Konsten att köpa häst - Hur i hela friden gör man?

@LitetÄpple alltså 150 + papp för en unghäst med potential att gå MSV b ? :confused:
Det kommer ju alla normalkvalitet hästar att göra med rätt grundutbildning tänker jag ?
Tycker det låter dyrt med 150 + för en vanlig sådan unghäst .

Utöver det utifrån din tråd är jag nog inne på som några andra att endera ligger du fel i kvalitetsbild v/s pris - dvs hästarna du tittar på har otrolig kvalitet utöver vad du själv söker och säljs därför blixtsnabbt , eller så kan du inte åka och provrida tillräckligt snabbt så hästarna blir sålda innan det blir aktuellt ?

Jag är osäker faktiskt. Själv är jag ju beredd att åka samma dag så länge avståndet inte är över 20 mil, men det säger jag inte utan inväntar att det ska passa för säljaren. På många av svaren här börjar jag gissa att det är det som går fel. Istället för att fråga "när passar det för dig?" och få svaret att säljaren ska kolla upp det och höra av sig så borde jag nog säga att "jag kommer då och då", för efter det där "när passar det för dig" får jag inte tag på säljaren igen, även om jag ringer upp.

Sen kanske jag blir intresserad av överkvalificerade hästar som genererar enormt intresse som du säger, absolut, men jag kan inte riktigt uttala mig eftersom jag aldrig kommit så långt att jag sett någon i verkligheten.

Jag lutar mer åt att jag är för mesig i min kontakt, att vara påträngande är lite av en skräck sedan barnsben, av någon anledning.
 
Köpte en häst för lite mer än ett år sedan.
Ringe till säljaren (hade flera hästar i 2 till 3 års åldern) på tisdagen när annonsen kom ut och var där på lördagen och då hade redan 4 (3 köpare) hästar sålts och blivit hämtade.

Då handlade det om fullblod som nästan var ohanterad och gått som ridhästar.
 
Jag är osäker faktiskt. Själv är jag ju beredd att åka samma dag så länge avståndet inte är över 20 mil, men det säger jag inte utan inväntar att det ska passa för säljaren. På många av svaren här börjar jag gissa att det är det som går fel. Istället för att fråga "när passar det för dig?" och få svaret att säljaren ska kolla upp det och höra av sig så borde jag nog säga att "jag kommer då och då", för efter det där "när passar det för dig" får jag inte tag på säljaren igen, även om jag ringer upp.
Du kan köra mellantinget. "Passar det att jag kommer i eftermiddag vid 15? Kan du hålla hästen till dess? Jag har några timmars bilväg" Och utifrån svaret gå vidare och eventuellt föreslå andra tider. Man behöver inte vara ohyfsad och bestämma en tid själv, man kan fråga om tiden man bestämmer passar.

Jag gissar att det ringer någon som bokar tid medan du väntar på återkoppling. Så pass koll på sitt schema bör man ha om man ska sälja en häst att man vet när man har tid de närmsta dagarna så man kan få svar direkt.
 
Jag upplever också att det är sjukt svårt att köpa häst just nu. Vi - min dotter och jag - letar efter en hopphäst i åldern 4-8 år och har en rejält tilltagen budget men det är oerhört svårt. Vi åkte långt och provred 6 st för några veckor sedan. Efter den andra provridningen var det orättvist att rida de andra för den hade en sådan klass. Den ville vi såklart ha men den hade grova förändringar på både rygg och halskotpelare :(
För några dagar sedan åkte vi till ett försäljningsstall och provred två men de kändes inte helt 100 som vi vill ha dem.
Så nu har jag själv lagt ut en sökes-annons och fått en hel del svar. Nu måste jag bara planera in en sådan där längre resa igen ... *suck*. Det är inte så lätt att åka iväg när man har egen gård, inackorderade hästar och en man som inte är häst-intresserad. Vanligen delar jag ju arbetet med dottern men kan ju inte åka iväg och provrida hästar till henne utan att hon själv är med :D
 
Jag upplever att priserna generellt har gått upp en hel del. Kan det bero på att uppfödare hållit igen med att betäcka? visst hade siffrorna gått ner lite för några år sedan eller minns jag fel? Sen har kanske fler blivit rädda för att sälja häst, då det är så lång reklamationstid? Det är ju ganska hög risk att sälja en häst. Roligt för uppfödarna i alla fall att priserna har gått upp.
 
Jag upplever samma sak. Nu ska jag inte köpa häst riktigt än men jag synar marknaden redan nu och jag tycker att det begärs oerhörda överpriser på en del hästar. Visst, hästar är ju värda det någon är beredd att ge för dem och uppenbarligen säljs de ju ändå men JAG anser det vara överpriser och kommer inte att betala det. Som det ser ut nu så lutar det åt att jag importerar den dagen jag ska köpa häst. Jag har gjort det förut och fått oerhört fina hästar för mycket mindre pengar än vad de skulle kosta här.

Tips till TS är att sätta ut en köpesannons. Sist jag köpte häst så gjorde jag det och fick jättemånga bra svar och köpte en av hästarna som erbjöds. Den låg öht inte ute på annons så på det sättet kan man ju hitta dem som inte är "till salu". Säljaren av min häst t ex ville inte annonsera för att slippa ha en massa kokon som ringde och ville komma ut och titta utan hon svarade på de annonser där hon utifrån köpesannonsen tyckte köparen verkade lämplig helt enkelt.
 
Svarar flera på ett bräde här, det blev så många citat annars:D

Ja, alltså jag tycker väl också att det är dyrt för en "normal" unghäst, men som @MiniLi sa är det där de ligger ungefär, iallafall om grundridningen/hanteringen är viktig och det är den för mig. Det är väl bara att gilla läget, de verkar säljas så satans snabbt bara.

Jag är ganska försynt i min kontakt med försäljarna, många av er säger att jag borde vara mer "på", och det tror jag stämmer när jag tänker på det. Jag blir gärna lite mesig, jag vill inte upplevas som ohyfsad och påträngande:p
Jag ska göra ett sista försök på hästen med stort H, annonsen finns kvar så jag ska skicka ett meddelande och vara lite mer framfusig eftersom jag inte får tag på säljaren via telefon.
Annars får jag gå vidare och försöka vara lite tuffare i kontakten med säljarna, även om det känns jobbigt. Det verkar som att jag är för mesig för hästmarknaden:o

Håll tummarna!

Tänk på att om du låter velig och obeslutsam kommer säljaren tro att du inte är intresserad. Ring och säg att du verkligen gillar hästen och vill komma och provrida så fort som möjligt, om den är så fin som säljaren skriver i annonsen och besiktigs ua vill du köpa den. :)
 
Svar till flera; Ja det börjar bli hästbrist, ja det är stort sug efter unga riktigt bra hästar, ja priserna har gått upp eftersom fler efterfrågar BRA svenskfödda hästar (man får vad man betalar för...) och JA det ÄR svårt att köpa häst :).

TS jag tror du har allt att vinna på att vara mer på. Jag säljer en del hästar och tycker det bara är tröttsamt med veliga spekulanter som "ska återkomma". Det blir sällan eller aldrig något med de affärerna så man tar dem inte alls på allvar. Är det en häst du vill ha, boka besök direkt!
 
Håller med @athena det är många som söker väl uppfödda unghästar 4-6 års ålder med god stam, trevliga kvalitéer och väl ridna (inga halvförstörda projekt) och det finns inte så många sådana på marknaden!
Jag skulle säga att man bör utvärdera hur mycket häst man behöver, och sedan se om ens budget är stor nog för en sådan häst. MSVB behöver du inte mer än en taktfast gång som är helt ok reglerbar för, samt ett arbetsvilligt sinne på hästen. Sedan måste man nog ha en stor portion tålamod och gärna lite kontakter.
Jag skulle säga att man genom att kontakta folk som säljer hästar kan du hitta många hästar som inte finns på annons. Samt att i kontakten med säljare vara tydlig och boka in visning av hästen direkt om den är intressant.
 
Håller med @athena det är många som söker väl uppfödda unghästar 4-6 års ålder med god stam, trevliga kvalitéer och väl ridna (inga halvförstörda projekt) och det finns inte så många sådana på marknaden!
Jag skulle säga att man bör utvärdera hur mycket häst man behöver, och sedan se om ens budget är stor nog för en sådan häst. MSVB behöver du inte mer än en taktfast gång som är helt ok reglerbar för, samt ett arbetsvilligt sinne på hästen. Sedan måste man nog ha en stor portion tålamod och gärna lite kontakter.
Jag skulle säga att man genom att kontakta folk som säljer hästar kan du hitta många hästar som inte finns på annons. Samt att i kontakten med säljare vara tydlig och boka in visning av hästen direkt om den är intressant.
Problemet är ju att man har ett annat liv också - jag har en hel gård att sköta om. Om vi ska åka långt för att provrida så måste jag försöka få ihop flera på vägen eller i närheten för att det ska gå. Jag kan inte flänga till t.ex skåne flera ggr i veckan i fler veckor.
På en sådan resa med flera inbokade provridningar hittade vi en pärla - men vad hjälpte det när den inte var ren på rtg :crazy:
 
Åh! Känner så igen mig! Så många annonser som jag svarat på under året innan jag tillslut hittade min ny vän. Så många provridningar jag åkt ifrån med besvikelse och så många som blivit inbokade men avbokade några timmar innan av säljaren för att hästen är såld. Jag letade i och för sig inte i din prisklass, potensial eller ålder utan mer efter en trevlig och trygg medelålders till äldre häst för uteritter och blandad ridning i ridhuset och kanske någon lätt C eller B så småningom. Helt hopplöst! Första hästen jag bestämde mig för gick inte igenom besiktningen och därefter gick månader av annonsletande, mailande, telefonsamtal och provridning. 8 månader och en tillfällig foderhäst tog det men så här efteråt vet jag att det var ödet! Det var ju inte meningen att det var de hästarna jag skulle ha helt enkelt. Min nya vän väntade på mig men var inte redo för att flytta än... Så är det säkert för dig med! Kämpa på så hittar du rätt häst och säljare så småningom. Bättre att vänta och det blir bra än att köpa första bästa :-) Se till att bygga upp bra kontakter med dom som säljer många hästar så länge. Kanske kan dom leta rätt på en häst åt dig? Och var snabb när du hittar en annons som passar. Men, bara för att alla andra verkar köpa utan besiktning - gör inte det! Ofta kan man få tid jättesnabbt. Lycka till!
 
Jag har köpt tre hästar och haft ytterligare tre på foder under en längre tidsperiod. Ett köp och ett foderavtal skedde via annons på välkänd sida på nätet. De andra är via kontakter, först mina föräldrars och sen mina egna. De två som kom från annons är de som inte funkade i längden. Mina två första ponnyer (en egen och en på livstidsfoder) hade jag i åtta respektive elva år tills de gick bort. Nästa foderponny via kontakter hade jag bara ett år av andra skäl, men där bytte ägaren och jag. Hon tog tillbaka sin ponny för att den skulle hamna hos någon som hade ett större intresse för hoppning och jag köpte hennes dressyrstammade åring istället. Hon är kvar idag, och är numera sju år gammal.

Men då har jag haft en helt annan prisklass och bor i en ände av landet där det inte precis verkar vara säljarens marknad om man kollar hur länge annonser på (till synes riktigt fina hästar i din priskategori eller lite lägre) ligger ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp