Konsten att ta sig hem från kliniken - lugnande?

Liten

Trådstartare
Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva åkandet som är problemet - kan träna som en tok i ett halvår, få hästen lastbar så att han i princip går in själv och står kvar, sedan åker vi en sväng och så är det till att börja om. Vem som kör spelar ingen roll. Hursom, till dagens problem: hästen behövde idag åka in till kliniken (vi har tid imorn). Det kom lite hastigt och lustigt, och då det varit så mycket broms i luften (så pass att det knappt gått att rida mer än ett par km och hästarna har stått inne dagtid) har det inte varit läge att träna med transporten. Sist vi åkte var i mars och när vi då skulle hem från kliniken tog det sin tid, men redde sig när vi fick hjälp. Nu i eftermiddag, när vi skulle åka, hade jag en lugn medhjälpare och lastningen tog ca 20min. När han väl kom in helt och hållet och stod, så stod han bra, men dessförinnan var det hopp och studs, upp på bakbenen och slå med frambenen. Han blir stark som en oxe och drar om han kan (kom lös en gång idag, då jag inte hann med att hålla i, men var då lätt att hämta. Han får dock INTE komma lös på bortaplan!). Drama drama. Väl inne i transporten åker han stilla, så även idag.
Problemet är att jag inte fått tag i någon hjälp till morgondagen och kliniken gjort klart att de inte hjälper till. Ska enligt uppgift kunna lasta lite mer avskilt än sist, men räknar ändå med att det kan bli struligt..
Lastade i grimma och hingstkedja i eftermiddag - blir träns och kedja från kliniken (säkerhetsåtgärd).

Frågan är: är det tillrådigt att ge hästen lugnande så att lastningen kan gå bättre till? Eller är det helt idiotiskt? Jag vill egentligen inte sedera innan resa, då jag vill att hästen ska vara "nykter" och också undvika risken för panik när han "vaknar upp". Men vi måste ju komma hem..

Att hålla på i en handfull timmar hjälper inte, snarare tvärtom - stressar han upp sig så blir det ett helvete och till slut så satsar han allt på att komma därifrån. Linor funkar inte - han drar och vänder och trasslar in sig hur de än hålls. Mat funkar inte - han var i eftermiddag inte det minsta intresserad av äpplet (som han annars går genom eld och vatten för).
Till saken hör att hästen är svårsederad. Jag har visserligen bara sederat honom en gång, vid tandkoll, men då behövde han dubbel dos för att den skulle ta ordentligt och han kunde knappt hålla sig upprätt.. Och det tog tid innan den släppte.

Resan är 6mil (60km) och vägen är inte spikrak även om den är hygglig - inga pyttesmå vägar som går i sicksack, men lite kurvor och backar går inte att undvika hur jag än kör.

Och ja, jag ska ha ut tränare som jobbar med detta. Jakten pågår! Men det hjälper inte nu, och hade inte hjälpt för några dagar sen heller då tiden bokades.
 
Senast ändrad:
Jag säger spontant -inget lugnande innan åkande, det kan nog bidra till en otrevlig upplevelse om hästen inte är helt klar i huvudet och sedan ska fixa att balansera sig i transporten.

Dock kanske om du har möjlighet att stå kvar (om hästen står snällr i transporten när den väl är lastad) tills det gått ur kroppen igen innan du åker, och alltså bara har det lugnande just i lastningen.
 
Jag har lastat häst som börjat piggna till efter sedering, dvs den var "hängig" men kunde gå för egen maskin (spetsade öronen när den såg andra hästar). Det var inget problem mer än att det tog några sekunder extra att faktiskt kliva på. Upplevde inga problem med resan och då åkte jag dubbelt så långt som du, stannade en eller ett par gånger och erbjöd vatten men det var mest på grund av värmen.

Fråga på kliniken om de kan sedera hästen (vad de anser om det alltså) och går de med på det är det väl bara att sedera, lasta och sedan vänta att den piggnat till lite lagom innan du kör. Och till sist få tag i den där tränaren :)
 
@Liten jag tycker lösningen med lugnande/sederad häst som är avogt inställd till lastning inte är optimal. I min erf. blir ofta såna hästar ännu värre fast på ett annat sätt. Är de för drogade samtidigt som de inte vill, går de bara in i sin egen värld och blir helt lobotomerade dvs det går inte att väcka dem och än mindre att få på dem på trailern. Vi pratar då åsnan Ior som typ lämnat planeten jorden helt och hållet för att uttrycka det lite illustrativt.....
 
Jag sederar normalt inte inför lastning. Men nu i sommar så fick mitt mest krånliga sto lugnande för att veterinären skulle kunna genomföra en undersökning. Sedan så blev det till att knalla runt med henne i tre kvart innan hon var så pass att vi kände att det var läge för lastning. Denna märr som satt sig på tvären hela våren nästan slängde sig in transporten. Verkade som hon gjorde allt för att få komma hem igen och inte alls hade gillat att vara påverkad.
Så det kan ju vara så att det funkar att lasta först när det börja gå över?
 
Risken är ju som mackan säger, att du får en Ior på halsen.... Jag har lastat sådana som varit i slutet av sedering utan problem, men de har inte varit svårlastade från början heller. Sen finns det ju sedering och sedering, de kan svara ganska olika på olika sorter, tycker jag. Jag var med och röntgade en hingst för ett tag sedan som var rätt avogt inställd till det, och han fick en av de varianterna som man ger under tungan (kan inte för mitt liv komma på vad det heter just nu). Det gav på honom en väldigt trevlig effekt; lugn och avslappnad utan att vara borta eller vinglig.
 
Jag vill ju egentligen inte sedera alls om det inte är nödvändigt, t.ex. vid tandkoll eller inför röntgen. Och jag skulle inte köra med min häst sederad, efter att ha sett hur han blir när sederingen väl tar - väldigt trött.

Jag provade att lasta med bara den "gamla" sederingen från röntgen i hästen, men märkte redan när vi kom ut på parkeringen att den hade gått ur. Försökte en stund, men hästen visade tydligt att han inte hade planer på att gå in i lådan (bad en dam på parkeringen om hjälp att stänga bakom, men icke - han skulle inte ens in med framhovarna) - snurrade runt en stund men när han började stissa upp sig och tänka uppåt/bort så bestämde jag mig för att bryta. Mycket för att ett föl gick lös med sin mamma en bit bort, och emellanåt drev iväg mot oss. Sederade, gick ut, lastade (fick hjälp av en snäll karl som tryckte på lite bakifrån och stängde bommen). Sedan stod jag med honom i transporten, eftersom jag inte ville att han skulle stå och hänga med luftstrupen tryckt mot bommen, och väntade i 40-45min så att han fick piggna till (började se sig om, stod med huvudet uppe) innan jag körde - ville inte att han skulle ramla eller få ett helvete att försöka hålla sig upprätt. Häst var inte imponerad av att lastas med sedering heller, men slängde sig inte etc utan stod mest och tittade på mig med en min av att "trodde du, ja, jag är inte född igår". Gick iaf lugnt in när vi fick hjälp. Däremot har han ordentligt svettig när vi kommit halvvägs och jag tittade till honom lite (fast torr när vi kom hem).

Det känns inte bra i magen att sedera, men lite krasst sett: hellre det än att han rusat runt på parkeringen lös med en nysprutad kotled (dagens diagnos: kotledsinflammation). Nu är jag kluven till hur jag ska göra nästa gång. Den 12/8 är det återbesök, och tills dess ska hästen bara skrittas vid hand ca 2*20min/dag. Kommer nog att lastträna honom genom att lasta i princip från stalldörren, daglig träning, fram tills dess - han får ju inte komma lös och galoppera runt med den där leden. Hem från kliniken blir det nog sedering igen, tyvärr, om vi inte gör något mirakel med träningen (har inga större förväntningar - en knapp månad är inte särskilt lång tid för den här hästen :( ) och om jag inte får med mig lasthjälp. Men vi ska kämpa..! Blir till att börja om - igen.

Måste ha tag i "min" problemlösare och övertala hen att komma och lastträna oss (hen vill egentligen inte ta fler lastjobb).. Har fått tips om några andra men ingen känns som att de kommer att funka bättre - hen är helt suverän (har anlitat hen en gång tidigare, för en annan sak).
 
en av de varianterna som man ger under tungan (kan inte för mitt liv komma på vad det heter just nu).

Den sorten överväger jag att be vet. att skriva ut, så att jag kan ge den i nödfall tills nästa återbesök (så att vi kommer dit. Mitt på dagen tid = varenda kotte jag känner jobbar..). Nu fick hästen spruta, men det måste ha varit ett annat medel än de använt då vi kollat tänderna för den verkade på någon minut och det räckte med en liten dos.
 
Är det kanske släpet som är bekymret, eftersom lastträningen funkar i sig, ända tills han har åkt en runda? Jag bytte släp för många år sedan, och plötsligt blev det väldigt oroligt bak i lådan under färd, även för de hästar som man tidigare inte märkt av ens. Uppenbarligen var det nya släpet sämre på något vis.
 
Ja, @Trissa , det är precis det som är bekymret för vår del, tror jag. Kan lastträna honom så att han nästan går in själv och står stilla medan jag stänger bom och ramp, sätter fast honom etc. Det tar en förbannad tid, det gör det (många månader av intensivt jobb), men det går. Så åker vi en runda, och får i de flesta fall börja om helt. (Ett undantag: en "testrunda" vi körde förra sommaren, under träningen. Då stökade han lite dagen efter, men gick in efter mycket om och men.) Hästen är ett matvrak, men äter idag inte en enda smakbit i släpet. Det är också en sak vi tränat och som funkar bra när lastträningen funkar, men det tar också tid - massor av tid. Jag tolkar det som att hästen inte känner sig trygg i släpet.
Släpet är ju enkelaxlat, och även om det är väldigt stabilt med last i så misstänker jag att det är en del av grundproblemet. Problemet är att jag just nu inte har råd att byta. Det fanns en plan på att spara ihop ca 10k, sälja det nuvarande för ca 15k (ungefärligt marknadspris enligt annonser etc etc) och köpa ett boggie. Men det bygger ju på att bufferten slutar gå upp i rök - det ser inte lovande ut just nu, när veterinärräkningarna kommer att rulla på ett litet tag framöver :( .. Sen är det ju detaljen att jag ogärna står utan släp i väntan på ett nytt, egentligen, just för att jag behöver det för att komma in till kliniken vid behov. Jag har ju släp just för att ha det om det krisar. Stallägarens släp är nog tyvärr precis att det är för tungt för att jag ska köra det lagligt, så jag har inget som jag kan låna akut heller.
 
Jag kan prova att stoppa bomull i öronen på honom vid nästa resa.
Öronproppar provade jag vid ett tillfälle i vintras. Tanken var att ha dem på uteritt, då hästen en period (vi var bortresta och tillbringade fyra månader på annan ort) reagerade väldigt starkt på allt och inget. Det blev dock bara en promenad vid hand med dem i, för han reagerade dubbelt upp när han inte hörde ljuden i förväg.. Har märkt liknande med synen: saker han inte ser, som låter, reagerar han ofta mycket mer på än saker som låter men som han ser samtidigt.
Men i transporten är det ju lite annorlunda, eftersom han redan från början inte ser något, så att säga. Det kanske kan hjälpa honom lite, om han tycker att det skramlar t.ex..
 
Har du åkt i släpet själv nån gång?, det kan hända att du har ett dåligt hjullager och det låter inget vidare kan jag lova. För att utesluta att det inte är något fel på släpet.
 
Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva åkandet som är problemet - kan träna som en tok i ett halvår, få hästen lastbar så att han i princip går in själv och står kvar, sedan åker vi en sväng och så är det till att börja om. Vem som kör spelar ingen roll. Hursom, till dagens problem: hästen behövde idag åka in till kliniken (vi har tid imorn). Det kom lite hastigt och lustigt, och då det varit så mycket broms i luften (så pass att det knappt gått att rida mer än ett par km och hästarna har stått inne dagtid) har det inte varit läge att träna med transporten. Sist vi åkte var i mars och när vi då skulle hem från kliniken tog det sin tid, men redde sig när vi fick hjälp. Nu i eftermiddag, när vi skulle åka, hade jag en lugn medhjälpare och lastningen tog ca 20min. När han väl kom in helt och hållet och stod, så stod han bra, men dessförinnan var det hopp och studs, upp på bakbenen och slå med frambenen. Han blir stark som en oxe och drar om han kan (kom lös en gång idag, då jag inte hann med att hålla i, men var då lätt att hämta. Han får dock INTE komma lös på bortaplan!). Drama drama. Väl inne i transporten åker han stilla, så även idag.
Problemet är att jag inte fått tag i någon hjälp till morgondagen och kliniken gjort klart att de inte hjälper till. Ska enligt uppgift kunna lasta lite mer avskilt än sist, men räknar ändå med att det kan bli struligt..
Lastade i grimma och hingstkedja i eftermiddag - blir träns och kedja från kliniken (säkerhetsåtgärd).

Frågan är: är det tillrådigt att ge hästen lugnande så att lastningen kan gå bättre till? Eller är det helt idiotiskt? Jag vill egentligen inte sedera innan resa, då jag vill att hästen ska vara "nykter" och också undvika risken för panik när han "vaknar upp". Men vi måste ju komma hem..

Att hålla på i en handfull timmar hjälper inte, snarare tvärtom - stressar han upp sig så blir det ett helvete och till slut så satsar han allt på att komma därifrån. Linor funkar inte - han drar och vänder och trasslar in sig hur de än hålls. Mat funkar inte - han var i eftermiddag inte det minsta intresserad av äpplet (som han annars går genom eld och vatten för).
Till saken hör att hästen är svårsederad. Jag har visserligen bara sederat honom en gång, vid tandkoll, men då behövde han dubbel dos för att den skulle ta ordentligt och han kunde knappt hålla sig upprätt.. Och det tog tid innan den släppte.

Resan är 6mil (60km) och vägen är inte spikrak även om den är hygglig - inga pyttesmå vägar som går i sicksack, men lite kurvor och backar går inte att undvika hur jag än kör.

Och ja, jag ska ha ut tränare som jobbar med detta. Jakten pågår! Men det hjälper inte nu, och hade inte hjälpt för några dagar sen heller då tiden bokades.

Kanske trots riskerna värt att prova med sedering? Vissa hästar står ju bra och blir lugna om de är lite påverkade, men givetvis får han inte vara groggy när ni kör.
Min nuvarande är tvärtom, är han minsta påverkad av sedering blir han galen, tror han tappar balansen och tycker det är obehagligt. Han går in själv och står helt still i vanliga fall, men har han varit sederad pga behandling/undersökning och man sedan ska hem så trampar han runt och stegrar så inget finns kvar av transportskydden när man kommer hem. Då har jag ändå väntat en timma och gått med honom innan vi åker.
 
Har du åkt i släpet själv nån gång?, det kan hända att du har ett dåligt hjullager och det låter inget vidare kan jag lova. För att utesluta att det inte är något fel på släpet.

Inte nyligen, men däremot var det ganska nyligen på verkstan och det är besiktigat i år.
 
Inte nyligen, men däremot var det ganska nyligen på verkstan och det är besiktigat i år.

Det kanske kan vara värt att hyra ett släp när du ska till kliniken nästa gång? För om det blir så stor skillnad efter en åktur så skulle jag tippa på att det är något med släpet han inte gillar. Det behöver inte vara instabilt eller så. Mitt russ springer på mitt släp och det släp fodervärden normalt kör. Men sist fodervärden var iväg själv fick de låna ett annat i stallet, även det tvåaxlat men sedan ville hon inte med hem igen.
 
Jag är också inne på att det kan vara något med släpet han inte gillar.
Vad har du för modell?

Det behöver ju kanske inte vara några större problem med själva släpet, kanske går att förbättra/ändra på någon detalj bara för att han ska bli nöjd?

Finns det fönster?
Åker han brett/normalt?
Har du provat att åka med övre luckan öppen/stängd?
etc.

Haft häst som trivts bäst att åka brett och står som ljus om övre luckan är öppen, men inte gillar att stå smalt och vara instängda.
Sen har jag en bekant vars häst absolut vill ha övre luckan stängd.

De är ju så olika :)
 
@DarkInNight Jag har ett Kylinge Orion, -94 eller -96 . Det fönster som finns är det som sitter rakt fram, tyvärr inga i övrigt.
Övre luckan har jag stängd, men inte helt (en glipa är öppen) - har inte vågat köra med den öppen sedan en väns häst fick tokpanik av att skymta lastbilarna, det är en hel del tungtrafik här :( .

@lil-sis Ja, jag har övervägt det. Lite rädd att han ska riva ett hyrt släp dock (mitt släp är ju liksom..mitt problem om han river i småbitar), men om det hyrs av ett företag så finns det väl försäkringar så att det inte kostar mig en halv årsinkomst om något händer? Hyra av privatperson vågar jag mig inte på med svårlastad häst, ifall försäkringsbolaget får nys om att det var uthyrt och sätter sig på tvären - hade jag råd med det, hade jag ju kunnat köpa ett nytt eget släp ( :D ). Får snoka i om det finns något hyrsläp med boggie som jag får dra, i Uppsala eller så..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 279
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 758
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp