygge mot att jag fraktade bort det själv. Detta gjorde jag gjutform av först, gjöt plattan till stallet och återanvände sedan virket till syllen. Kostnad: 120kr i bensinkostnad.

Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, återvinning och att hitta nya funktioner för gammalt material verkligen älskar jag, det är en otroligt rolig utmaning :D

Visst är det kul att vara annorlunda och miljösmart även som hästägare!! :banana:

Min plan är inte att snåla in i det sista utan att försöka använda det som redan finns i möjligaste mån! Men det skadar ju aldrig att det blir ett vettigt pris. Och tro mej - man får verkligen använda huvudet när man håller på och söker :)
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Så nu har jag uppdaterat stallet och tänkte uppdatera er!

Här är stängerna jag pratade om som jag tänkte använda som galler:

stnger_147954018.jpg


De stående planken vi var iväg och inhandlade häromdagen har vi nu kapat till och börjat skruva upp. De kommer näääästan kant i kant med de liggande reglarna tack vare en extra planka liggande uppe och nere:

stende-plank2_147954112.jpg

stende-plank_147954137.jpg


Mellanväggen är helt färdig med "locket på"
mellan3_147954236.jpg


Och det mesta av elen är dragen! Vi ska olja plankorna innan vi sätter fast kablarna så än så länge har vi bara lagt upp dem ovanför de stående plankorna:
el_147954578.jpg


Längtar tills jag får börja tjära och olja!
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Om du får några aluminiumlister över så kan du använda dem som jordspett! Aluminium är nämligen tvåa när det gäller att leda ström, bra mycket bättre än de galvade järnspett som man kan köpa. :laugh:
 
Sv: Konsten att bygga ett stall med fyndvaror

Om du får några aluminiumlister över så kan du använda dem som jordspett! Aluminium är nämligen tvåa när det gäller att leda ström, bra mycket bättre än de galvade järnspett som man kan köpa. :laugh:

Vad är nr 1 å alltså det bästa då?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 674
Senast: Monifa
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 478
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: kippskodd
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 042
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp