Konsten att somna

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har på senare tid märkt att jag ligger och tänker en hel del innan jag kan somna. Mycket sker nog undermedvetet, killen sa att det bara var och slappna av, men även om jag tycker jag är avslappnad så somnar jag inte fortare för det.
Lägger mig även ungefärsamma tid varje kväll.

Är nog kanske inte så avslappnad som jag tror. Har även ibland haft svårt att somna för jag ligger och lyssnar på nya ljud (detta oftast i samband med att jag inte sover hemma).

Hur tömmer man huvudet och slappnar av?
Provat saker som sägs varva ner innan sängdax, kan känna mig trött, men så fort huvudet hamnar på kudden känns det ibland som om någon drar igång ett rave party därinne (inte bokstavligt talat).

Har alltid avundat dom som kan somna var som helst på två röda.
Vad har bukes samlade erfarenhet för svar?
 
Jag hade en period då jag hade mycket i huvudet som snurrade som gjorde det svårt att somna så jag gjorde helt enkelt som så att jag lade mig i soffan framför en tv-serie som jag sett 1000 gånger och somnade in framför den. Sen vaknade jag ett par timmar senare och lade mig i sängen och somnade om.
 
Jag har på senare tid märkt att jag ligger och tänker en hel del innan jag kan somna. Mycket sker nog undermedvetet, killen sa att det bara var och slappna av, men även om jag tycker jag är avslappnad så somnar jag inte fortare för det.
Lägger mig även ungefärsamma tid varje kväll.

Är nog kanske inte så avslappnad som jag tror. Har även ibland haft svårt att somna för jag ligger och lyssnar på nya ljud (detta oftast i samband med att jag inte sover hemma).

Hur tömmer man huvudet och slappnar av?
Provat saker som sägs varva ner innan sängdax, kan känna mig trött, men så fort huvudet hamnar på kudden känns det ibland som om någon drar igång ett rave party därinne (inte bokstavligt talat).

Har alltid avundat dom som kan somna var som helst på två röda.
Vad har bukes samlade erfarenhet för svar?

Känner igen mig till del. Det som på riktigt löst problemet är min Dreamstation (CPAP-behandling). Men innan dess kunde exempelvis att gå upp och anteckna/skriva ned tankarna som spökar, lösa upp knuten. Annars kanske man kan inspireras av CPAP-behandlingen och göra andningsövningar, något som tar bort fokus från rejvpartyt.
 
Jag tycker det kan hjälpa att göra yoga eller avslappningsövningar precis innan man ska sova för att slappna av. Jag har ofta svårt att sova, men numera funkar det bra att lyssna på någon halvintressant podd och sätta på sleep mood 10-15 min, då hinner inte tankarna snurra iväg, men det är ocksåibgwr ljud som stör hela natten.
 
Att somna till en ljudbok får slut på rejvpartyt i min hjärna. Då koncentrerar den sig på ljudboken och Storytel har en sleepfunktion så jag somnar helt enkelt medan ljudboken spelas. Mycket avkopplande för min hjärna! Somna ifrån TVn funkar också men det ger inte riktigt lika god sömn.
 
Något som bidrar till min insomning är att jag brukar ägna 5-10 minuter åt ett visst mobilspel, som jag sedan några år i stort sett bara spelar just vid läggdags. Jag upplever att det skapats en betingning där spelandet s a s bereder väg för insomningen och blockerar störande tankar medan sömnigheten tilltar. Kanske det kunde vara något att prova?
(Lyckligtvis är inte spelet en förutsättning för snabb insomning; även utan det somnar jag som regel på 2-3 andetag.)
 
Jag måste bakgrundsljud, kan verkligen inte komma till ro om det är knäpptyst utan behöver den barriären mot ev ljud utifrån. Jag har alltid musik på låg volym och så en rumsfläkt som får agera white noise. Alltid samma spellista för jag tror att det bygger en association som hjälper hjärnan att varva ner.

Och jag kan inte nog rekommendera tyngdtäcke. :love: Jag har nu aft det i ett och ett halvt år och det är enorm skillnad på både insomnande och sömnkvalitet. Det var rena rama off-knappen, från att ha legat i timmar och kastat mig av och an så slocknar jag nu som ett litet ljus inom 30 minuter.
 
Jag lyssnar alltid till någon pod när jag ska sova. Kan inte somna annars. Det i kombination av tyngdtäcke fungerar bra för mig. (Och tre olika sömntabletter, men har svårt att sova med bara dom)

När jag ska till att somna så känner jag mig mer och mer avslappnad. Det känns som att jag sjunker nedåt och att rummet sakta försvinner. Lite som när man får narkos, fast långsammare såklart.
Så jag brukar försöka ta fasta på den sjunkande känslan och bara följa med, gör jag det minsta motstånd försvinner den och jag får invänta på att den ska komma igen.
 
Jag håller med om en del redan nämnda tips i tråden: Tyngdtäcke och avslappningsövningar tycker jag hjälper (framför allt det förstnämnda).

Jag har någon app med mindfulness som jag brukar lyssna på, oftast samma övning som inte är mer än drygt 10 min, bara för att försöka varva ner. Ibland lyssnar jag två gånger.

Oavsett lyssnar jag alltid på någon podd när jag ska sova. Jag lyckas sällan hålla tankarna så samlade ändå att jag kan rikta om fokus, men tycker det är avslappnande med lite prat i bakgrunden.
 
Jag läser (på läsplatta så inget blått störande ljus och ingen sänglampa behövs) oftast tills jag somnar ifrån boken. Ibland märker jag att det är på gång eftersom jag börjar drömma vidare på handlingen (som då är helt galen), ibland vaknar jag flera timmar senare med plattan i handen. I övrigt måste det vara mörkt, svalt (gärna på gränsen till kallt) och hyfsat tyst (fläktar och min mans CPAP stör inte men jag kan inte lyssna på pod eller radio eller så).

Helst får det inte vara en alldeles för spännande bok för då vill man ju inte somna ;)
 
Jag måste medicineras för att kunna sova IOM ADHD och värk.
Utöver det har jag tyngdtäcke och lyssnar på lugn musik. Just nu är favoriten en som också har regn- och åsk-ljud. Det tycker jag funkar ok.
 
Jag måste också läsa för att lugna ner hjärnan och varva ner, nu har jag gjort det så länge att det blivit en ritual.

Gärna en småtråkig bok. Är jag inne i en riktigt stressig period får jag ta till tunga artilleriet och läsa om Illiaden och Odysséen, 800 sidor skrivet i vers kan få vem som helst att somna.

Att läsa/slösurfa på mobilen fungerar inte för mig.
 
Lyssnar nästan alltid på podcast när jag ska sova och somnar som en sten. Roterar mellan några olika avsnitt som jag lyssnat på mååånga gånger.
 
Jag jobbar med att "låsa tankarna". Jag är en övertänkare så har fått träna några år men det har fått stopp på skenande tankar innan sömn, så nu somnar jag i regel inom två minuter.

Jag blundar och koncentrerar mig på mitten av mörkret och den fläcken är det enda jag får tänka på. Vandrar tankarna så bryter jag av dem och återgår till att fokusera på punkten.
 
Jag läser lite i en fysisk bok så jag måste koncentrera mig på den. När jag sedan släcker så kan jag ibland lyssna på musik om jag har svårt att slappna av i alla fall. Insomningsfunktionen på radion eller spotify (beroende på vad jag känner för den kvällen). Men, som sagt, en bok och verkligen fokusera på den! Gillar du ljudböcker bättre kan du ju lyssna på någon sån istället eller lyssna på Radioföljetongen på SRplay :)
 
Jag är likadan. När jag lägger mig på kvällen så kommer alla tankar ikapp mig och jag kan inte sluta grubbla 😒 för mig funkar ljudbok eller podd toppen! Somnar oftast på 10min. En ljudbok tar därför evigheter för mig att komma igenom 😁
 
Jag sover oftast på två röda, men i perioder som jag inte har gjort det så tycker jag att avslappningsmusik/ljud gör susen. Finns olika appar, men även på Spotify. Finns ju allt från panflöjtsmusik till regnljud, brasa osv. Blev inspirerad att hitta lite sånt nu, är ju hemskt härligt inte bara för insomning men även om man känner att man behöver 10 min break mitt på dagen och andas lite.
 
Andningsövningar och fokusera på en tanke.
Allt är bra, allt är lugnt, upprepa det hela tiden i tanken och släpp inte in något annat.
Tyngdtäcke är vidrigt 😅 Jag får panik och det känns som jag sitter fast. Vill ha ett lätt täcke och sover stilla som ett lik 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 956
Senast: kbtravare
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 363
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp