Konstig hälta?

hast_galen

Trådstartare
Hej!
Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror,
Denna hälta upp kommer endast i bland, exempelvis på morgonen när man har kratsat hovarna, då vill hästen inte stödja på detta ben men går över efter 10m
Är oxå när han har åkt transport vilken tid på dygnet, då när han ska baka ut så visar han samma hälta, men är borta efter 10meter,
Syns inget i skritt trav och galopp efter detta ( även böj på gårds plan men är ua, vad kan de vara?
Är det spatt? Eller vad kan de vara?
Hästen är ute ca 8 timmar per dag och rids ca 5-6dagar i veckan både hoppning och dressyr. Fick en pencelin och metacam kur för ca 2 veckor sen men har inte hjälp,
Därför ska vi till kliniken,
 
Varför fick hästen en penicillinkur? Hade hästen något infekterat sår/lymfangit eller liknande? Antar att det är bak eftersom du funderar på spatt?
 
Hej!
Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror,
Denna hälta upp kommer endast i bland, exempelvis på morgonen när man har kratsat hovarna, då vill hästen inte stödja på detta ben men går över efter 10m
Är oxå när han har åkt transport vilken tid på dygnet, då när han ska baka ut så visar han samma hälta, men är borta efter 10meter,
Syns inget i skritt trav och galopp efter detta ( även böj på gårds plan men är ua, vad kan de vara?
Är det spatt? Eller vad kan de vara?
Hästen är ute ca 8 timmar per dag och rids ca 5-6dagar i veckan både hoppning och dressyr. Fick en pencelin och metacam kur för ca 2 veckor sen men har inte hjälp,
Därför ska vi till kliniken,
Det är jättesvårt att svara på när man inte ser hästen eller vet mer bakgrund. Bra att ni åker till klinik.
 
Min häst fick konstiga symtom i vintras, halt, vinglig, kramp i bakben mm. Man kollade knäleder som man bl a sprutade, men hittade egentligen inte problemet. Tog en annan veterinär och han fokuserade då efter en rörelsekontroll på hovar och där satt problemet. Vid hältor ska man alltid kolla hovar, har man gjort det?
 
Min häst fick konstiga symtom i vintras, halt, vinglig, kramp i bakben mm. Man kollade knäleder som man bl a sprutade, men hittade egentligen inte problemet. Tog en annan veterinär och han fokuserade då efter en rörelsekontroll på hovar och där satt problemet. Vid hältor ska man alltid kolla hovar, har man gjort det?
Vad var det för hovproblem då?
 
Hej!
Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror,
Denna hälta upp kommer endast i bland, exempelvis på morgonen när man har kratsat hovarna, då vill hästen inte stödja på detta ben men går över efter 10m
Är oxå när han har åkt transport vilken tid på dygnet, då när han ska baka ut så visar han samma hälta, men är borta efter 10meter,
Syns inget i skritt trav och galopp efter detta ( även böj på gårds plan men är ua, vad kan de vara?
Är det spatt? Eller vad kan de vara?
Hästen är ute ca 8 timmar per dag och rids ca 5-6dagar i veckan både hoppning och dressyr. Fick en pencelin och metacam kur för ca 2 veckor sen men har inte hjälp,
Därför ska vi till kliniken,
Det är jättesvårt att gissa vad det är med din häst och det hjälper inte er spec mkt med gissningar över nätet. Låt veterinären som ser hästen irl utreda den.
 
Om den bara reagerar i de situationerna skulle jag se till att filma hästen så att veterinären får se hur hältan ser ut till "vardags".
Vad det beror på vill jag inte gissa på iom att vi har väldigt lite information
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: netschjen
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 229
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 586
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp