Konsten att uppfostra döttrar

Hm är tjejernas ännu mer lika strumpbyxor menar du? Eller kan du tipsa om var man får tag i de rymliga och tåliga killjeansen :D (tidigare Cubus "here is for the boys" O_o, men de slutade med den modell som var bra) iofs kanske jag inte köpt barnjeans på ett halvår och inte är uppdaterad.

köper ”loose fit” på typ lindex. De finns i mjukare tyg och tål mycket mer än tex mjukisbyxor.
hos oss slits det främst på knän och rumpa.
 
Mitt problem med bikini är inte att det är kvinnligt kodat utan att det är ett sexualiserat plagg som inte borde sitta på barn (som ju inte har några bröst att skyla).
Jag håller inte med om att bikini är ett sexualiserat plagg. Och så länge vi vuxna kvinnor bär bikini så kommer flickor att vilja ha det, även innan de har bröst, för att få känna sig lite "stora" och kanske fina. Så länge bikinin är vettigt utformad så ser jag som sagt inga problem med det.

Ibland så känns det som om vi är så väldigt måna om att flickor och pojkar ska vara så exakt likadana och så könsneutrala som det bara går ända fram till puberteten. Och jag ser det inte riktigt så. Jag ser det mer som att vi behöver tala om och inte minst visa att allt är okej, att man faktiskt väljer själv. Kille med tyllkjol? Självklart! Tjej i snickarbyxor? Självklart! Men också tjej i rosa klänning och kille i tröja med traktortryck! Både de som följer normen och de som bryter den behöver vara lika accepterade, anser jag.
 
Jag håller inte med om att bikini är ett sexualiserat plagg. Och så länge vi vuxna kvinnor bär bikini så kommer flickor att vilja ha det, även innan de har bröst, för att få känna sig lite "stora" och kanske fina. Så länge bikinin är vettigt utformad så ser jag som sagt inga problem med det.

Ibland så känns det som om vi är så väldigt måna om att flickor och pojkar ska vara så exakt likadana och så könsneutrala som det bara går ända fram till puberteten. Och jag ser det inte riktigt så. Jag ser det mer som att vi behöver tala om och inte minst visa att allt är okej, att man faktiskt väljer själv. Kille med tyllkjol? Självklart! Tjej i snickarbyxor? Självklart! Men också tjej i rosa klänning och kille i tröja med traktortryck! Både de som följer normen och de som bryter den behöver vara lika accepterade, anser jag.

Inte ett sexualiserat plagg? Ett plagg som accentuerar rumpa, kön och bröst (eller bristen därpå, i barns fall)? Som skickar meddelandet att flickor har något att skyla på överkroppen som inte pojkar har? Måste säga att jag inte alls förstår det resonemanget. Att barn VILL ha bikini är ju självklart, men allt som barn vill är liksom inte oproblematiskt. Jag köper inga magtröjor, kortkorta shorts etc heller till mitt 5-åriga barn, även om hon såklart vill ha det (inte för att jag har såna plagg men en del av hennes kompisar har).

Jag har verkligen inte som mål att tjejer och killar ska vara "exakt likadana", jag vill bara inte att mitt barn fastnar i ett fack där hon måste vara på ett visst sätt och se ut på ett visst sätt - för ofta hänger klädesplagg ihop med vad en kan göra i sagda plagg. Kläder för flickor är ofta i tunn kvalitet, begränsar rörelsefrihet, fokuserar på "söthet" och "finhet" istället för andra egenskaper och allt annat som vi redan dragit hundra gånger om i tråden. Det handlar exakt noll om att inte acceptera de som följer normen, hur kan du få det till det?
 
Jag tycker inte det är helt enkelt att säga bikini är dåligt och baddräkt är bra.

Det är väl få som tycker att baddräkter på små flickor utan bröst är ett ”förtryck”. Men de täcker mer hud än en bikini dvs signalerar att flickor ska varken visa mage eller bröstkorg. En bikini säger att småflickors bröstkorg inte är ok att visa men magen är ok att visa. Baddräkter är mer besvärliga när man ska kissa bakom en buske. Det är mer tyg som kyler när barnet kommer upp ur badet osv,
 
Jag tycker inte det är helt enkelt att säga bikini är dåligt och baddräkt är bra.

Det är väl få som tycker att baddräkter på små flickor utan bröst är ett ”förtryck”. Men de täcker mer hud än en bikini dvs signalerar att flickor ska varken visa mage eller bröstkorg. En bikini säger att småflickors bröstkorg inte är ok att visa men magen är ok att visa. Baddräkter är mer besvärliga när man ska kissa bakom en buske. Det är mer tyg som kyler när barnet kommer upp ur badet osv,

Nja. En baddräkt har ju inget syfte att dölja magen, utan är en rent praktisk fråga för att sitta ihop med överdelen. Bikini är ju ett rent värdelöst plagg när du simmar, dyker, hoppar från kanten osv eftersom överdelen har en tendens att inte sitta kvar då. Och bikini säger väl snarare "visa så mycket hud som bara möjligt förutom de delar du absolut inte får visa som dock ska framhävas av plagget".

Vi har i praktiken inte kommit till frågan om baddräkt/bikini än. Min fyraåriga dotter har ingen baddräkt. Badar vi utomhus har hon uv-kläder i form av tröja och badbyxor modell cykelbyxor, precis som sin bror. Vi har inte varit på badhuset sen innan pandemin, då var hon 2,5 och hade enbart badbyxor när hon badade. När vi besöker badhus igen kommer det säkert efterfrågas baddräkt, helt förståeligt eftersom alla andra flickor har det där. Det kommer hon få ha, men finns ju ingen anledning att välja bikini istället. Vill hon inte ha baddräkt kan hon välja badbyxorna som hon redan har :)
 
Nja. En baddräkt har ju inget syfte att dölja magen, utan är en rent praktisk fråga för att sitta ihop med överdelen.
Jag tycker att en baddräkt täcker mer hud än en bikini och själv använder jag baddräkt för att jag tycker en bikini visar för mycket. Så det är ingen sanning att baddräkt inte har som syfte att täcka magen.
 
Jag tycker inte det är helt enkelt att säga bikini är dåligt och baddräkt är bra.

Det är väl få som tycker att baddräkter på små flickor utan bröst är ett ”förtryck”. Men de täcker mer hud än en bikini dvs signalerar att flickor ska varken visa mage eller bröstkorg. En bikini säger att småflickors bröstkorg inte är ok att visa men magen är ok att visa. Baddräkter är mer besvärliga när man ska kissa bakom en buske. Det är mer tyg som kyler när barnet kommer upp ur badet osv,
Njae, håller med @Imogen här. Min 6-åring hade länge bara badbyxor, när hon började efterfråga något annat blev det baddräkt eftersom det ändå är ett badplagg som "råkar" täcka även mage och bröst. En bikini ger ett mer aktivt val att ta på även överdelen och då kommer ställningstagandet med behov av motivering till varför den ska användas...

Jag håller med om att baddräkt inte är helt oproblematiskt men iaf mindre problematiskt än bikini...
 
Jag tycker att en baddräkt täcker mer hud än en bikini och själv använder jag baddräkt för att jag tycker en bikini visar för mycket. Så det är ingen sanning att baddräkt inte har som syfte att täcka magen.

Jättekonstig jämförelse. En bikini visar för mycket men ändå tycker du att en baddräkt är mer sexualiserad? Hänger inte med alls.
 
Jättekonstig jämförelse. En bikini visar för mycket men ändå tycker du att en baddräkt är mer sexualiserad? Hänger inte med alls.
Nej, jag har aldrig sagt att en baddräkt är sexualiserad. Däremot säger jag att det inte självklart att en bikini är mer begränsade (=sämre) för småflickor än en baddräkt. Allt är inte svart eller vitt.
 
Nej, jag har aldrig sagt att en baddräkt är sexualiserad. Däremot säger jag att det inte självklart att en bikini är mer begränsade (=sämre) för småflickor än en baddräkt. Allt är inte svart eller vitt.

Nej, visst, det kan ju finnas praktiska nackdelar med baddräkt (vid exempelvis toabesök) och också praktiska nackdelar med bikini (ex att överdelen hasar runt på småbarn). Nu diskuterade jag bikini kontra baddräkt utifrån just sexualisering i första hand (dvs att be barn skyla en kroppsdel som de faktiskt inte har än bara för att de är av ett visst kön).
 
Jag håller med om att baddräkt inte är helt oproblematiskt men iaf mindre problematiskt än bikini...
Precis! Jag kan inte säga att binki är bara dåligt och baddräkt är bara bra. I alla fall tycker jag frågan är mer komplex än så.

Du har kommit fram till att det ena är bättre än det andra, men jag är inte säker.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att en baddräkt täcker mer hud än en bikini och själv använder jag baddräkt för att jag tycker en bikini visar för mycket. Så det är ingen sanning att baddräkt inte har som syfte att täcka magen.

Att en baddräkt täcker mer hud än en bikini är väl inte så mycket tyckande utan mer kalla fakta ;)

Vad jag menade med att en baddräkt inte har som syfte att täcka magen är att det är ju ett plagg som ska täcka och hålla på plats bröst och underliv och så råkade magen finnas där emellan. Att man inte har tänkt "nu ska vi se till att kvinnor täcker magen när de badar". Bikinin däremot har ju skapats utifrån att så mycket som bara möjligt ska visas.

Att man sen ser täckandet av magen som en positiv egenskap hos baddräkten (det gör jag också på mig själv) är ju en annan sak :)
 
Att en baddräkt täcker mer hud än en bikini är väl inte så mycket tyckande utan mer kalla fakta ;)

Vad jag menade med att en baddräkt inte har som syfte att täcka magen är att det är ju ett plagg som ska täcka och hålla på plats bröst och underliv och så råkade magen finnas där emellan. Att man inte har tänkt "nu ska vi se till att kvinnor täcker magen när de badar". Bikinin däremot har ju skapats utifrån att så mycket som bara möjligt ska visas.

Att man sen ser täckandet av magen som en positiv egenskap hos baddräkten (det gör jag också) är ju en annan sak :)
Fast historiskt var det väl just det som var baddräktens uppgift, att täcka så mycket som möjligt. Baddräkten skapades på tidigt 1900-tal? för att täcka så mycket som möjligt och sen har lite hänt med modet men syftet var att täcka. Eller?
 
Fast historiskt var det väl just det som var baddräktens uppgift, att täcka så mycket som möjligt. Baddräkten skapades på tidigt 1900-tal? för att täcka så mycket som möjligt och sen har lite hänt med modet men syftet var att täcka. Eller?

Snarare badklädernas syfte då för både för kvinnor och män. Googlade lite och den "moderna" baddräkten verkar ha kommit på typ 20-talet. Syftet med den har ju knappast varit att täcka så mycket som möjligt. Då skulle den ju varit just mer heltäckande.
 
Fast historiskt var det väl just det som var baddräktens uppgift, att täcka så mycket som möjligt. Baddräkten skapades på tidigt 1900-tal? för att täcka så mycket som möjligt och sen har lite hänt med modet men syftet var att täcka. Eller?
Tittar du på simsporten hittar du både män och kvinnor i baddräkt, så den har ju i allra högsta grad en praktisk funktion och borde ur det perspektivet kunna ses som könsneutral.
 
Snarare badklädernas syfte då för både för kvinnor och män. Googlade lite och den "moderna" baddräkten verkar ha kommit på typ 20-talet. Syftet med den har ju knappast varit att täcka så mycket som möjligt. Då skulle den ju varit just mer heltäckande.
Fast den moderna baddräkten kom ju inte från ingenstans utan utvecklades ifrån något. Den utvecklades ifrån de heltäckande baddräkterna som ”krympte” när det ansågs ok att visa mer och mer hud. Kvar har vi att den moderna baddräkten som inte visar magen.

Magtyget på baddräkten idag finns där för att de heltäckande baddräkterna hade det.
 
Tittar du på simsporten hittar du både män och kvinnor i baddräkt, så den har ju i allra högsta grad en praktisk funktion och borde ur det perspektivet kunna ses som könsneutral.
Jag har aldrig sett en pojke eller en man på badstranden som har baddräkt. På stranden verkar baddräkten var kvinnligt kodat.
 
Jag har aldrig sett en pojke eller en man på badstranden som har baddräkt. På stranden verkar baddräkten var kvinnligt kodat.
Ja, på stränder händer det ju även att kvinnor solar toppless, där är ju liksom inte alltid badkläder till för att bara badas i utan folk vill få sol på kroppen också. Nånting som generellt är negativt för barn (det är ju inte ovanligt att se barn med t-shirts på då det är väldigt stark sol, t.ex). Men min poäng var som jag skrev, att baddräkten har en praktisk funktion, då den sitter kvar även vid dyk och liknande, vilket inte nödvändigtvis gäller för varken bikini eller badbyxor.
 
Fast den moderna baddräkten kom ju inte från ingenstans utan utvecklades ifrån något. Den utvecklades ifrån de heltäckande baddräkterna som ”krympte” när det ansågs ok att visa mer och mer hud. Kvar har vi att den moderna baddräkten som inte visar magen.

Magtyget på baddräkten idag finns där för att de heltäckande baddräkterna hade det.

De första heltäckande baddräkterna krympte inte bara för att det blev mer okej att visa mer hud, utan också för att de var helt omöjliga att simma i. Att magtyget på baddräkterna finns där idag för att de heltäckande baddräkterna hade det tror jag inte ett dugg på. Det finns ju en anledning till att sporterna simning, simhopp, vattenpolo m.fl. inte utförs i bikini.
 
De första heltäckande baddräkterna krympte inte bara för att det blev mer okej att visa mer hud, utan också för att de var helt omöjliga att simma i. Att magtyget på baddräkterna finns där idag för att de heltäckande baddräkterna hade det tror jag inte ett dugg på. Det finns ju en anledning till att sporterna simning, simhopp, vattenpolo m.fl. inte utförs i bikini.

Jag tror inte vi kommer längre. Jag är inte övertygad om att en välsittande bikini är sämre än en baddräkt vid bad för småflickor utan bröst.

Frågan är lite mer komplicerat än att bikini skulle vara dåligt och sexualiserande och baddräkt skulle vara bra och könsneutralt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 122
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp