Konstig balans?

MiaMia

Trådstartare
Någon som känner igen och kan ge input om vad detta kan vara?

Jag höll på att trilla omkull flera gånger när jag var uppe på toa inatt. När jag väl vaknat och gått och stått lite mer och med piggare hjärna så inser jag att det inte var för att jag halvsov, utan det är något konstigt med balansen.
Jag upplever det inte som att jag är yr, snurrig eller vinglig.

Det är mest som att jag lutar mig och tappar balansen för att jag inte inser att jag lutar. Som om jag hade en felkalibrerad kompass och det som jag tror är rakt upp inte är det. Lättare att parera när jag fattat det och tänker på att vara försiktig.

Om jag reser mig, blundar eller gör någon rörelse där jag tappar omvärldskollen och går över på vad känslan säger intuitivt så är jag på gränsen till att falla omkull. Och reflexerna som brukar rädda en funkar inte som vanligt. Jag tror det är för att balansen inte ger normal varningssignal att jag håller på att tippa, utan det får jag liksom upptäcka med hjälp av andra sinnen.
 
Någon som känner igen och kan ge input om vad detta kan vara?

Jag höll på att trilla omkull flera gånger när jag var uppe på toa inatt. När jag väl vaknat och gått och stått lite mer och med piggare hjärna så inser jag att det inte var för att jag halvsov, utan det är något konstigt med balansen.
Jag upplever det inte som att jag är yr, snurrig eller vinglig.

Det är mest som att jag lutar mig och tappar balansen för att jag inte inser att jag lutar. Som om jag hade en felkalibrerad kompass och det som jag tror är rakt upp inte är det. Lättare att parera när jag fattat det och tänker på att vara försiktig.

Om jag reser mig, blundar eller gör någon rörelse där jag tappar omvärldskollen och går över på vad känslan säger intuitivt så är jag på gränsen till att falla omkull. Och reflexerna som brukar rädda en funkar inte som vanligt. Jag tror det är för att balansen inte ger normal varningssignal att jag håller på att tippa, utan det får jag liksom upptäcka med hjälp av andra sinnen.
Kristallsjuka kanske?
 
Någon som känner igen och kan ge input om vad detta kan vara?

Jag höll på att trilla omkull flera gånger när jag var uppe på toa inatt. När jag väl vaknat och gått och stått lite mer och med piggare hjärna så inser jag att det inte var för att jag halvsov, utan det är något konstigt med balansen.
Jag upplever det inte som att jag är yr, snurrig eller vinglig.

Det är mest som att jag lutar mig och tappar balansen för att jag inte inser att jag lutar. Som om jag hade en felkalibrerad kompass och det som jag tror är rakt upp inte är det. Lättare att parera när jag fattat det och tänker på att vara försiktig.

Om jag reser mig, blundar eller gör någon rörelse där jag tappar omvärldskollen och går över på vad känslan säger intuitivt så är jag på gränsen till att falla omkull. Och reflexerna som brukar rädda en funkar inte som vanligt. Jag tror det är för att balansen inte ger normal varningssignal att jag håller på att tippa, utan det får jag liksom upptäcka med hjälp av andra sinnen.
Det är väl troligt att det kan vara kristallsjuka, sedan har jag upplevt snarlika episoder som varit knutna till min MS. Det vore nog bra att kolla din neurologiska status.
 
112 bums!

Det kan vara så enkelt och ofarligt som kristallsjuka men det finns en risk att det är en stroke!
 
Någon som känner igen och kan ge input om vad detta kan vara?

Jag höll på att trilla omkull flera gånger när jag var uppe på toa inatt. När jag väl vaknat och gått och stått lite mer och med piggare hjärna så inser jag att det inte var för att jag halvsov, utan det är något konstigt med balansen.
Jag upplever det inte som att jag är yr, snurrig eller vinglig.

Det är mest som att jag lutar mig och tappar balansen för att jag inte inser att jag lutar. Som om jag hade en felkalibrerad kompass och det som jag tror är rakt upp inte är det. Lättare att parera när jag fattat det och tänker på att vara försiktig.

Om jag reser mig, blundar eller gör någon rörelse där jag tappar omvärldskollen och går över på vad känslan säger intuitivt så är jag på gränsen till att falla omkull. Och reflexerna som brukar rädda en funkar inte som vanligt. Jag tror det är för att balansen inte ger normal varningssignal att jag håller på att tippa, utan det får jag liksom upptäcka med hjälp av andra sinnen.
En vän till mig hade liknande när han vaknade på morgonen. Visade sig ha varit en liten stroke. Han är helt återställd nu, men sånt ska ju kollas upp fort, stor risk för fler strokes dygnen efter att ha fått en så du bör nog åka in!
 
112 bums!

Det kan vara så enkelt och ofarligt som kristallsjuka men det finns en risk att det är en stroke!
Fast ambulans är väl onödigt eftersom det skedde i natt. Bättre få skjuts in av nån annan om möjligt.
Även om man ska in så fort som möjligt vid stroke så tänker jag att åka själv nu kanske går lika fort än att ringa och vänta.
 
Fast ambulans är väl onödigt eftersom det skedde i natt. Bättre få skjuts in av nån annan om möjligt.
Även om man ska in så fort som möjligt vid stroke så tänker jag att åka själv nu kanske går lika fort än att ringa och vänta.
Bara hon kommer in snabbt så!
 
Ang. kristallsjuka. Har läst symptomen på det och känns spontant inte som det stämmer. Ingen känsla av att välden snurrar, kopplat till huvudrörelser, illamående, jämförelse med karusell osv.
 
Kanske låter värre i beskrivningen än vad det är.
Finns ingenting alls i övrigt som skulle tala för någon stroke.
Jag har liksom skottat snö och lagat mat på en nivå som inte är sämre än annars (har kass vardagsfunktionalitet av andra skäl så det är typ "normalt" att jag inte gjort mer än så)
 
Ang. kristallsjuka. Har läst symptomen på det och känns spontant inte som det stämmer. Ingen känsla av att välden snurrar, kopplat till huvudrörelser, illamående, jämförelse med karusell osv.
Åk in och kolla istället för att googla.
Visst kan det vara något "som inte är så farligt", men det är tyvärr omöjligt att säga utan att någon kontrollerat din neurologiska status.
Det kan vara något som kräver snabb behandling för att inte riskera bestående men.
 
@MiaMia Du har inte bytt till nya linser eller från glasögon till linser nyligen? En kompis fick typ sådär o tror de va det det berodde på.
Kanske ute o cyklar, men en tanke.
 
Kanske låter värre i beskrivningen än vad det är.
Finns ingenting alls i övrigt som skulle tala för någon stroke.
Jag har liksom skottat snö och lagat mat på en nivå som inte är sämre än annars (har kass vardagsfunktionalitet av andra skäl så det är typ "normalt" att jag inte gjort mer än så)
Fast det kan förvärras snabbt.
Det kan vara en varningssignal om kommande allvarligare problem.

Om vi när vi funderar tar ett av de värsta tänkbara scenarierna kan man läsa följande
TIA är en varningssignal som ger ett ypperligt tillfälle att påbörja åtgärder för att förhindra efterföljande stroke innan en svår, permanent hjärnskada inträffat.

Nu säger jag inte att det är TIA du haft, men det finns säkerligen flera andra problem som kan förvärras över tid..

Källa om TIA:
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6008
 
Kanske låter värre i beskrivningen än vad det är.
Finns ingenting alls i övrigt som skulle tala för någon stroke.
Jag har liksom skottat snö och lagat mat på en nivå som inte är sämre än annars (har kass vardagsfunktionalitet av andra skäl så det är typ "normalt" att jag inte gjort mer än så)
Jag känner som sagt igen mycket av det du skriver. Någon gång trillade jag bokstavligt talat av toaletten när jag skulle gå och kissa. Och det här med att luta, och att den inre kompassen är fel liksom. Tippade åt sidan hela tiden exempelvis. Då gjorde de inte mer åt det, men jag förstår i efterhand inte varför inte vårdcentralen struntade i att skicka en remiss till magnetröntgen. Du ska söka för det här, helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp