Konsten att somna

Jag har på senare tid märkt att jag ligger och tänker en hel del innan jag kan somna. Mycket sker nog undermedvetet, killen sa att det bara var och slappna av, men även om jag tycker jag är avslappnad så somnar jag inte fortare för det.
Lägger mig även ungefärsamma tid varje kväll.

Är nog kanske inte så avslappnad som jag tror. Har även ibland haft svårt att somna för jag ligger och lyssnar på nya ljud (detta oftast i samband med att jag inte sover hemma).

Hur tömmer man huvudet och slappnar av?
Provat saker som sägs varva ner innan sängdax, kan känna mig trött, men så fort huvudet hamnar på kudden känns det ibland som om någon drar igång ett rave party därinne (inte bokstavligt talat).

Har alltid avundat dom som kan somna var som helst på två röda.
Vad har bukes samlade erfarenhet för svar?
Jag har för många år sedan utvecklat ett eget litet sätt som jag nuförtiden tillämpar på ett förenklat, mera automatiskt vis.

Det låter lite konstigt men...
Jag ligger på rygg med ögonen stängda och föreställer mig att jag har ett varmt ljusgult papper ca 20-30 centimeter från ögonen. Det enda jag ser (med ögonen stängda) är pappret. Då tankar kommer härifrån och därifrån så påminner jag mig att endast och enbart se på pappret och koncentrera mig på det - det är det enda som finns liksom. Det var jobbigt i början, och jag fick kämpa en del. Nu med kanske 15 års erfarenhet så behöver jag inte tänka på pappret mera utan jag bara ligger på rygg, ögonen stängda och skickar bort alla tankar som kommer - har liksom tomt i huvudet. Somnar blixtsnabbt.
 
Tungt tyngd täcke och sen lyssnar jag alltid på någon ljudbok när jag ska sova. Just nu har jag kommit på att jag somnar lättare om jag lyssnar på Astrid Lindgren när hon läser. Något i hennes berättande får mig att slappna av så då tar de max 10 minuter sen sover jag. Jag har sömnsvårigheter sedan barnsben så för mig har de varit mycket prövande av olika saker innan jag hittat något som fungerar hyfsat.
 
Jag jobbar också hårt med att "låsa" tankarna men inte genom att tänka på ingenting. Jag har istället ett par scenarion som jag spelar upp i mitt huvud, och varje gång andra tanker poppar upp, så går jag tillbaka till scenariot jag VILL ska spela. En statisk 'låsning' av tankarna funkar inte för mig, jag behöver lite rörelse för att kunna slappna av.

Det ena scenariot är jättestyrt och där händer samma sak varje gång. Det andra är mer flytande och där jag spela upp olika scener (grundidén är att jag är spion och reagerar på olika saker som kan hända i vardagen eller ute på uppdrag).

Sen har jag också tyngdtäcke osv men det är för att jag har problem med att jag har större problem med att fortsätta sova än att somna.
 
Nu har jag enormt sällan svårt att somna (brukar vara så trött att jag utan överdrift somnar inom två minuter från att jag lagt mig i sängen) men i de fall då jag varit enormt stressad så har det hjälpt att ta någon halvtimme under dagen/kvällen att ha ”reflektionstid” och tänka igenom sånt som snurrar och planera. Sen har jag när jag ska sova lyssnat på någon podd eller ljudbok jag hört många gånger tidigare och tycker är mysig men så att jag inte behöver lyssna aktivt utan bara har ljud i öronen.
 
Senast ändrad:
Tidigare i livet kunde jag ligga i timmar och vänta på att somna. Det har blivit bättre med åren men inträffar ändå ibland. För mig funkar det utmärkt med en ljudbok på sömn-timer, jag somnar nästan direkt...
 
I senaste numret av serietidningen Bamse tar de upp sömn och där tipsar sömnforskaren Frida:
”Träna på att slappna av, ta en kort stund på dagen och gör en avslappningsövning. Ibland på kvällen…kanske det kommer en massa tankar som måste tänkas…Då är det bra att ta fram avslappningsövningen.”

Om det är svårt att ”stänga av” hjärnan precis innan sovdags, så är det inte just då man ska öva på det utan öva gör man dagtid. Jag tycker kroppsscanning via någon youtube-video är bra avslappningsövningar.
 
Jag har en radio med sleep. Då får jag i alla fall bort det mesta som surrar runt i huvudet.
Det kommer jag ihåg att jag somnade till när jag bodde hemma hos mamma som barn/tonåring. För mig jag hade 2 timmar sleep-läge på den.
Har ingen radio numera dock och vet inte om det skulle fungera idag då jag ligger och aktivt lyssnar på låtarna. Kanske hade funkat med annat ljud som typ vågor som slår mot en strand eller regnljud, men ja vet inte.
 
Något som bidrar till min insomning är att jag brukar ägna 5-10 minuter åt ett visst mobilspel, som jag sedan några år i stort sett bara spelar just vid läggdags. Jag upplever att det skapats en betingning där spelandet s a s bereder väg för insomningen och blockerar störande tankar medan sömnigheten tilltar. Kanske det kunde vara något att prova?
(Lyckligtvis är inte spelet en förutsättning för snabb insomning; även utan det somnar jag som regel på 2-3 andetag.)
Jag vet inte med spel där, vet jag har vid en period spelat ett visst mobilspel, men blev snarare för pigg av det och kunde inte somna för det. Så försöker undvika mobilen precis innan sängen.
 
Jag jobbar med att "låsa tankarna". Jag är en övertänkare så har fått träna några år men det har fått stopp på skenande tankar innan sömn, så nu somnar jag i regel inom två minuter.

Jag blundar och koncentrerar mig på mitten av mörkret och den fläcken är det enda jag får tänka på. Vandrar tankarna så bryter jag av dem och återgår till att fokusera på punkten.
Det lät intressant, hur lång tid tog det för dig innan du lyckades helt med det där?
 
Andningsövningar och fokusera på en tanke.
Allt är bra, allt är lugnt, upprepa det hela tiden i tanken och släpp inte in något annat.
Tyngdtäcke är vidrigt 😅 Jag får panik och det känns som jag sitter fast. Vill ha ett lätt täcke och sover stilla som ett lik 😁
Tyngdtäcke tror jag inte är något för mig, jag ligger inte still när jag sover och vill kunna röra mig fritt. 😅
Sist jag försökte sova försökte jag enbart tänka på min andning, gick så där tankarna for iväg.
 
Jag jobbar också hårt med att "låsa" tankarna men inte genom att tänka på ingenting. Jag har istället ett par scenarion som jag spelar upp i mitt huvud, och varje gång andra tanker poppar upp, så går jag tillbaka till scenariot jag VILL ska spela. En statisk 'låsning' av tankarna funkar inte för mig, jag behöver lite rörelse för att kunna slappna av.

Det ena scenariot är jättestyrt och där händer samma sak varje gång. Det andra är mer flytande och där jag spela upp olika scener (grundidén är att jag är spion och reagerar på olika saker som kan hända i vardagen eller ute på uppdrag).

Sen har jag också tyngdtäcke osv men det är för att jag har problem med att jag har större problem med att fortsätta sova än att somna.
Det där känner jag igen men olika scenarion, det gjorde jag mycket när jag var yngre. Har hänt enstaka gånger som vuxen men blivit allt mer sällan. Vet jag provade lite med ett sådant scenario när jag sov hos killen, slutade ändå med att det tog närmare timmen för mig att somna och han hade somnat på två röda.

Känns som det finns lite att testa då det kommit upp lite nya förslag i tråden ändå, ska se om det hjälper ikväll när jag går å lägger mig. Sover förvisso bäst hemma.
 
Jag kan inte somna om det är knäpptyst. Förstår verkligen inte varför jag under alla dessa år lyssnat på de som sagt att det ska vara kolsvart och knäpptyst i sovrummet. Får nästan panik. Så jag sover med en fläkt på, datorn igång och dotterns ljudbok på :angel: somnar nästan alltid till en bra dokumentär, dessutom är dottern lite mörkrädd så jag sover med en lampa tänd i fönstret. Har inga insomningsproblem längre. Folk tycker jag är galen som kan sova med allt det där.
 
Jag kan absolut inte lyssna på något, titta på serie eller läsa tills jag somnar (då läser jag tills boken är slut. Bokstavligen), jag behöver ha tyst och lugnt runt mig. Sen brukar jag göra några avslappningsövningar för att få kroppen att slappna av, det är mest för att det är skönt. För att verkligen somna när tankarna snurrat iväg brukar jag göra som några andra beskrivit, låsa tankarna. Antingen fokusera på ett tomrum, eller tänka att jag är i en sjö där varje tanke är en liten träpinne som kommer flytande. Så fort den är framme puttar jag mjukt iväg den, jag behöver inte "tänka klart" tanken utan bara skickar den vidare.
 
För mig fungerar det med ett enkelt spel på mobilen typ harpan, 3 i rad något riktigt enkelt som inte kräver direkt hjärnaktivitet sen startar jag en ljudbok med sömnfunktion. I början hade jag svårt att fokusera på ljudboken det tog några dagar och nu kan vare sig jag eller sambon somna utan en :)
 
Tyngdtäcke tror jag inte är något för mig, jag ligger inte still när jag sover och vill kunna röra mig fritt. 😅

Fast alltså... man blir inte på något vis fastlåst av ett tyngdtäcke, inte ens av de tyngsta. Det går utmärkt att röra sig som vanligt.
/mvh 13 kg täcke, kör obehindrat breakdance i sömnen som jag gjort hela livet
 
Använder mobilen och gärna ser på tiktok. Sen kör med spela upp ett scenario i huvudet typ dagdrömmande.

Helst vill jag inte ha några ljud i rummet, men går oftast bra ändå med lite ljud, och absolut inte regn ljud. Däremot behöver inte va mörkt, inga problem sova när är ljust. Inget tyngdtäcke, inte min grej och kan inte slita mig ifrån mitt gamla täcke och sen ska va fluffiga kuddar.
 
Fast alltså... man blir inte på något vis fastlåst av ett tyngdtäcke, inte ens av de tyngsta. Det går utmärkt att röra sig som vanligt.
/mvh 13 kg täcke, kör obehindrat breakdance i sömnen som jag gjort hela livet
Jag vill inte ha något tyngdtäcke, delvis av samma anledning som @Bison och dels lite egna preferenser.
 
Alltså det här med att spela upp scenario. När jag bodde i lägenhet låg jag vaken en kväll. Fullständigt oombett dök detta scenario upp i huvudet: Hur får jag ut mig och två barn ur lägenheten (på andra våningen) om det börjar brinna och vi inte kan ta oss till ytterdörren?

:meh:
Det tog timmar innan planen var färidslipad och jag kunde somna. Tror min hjärna hann få med varenda liten detalj, inklusive när vi väl tagit oss ut och blev omhändertagna av räddningstjänst (ska vi gå hem till farmor och sova? Blir vi inkvarterade på hotell? Får jag med mig telefonen så jag kan ringa barnens pappa?) herregud...

Scenarier urartar med andra ord alltid i min sjuka hjärna 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 945
Senast: kbtravare
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 344
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp