Bukefalos 28 år!

Konsten att sy

K

katjaKaj

Beställde en kjol som kom i brevlådan i fredags, den passade super bra i midjan so far so good.
Men jag tyckte att själva nederdelen av kjolen stog ut för mycket, om någon förstår hur jag menar? Jag vill försöka sy in nederdelen ett par centimeter om det går? Jag är värdelös med nål och tråd, och känner ingen heller som är det.

Kjolen är lite småveckad redan så det behöver inte bli helt tip top !
Så någon som vill förklara hur sjutton man gör? har sökt på nätet men hittar bara hur man syr in midjan, och det är jag inte intresserad av.

Det var denna kjolen jag beställde
vippyitskirt3_1339.jpg
 
Sv: Konsten att sy

Den där kjolen kommer inte att bli snygg om du försöker sy in den.

Börja med att tvätta den. Då kommer den att lägga sig litet.

//Waern
 
Sv: Konsten att sy

Jag håller med om det, syr man in den nedtill så kommer den att bli som en ballongkjol.

Nu kan jag verkligen ingenting om att sy, men om man syr in den inte bara längst ner utan uppifrån och ner i sömmen? Eller typ jag menar syr in en "trekant" med mest insytt längst ner...
 
Sv: Konsten att sy

Jag är också tveksam till om det blir bra att sy in en sådan kjol även om man gör som Armani_ föreslår. Skicka tillbaka kjolen och köp en annan som ser ut som du vill från början.
 
Sv: Konsten att sy

Suck! Va tråkigt :/

Den va på rea så man får inte skicka tillbaka. Aja, får kanske lägga ut den på tradera eller leva med att den inte är helt 100.
 
Sv: Konsten att sy

Prova att tvätta den först. Funkar inte det så försök sy, men sy hela vägen uppifrån och ner, annars blir den som nån skrev, som en ballongkjol.
 
Sv: Konsten att sy

Givetvis måste man sy in uppifrån, och då får du ett problem med linningen också, men en så vid och kort kjol kommer att bli ballongformad om den sys in.
Men som flera har föreslagit, prova att tvätta så kanske den blir mindre styv.
 
Sv: Konsten att sy

Det går men det är krångligt. Jag gissar att du eftersom du frågar här inte är superduktig så då skulle jag låta bli istället. Eller lämna in till sömmerska. :)

Du behöver ta isär hela kjolen från linningen och beskära tyget och sedan sätta ihop den igen. Nästan lika lätt att sy en helt ny.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att jag borde ringa till FK och det kommer jag göra, men jag vill gärna kunna sova i natt. Jag har ansökt om sjukpenning och har...
Svar
12
· Visningar
3 080
Senast: _FiA_
·
Äldre Jag var ute och röjde igår och tog med mig några funderingar hem från dansgolvet. Vi var ett gäng tjejer (möhippa) som roade oss, drack...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 828
Senast: Trani
·
Kropp & Själ Jag hade en dejt idag. Har haft kontakt med en helt reko kille som "bjöd in sig själv". So far so good. Vi pratade, åt middag, och...
2
Svar
37
· Visningar
4 287
Senast: Myrten
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 850
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp