Konstig bismak i ägg

_Taggis_

Trådstartare
Måste bara fråga om detta är nåt som satt sig i huvudet på mig eller om det finns fler som märkt av det...:crazy::o

Jag har senaste året reagerat över att det allt oftare varit en äcklig bismak, av typ hönshus, i ägg. Jag köper alltid KRAV-ägg eller åtminstone ägg från höns som är frigående utomhus. Olika märken men alla har haft samma bekymmer. Jag har inget minne av att detta hänt mig förr men nu senaste året har det alltså hänt ett par ggr varje månad (jag äter kokt ägg varje dag så det passerar en del flefria också kan sägas). Det är inte hela kartonger utan ensataka ägg men väldigt ofta.

Vad kan detta bero på? Nåt speciellt foder? Nån som vet?
 
Äggen tar kanske smak av vad hönsen äter? jag undviker ägg som marknadsförs som omega-3 berikade, eftersom jag tycker att en del sådana verkligen smakar fisk. (Hönsen som värper de äggen äter ibland fiskleverolja) Så om man upplever att det är en konstig bismak kan det evt. bero på vad hönsen ätit?
 
Det har hänt mig också. Kokt ägg.
Snarare lukt än smak. Gödsel typ. När jag skalar.

Aldrig varit med om innan.

Skönt att höra att det inte sitter i min skalle :o

Ja lukt också, men ägg kan ju lukta lite skumt. Dock är detta mest ett prolem för mig när det kommer till smaken, jag kan bara inte äta utan får kväljningar. Tyvärr har detta gjort att jag blir skeptisk till att äta ägg öht, jobbigt läge då jag är veggo och ägg är en stor källa till bra protien för mig.
 
Äggen tar kanske smak av vad hönsen äter? jag undviker ägg som marknadsförs som omega-3 berikade, eftersom jag tycker att en del sådana verkligen smakar fisk. (Hönsen som värper de äggen äter ibland fiskleverolja) Så om man upplever att det är en konstig bismak kan det evt. bero på vad hönsen ätit?

Ja det är en teori jag har. Köper dock aldrig omega 3-ägg så vet ej hur de smakar. Detta är mer som en gödselsmak.
 
Lustigt att du säger det. Jag har nämligen upptäckt att kyckling smakar vedervärdigt. Någon slags osig gödslig doft och smak. Jag upplever dock inte samma lukt och smak i t.ex. Bosarpkyckling (men det kanske blir annorlunda nu när Bosarp har köpts upp av Kronfågel).
 
Jag märkte på mammas hönsägg (sån där liten gård med några höns för husbehov) att de är himla trista i smaken vintertid. Inte äckligt men annorlunda. Detta trots att de, om de vill, får kliva utanför sitt bo även vintertid. Jag tror det är pga annan mat men jag har ingen källa på det.
 
Jag kan inte äta köpe-ägg, de smakar vedervärdigt. Vissa smakar fisk, vissa bara illa, vissa ingenting.

Jag äter bara hemmavärpta ägg:D
 
har du sett vad höns sätter i sig vid tillfälle? :angel: jag har visserligen inte upplevt problemet som du nämner, men jag har höns själv och har sett dom käka paddor regelbundet. Höns käkar i princip det dom får fatt i och jag har svårt att tro att inget av det skulle ge smak (möss går tydligen också ner)
 
har du sett vad höns sätter i sig vid tillfälle? :angel: jag har visserligen inte upplevt problemet som du nämner, men jag har höns själv och har sett dom käka paddor regelbundet. Höns käkar i princip det dom får fatt i och jag har svårt att tro att inget av det skulle ge smak (möss går tydligen också ner)
En balanserad diet av Majs, hönsfoder och sniglar/insekter/gudvetvad ger väldigt goda ägg med gula gulor. 😆
 
Jag kan inte äta köpe-ägg, de smakar vedervärdigt. Vissa smakar fisk, vissa bara illa, vissa ingenting.

Jag äter bara hemmavärpta ägg:D

Köpte från en äggbonde i byn där jag bode förra året och det var tyvärr samma sak där... de fick ekologiskt vegetabiliskt foder och gick ute.
 
Lustigt att du säger det. Jag har nämligen upptäckt att kyckling smakar vedervärdigt. Någon slags osig gödslig doft och smak. Jag upplever dock inte samma lukt och smak i t.ex. Bosarpkyckling (men det kanske blir annorlunda nu när Bosarp har köpts upp av Kronfågel).

Intressant. Undrar om man ger kycklingar liknande foder som värphöns? Vet inget om saken. Har inte ätit kyckling på snart 20 år så minns ej hur det smakade...
 
Lustigt att du säger det. Jag har nämligen upptäckt att kyckling smakar vedervärdigt. Någon slags osig gödslig doft och smak. Jag upplever dock inte samma lukt och smak i t.ex. Bosarpkyckling (men det kanske blir annorlunda nu när Bosarp har köpts upp av Kronfågel).
Fast det var väl flera år sedan de köptes?
 
Har varit med om samma, äter oftast stekt ägg när jag äter ägg och jävlar vad det förstör när det blir så. Blä. Köper alltid krav.

Vet inte om jag kände samma när jag fick ägg från hästägarens hobbyhöns dock...
 
Jag äter inga ekologiska ägg pga smaken som inte är god. Men jag äter bara lokala frigående ägg höll jag på att skriva, de smakar bra. Jag äter massor med ägg och har inte märkt något med dem. Vad konstigt med bismak, det låter blä.
 
Våra ankor åt mycket disk sommartid.det gick inte att äta äggen då, de smakade fiskinälvor.

Jag har också reagerat på smaken under de senaste månaderna. Och jag bor inte ens i Sverige. Köper från frigående höns men har hittat en lokal producent så ska hämta ägg där och se hur de smakar.
 
Vad jag läst så ska man inte ge foder som innehåller raps till höns som lägger bruna ägg, det kanske gäller värphöns öht? Anledningen är just smaken.
 
Måste bara fråga om detta är nåt som satt sig i huvudet på mig eller om det finns fler som märkt av det...:crazy::o

Jag har senaste året reagerat över att det allt oftare varit en äcklig bismak, av typ hönshus, i ägg. Jag köper alltid KRAV-ägg eller åtminstone ägg från höns som är frigående utomhus. Olika märken men alla har haft samma bekymmer. Jag har inget minne av att detta hänt mig förr men nu senaste året har det alltså hänt ett par ggr varje månad (jag äter kokt ägg varje dag så det passerar en del flefria också kan sägas). Det är inte hela kartonger utan ensataka ägg men väldigt ofta.

Vad kan detta bero på? Nåt speciellt foder? Nån som vet?
Vad jag vet så beror det på vad hönsen ätit. Min mamma jobbade i Norge ett år, i en trakt där var det vanligt att hönsen fick foder baserat på fisk om jag minns rätt. Hon sa att äggen fick en så konstig och äcklig bismak jämfört med här hemma att hon inte kunde äta dem.
 
Av alla svar att dömma borde det vara foderrelaterat vilket känns logiskt. Men vad är skillnaden på utfodring nu jämfört med för några år sedan? Är det nån skillnad? Vart kan man se vad höns fodras med innan man väljer vad man köper? Kanske fel forum men buke verkar vara ganska allsmäktigt...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 301
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp