Konstig hovspricka?

Tagliabue

Trådstartare
Min kuse trampade sig rätt rejält på ballarna i vintras i samma veva som jag tog hem honom så hade han och ponnyn race i hagen. Blev som inget konstigt med såren utan dom läkte fint.

Nu för dryga månaden sedan tyckte jag att kusen såg lite koko ut på insida vf hov, som en liten utstående knöl på hovväggen. Detta är resultatet av det.

2011-06-29202431.jpg


Någon som har sett en liknande hovspricka tidigare? Gör rent varje dag och smörjer längst upp längs kronranden (fick de tipset av min hovis att hålla mjukt längst upp). Tidigare var det ej så öppet som det är nu, utan den var mkt mindre men hade spruckit både vågrätt längs kronranden (väldigt mjukt häruppe) samt spruckit lodrätt. Hästen har blött 2 gånger, ej mkt, men gör det inte nu när man belastar honom.

Vi skodde honom med päron alu + sulor fram inför kvalloppet, men han sliter så fruktansvärt på sina alu skor och iom att han inte blödde vid belastningn längre går han nu med 15x6 fram.

Min hovslagare och kusk är för tillfället utomlands, har en till som skor honom i normala fall men denne har bara handskas med ett fåtal hovsprickor och han vet inte riktigt hur han ska hantera denna.

Hästen har börjat konstra i just vänster varv, men enbart i trav, funderar på om denna jäkel kan ha något med saken att göra. Ska givetvis ta ut hovis så fort denne kan komma, tänkte bara kolla med om ni sett en liknande spricka och vad man kan göra åt den?
 
Sv: Konstig hovspricka?

Först och främst skulle jag ta en rasp och fila av det som står ut. En skada på hoven kan se väldigt knepig ut när den växer ner, men det ser ju helt ut i kronranden(?) så jag skulle tro att det sedan "bara" är att vänta och hålla flisan nerraspad.

Nu är ju bilden ur en konstig vinkel, men jag inbillar mig att trakterna ser höga ut, om hästen har fel vinklar på fötterna leder det såklart till överbelastningar som KAN förvärra sprickan eller försvåra läkning.

Jag skulle ta ut en annan hovis för en second opinion angående skoningen.
 
Sv: Konstig hovspricka?

Jag raspade lite innan men vågade inte ta så mkt, tänkte också att det måste vara bättre att raspa ner lite (hovis lär förmodligen skala bort lite för att ändå se hur det ser ut). De enda som är mot kronranden är ju den lodräta linjen uppåt, den har inte nått dit ännu.

Ska se om jag kan ta lite bättre bilder på honom sedan, kanske även framifrån för att se.

Vet inte om jag nämnde detta, men han är lite tjafsig i just vänster varv, när man rider och tömkör enbart. Hästen har haft gaffelband för 1½ år sedan på vb, men detta är helt utläkt. Får då känslan av att det kan vara vf som han känner av, men det är enbart i trav, inte i skritt.
 

Liknande trådar

Ridning Min kuse har börjat konstra lite vid tömkörning och ridning i paddock. Det han gör är att han bryter ut (mot höger) och blir lite...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: Tagliabue
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 516
Senast: Susan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 848
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp