Konstig hälta

Fibusen

Trådstartare
Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite.

Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig röntgat.

Började för ett par dagar sen när hon skulle sätta sig, ville inte riktigt böja på höger bak, utan la vikten på fram och nästan ”gled” ner med rumpan. Såg ingen hälta annars när vi promenerade och hon var precis som vanligt, pigg och glad när vi var ute på gården också.

I går så hade hon svårt att komma upp när hon skulle resa sig, var som om hon inte fick upp bakdelen riktigt, nu var hon även lite halt första stegen hon tog efter hon legat. När vi promenerar så känns det som om det blir bättre.

Idag känns hon väldigt stel, svårt att resa sig, men samtidigt så går hon helt obehindrat när vi är ute. Ev om man stirrar sig blå att man ser en liten stelhet hö bak i vissa steg. När hon försökte resa sig nyss så pep hon till.

Dessa dagar har vi bara tagit det jättelugnt och mest vilat. Jag har burit henne upp och ner för trappan för att inte utsätta benet för något.

Jag har smärtstillande/antiinflammatorisk medicin hemma som jag provade att ge första tabletten i dag i samråd med veterinär. Och som sagt, inbokad tid på Onsdag.

Eftersom hon går ”obehindrat” så var det inte akut-akut. Jag vet också att hon inte har skadat sig på något sätt, hon går alltid kopplad och vi tar lugna promenader.

Det enda jag vet som har hänt är att hon hittade en pinne att rulla på för kanske 5,6 dagar sen, och jag funderar på om hon kan ha gjort illa ryggen när hon låg och rullade på den, och det är ryggen som gör ont och inte benet? Vi har också varit ute mycket dagarna innan, och det har varit för blött för henne att lägga sig, så hon har mest stått upp, om hon kan ha blivit överansträngd så på något sätt?

Jag får böja och sträcka benen utan en reaktion. Klämt och känt på ryggen utan reaktion. Ingen värme eller svullnad. Det ”enda” problemet är just när hon ska lägga sig/resa sig, idag var det riktigt bökigt för henne!

Det är svårt att uppskatta hur ont hon har, eftersom när vi väl går utanför gården så traskar hon på obehindrat? Medans hon samtidigt skrek till när hon skulle resa sig från soffan?

Hon har aldrig haft besvär bak förut, så detta kom verkligen från ingenstans!

Någon som haft liknande besvär på sin hund? Kan det vara artros bak också även om det inte alls följer samma mönster som det gjorde fram (lite hälta till och från bara), eller tror ni som mig att det kan vara ryggen?

Jag tycker det här är fruktansvärt jobbigt, och är livrädd slutet närmar sig… :cry:
 
Nu kommer det kanske en dum liknelse, men så har jag det när jag har problem med ryggen och ischiasnerven.
Lugna promenader är bästa medicinen faktiskt, kombinerat med antiinflammatoriskt. Att lägga sig, resa sig eller vända sig i sängen är ett rent helvete. Så ja, det kan mycket väl komma från ryggen och inte benen. Underlätta så mycket du kan för din vovve och se vad veterinär och röntgen säger på onsdag. Lycka till!
 
Slänger bara ur mig utan att ha veterinärmedicinsk kompetens: spondylos i ländryggen?

Alternativt något jox med en höft?

Bra att ni ska till vetten i alla fall. Hoppas på snabb och god bättring.
 
Det är omöjligt att säga. Det kan vara ingenting eller riktigt illa.

Det jag gjort allra först är att röntga rygg och bakdel.
 
Slänger bara ur mig utan att ha veterinärmedicinsk kompetens: spondylos i ländryggen?

Alternativt något jox med en höft?

Bra att ni ska till vetten i alla fall. Hoppas på snabb och god bättring.

Förra hunden fick spondylos. Jag ser inte alls samma mönster, men det behöver ju inte betyda att det INTE är det.

På han så kom det smygandes, jag började se att han inte ville använda ena bakbenet riktigt lika som det andra, speciellt när han gick i trappan.

Nu har det inte varit något alls, utan detta har börjat sen någon dag tillbaka. Inte haft en hälta/rörelsestörning bak någonsin.

Men som sagt, det behöver ju inte betyda något.
 
Förra hunden fick spondylos. Jag ser inte alls samma mönster, men det behöver ju inte betyda att det INTE är det.

På han så kom det smygandes, jag började se att han inte ville använda ena bakbenet riktigt lika som det andra, speciellt när han gick i trappan.

Nu har det inte varit något alls, utan detta har börjat sen någon dag tillbaka. Inte haft en hälta/rörelsestörning bak någonsin.

Men som sagt, det behöver ju inte betyda något.
Spondylos kan ge olika symptom beroende på var det sitter. Det är dessutom mycket vanligt med akut smärta som kommer plötsligt, eftersom detta smärtskov uppstår när en benbrygga brister och orsakar en akut inflammation. De allra flesta äldre hundar har spondylos, även om långt ifrån alla har symptom av det. Ofta hittar man det när man röntgar för annat.
 
Hon är bättre i dag, inte helt bra dock.

Hon är mer villig till promenader och travar när vi är ute, igår lunkade hon bara på i sakta gång. Känns piggare över lag och försökte busa när vi var ute på gården, la sig och rullade mer benen i luften och gurglar och det gör hon bara när hon mår bra, och hon sätter/reser sig utan större besvär. Lite stelt, men igår kunde hon knappt det alls.

Vi åker givetvis in i morgon iallafall, men det känns lite mer hoppfullt än vad det gjorde igår.
 
Hon är bättre i dag, inte helt bra dock.

Hon är mer villig till promenader och travar när vi är ute, igår lunkade hon bara på i sakta gång. Känns piggare över lag och försökte busa när vi var ute på gården, la sig och rullade mer benen i luften och gurglar och det gör hon bara när hon mår bra, och hon sätter/reser sig utan större besvär. Lite stelt, men igår kunde hon knappt det alls.

Vi åker givetvis in i morgon iallafall, men det känns lite mer hoppfullt än vad det gjorde igår.
Men röntga ändå, det kan ju ändå visa sig att hon har spondylos eller dåliga höfter. Då vet du ju hur du ska förebygga också
 
Mollan är med hem igen. ❤️ Vi vet inte så mycket mer då dom inte ville röntga idag utan hon är mest klämd och böjd, och har fått antiinflammatoriskt och smärtstillande, sen har vi en inbokad tid för röntgen och ortoped direkt den 11/5. (Därför hon ej blev röntgad idag, utan dom tyckte det var bättre att ortopeden röntgar och kollar då för att vi ska kunna få bättre bild över vad vi hittar och hur vi går vidare)
Så nu är det vila och medicin minst i 14 dagar för att den ska hinna verka mot inflammationen också och inte bara smärtlindra.

Hon rör sig betydligt bättre idag iallafall så går åt rätt håll fortfarande.

Är väll artros som hänger i luften.
 
Mollan är med hem igen. ❤️ Vi vet inte så mycket mer då dom inte ville röntga idag utan hon är mest klämd och böjd, och har fått antiinflammatoriskt och smärtstillande, sen har vi en inbokad tid för röntgen och ortoped direkt den 11/5. (Därför hon ej blev röntgad idag, utan dom tyckte det var bättre att ortopeden röntgar och kollar då för att vi ska kunna få bättre bild över vad vi hittar och hur vi går vidare)
Så nu är det vila och medicin minst i 14 dagar för att den ska hinna verka mot inflammationen också och inte bara smärtlindra.

Hon rör sig betydligt bättre idag iallafall så går åt rätt håll fortfarande.

Är väll artros som hänger i luften.
Men vad skönt att få komma till en ortoped sen!
 
Men vad skönt att få komma till en ortoped sen!

Ja, vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom fram till att vi tar röntgen när ortopeden är på plats så får vi prata igenom allt ordentligt. Skulle hon bli sämre/jättedålig så var vi välkomna in tidigare för röntgen, men vi kan inte träffa ortopeden innan den 11/5 ändå.

Nu har hon ju blivit bättre och fått medicin idag så jag kände att vi kunde avvakta, även om det hade varit skönt att få svar på VAD det är idag, men jag vet själv att jag skulle ha gått därifrån med en massa frågor ändå som jag inte hade kunnat få riktiga svar på.

Så vi ska bara vila och ta det lugnt nu fram tills dess. ❤️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
830
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp