Konsten att köpa häst - Hur i hela friden gör man?

LitetÄpple

Trådstartare
Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar.
Jag vill och behöver ha en ny häst, men jag skulle mer än gärna slippa processen att köpa den. Det känns omöjligt, och jag börjar tappa motivationen. Jag minns det som en rätt smärtfri process att köpa häst senast jag gjorde det.

Senast jag handlade häst var för tio år sedan, och den hästen hade jag till nu i höstas då den, 23 år gammal gick bort. Jag minns inte alls att det var lika svårt att köpa häst då som nu. Vi ringde på tre stycken, fick komma och provrida alla tre, två provred jag en andra gång, en besiktigade jag och köpte. Klart.

Idag upplever jag det helt annorlunda. Jag upplever överpriser på mediokra unghästar med mediokra stammar och mediokra gångarter som kostar många hundra tusen, men det har jag väl accepterat nu, vill jag ha en häst får jag väl betala vad den kostar. Marknaden sätter priset. Utbudet är inte vidare stort heller, men det kanske har att göra med tiden på året?

Nästa problem är kontakten med säljarna. Jag ringer snabbt när jag ser en häst jag vill se, ofta samma dag hästen kommer ut. Jag mer eller mindre bor på annonssidan och i diverse facebookgrupper. Säljarna är alltid trevliga och tillmötesgående, det är klart att jag ska komma och titta! Deras häst kommer att passa mig perfekt! Sedan slutar de svara på telefonsamtal/mail/sms, jag får aldrig tag på dem igen och annonsen försvinner från H*net. Ett par gånger har jag fått ett sms/samtal att provridningen tyvärr inte kan bli av för att hästen blivit såld. Alltså har hästen blivit såld typ två-tre dagar efter att annonsen lagts ut, men jag uppskattar verkligen att de säger det. Det är värre med alla de som bara slutar svara.

Det här har varit scenariot med ALLA hästar jag varit intresserad av och ringt på, jag har inte åkt och tittat på en enda en. Inte en. De verkar säljas så galet fort, jag förstår inte hur det går till. Vad gör de här köparna som jag inte gör? Köper de hästen osedd? Besiktigar inte? Åker de bara ner till stallet där hästen står utan att kontakta säljaren först och säger "jag tar den"?.

Nu sitter jag i samma situation igen, och den här hästen verkar vara min absoluta drömhäst. Jag har pratat med säljaren och varenda litet kriterium stämmer perfekt. Det här är hästen med stort H. Min framtid.

Annonsen hade inte ens varit uppe i en timme när jag ringde, och då var två provridningar redan bokade. Säljaren skulle återkomma dagen efter (jag ringde på kvällen) om när jag kunde komma, men sedan dess har jag inte hört ett ord. Dagen efter skickade jag ett sms när hon inte ringde och inte svarade i telefon när jag ringde för att påminna ifall hon glömt bort mig, men inget svar. Jag kan ge mig tusan på att annonsen plockas bort när som helst. Jag kan inte släppa den hästen utan att ha sett den.

Jag är så trött på det här. Jag vill bara ha en ny kompis, men det verkar ju vara omöjligt. Det är inget spektakulärt jag söker heller, utan bara en dressyrstammad unghäst med trevligt psyke och vettig kapacitet för MSV B+. En helt normal unghäst. Min budget började på 150 000kr men blir högre och högre i takt med att jag blir mer och mer desperat, men jag börjar närma mig min smärtgräns nu. Jag kan inte blåsa allt mitt kapital på ett bräde.

Vad gör man? HUR gör man? Vad är det alla snabba köpare av dessa hästar lyckas med som jag inte lyckas med? Borde jag istället för att lite artigt fråga "när kan jag komma?" helt enkelt säga "jag kommer på tisdag kl. 17"? Det känns så ohyfsat bara, påträngande, men det kanske är så man måste göra?
Jag ringer alltid för jag inbillar mig att det visar mer seriöst intresse, men borde jag maila istället? Det var lättare att köpa bostadsrätt än häst. Det var lättare att söka jobb också.

...är det mig det är fel på?
 
Nej då, det går att köpa hästar. Jag köpte min utan problem, tredje hästen jag var och tittade på och den enda jag provred två gånger. De första hästarna var från ett försäljningsstall, kan kanske vara värt att kolla där också, ibland har de riktiga guldkorn. Om inte annat kan man åka dit och provrida för att få en uppfattning. Det gjorde jag, nu var inte hästarna något jag var ute efter men en erfarenhet rikare.

Jag tror inte det är dig det är fel på, snarare att du haft otur. Fortsätt jaga, rätt som det är dyker det upp en bra säljare som inte glömmer bort dig.
 
De hästar jag har köpt (3 stycken totalt) har jag köpt via köpesannons. Jag tycker det är lättare att speca upp vad jag är ute efter och vilket pris jag kan tänka mig att ge. Båda halvbloden var ute för ganska mycket mer pengar än jag ville ge men ägaren kontaktade mig och sänkte därmed priset.

Lycka till!
 
Kanske även kan vara värt att lägga ut en egen sökes annons, så blir det säljarna som kontaktar dig? Förvisso för man kanske sålla lite, men kan också vara ett alternativ. :)
 
Tack för att ni inte tror att det är jag iallafall!
Efter ett tag börjar man ju undra vad problemet egentligen är:D

Jag har funderat på att ta en veckas semester och kuska runt till olika försäljningsstall och uppfödare i landet, men det har inte blivit av än, jag använde mina sista semesterdagar i höstas när hästen blev dålig och till slut gick bort, men nu (imorgon) är det ju dags för ny semesterperiod!:up:

Köpesannons har jag också funderat på, men köp- och säljes-gnälltråden har avskräckt mig lite:o

Men egentligen, är ringa verkligen det bästa alternativet? Jag tänker att om en säljare får 20 samtal är det lätt att glömma bort/tappa bort ett telefonnummer, ett mail finns ju kvar och är svårare att tappa bort. Har ni ringt eller mailat på de ni köpte?
 
Mina hästar har jag köpt enbart på kontakter vilket förstås underlättar en hel del. Men jag tror att du helt enkelt måste vara snabb och helst kunna åka och titta på hästen omgående-inte om en vecka eller två. Jag hade ringt om jag varit intresserad, men skickat en kompletterande sms, så du vet att de har ditt nummer och skriva nåt så de kommer ihåg dig.

(...kom på att jag ljög nu. Köpte häs på annons förra året. Då började jag faktiskt med att maila. Men då visste jag att den hästen inte skulle vara lättsåld iofs.)
 
Köpte häst i somras, då var det 10 år sedan jag köpte en sist. Jag satte ut en annons själv, fick väldigt många svar. Tog kontakt med ett handelstall där jag provred 2 hästar som inte var ngt för mig. Dagen efter åkte jag och provred en av dem hästar som jag hittat genom min egen annons. Den hästen köpte jag. Det var en bra enkel affär, säljarna var jättebra och vi har lite kontakt via Facebook och mail. Var helt rätt häst för mig, gick igenom besiktningen utan problem.
Så här lätt är det ju sällan men det kan vara det. Jag kan rekommendera att du sätter ut en egen annons där du beskriver vem du är, vad du kan, vad du erbjuder och vad du söker. Kanske kan du hitta rätt den vägen.
I övrigt kanske du ska fundera på om du har rimliga krav? Vad vill du ha och vad kan du betala? Vad kan du kompromissa med? Har man inte obegränsat med pengar (vilket få har så klart) så får man kompromissa lite. Jag gjorde en lista på vad jag önskade mig hos min blivande häst och sen funderade jag på vad jag ville/kunde kompromissa med. I mitt fall var det främst utbildningsnivå jag kunde släppa på, jag har gott om bra hjälp och lägger hellre en slant på ridhjälp och träningar. Jag ville absolut inte kompromissa med temperament och att det var en frisk häst. Det blev en 5-åring som bara var riden i 4 månader av detta, till ett rimligt pris för mig i alla fall.
Hur som helst så ge inte upp, det är värt det när du hittar rätt häst!!!
 
Alla halvblod med någorlunda korrekt exteriör kan gå msv b utan några problem, med rätt träning. Det verkar som du mest tittar på lite dyrare unghästar som redan har tävlingsmeriter? Mitt tips är att kolla på unghästar som inte är utbildade, de är mindre attraktiva och du kommer få mycket mer häst för pengarna. :)

Jag har alltid fått köpa de hästar jag vill ha som tur är. Men det gäller att vara snabb med att säga att du vill köpa, funkar inte att vänta med provridning och tänka och fundera länge.
 
Har du tittat på försäljningsstall ist? Brukar finnas riktigt fina. Kanske finns en viss gubbe i södra sverige som imoprterar mycket bra hästar.

Annars tycker jag som andra att en unghäst och utbilda själv kan vara en god ide.
 
Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar.
Jag vill och behöver ha en ny häst, men jag skulle mer än gärna slippa processen att köpa den. Det känns omöjligt, och jag börjar tappa motivationen. Jag minns det som en rätt smärtfri process att köpa häst senast jag gjorde det.

Senast jag handlade häst var för tio år sedan, och den hästen hade jag till nu i höstas då den, 23 år gammal gick bort. Jag minns inte alls att det var lika svårt att köpa häst då som nu. Vi ringde på tre stycken, fick komma och provrida alla tre, två provred jag en andra gång, en besiktigade jag och köpte. Klart.

Idag upplever jag det helt annorlunda. Jag upplever överpriser på mediokra unghästar med mediokra stammar och mediokra gångarter som kostar många hundra tusen, men det har jag väl accepterat nu, vill jag ha en häst får jag väl betala vad den kostar. Marknaden sätter priset. Utbudet är inte vidare stort heller, men det kanske har att göra med tiden på året?

Nästa problem är kontakten med säljarna. Jag ringer snabbt när jag ser en häst jag vill se, ofta samma dag hästen kommer ut. Jag mer eller mindre bor på annonssidan och i diverse facebookgrupper. Säljarna är alltid trevliga och tillmötesgående, det är klart att jag ska komma och titta! Deras häst kommer att passa mig perfekt! Sedan slutar de svara på telefonsamtal/mail/sms, jag får aldrig tag på dem igen och annonsen försvinner från H*net. Ett par gånger har jag fått ett sms/samtal att provridningen tyvärr inte kan bli av för att hästen blivit såld. Alltså har hästen blivit såld typ två-tre dagar efter att annonsen lagts ut, men jag uppskattar verkligen att de säger det. Det är värre med alla de som bara slutar svara.

Det här har varit scenariot med ALLA hästar jag varit intresserad av och ringt på, jag har inte åkt och tittat på en enda en. Inte en. De verkar säljas så galet fort, jag förstår inte hur det går till. Vad gör de här köparna som jag inte gör? Köper de hästen osedd? Besiktigar inte? Åker de bara ner till stallet där hästen står utan att kontakta säljaren först och säger "jag tar den"?.

Nu sitter jag i samma situation igen, och den här hästen verkar vara min absoluta drömhäst. Jag har pratat med säljaren och varenda litet kriterium stämmer perfekt. Det här är hästen med stort H. Min framtid.

Annonsen hade inte ens varit uppe i en timme när jag ringde, och då var två provridningar redan bokade. Säljaren skulle återkomma dagen efter (jag ringde på kvällen) om när jag kunde komma, men sedan dess har jag inte hört ett ord. Dagen efter skickade jag ett sms när hon inte ringde och inte svarade i telefon när jag ringde för att påminna ifall hon glömt bort mig, men inget svar. Jag kan ge mig tusan på att annonsen plockas bort när som helst. Jag kan inte släppa den hästen utan att ha sett den.

Jag är så trött på det här. Jag vill bara ha en ny kompis, men det verkar ju vara omöjligt. Det är inget spektakulärt jag söker heller, utan bara en dressyrstammad unghäst med trevligt psyke och vettig kapacitet för MSV B+. En helt normal unghäst. Min budget började på 150 000kr men blir högre och högre i takt med att jag blir mer och mer desperat, men jag börjar närma mig min smärtgräns nu. Jag kan inte blåsa allt mitt kapital på ett bräde.

Vad gör man? HUR gör man? Vad är det alla snabba köpare av dessa hästar lyckas med som jag inte lyckas med? Borde jag istället för att lite artigt fråga "när kan jag komma?" helt enkelt säga "jag kommer på tisdag kl. 17"? Det känns så ohyfsat bara, påträngande, men det kanske är så man måste göra?
Jag ringer alltid för jag inbillar mig att det visar mer seriöst intresse, men borde jag maila istället? Det var lättare att köpa bostadsrätt än häst. Det var lättare att söka jobb också.

...är det mig det är fel på?
Jag upplever det också som lite svårare att köpa häst idag än vad det var när jag köpte min förra häst. Främsta anledningen till det i mitt fall är helt klart att jag helt enkelt kan mycket mera och vet mycket mera vad det är jag är ute efter. Sen får man nog vara lite på om man vill köpa också, trevliga hästar försvinner snabbt.
 
Idag upplever jag det helt annorlunda. Jag upplever överpriser på mediokra unghästar med mediokra stammar och mediokra gångarter som kostar många hundra tusen, men det har jag väl accepterat nu, vill jag ha en häst får jag väl betala vad den kostar. Marknaden sätter priset. Utbudet är inte vidare stort heller, men det kanske har att göra med tiden på året?
Upplever du det som om det generellt är överpriser så är det förmodligen din prisbild som är snedvriden. Det är direkt otroligt att flertalet säljare har fel och du rätt om prisläget. Letar du häst därefter är du ute efter fynd och det är klart att de säljs snabbt, då gäller det att vara på hugget och agera snabbt samt ha tur eller så öka budgeten alternativt minska kraven
 
En häst som kan gå MSV B+ hittar du för mindre pengar skulle jag vilja säga om det är en helt normal unghäst med dressyrstam du söker. Har du testat att kolla under 150' ?
Både jag och en kompis köpte åringar för nått år sedan. Min köptes in för 35' men låg ute för 65' och kompisen för samma peng. Båda två kommer kunna gå MSV B, kompisens har mer kapacitet och kan gå längre (fina gångarter, okomplicerad, snygg och med modern stam) och såldes som fyraåring för mindre än 150'. Min såldes för kompispris till en nära vän och han väntas bli bra fälttävlanshäst.
 
Mina hästar är köpta via kontakter. Det har gått sanslöst fort varje gång.
Nu har jag de rätta kontakterna så nästa gång jag ska köpa häst vet jag att det bara är ett litet samtal bort och att jag måste vara beredd på att åka långt bort jäkligt fort.
Hästen jag köpte förra hösten låg inte ens ute på annons och köparna stod på rad, en kompis med rätta kontakterna provred och bokade hästen så jag skulle hinna åka ner 80mil enkel resa dagen efter för att se och känna hästen själv och jag var tvungen att ge ett svar direkt om jag ville ha hästen eller ej.
 
@LitetÄpple alltså 150 + papp för en unghäst med potential att gå MSV b ? :confused:
Det kommer ju alla normalkvalitet hästar att göra med rätt grundutbildning tänker jag ?
Tycker det låter dyrt med 150 + för en vanlig sådan unghäst .

Utöver det utifrån din tråd är jag nog inne på som några andra att endera ligger du fel i kvalitetsbild v/s pris - dvs hästarna du tittar på har otrolig kvalitet utöver vad du själv söker och säljs därför blixtsnabbt , eller så kan du inte åka och provrida tillräckligt snabbt så hästarna blir sålda innan det blir aktuellt ?
 
Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar.
Jag vill och behöver ha en ny häst, men jag skulle mer än gärna slippa processen att köpa den. Det känns omöjligt, och jag börjar tappa motivationen. Jag minns det som en rätt smärtfri process att köpa häst senast jag gjorde det.

Senast jag handlade häst var för tio år sedan, och den hästen hade jag till nu i höstas då den, 23 år gammal gick bort. Jag minns inte alls att det var lika svårt att köpa häst då som nu. Vi ringde på tre stycken, fick komma och provrida alla tre, två provred jag en andra gång, en besiktigade jag och köpte. Klart.

Idag upplever jag det helt annorlunda. Jag upplever överpriser på mediokra unghästar med mediokra stammar och mediokra gångarter som kostar många hundra tusen, men det har jag väl accepterat nu, vill jag ha en häst får jag väl betala vad den kostar. Marknaden sätter priset. Utbudet är inte vidare stort heller, men det kanske har att göra med tiden på året?

Nästa problem är kontakten med säljarna. Jag ringer snabbt när jag ser en häst jag vill se, ofta samma dag hästen kommer ut. Jag mer eller mindre bor på annonssidan och i diverse facebookgrupper. Säljarna är alltid trevliga och tillmötesgående, det är klart att jag ska komma och titta! Deras häst kommer att passa mig perfekt! Sedan slutar de svara på telefonsamtal/mail/sms, jag får aldrig tag på dem igen och annonsen försvinner från H*net. Ett par gånger har jag fått ett sms/samtal att provridningen tyvärr inte kan bli av för att hästen blivit såld. Alltså har hästen blivit såld typ två-tre dagar efter att annonsen lagts ut, men jag uppskattar verkligen att de säger det. Det är värre med alla de som bara slutar svara.

Det här har varit scenariot med ALLA hästar jag varit intresserad av och ringt på, jag har inte åkt och tittat på en enda en. Inte en. De verkar säljas så galet fort, jag förstår inte hur det går till. Vad gör de här köparna som jag inte gör? Köper de hästen osedd? Besiktigar inte? Åker de bara ner till stallet där hästen står utan att kontakta säljaren först och säger "jag tar den"?.

Nu sitter jag i samma situation igen, och den här hästen verkar vara min absoluta drömhäst. Jag har pratat med säljaren och varenda litet kriterium stämmer perfekt. Det här är hästen med stort H. Min framtid.

Annonsen hade inte ens varit uppe i en timme när jag ringde, och då var två provridningar redan bokade. Säljaren skulle återkomma dagen efter (jag ringde på kvällen) om när jag kunde komma, men sedan dess har jag inte hört ett ord. Dagen efter skickade jag ett sms när hon inte ringde och inte svarade i telefon när jag ringde för att påminna ifall hon glömt bort mig, men inget svar. Jag kan ge mig tusan på att annonsen plockas bort när som helst. Jag kan inte släppa den hästen utan att ha sett den.

Jag är så trött på det här. Jag vill bara ha en ny kompis, men det verkar ju vara omöjligt. Det är inget spektakulärt jag söker heller, utan bara en dressyrstammad unghäst med trevligt psyke och vettig kapacitet för MSV B+. En helt normal unghäst. Min budget började på 150 000kr men blir högre och högre i takt med att jag blir mer och mer desperat, men jag börjar närma mig min smärtgräns nu. Jag kan inte blåsa allt mitt kapital på ett bräde.

Vad gör man? HUR gör man? Vad är det alla snabba köpare av dessa hästar lyckas med som jag inte lyckas med? Borde jag istället för att lite artigt fråga "när kan jag komma?" helt enkelt säga "jag kommer på tisdag kl. 17"? Det känns så ohyfsat bara, påträngande, men det kanske är så man måste göra?
Jag ringer alltid för jag inbillar mig att det visar mer seriöst intresse, men borde jag maila istället? Det var lättare att köpa bostadsrätt än häst. Det var lättare att söka jobb också.

...är det mig det är fel på?

Det är svårt att hitta häst.
Jag har hittat några stuterier och säljare som förstår vad jag vill ha. De finns i DK där man får betydligt mer häst för pengarna. Sådär kommer jag handla både till mig/sambo och ev till försäljning framöver.
 
@LitetÄpple alltså 150 + papp för en unghäst med potential att gå MSV b ? :confused:
Det kommer ju alla normalkvalitet hästar att göra med rätt grundutbildning tänker jag ?
Tycker det låter dyrt med 150 + för en vanlig sådan unghäst .

Utöver det utifrån din tråd är jag nog inne på som några andra att endera ligger du fel i kvalitetsbild v/s pris - dvs hästarna du tittar på har otrolig kvalitet utöver vad du själv söker och säljs därför blixtsnabbt , eller så kan du inte åka och provrida tillräckligt snabbt så hästarna blir sålda innan det blir aktuellt ?
Fast jag kikar lite lätt på annonser och upplever att typ alla inridna 3 åringar som ser skapliga ut kostar minst 120 tusen, vill man ha en som dessutom ser ut att ha fått en vettig utbildning hittills (alltså att det lilla som är gjort verkar vara gjort av någon som har koll och rider bra) så är man lätt uppe över 150.
Vill man komma ner under 100 så är det antingen hästar som inte är ridna alls eller lite äldre hästar som visserligen säkert har lagom kapacitet men där de ser rätt så tråkigt ridna ut.

Sen har jag inte tänkt köpa just nu så letar inte jätteaktivt och har heller inte ringt på några annonser, men utifrån hur marknaden ser ut nu på annonssidorna så förstår jag TS.
 
går man ner en 130" så är det ännu svårare att hitta lagom grundutbildade hästar med ok exteriör -_-.. så för de pengarna så tycker jag att det inte borde vara några problem. jag hade hört med försäljnings/ tävlingsstall då, de flesta hästar är till salu i sånna stall och om inte så känner de antagligen några som har hästar till salu.
 
Svarar flera på ett bräde här, det blev så många citat annars:D

Ja, alltså jag tycker väl också att det är dyrt för en "normal" unghäst, men som @MiniLi sa är det där de ligger ungefär, iallafall om grundridningen/hanteringen är viktig och det är den för mig. Det är väl bara att gilla läget, de verkar säljas så satans snabbt bara.

Jag är ganska försynt i min kontakt med försäljarna, många av er säger att jag borde vara mer "på", och det tror jag stämmer när jag tänker på det. Jag blir gärna lite mesig, jag vill inte upplevas som ohyfsad och påträngande:p
Jag ska göra ett sista försök på hästen med stort H, annonsen finns kvar så jag ska skicka ett meddelande och vara lite mer framfusig eftersom jag inte får tag på säljaren via telefon.
Annars får jag gå vidare och försöka vara lite tuffare i kontakten med säljarna, även om det känns jobbigt. Det verkar som att jag är för mesig för hästmarknaden:o

Håll tummarna!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp