Konstig hälta =( (Långt)

Train

Trådstartare
Hej!

Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara

Han har varit lite stel och ovillig ett tag nu men eftersom jag själv varit lite nere har jag trott att han tagit chansen att såsa lite när jag inte orkat kräva så mycket..
I söndags hade jag dock bestämt mig för att ta tag i livet och börja träna igen och med tanke på att han varit lite slö så tog jag på mig sporrarna.
Som väntat var han lite sävlig så jag provade att peta lite med sporrarna och han svarade med att sänka huvudet, dra in rumpan och gå jättekonstigt!
Slappnade av i benen och han slappnade av - lade jag till sporrarna hände samma sak igen!

Jag drog slutsatsen att han tyckte att det ar obehagligt med sporrarna efterom han inte är van vid att jag har dem (har haft dem en gång tidigare men då var han mkt mer lyhörd och de behövde aldrig användas)
Bestämde mig för att driva fram honom i trav några steg så att han lärde sig att svara framåt istället och efter lite ormande i igångsättningen, travade han på helt normalt.
"Skönt" tänkte jag och skrittade vidare men när jag sklle trava några minuter senare haltade han :(

Kände igenom ben och hovar men hittade inget speciellt så jag provade att springa lite med honom och när man försökta få honom att öka farten körde han in rumpan och började tappla/halta/hasa fram med bakbenen (svårt att beskriva)
När han väl travade var gången nästan helt ren!

Ledde hem honom igen och longerade ett par varv för att försöka se mer vilket ben och hur han rörde sig och fick även hjälp av en annan tjej i stallet som kollade och förutom de knaggliga igångsättningarna var gången helt ren så vitt vi kunde se.
Tempade och den visade sig ligga på 37,9 (vet tyvärr inte hans normaltemp)


Tillståndet var oförändrat under gårdagen och jag lät honom gå ute med sina 2 hagkompisar eftersom de ändå inte springer så mkt i den hagen de går i nu. Tänkte om han var stel så kanske det var bra med rörelse.
Skulle även ringa och prata med veterinären men efterom jag tänkte ordentligt fel med telefontiderna lyckades jag missa dem :crazy:
Istället fick jag tag i en hjälpsam telefonist på en klinik framåt eftermiddagen och efter att ha rådslagit lite med henne, flyttade jag honom till sjukhagen istället.

På kvällen var han knappt intresserad av maten alls. Tog några tuggor, gick iväg och ställde sig en stund, tog några tuggor till osv.
Visserligen har han aldrig kastat i sig maten heller men i vanliga fall brukar han stå vid maten och växla mellan att äta av lusernet och höt
Tempen var fortfarande 37,9


Idag var jag inte själv med vid utsläppet men tydligen hade han varit ganska stel när han gick ut (har ju tidigare rört sig bra i skritten). Han hade inte heller rört sin frukost :cry:
Ringde till en klinik och fick pratat med en riktig veterinär den här gången och han rådde mig att ta ut någon att kolla på det. Han trodde att det kanske kunde handla om en mildare förstoppning även om hästen bajsar och kissar som vanligt.

Distriktsveterinären kom ut, tog sig en titt och upptäckte en liten svullnad på vänster bakknä.
När jag skulle springa med honom ville han inte trava över huvud taget! =(
Vet. lyssnade även på tarmarna och eftersom ljuden var en aning sämre än normalt högre upp i magen (har jag för mig att det var), gick hon in och kände i tarmen men utan att hitta något.

Så huvudmisstanken är att problemet sitter i benen eller ryggen just nu och imorgon bär det av till kliniken för en grundlig undersökning.

När han kom ut i sjukhagen igen stod han först bara och hängde och åt bara när jag höll fram mat men när han fick vara ifred började han äta självmant efter en (ganska lång) stund :)
När han skulle in lite senare var det för mörkt för att jag skulle kunna se något men det mesta höt verkade vara borta och hinken som jag ställt in med lite lusern och soja låg upp-och-ner så jag hoppas att han varit på och ätit ur den också (ska se efter imorgon när det är ljust om det ligger på marken)
Ena vattenhinken var nästan tom också så han hade druckit 5-10 liter och verkade en aning piggare (om det nu inte är önsketänkande)
Tempen hade tyvärr stigit en aning under dagen och gått mellan 38 (våran termometer), 37,9 (vet's termometer några minuter senare) och 38,1 (våran när han kom in på kvällen)

När han kom in ställde han sig först bara i mitten av boxen men när jag gått ut och lämnat honom började han äta ur krubban men efter ett tag slutade han och bara stirrade igen :(
Tror dock att det berodde en del på att vi höll oss omkring hans box för att se om han åt för efter ett tag tog han några tuggor till.


Nu hoppas jag bara att de lyckas ställa en diagnos imorgon så man åtminståne vet VAD som är felet!

Men tänkte höra lite om någon här har stött på något liknande och/eller har nån idé om vad det kan vara?

Han är alltså lika varm i alla benen (normalvarm), har inga nya sår, ingen direkt feber och är "bara" lite svullen på ena knät.
Haltar dock och har tappat aptiten fast han lyssnar och håller lite koll på vad som händer omkring honom så helt apatisk har han inte blivit även om hans ögon är lite mattare än vanlig.

Hoppas någon orkar läsa och har några tankar!
// Train som är orolig för sin älskling :cry:
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

En del hästar mår rent av sagt pissdåligt vid pälssättning, men detta förklarar ju givetvis inte hältan! Men tänkte på hans nedstämdhet och något sämre aptit :confused:
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Men pälssättning nu?
Våra hästar har varit färdigpälsade i åtminstonde en månad..
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Visste inte att de kunde bli så dåliga! =O

Tyvärr stämmer det nog inte in på min då han verkar vara färdigpälsad nu.. vart lite känslig för ett tag sedan men nu kan man borsta nomalt igen :)
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Tack för svaret!
Läste igenom trådarna och kan tänka mig att den senaste tiden har varit ett helvete :( Hoppas iaf att allt blir bra med er nu! :)

Symptomen påminner mycket riktigt lite om det min pojke verkar ha, förutom febern då.

En uppdatering också:
Vi vet fortfarande inte vad felet är men det kunde konstateras att han var helt på 3 ben:eek::cry:
Värst var det i höger fram.. Sedan hade han rörelsestörningar i bägge bak vilket förklarar varför det varit svårt att se vilket ben han haltat med.
Dock känns det knäppt att vi inte märkt något på frambenet tidigare och det visade sig vara det värsta.

Vi fick lämna honom där så skulle de fortsätta undersökningen nu under eftermiddagen och imorgon men så fick jag ett samtal nyss...
Hästen hade fått så ont att han hade gått omkull/ramlat ihop under undersökningen med bedövningar om jag förstod allt rätt :cry:

Nu har han fått smärtstillande och en del av aptiten hade kommit tillbaka men de var inte säkra på när de kunde fortsätta undersökningarna.
Vi väntar fortfarande på blodprovssvaren och tempen har gått tillbaka till 37,9 grader.

Vet inte om inlägget blev lite rörigt nu men samtalet kom medan jag skrev..
Just nu cirkulerar tankarna kring hur länge han haft ont eg.. Känner mig hemsk som inte reagerat tidigare och nu sitter man och hittar en massa saker som kan ha varit tidiga tecken på att allt inte stod rätt till :(

// Train
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Ja, det har varit en jobbig period men nu står han hemma iaf :)!

Men usch, vad hemskt det låter. Stackars pålle. Men nu är han iaf på ett ställe där han får professionell hjälp, de gör allt för att hästen ska bli bra. Och visst tänker man på saker som varit annorlunda men som man inte reagerat på tidigare, gjorde jag med, men samtidigt kan du inte veta. Hästar kan inte prata och oftast beror ovanligheter inte ens på allvarliga ting.

Hoppas verkligen att din häst blir bättre och att de hittar felet. Håller tummarna.
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Tycker du verkar vara en ansvarsfull hästägare!! Du ska inte grunna över vad du ev gjort för fel, hästen är på klinik och du försöker ta reda på vad felet är. Var inte så hård mot dig själv.

Hur är det med honom nu då? Nån förändring? Har du fått veta nåt mer?

Håller tummarna så dom vitnar för er!
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Tack, det värmer att höra för man gör ju sitt bästa! Men tyvärr räcker det inte alltid och när det går dåligt så är det svårt att inte ta på sig skulden :(

Var iaf ute och älsade på honom idag :)
Var underbar att se att han åt och att hans ögon såg lugnare och friskare ut även om han fortfarande ska ha väldigt ont i hela kroppen. Hältan skulle dock ha sett lite bättre ut när de undersökte honom tidigare idag.
Vågade inte röra honom för mycket för att inte komma åt något ställe där det gör ont så han fick nöja sig med några klappar på mulen och lite kliande bakom örat vilket tydligen var väldigt skönt!

Sedan sist har de undersökt munnen och åtgärdat ett litet sår och en hake. Dessutom har de röntgat nacken och så tror jag att han sa ryggen också (hade lite svårt att uppfatta allt då han bröt ganska myket på något språk) de verkade iaf inte ha hittat något där och proverna på borrelia och anaplasma var negativa så vi vet fortfarande inte vad han lider av :(
Hoppas att de kan fortsätta som planerat på måndag så att vi kommer närmare en diagnos!

Beckie: Måste vara jätteskönt att ha fått hem sin älskling! Hoppas att allt går bra för er nu :)
Såg några andra hämta hem sin häst och hoppas verkligen att jag får hämta hem min egen nån gång, gärna snart..

Tack alla som håller tummarna!

// Train
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

En liten nattlig fundering.. Skulle det kunna vara ekollonförgiftning?
Han har gått i hagar med ekar som visserligen varit lite halvdöda och inte fått så mycket ollon och vi har försökt ta bort det mesta men några har han förmodligen fått i sig ändå :(

Fast borde det inte synas på blodproven isf?
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Hej igen!

Nu har det även gjorts en ultraljusdsundersökning på hans hals och nacke men inget hittades där heller :(
Vet. tror iaf att problemen sitter i halsen i och med att han står med bakbenen långt under sig och halsen rakt ut och det gör tydligen väldigt ont när man trycker på hans hals (kommer tyvärr inte ihåg exakt var han sa men ska försöka lyssna bättre imorgon.. svårt att koncentrera sig när tankarna snurrar som de gör :crazy:)

Funderar lite på vad det kan tänkas vara och hur prognoserna ser ut vid de olika problemen som kan uppkomma i nacke och hals?
Har sökt runt lite på skador på halskotpelaren och det var inte så uppmuntrande, men borde man inte hittat något vid det här laget om det var det?

Den veterinären jag fick på tråden idag hade stött på ett liknande fall för ett tag sedan och den hästen hade blivit mycket bättre med akupunktur. Men han påpekade även att det gäller att få tag i någon utövare med en bra utbildning också, så nu funderar jag lite på hur man går till väga för att hitta en sådan?
Har sökt runt en del och de flesta som kom upp var equiterapeuter och jag har fått för mig att de endast har grundläggande kunskaper i akupunkur, men jag kanske har helt fel?

Sedan sade han något om laser också och det kanske är något som är värt att provas?

Hoppas på fler svar och idéer nu ! :)
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

det kan mkt väl sitta i halskotepelaren, många av symptomen stämmer in på min förra häst som hade förträngningar o trappstegsbildningar. Allt syns inte på vanlig röntgen, istället behövs en scint (lite osäker på stavningen)
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Tack för svaret! =)

Veterinären föreslog just scint idag och jag har försökt läsa på lite men det skulle vara intressant om någon förklarade lite närmare även här. Tror att jag har förstått vad det är och hur det går till men vad är det man kan se med scint som inte visar sig på röntgen och UL?
Vad kostar det ungefär och brukar försäkringsbolagen täcka det? (Ska kontakta mitt bolag på måndag men hur brukar de göra?)
 
Sv: Konstig hälta =( (Långt)

Vilka kliniker är det som har scintigrafi förresten?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 295
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
645
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp