Konsten att uppfostra döttrar

Inte ett sexualiserat plagg? Ett plagg som accentuerar rumpa, kön och bröst (eller bristen därpå, i barns fall)? Som skickar meddelandet att flickor har något att skyla på överkroppen som inte pojkar har? Måste säga att jag inte alls förstår det resonemanget.
En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.
 
En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.

Det är ju hur många småtjejer som helst som har trekantsbikini på sig på stranden. Det fick inte min dotter ha på sig. Hon skulle ha praktiska badkläder som sitter på sin plats även när hon leker och hoppar och dyker d.v.s. baddräkt. Inte förrän hon blev äldre så köpte vi bikini till henne. Och då en där "BH:n" är mer lik en sport-BH.
 
Det är ju hur många småtjejer som helst som har trekantsbikini på sig på stranden. Det fick inte min dotter ha på sig. Hon skulle ha praktiska badkläder som sitter på sin plats även när hon leker och hoppar och dyker d.v.s. baddräkt. Inte förrän hon blev äldre så köpte vi bikini till henne. Och då en där "BH:n" är mer lik en sport-BH.
Ja, okej, vi lever nog i helt olika världar vad gäller syn på en normalt utformad bikini då. Trekantsbikini tycker jag inte känns särskilt problematiskt i sig.

Sedan kan man givetvis ha synpunkter på vad som är praktiskt och inte. Fördelen med bikini är ju att det går att skippa toppen om den är ivägen och att man slipper en massa blött tyg på magen när man kommer upp ur vattnet, fördelen med baddräkt är att den sitter bättre på plats än både bikini och badbyxor.
 
En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.

Det finns massor av bikinis för barn med rysch och pysch på överdelen, trekantsformat, små underdelar som knappt täcker rumpan, etc etc. Och jag är fortfarande nyfiken på varför du tycker det är oproblematiskt att barn som inte har bröst ska ha ett BH-liknande plagg?
 
Ja, okej, vi lever nog i helt olika världar vad gäller syn på en normalt utformad bikini då. Trekantsbikini tycker jag inte känns särskilt problematiskt i sig.

Sedan kan man givetvis ha synpunkter på vad som är praktiskt och inte. Fördelen med bikini är ju att det går att skippa toppen om den är ivägen och att man slipper en massa blött tyg på magen när man kommer upp ur vattnet, fördelen med baddräkt är att den sitter bättre på plats än både bikini och badbyxor.

Fast en trekantsbikini sitter ju inte på plats på en 5åring som leker. Det är att sexualisera småbarn tycker jag. En baddräkt sitter ju på plats oavsett hur vilt man än leker.
 
Ja alltså personligen hade jag önskat att barn kunde bada nakna eller med heltäckande UV-kläder betydligt längre än 2-3-årsåldern (då började mitt barns kompisar och barn på stranden ha bikini på sig vilket gjorde att mitt barn plötsligt tyckte det var pinsamt att bada naken eller ha UV-tröja på sig). Vi körde med framgång med badbyxor ganska länge, tyvärr accepterar hon inte det längre, baddräkt går dock bra.
 
En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.

Den här och typ 70 andra barnbikinis finns att köpa i stor svensk webbshop. Denna finns från storlek 92 (dvs motsvarande 1-2 år!). Hur detta inte kan vara ett sexualiserat plagg fattar jag inte

FED88759-F085-4725-AFE7-5D915D73E58B.jpeg

Vad en rimligt utformad bikini för småbarn utan bröst är begriper jag nog inte heller.
 
Fast en trekantsbikini sitter ju inte på plats på en 5åring som leker. Det är att sexualisera småbarn tycker jag. En baddräkt sitter ju på plats oavsett hur vilt man än leker.
Att något är opraktiskt och inte sitter på plats ordentligt behöver ju inte vara samma sak som att det är sexualiserande. Det är bara rätt och slätt opraktiskt.
 
Den här och typ 70 andra barnbikinis finns att köpa i stor svensk webbshop. Denna finns från storlek 92 (dvs motsvarande 1-2 år!). Hur detta inte kan vara ett sexualiserat plagg fattar jag inte

Visa bifogad fil 76688
Vad en rimligt utformad bikini för småbarn utan bröst är begriper jag nog inte heller.

1631189317288.png

Jag kan väl tycka att om barnet vill ha bikini är något sånt här betydligt mer rimligt. Jag är dock glad så länge barnet vill ha badbyxor (eller uv-kläder en solig dag) och hoppas att inte behöva ta den fighten än på ett tag, men jag ser ingen större skillnad på något sånt här och en baddräkt.

Vet inte hur många småbarn jag såg på stranden i somras med en pytte-bikini på sne eller uppe vid nyckelbenen typ så att de ändå visade bröstvårtorna, det gör verkligen att jag ännu mindre förstår poängen :confused: Barn mindre än min tvååring i plagg som det du visar, det ser så fruktansvärt obekvämt och opraktiskt ut :crazy:
 
Visa bifogad fil 76692
Jag kan väl tycka att om barnet vill ha bikini är något sånt här betydligt mer rimligt. Jag är dock glad så länge barnet vill ha badbyxor (eller uv-kläder en solig dag) och hoppas att inte behöva ta den fighten än på ett tag, men jag ser ingen större skillnad på något sånt här och en baddräkt.

Jag håller med, det där är ett exempel på vad jag menar är en rimlig och inte sexualiserad modell på bikini till barn. Det finns ju också "sportigare" varianter som ser ut som sport-BH och trosor eller små shorts och jag har väldigt svårt att se dem som särskilt väsensskilda från baddräkter.

Jag har ju en numera vuxen dotter och vad jag kan minnas var det ingen fight alls kring badkläder när hon var liten. UV-kläder var inte särskilt utbrett (om det ens fanns, inte säker på det), så under blöjåldern var det nakenbad som gällde (eventuellt med T-shirt som skydd mot sol) och därefter olika typer av baddräkter mestadels. Minns inte riktigt när bikinin gjorde sitt intåg, men det var kanske i 5-6-årsåldern. Rätt odramatiskt i vårt fall, så det behöver inte bli någon strid :)
 
Minns inte riktigt när bikinin gjorde sitt intåg, men det var kanske i 5-6-årsåldern. Rätt odramatiskt i vårt fall, så det behöver inte bli någon strid :)

Men alltså... om du inte tycker det är nåt som helst problem med småbarn i bikini så är det väl självklart att det inte blev nån strid? :confused: Det är ju om ens värderingar krockar med barnets önskemål och påverkan från reklam/kompisar osv som det blir problematiskt.
 
Men alltså... om du inte tycker det är nåt som helst problem med småbarn i bikini så är det väl självklart att det inte blev nån strid? :confused: Det är ju om ens värderingar krockar med barnets önskemål och påverkan från reklam/kompisar osv som det blir problematiskt.
Mina strider med dottern angående kläder har alltid gällt vad som är praktiskt kontra inte praktiskt, så det hade ju kunnat bli det. Några andra värderingar har jag aldrig lagt på kläder än att de ska funka för ändamålet. Hade hon velat ha en bikini som snurrade runt eller satte sig runt halsen eller ramlade av vid vattenlek så hade jag sagt nej. Precis som jag sade nej den gången hon ville köpa en skinnjacka som var så liten att den inte gick att knäppa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 874
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 123
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp