Konstig hälta bak o svullet lår

mlii

Trådstartare
Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor???

Jag har två pållar och en av dom är min kära varmblodsvallack som nu fyller 22år. Har haft han i 15år och han har jämt varit pigg o fräsh tills nu då. För ca 5 veckor sen när jag skulle ta in han från hagen va han block halt på vänster bak o hoppa på 3 ben..han hoppa lixom på tå..jag tyckte de såg ut o komma från höften/bakknät. Dock va han inte varm elr svullen nånstans! rringde ut veterinären som gick igenom hela han från topp till då men hittade inget,dock lite öm på ena lår muskeln. Fick metacam i 10 dagar boxvila o sjukhage.

Efter två veckor va han bra igen o jag skulle sätta igång han med tömkörnings promenader o han fick gå i vanlig hage med sin kompis. Har nu tömkört han o promenerat me han o inte märkt nånting förutom att han varit liiiiite stel i bakbenet men de har blivit bättre när han rört på sig.

Idag när jag tog in han från hagen va hela lårmuskeln på han svullen som satan o han markera samma hälta som han hade för fem veckor sen dock lite lika kraftigt men markerar nåt steg i traven o rör sig stelt i skritten.

Har nu fått tid till en equterapeft klinik samt veterinär som jobbar där så blir väl röntgen/ultraljud och en ordentlig koll för o se vad fasen de e frågan om. Jag e så nojjig o nervös o tankarna snurrar. Blev han aldrig riktigt bra från de första skiten han hade elr har han gjort nå nytt rackar tyg i hagen ;( ska försöka laddda upp en bild här om de går :(
 
1051851_840105782704616_5345353105512985792_n
 
Jag kan inte se din bild men skulle nog inte bli så mycket klokare av den. Bakknän har jag sett en hel del och även sneda bäcken och de är vanligen problem som kommer smygande. Det du beskriver verkar akut - dvs skada. Det är bra att du har en tid inbokad, men har du även kontaktat den vet som ursprungligen kollade din häst och berättat om den svullna lårmuskeln och hältan? Jag skulle hålla hästen på box tills jag pratat med undersökande vet om de nya symptomen.
 
Imorse när jag tog ut han o kolla då hade han ingen svullnad alls nästan de hade gått ner jätte mkt. Står man bakom honom så tkr jag han ser liiite sne ut i bäckenet men inte så att man kanske reagerar så mkt... Går nu i sjukhage men ser inte att han markerar nånting som han gjorde igår,bara lite stel...så skumt:( har tid nästa vecka så får se vad som kan hitta på han... fan man blir så orolig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
2 829
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 099
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp