Konstig bismak i ägg

Av alla svar att dömma borde det vara foderrelaterat vilket känns logiskt. Men vad är skillnaden på utfodring nu jämfört med för några år sedan? Är det nån skillnad? Vart kan man se vad höns fodras med innan man väljer vad man köper? Kanske fel forum men buke verkar vara ganska allsmäktigt...
Jag har svårt för både ägg och kyckling. Tycker färska ägg direkt från någon granne är godast. Vanliga ägg från affären får jag ofta kräkkänningar om någon steker. Samma kyckling, färsk ekokyckling godast!
 
Äggen kan smaka olika beroende på vad hönsen äter. Gulorna blir gula av grönalger vilket finns på tex skaldjur.
Vet när jag jobbade med höns fick de olika foder och då smakade äggen olika.
Så de "guldgula" har ätit fisk och skaldjur i fodret.
 
Äggen kan smaka olika beroende på vad hönsen äter. Gulorna blir gula av grönalger vilket finns på tex skaldjur.
Vet när jag jobbade med höns fick de olika foder och då smakade äggen olika.
Så de "guldgula" har ätit fisk och skaldjur i fodret.
Eller grönmjöl.
 
Nej. Lusern tex.
Lucern- och majsglutenmjöl behövs för att ge färg åt gulan. Andra pigmentkällor är t.ex. algmjöl, paprika- och tagetespulver. Enligt EU-reglerna är det tillåtet att använda vissa syntetiska pigment, men av hävd använder vi inte sådana till svenska värphöns.,

taget från SLU hemsida

Då kan man även ge dem tagetes , kanske ger blomsmak på äggen ;)
Hr jag lärt mig något nytt idag !
 
Måste bara fråga om detta är nåt som satt sig i huvudet på mig eller om det finns fler som märkt av det...:crazy::o

Jag har senaste året reagerat över att det allt oftare varit en äcklig bismak, av typ hönshus, i ägg. Jag köper alltid KRAV-ägg eller åtminstone ägg från höns som är frigående utomhus. Olika märken men alla har haft samma bekymmer. Jag har inget minne av att detta hänt mig förr men nu senaste året har det alltså hänt ett par ggr varje månad (jag äter kokt ägg varje dag så det passerar en del flefria också kan sägas). Det är inte hela kartonger utan ensataka ägg men väldigt ofta.

Vad kan detta bero på? Nåt speciellt foder? Nån som vet?

Det är väldigt olika tycker jag på olika äggleverantörer. Har en leverantör med olika höns hus, den ena sorten är goda ägg L storlek och M storlek smakar hönshus och urk.. speciellt varma ny kokta luktar det hönshus i köket.
Och frågat och det är olika hönshus på olika platser inområdet.
 
Vi har märkt att några av mammas höns tenderar att lägga ägg som smakar lite fisk om de får mycket färsk grönkål vintertid.
 
Det är väldigt olika tycker jag på olika äggleverantörer. Har en leverantör med olika höns hus, den ena sorten är goda ägg L storlek och M storlek smakar hönshus och urk.. speciellt varma ny kokta luktar det hönshus i köket.
Och frågat och det är olika hönshus på olika platser inområdet.

Intressant. Det är alltså olika hönshus på samma gård? Fodrar de olika eller vad kan skilja?
 
Av alla svar att dömma borde det vara foderrelaterat vilket känns logiskt. Men vad är skillnaden på utfodring nu jämfört med för några år sedan? Är det nån skillnad? Vart kan man se vad höns fodras med innan man väljer vad man köper? Kanske fel forum men buke verkar vara ganska allsmäktigt...
Det stora hönseri jag har i närheten odlar sitt foder själva. Deras ägg är jättegoda.

Köpte en platta "billiga ägg" på affären för något år sedan och de var inte goda. Använde dem bara till matlagning - inte som kokta, de smakade inte gott.

"Bonnägg" är väldigt goda på försommaren när hönsen får ogräs och nate :)
 
Det stora hönseri jag har i närheten odlar sitt foder själva. Deras ägg är jättegoda.

Köpte en platta "billiga ägg" på affären för något år sedan och de var inte goda. Använde dem bara till matlagning - inte som kokta, de smakade inte gott.

"Bonnägg" är väldigt goda på försommaren när hönsen får ogräs och nate :)
jag köper bonnägg och, som sagt, har råkat ut för att en del luktar konstigt.
 
Har nu gjort en (o)vetenskaplig studie då jag köpt 15-pack ägg i två omgångar från olika märken, frigående inomhus dvs ej KRAV. Resultatet är att de första 2 ur första paketet haft nån konstig bismak, inget annat. Jag tror dessutom det suttit ganska hårt i mitt huvud så jag blivit skeptisk till att äta ägg efter att jag upplevde att mer eller mindre vartannat ägg smakade illa, så tveksamt om de verkligen smakade illa eller om det var jag som kände det av vana...
Känns lite tråkigt eftersom jag av moraliska skäl inte vill köpa annat än ägg från frigående utehöns :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 279
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp