Konsten att välja stallplats

Jag hade inte valt något av dom alternativen då jag inte hade viljat byta från lösdrift tillbaka till boxstall.
Möjligen skulle alternativ 2 vara ett alternativ under tiden jag letar annat.
 
Det är komiskt att TS är mycket tydlig med att det inte är aktuellt med några andra alternativ och ändå är merparten av svaren "inget av dem".
Vad ska hon göra? Sälja hästarna?
 
Det är komiskt att TS är mycket tydlig med att det inte är aktuellt med några andra alternativ och ändå är merparten av svaren "inget av dem".
Vad ska hon göra? Sälja hästarna?

De flesta har ju svarat att inget utav stallen är helt optimala men att måste man välja så väljer man X..

Jag tolkar det som att det är lite då TS också känner, annars hade hon ju inte tvekat på vilket av dem hon ska välja :)
 
Det är komiskt att TS är mycket tydlig med att det inte är aktuellt med några andra alternativ och ändå är merparten av svaren "inget av dem".
Vad ska hon göra? Sälja hästarna?
Det är väl dock generellt inte ett orimligt alternativ om man inte har möjlighet att ge hästarna ett bra liv. Skaffar man häst anser jag nog att det är ens skyldighet att uppfylla hästens basbehov, där en sån sak som att äta ofta/länge är ett och fri rörelse ett annat. Två korta fodringar per dag kan ge rätt allvarliga konsekvenser hos en häst, så det skulle jag inte ens se som en fungerande tillfällig lösning. Små hagar skulle jag acceptera under en begränsad period, om inga alternativ fanns.

@Midlingur Finns det en lösning för fodringarna för stall 2 skulle jag väl se det som ett alternativ, handlar det om "normala" fodringar två gånger om dagen så skulle jag verkligen inte se det som okej. Små hagar ser jag som ett betydligt bättre alternativ, under förutsättning att det handlar om en vuxen häst, men skulle personligen inte se det som ett lämpligt permanent alternativ. Dina egna intressen (möjligheten till ridning/körning och bekvämlighet) anser jag nog får vara sekundära när det handlar om såpass viktiga basbehov för hästen.
 
Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2 erbjuder den möjligheten och då är det ändå ett projekt att ta sig ut i skogen (främst vid körning, vilket är hälften av alla gångerna hästarna motioneras).

Lider av grav beslutsångest och blir nyfiken på vad ni hade valt. Det är inte aktuellt med ett annat alternativ än just dessa två.

Stall 1:
-små hagar
+ dränerade hagar
+ fullservice med avdrag de dagar jag är där
+ ridbana
-minimalt med möjligheter att rida/köra ut. Finns enstaka rundor längst med åkrarna. Helt otrafikerat.
+ många fodringar och på bra tider (sista kl 23)
-insådd vall, så egentligen lite för mycket krut för mina (sommartid), men vi får det att fungera
-långt bort
-dyrare än kollektivstall

Stall 2:
-kollektivstall där jag kommer ha minst ett insläpp eller utsläpp om dagen (stort minus för mig, avskyr att hålla på med andras buffliga hästar och där är buffliga hästar...). Hästarna går dock ute dygnet runt från april till början på oktober.
-ej ridbana ännu men är på gång
+ 5 minuter hemifrån
-färre fodringar och sista fodringen är oftast 18. Ingen lunchfodring de dagar jag arbetar (jag får alltså lunchfodra själv de dagar jag är ledig).
-odränerade hagar, lerigt på hösten och vintern
+ naturbete
+ stora hagar
+ lite bättre möjligheter att rida/köra ut men det blir också samma vägar hela tiden, trafikerade vägar. Dock endast grusvägar, skogen är en bit bort.
+ ridhus och ridbana på skrittavstånd (vilket jag sällan använder, men måste ändå vara med som ett plus för det är bra att ha tillgång till)
+ billigare än stall 1

Båda stallägarna är fantastiska, jag har stått i båda stallen tidigare så jag ”vet vad jag får”.
Inget av dom tycker jag, men om man måste välja så stall 2 och då sett till att fixa maten så inte hästarna blir utan.

Stall nr 1 låter verkligen inte kul, små hagar och dåligt med ridvägar osv, ser inget som är direkt positivt med det faktiskt.

Så, om jag var du skulle jag letat vidare.
 
Allt som inte erbjuder stora, varierade hagar går helt bort för mig. Rasthagar är inget jag skulle överväga ever. Hästen spenderar 24 h om dygnet där, jag kanske är där 3-4 h. Det ska i första hand vara det bästa för min häst. Stall 2 låter bättre i mina öron. Men jag har inget emot kollektiv/att jobba själv, och jag tycker att i en naturhage där det finns saker att plocka med och äta behöver inte hästen utfodras lika ofta.
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 398
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp