Konsten att somna

TheRedLightning

Trådstartare
Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte.
Är trött egentligen men hjärnan känns klarvaken.

Jag har provat att slappna av och inte tänka på något, funkar en stund sen är det precis som om alla tankar drar igång och så är det igång.

Vet jag frågade killen hur han gjorde då han somnar på två röda, bara att slappna av och när jag frågade hur så svarade han något i stil med att det får man klura ut själv å borde lärt sig när man växte upp.

När jag var liten kunde det ta allt från 1-2 timmar innan jag somnade. Låg alltid och blundade och sen fantiserade jag och såg en värld (likt en film där jag bestämde va som hände) framför ögonlocken, vissa fantasier var som en följetång och följde med länge.

Har hänt någon enstaka natt nu på sistone det med fantasi-drömmarna innan jag somnat.

Det känns nästan ibland som om hjärnan inte kan stänga av och maler på med alla tankar, kan va allt från va som hänt under dan eller något gammalt som dyker upp i tankarna.

Minns även att när jag var barn kunde jag inte sova om det var tyst i rummet. Var flera år sedan jag slutade sova till musik, problemet med det var att jag låg å lyssnade på musiken istället för tankarna som for runt.

Helst vill jag kunna somna utan någon hjälp, men vet inte om jag fixar det på egen hand. Finns det någon sömnskola man kan gå å få hjälp från tro?
 
Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte.
Är trött egentligen men hjärnan känns klarvaken.

Jag har provat att slappna av och inte tänka på något, funkar en stund sen är det precis som om alla tankar drar igång och så är det igång.

Vet jag frågade killen hur han gjorde då han somnar på två röda, bara att slappna av och när jag frågade hur så svarade han något i stil med att det får man klura ut själv å borde lärt sig när man växte upp.

När jag var liten kunde det ta allt från 1-2 timmar innan jag somnade. Låg alltid och blundade och sen fantiserade jag och såg en värld (likt en film där jag bestämde va som hände) framför ögonlocken, vissa fantasier var som en följetång och följde med länge.

Har hänt någon enstaka natt nu på sistone det med fantasi-drömmarna innan jag somnat.

Det känns nästan ibland som om hjärnan inte kan stänga av och maler på med alla tankar, kan va allt från va som hänt under dan eller något gammalt som dyker upp i tankarna.

Minns även att när jag var barn kunde jag inte sova om det var tyst i rummet. Var flera år sedan jag slutade sova till musik, problemet med det var att jag låg å lyssnade på musiken istället för tankarna som for runt.

Helst vill jag kunna somna utan någon hjälp, men vet inte om jag fixar det på egen hand. Finns det någon sömnskola man kan gå å få hjälp från tro?
Har du testat någon ”hjälp att somna ”-app, där någon med behaglig röst pratar om typ ingenting en stund. Är väl ett bra steg att börja med något sådant.

Sömnskola finns ja. De jag hört talas om förespråkar mest att man skall lägga sig och gå upp vid exakt samma tid under en relativt lång period för att programmera kroppen till att sova ett visst antal timmar. Men anledningen till att man inte kan somna är ju så individuell att jag tror man får prova sig fram lite.
 
Det är som nu, nu fastnar jag i en ond cirkel och kan inte lägga mig bekvämt så måste vända på mig hela tiden. Armarna somnar/domnar, fryser om fötterna eller ont i ryggen.
Det kan bli för kallt/varmt och måste ständigt hitta ny position, kan inte slappna av för ja blir så medveten om det t ex. gör ont i ryggen eller benen klibbar ihop och kan inte sluta tänka på det förrän positionen ändrats.

Jag har inga hörlurar jag kan ha när jag ska sova.

Glömde även skriva att jag testat både att göra avslappnande grejer innan sängen, varit fysiskt aktiv osv, men det kvittar.

Värst är det när jag inte sover hemma vilket jag gör just nu (sover borta), så det bidrar nog lite också med alla ovanliga ljud runt omkring.
 
Min farmor körde på en annan slags nedräkning som började med tårna. "Nu somnar tårna.... Nu somnar framfoten, nu somnar hälen..." och så fortsätter man gradvis genom kroppen och fokuserar på att slappna av i respektive kroppsdel. Jag tycker att det brukar fungera ganska bra, men det förutsätter förstås att man är förhållandevis bekväm till att börja med. :)
 
Jag kan inte somna om det är tyst. Jag måste ha radio eller tv på i rummet, men inte hörlurar, då känns det som det som det blir rundgång i huvet. Har du provat det?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en kompis som gått i sömnskola. Det var mest klassiska tips; inget kaffe eller te efter 12, inte titta på skärm 1 timme innan läggdags, ingen ansträngande fysisk aktivitet på kvällen, ha det svalt i sovrummet, avslappningsövningar (nån typ av yogaliknande) osv.
Jag brukar lyssna på podd när jag har svårt att somna. Jag får nästan lite sov-prestationsångest av avslappnande poddar med väldigt lugnt prat så jag brukar lyssna på historiepoddar och försöka att inte fokusera för mycket på att jag måste sova.
Har du provat självhypnos?
 
Osympatisk kommentar från "killen".

Jag har aldrig haft problem att somna förr, men med en utmattning kom både problem att somna och sova.

Min hjälp blev andningsövning i sängen när det är dags att varva ner. Jag ligger på rygg med händerna löst knäppta precis under revbenen.
Under inandning ska det kännas som om kroppen vidgas runt lungorna (inte höja bröstkorgen).
Andas in under tre sekunder och ut under sex sekunder. Fokusera på känslan i kroppen och luftens flöde.
Börjar tankarna vandra, bryt och återgå till att fokusera på luften in och luften ut.

I början kunde jag få hålla på tio minuter innan jag ens klarade hålla tankarna en kort stund.
Nu brukar jag somna efter 2-3 minuter.

Jag använder även denna övning när jag går upp i varv dagtid.
 
Min farmor körde på en annan slags nedräkning som började med tårna. "Nu somnar tårna.... Nu somnar framfoten, nu somnar hälen..." och så fortsätter man gradvis genom kroppen och fokuserar på att slappna av i respektive kroppsdel. Jag tycker att det brukar fungera ganska bra, men det förutsätter förstås att man är förhållandevis bekväm till att börja med. :)
Japp, kroppsskanning är bra :up: ! Jag har abonnemang hos yogobe (genom jobbets friskvårdsbidrag) och där finns många olika yoga nidra och liknande för sömn. Olika längd, men 15-30 minuter, och kroppsskanning är ofta en del av dessa... :)
 
Har du provat ett varmt bad precis innan du ska gå och lägga dig? Det ska vara riktigt varmt, så varmt att du måste gå upp efter en stund om du vill eller ej.
Din kropp slappnar av, musklerna slappnar av, värk kan minska, blodgenomströmning ökar, du får en jämn värme i hela kroppen som håller i sig ett tag. Då slutar kroppen att bråka med värmereglering, den funktionen slappnar också av.
När kroppen slappnar av så är det lättare att slappna av i huvudet också.
Förstår att det låter motbjudande med varmt bad i nuvarande värme, men testa! För mig funkar det bra.

Har inte hittat på tipset själv, utan har läst det någonstans som ett sömnråd.

Har man inte badkar så kan man köpa ett plastbadkar med handtag för en billig peng. Det är lätt och enkelt att flytta undan när det inte används. Men först kan det ju vara bra att testa om varmt bad passar just dig. Prova några gånger innan du gör en utvärdering.

Vad det gäller att "lära sig sova som barn" så minns jag att jag hade svårt att somna, men att när jag väl somnat sov jag gott. Tror inte att det är något man lär sig, utan man är olika helt enkelt.
 
Min hjärna lägger in en högre växel när jag ska somna. En massa tankar snúrrar.
Men för mig funkar min klockradio. Jag slår på P1 och det är oftast bara prat. Innan den där timmen gått innan den slår av så har jag somnat. Om jag inte somnat slår jag på en timme till.

Har en urgammal lite laptop jag lägger pussel på också. Lägger pussel en stund till jag märker att ögonen faller ihop.

(sex är också en bra metod för att somna :D )
 
Skippa skärmtid några timmar innan du ska sova och följ din egen rutin (när du kommer fram till en trevlig rutin som funkar för dig alltså).

Jag har alltid öronproppar när jag sover och brukade tidigare gå igenom fantasier i huvudet. Inga problem som skulle ältas, bara fantasier. Äter melatonin och atarax för att somna nu pga en tidigare utmattning som fuckade upp sömnen totalt.
 
Vet jag frågade killen hur han gjorde då han somnar på två röda, bara att slappna av och när jag frågade hur så svarade han något i stil med att det får man klura ut själv å borde lärt sig när man växte upp.

Allvarligt? Så utomordentligt fånigt.

Viktiga faktorer för bra sömn är att ha det mörkt och svalt också, utöver det som redan nämnts i tråden. Kan ju vara utmanande såhär mitt i sommaren dock, men kanske kan man kyla åtminstone sovrummet om inte hela boendet. Jag använder sovmask nu på sommaren också.
 
Jag lyssnar på podd, främst Nothing much happens. Jag tycker det är väldigt vanligt att folk har svårt att somna. Typ alla jag känner lyssnar på något eller har på tvn när de ska somna. Det är nog en minoritet som kan somna utan någon hjälp.
 
Jag lyssnar på ljudbok. Väldigt effektivt för mig.

Jag kan förstå killens svar faktiskt. Har man aldrig gjort mer än att lägga sig och slappna och sen somna så har man liksom inget tips att ge till en som har svårt att somna.

Mitt bästa tips är att reda ut den stress man känner i livet (jobb, relationer, osv) och inför insomnandet. T.ex. om man sover med en partner som snarkar så det stör så kan det göra att man blir stressad när man ska somna och därför får svårt att somna. Så var det för mig. Nu sover vi i olika rum och jag har inte sovit så här gott sen jag var barn!
 
Min farmor körde på en annan slags nedräkning som började med tårna. "Nu somnar tårna.... Nu somnar framfoten, nu somnar hälen..." och så fortsätter man gradvis genom kroppen och fokuserar på att slappna av i respektive kroppsdel. Jag tycker att det brukar fungera ganska bra, men det förutsätter förstås att man är förhållandevis bekväm till att börja med. :)
Läst att militären gjorde något sådant och då skulle man somna på mindre än 2 min. Har försökt mig på det men det blir som om tankarna blir störda mitt i och så glider tankarna in på annat å cirkusen är igång igen.
Verkar ha jättesvårt att stanna vid sådana tankar.
 
Läst att militären gjorde något sådant och då skulle man somna på mindre än 2 min. Har försökt mig på det men det blir som om tankarna blir störda mitt i och så glider tankarna in på annat å cirkusen är igång igen.
Verkar ha jättesvårt att stanna vid sådana tankar.
Då för du tillbaka din uppmärksamhet igen. Det är normalt att tankarna börjar vandra, men det är något man får träna på. Kolla mindfulness :) !
 
Allvarligt? Så utomordentligt fånigt.

Viktiga faktorer för bra sömn är att ha det mörkt och svalt också, utöver det som redan nämnts i tråden. Kan ju vara utmanande såhär mitt i sommaren dock, men kanske kan man kyla åtminstone sovrummet om inte hela boendet. Jag använder sovmask nu på sommaren också.
Jo det är något jag försöker med. Vet jag vaknade av solen som tittar fram bakom rullgardinen, så har lånat med mina mörkläggningsgardiner.

Hos killen har det varit svårt när det vart riktigt varmt. Jag har velat stänga till sovrummet och vädra ur när det vart runt 30 grader inne under dan och när kvällsluften kommer, men får inte göra det för killen då han är kanske gräsallergiker/pollen.
Förra året hade han en fungerande AC så de va icke problem, men den har pajjat och det finns inte pengar att byta den än.
Jag sover sen länge med bara påslakanet, haft filt ovanpå om det blivit för kallt.
Än så länge har det gått bra att sova hemma hos killen, inte vart för varmt än.

Nu när värmeböljan verkar komma är vi hos svärfar, han har AC som fungerar så inte för varmt här, dock svårt att få mörkt. Funkar rätt bra när man ska sova å solen går ner men när den går upp blir hela rummet ljust.
Sen tror jag största problemet här är att sängen är sjukt obekväm, den är som en ”tvålkopp” och man glider ner till mitten.
Vi testade igår att lägga ett täcke vikt på mitten i den värsta dalen, blev lite bättre men fortfarande kvar.

Vet vi skulle prova med fler täcken. Vet inte om det kommer hjälpa, sängen är även liten att ligga två i, troligen bara 120, vi har en 140 madrass ovanpå och den hänger ut på båda sidorna. Så i och med tvålkoppen ligger man antingen på varandra eller ute å balanserar på kanten.
För mig är den sängen för mjuk, får så sjukt ont i ryggen har jag märkt, men inget att göra något åt då sängen inte ska bytas förrän svärfar flyttar.

När jag sovit hemma hos mig själv när jag jobbat har jag som bäst somnat på 10 min, i och för sig varit riktigt trött också, men även där kan det ta tid ibland. Har inte sett någon direkt röd tråd än när det blir så segt å sent.
 
Skippa skärmtid några timmar innan du ska sova och följ din egen rutin (när du kommer fram till en trevlig rutin som funkar för dig alltså).

Jag har alltid öronproppar när jag sover och brukade tidigare gå igenom fantasier i huvudet. Inga problem som skulle ältas, bara fantasier. Äter melatonin och atarax för att somna nu pga en tidigare utmattning som fuckade upp sömnen totalt.
Vi tittade på TV igår innan sängen och i förrgår satt vi bara ute på balkongen och pratade ingen mobil, men ändå svårt att somna.

Jag märker ingen skillnad det här med skärmtiden. Har även försökt med avslappnande saker att varva ner med, men verkar inte funka. T ex. Ibland funkar det med en dusch och ibland inte.

Öronproppar har jag inte vågat testa än, skulle nog kunna funka nu på semestern. Det jag oroar mig för dom är att inte höra t ex. Alarm sen när man ska upp till jobb osv.
För jag har märkt att jag har svårt att somna om det är för mycket ljud runt omkring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 442
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 633
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp