Konsten att uppfostra döttrar

Ja det man hoppas de slipper är tajta jeans, smala tröjor och hala opraktiska skor som förhindrar deras fysiska rörelse.
Ja, den tiden lär väl komma, men förhoppningsvis först i en ålder då det inte längre leks fysiskt… Hade varit härligt om hon kunde fortsätta vara nöjd med leggings, chinos och jeans är så begränsande, men den tiden lär ju inte heller vara för evigt.
 
Ja, den tiden lär väl komma, men förhoppningsvis först i en ålder då det inte längre leks fysiskt… Hade varit härligt om hon kunde fortsätta vara nöjd med leggings, chinos och jeans är så begränsande, men den tiden lär ju inte heller vara för evigt.

ja just Jeans är så väldigt olika på tjej och killavdelningarna. Killarnas är rymliga och tåliga, tjejernas är tunna tajta stretch.
 
ja just Jeans är så väldigt olika på tjej och killavdelningarna. Killarnas är rymliga och tåliga, tjejernas är tunna tajta stretch.
Ja, så kanske det är? Vi köper inga jeans eftersom hon vägrar, men även killarnas verkar så liksom tjocka och hårda. och den där lite nedanför-grenen gör ungarna så begränsade när det kommer till att liksom lyfta benen högt osv. Inget för kullerbyttor, hjulningar och spagat-träning direkt. Får bli tredubbla leggings i höst, kommer bli världskrig annars.
 
ja just Jeans är så väldigt olika på tjej och killavdelningarna. Killarnas är rymliga och tåliga, tjejernas är tunna tajta stretch.
Just nu finns mom-jeans på på många flickavdelningar, rymliga jeans i riktigt jeanstyg. Jag är överlycklig även om min tjej vägrar jeans för det mesta och bara har på sig det om alternativet är att ha överdragsbyxor på.

De tunna tajta jeansen är helt värdelösa. De går sönder fort och svåra att laga eftersom de är så tajta.
 
Ja, så kanske det är? Vi köper inga jeans eftersom hon vägrar, men även killarnas verkar så liksom tjocka och hårda. och den där lite nedanför-grenen gör ungarna så begränsade när det kommer till att liksom lyfta benen högt osv. Inget för kullerbyttor, hjulningar och spagat-träning direkt. Får bli tredubbla leggings i höst, kommer bli världskrig annars.

Just jeans tycker jag att det är stor skillnad på jeans och jeans. Det finns tjocka och hårda, och det finns tunna och mjuka. Kvalitén är nödvändigtvis inte så att tjockare är bättre...

Vi köper Kappahls cordurajeans till bägge barnen, de är jättemjuka fast det är jeans. Även Ossoami har jättemjuka corduramodeller som håller i evigheter. Ossoami har även corduraförstärkta leggings, men de har vi inte provat än.
 
Just nu finns mom-jeans på på många flickavdelningar, rymliga jeans i riktigt jeanstyg. Jag är överlycklig även om min tjej vägrar jeans för det mesta och bara har på sig det om alternativet är att ha överdragsbyxor på.

De tunna tajta jeansen är helt värdelösa. De går sönder fort och svåra att laga eftersom de är så tajta.
Ja jag älskar riktiga jeans på både mig och barnet. Skyddar knän och är bekväma och allting.

Är det bara mom-jeans som har riktigt jenstyg i sig som du hittat? Jag är inte överförtjust i modellen (avsmalnande ben) och tror inte min gosse vill ha mammajeans heller. Utan vi har fått leva med tunna i stretch båda två.
 
Ja jag älskar riktiga jeans på både mig och barnet. Skyddar knän och är bekväma och allting.

Är det bara mom-jeans som har riktigt jenstyg i sig som du hittat? Jag är inte överförtjust i modellen (avsmalnande ben) och tror inte min gosse vill ha mammajeans heller. Utan vi har fått leva med tunna i stretch båda två.
Jag trodde jag hade köpt mom-jeans. PoP kallade det så, men benen ser inte avsmalnande ut. På lindex har jag köpt jeans med raka ben och jeans med high waist i riktigt jeanstyg på flickavdelningen.

Fast min tjej har äntligen gått över till stora flickavdelningen. På lilla flickavdelningen fanns det bara jeans i tunn stretch kändes det som.
 
Jag trodde jag hade köpt mom-jeans. PoP kallade det så, men benen ser inte avsmalnande ut. På lindex har jag köpt jeans med raka ben och jeans med high waist i riktigt jeanstyg på flickavdelningen.

Fast min tjej har äntligen gått över till stora flickavdelningen. På lilla flickavdelningen fanns det bara jeans i tunn stretch kändes det som.

Fast det är ju den tunna stretchen som är de bekvämaste jeansen. De där mom-jeansen med hög midja är ju förfärligt obekväma!
 
Jag trodde jag hade köpt mom-jeans. PoP kallade det så, men benen ser inte avsmalnande ut. På lindex har jag köpt jeans med raka ben och jeans med high waist i riktigt jeanstyg på flickavdelningen.

Fast min tjej har äntligen gått över till stora flickavdelningen. På lilla flickavdelningen fanns det bara jeans i tunn stretch kändes det som.
Jag var mer sugen på jeans på pojkavdelningen om man kan välja, haken är att det oftast är superslimmad stretch där. Eller något slags jogger som ser knas ut.
 
Fast det är ju den tunna stretchen som är de bekvämaste jeansen. De där mom-jeansen med hög midja är ju förfärligt obekväma!
Jag tycker ju inte det då :) inte på mig själv och även ungen föredrar lite hårdare tyg hellre än jeansstrumpbyxor om det går.
Stretch ger sig aldrig, vanligt jeanstyg ger utrymme där det behövs när det vant sig och veckar sig lite snyggt.

Har dock inte provat mom jeansen. Antar att de med det menar 80-talsjeans som slutar ovanför fotknölarna och som är lite pösigare i benen men smalnar längst ned (dvs sådana jeans jag kanske hade när jag var 11 och tvekar inför. Därför?) , men att de bara finns för kvinnor och flickor, men inte för män numera. Mamma hade ju mom-jeans men hon är 75 nu så tycker det är en lustig benämning om man menar för tweenies. Tweenies mammor har ju inte haft mom-jeans utan deras mormor hade det.

Lite hårdare jeanstyg däremot fick jag alltid tag i fram till för 15 år sedan eller så.
 
Senast ändrad:
Jag kan verkligen inte se något problem med att en 6-åring som vill ha bikini får lov att ha det. Jag tycker det känns väldigt fel att "förbjuda" (i brist på bättre ord) kvinnligt kodade kläder som om de vore sämre.

Mitt problem med bikini är inte att det är kvinnligt kodat utan att det är ett sexualiserat plagg som inte borde sitta på barn (som ju inte har några bröst att skyla).
 
Ja, så kanske det är? Vi köper inga jeans eftersom hon vägrar, men även killarnas verkar så liksom tjocka och hårda. och den där lite nedanför-grenen gör ungarna så begränsade när det kommer till att liksom lyfta benen högt osv. Inget för kullerbyttor, hjulningar och spagat-träning direkt. Får bli tredubbla leggings i höst, kommer bli världskrig annars.

Killjeansen sitter bra, åker inte ned i grenen.

Finns ju fodrade leggings? kanske funkar. Lindex är ordentligt tjocka.
 
ja just Jeans är så väldigt olika på tjej och killavdelningarna. Killarnas är rymliga och tåliga, tjejernas är tunna tajta stretch.
Hm är tjejernas ännu mer lika strumpbyxor menar du? Eller kan du tipsa om var man får tag i de rymliga och tåliga killjeansen :D (tidigare Cubus "here is for the boys" O_o, men de slutade med den modell som var bra) iofs kanske jag inte köpt barnjeans på ett halvår och inte är uppdaterad.
 
Killjeansen sitter bra, åker inte ned i grenen.

Finns ju fodrade leggings? kanske funkar. Lindex är ordentligt tjocka.
Men fortfarande inte spagat-vänliga. :D Tänker att tiden också för spagat lär gå över, och innan dess kanske jeggings kan vara en kompromiss. Stretchiga och sköna att röra sig i. Å andra sidan kanske hon om en månad bara vill ha gula jeans eller nåt, det svänger rätt fort... :D
 
Ja jag älskar riktiga jeans på både mig och barnet. Skyddar knän och är bekväma och allting.

Är det bara mom-jeans som har riktigt jenstyg i sig som du hittat? Jag är inte överförtjust i modellen (avsmalnande ben) och tror inte min gosse vill ha mammajeans heller. Utan vi har fått leva med tunna i stretch båda två.
Där brås nog ungen min på mig - jag avskyr tjockt och hårt jeanstyg utan stretch, det blir varmt, styvt och äckligt. Där är vi nog rätt lika ungen och jag, helst skulle jag ha klänning eller träningstights året om. Inget som är utan resår i midjan osv. Älskar att det nu finns tom kostymbrallor med resår. I den delen tycker jag faktiskt mer synd om killarna som tvingas in i de där tjocka materialen, visst går leggings osv sönder men det får de ju göra tänker jag, de har ju ändå fullt med fläckar från gräs, blåbär, målarfärg osv efter ngn vecka så överlever liksom inte ett barns användningstid ändå känner jag.
 
Ja, så kanske det är? Vi köper inga jeans eftersom hon vägrar, men även killarnas verkar så liksom tjocka och hårda. och den där lite nedanför-grenen gör ungarna så begränsade när det kommer till att liksom lyfta benen högt osv. Inget för kullerbyttor, hjulningar och spagat-träning direkt. Får bli tredubbla leggings i höst, kommer bli världskrig annars.
Tipsar om ull-leggings från tex. Dilling, om barnet accepterar dem. Eller strumpbyxor i ull. Min stora tjej har också haft sina leggings-år (och nu plötsligt från en vecka till en annan vill hon mest ha jeans...) och accepterade alternativen i ull vilket värmer bra mycket bättre än bomull och polyester.
 
Mitt problem med bikini är inte att det är kvinnligt kodat utan att det är ett sexualiserat plagg som inte borde sitta på barn (som ju inte har några bröst att skyla).
Eller som när småtjejer ska ha "bh" på sig för att "alla andra" har det när man ska byta om till gympan. På min tid var det en sån där sportbh-liknande topp, en del av tjejerna i min klass började med det redan i lågstadiet, typ första klass. Så tidigt är det definitivt ingen som har bröst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 121
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp