Konsten att skicka in höanalys

Sigvard

Trådstartare
Har fått en påse av bonden med slagen vall som senare på dagen plastades till hösilage, att skicka in till analys. Blir dock lite fundersam; är det dumt att skicka in det innan det är plastat och stått ett tag? Tänker att TS-halten blir fel och att WSC blir väl inte rättvist innan ensileringsprocessen satt igång? Eller hur funkar det? Har aldrig skickat in förr :)
 
Jag plockar alltid direkt från åkern när han är här och balar. Kan jag inte skicka samma dag så lägger jag höprovet i frysen tills det är dags.
 
Jag hade varit mer fundersam över hur proverna har tagits ut. Har hen bara tagit en näve eller har hen gått diagonalt över hela fältet åt båda håll (dvs kryssat fältet), plockat några strån här och där, lagt dem försiktigt i påsen utan att skaka eller dra av strån från provet som man ska? Svaret blir ju aldrig säkrare än provet och ett feltaget prov ger ju inte rätt resultat.

Handlar det om riktigt ensilage, dvs. med en ts-halt under 50% så stämmer det att ensileringsprocessen tar bort endel socker men handlar det om torrare än 50% blir det aldrig någon ensileringsprocess så isåfall är sockerhalten densamma. Ts-halten kan du avgöra själv genom att torka provet i ugn på 75 grader i ca 15 minuter. Väg före och efter, skillnaden är vatten och då har du ts-halten på provet där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp