Konstig känsla av hästägaren

Som jag förstår det har du inte ens fått rida hästen än? Hur ska du då veta om du vill ha den på foder? Tänkte ägaren att du får rida först när du tagit över hästen?
Hästen är väldigt grön, har erfarenhet av det och har hanterat han mycket från marken så just ridningen tror jag inte skulle vara ett problem.
 
Tänker också att jag kan dra mig ur då jag inte ens har skrivit under några papper.
Och stallplatsen är ju inte riktigt "mitt problem " om man säger så. Hästägaren i fråga är verkligen inte konflikträdd och tar allting väldigt personligt, så jag är lite nervös inför att prata med hen. Men samtidigt förstår jag att jag inte kan ta ett beslut som inte känns helt 100 för mig. Magkänslan är viktig att lyssna på:crazy:
Du kan ju faktiskt bara skicka ett sms och tacka för dig och sen blocka personen om den är jobbig.
 
I början var hästen inte halt ,jag fick bara inte rida. Metacam får ägaren utskrivet genom nån vet. Hon känner Över telefon, ingen som kommer ut. Tydligen har hästen varit halt på detta ben flera gånger o ingen vet har kollat. Han mår dåligt av att stå inne o är helt slut när man kommer in o ska titta till han.
Försök fokusera på hårda fakta, inte vad andra säger. Prata med hästägaren inte någon annan förutom möjligen stallägaren. Nu kan de ju vara skvalleraktiga personer också men försök undvik skvaller.

När du beskriver de påstådda problemen ägaren har med stallkamraterna så låter det verkligen som om du skvallrar. Hästvärlden är så full av skvaller och det kan verka så roligt att engagera sig i att prata skit med folk men i längden så är det inte bra.

Är hästen skadad så finns det väl ingen anledning att påbörja någon fodervärdsengagemang ? Det verkar som om det är långvarigt och medicin är snordyrt. Är det inte uppåt eller drygt 800kr sist jag köpte metacam? Att ta ut veterinär är väl 1000kr bara de visar sig. Är de på plats en halvtimma och bedömer hästen så är det minstdubbelt. Jag skulle kolla kostnader om jag var du.
 
Nu spekulerar jag men ofta eller kanske, Förmodligen , eller ofta, är det med metacam och hälta, kotledsinflammation. Då har hästägaren redan röntgenbilder och veterinären också. Det kanske är sista försöket nu och du är kanske lättare och pressar hästen mindre än vad ägaren skulle göra? En häst med kotledsinflammation behöver ridas på rakt spår helst. Rehabilitering, lång tid för att bli frisk. Dvs lite lugnt med någon som inte pressar hästen på volt eller i hoppning utan mer promenadridning i skogen.

Men problemet som jag ser det är att du vet inte ens diagnosen , eller? Du behöver prata med ägaren och veterinären inte stallkamrater eller på forum.
 
Fly för livet, du har inga skyldigheter förrän du skrivit (eller möjligen mycket tveksamt gjort ett muntligt avtal) ett kontrakt oavsett omständigheter. Det kommer troligen att gå åt helvete i vilket fall som helst med kommunikationen då du förlorat förtroendet. Det lilla som skulle kunna räknas som muntligt avtal har hästägaren för övrigt brutit mot genom att inte gå med på veterinärbesiktning - hade ni haft ett handslag och nu kör vi allt är klart så hade man kunnat hävda att du brutit mot avtalet men så är inte fallet.

Är du schyst meddelar du att du inte är intresserad är du oschyst så bara fly.
 
Jag skulle helt enkelt meddela hästägaren att du slutar som "medryttare" eftersom du inte får rida och att det inte heller är aktuellt att stå som fodervärd utan en veterinärbesiktning där du är med, om du fortfarande vill ha hästen. Betänk dock att det är en krånglig hästägare du har att göra med, vill du verkligen ha med henne att göra?
 
Nu spekulerar jag men ofta eller kanske, Förmodligen , eller ofta, är det med metacam och hälta, kotledsinflammation. Då har hästägaren redan röntgenbilder och veterinären också. Det kanske är sista försöket nu och du är kanske lättare och pressar hästen mindre än vad ägaren skulle göra? En häst med kotledsinflammation behöver ridas på rakt spår helst. Rehabilitering, lång tid för att bli frisk. Dvs lite lugnt med någon som inte pressar hästen på volt eller i hoppning utan mer promenadridning i skogen.

Men problemet som jag ser det är att du vet inte ens diagnosen , eller? Du behöver prata med ägaren och veterinären inte stallkamrater eller på forum.
Det var ju verkligen en spekulation, med tanke på att många olika skador behandlas med bland annat metacam. Har ingen dessutom gått igenom hästen har man ju ingen aning om varför den har ont.
Oavsett är enda rekommendationen till TS att släppa den här hästen och personen illa kvickt.
 
Nu spekulerar jag men ofta eller kanske, Förmodligen , eller ofta, är det med metacam och hälta, kotledsinflammation. Då har hästägaren redan röntgenbilder och veterinären också. Det kanske är sista försöket nu och du är kanske lättare och pressar hästen mindre än vad ägaren skulle göra? En häst med kotledsinflammation behöver ridas på rakt spår helst. Rehabilitering, lång tid för att bli frisk. Dvs lite lugnt med någon som inte pressar hästen på volt eller i hoppning utan mer promenadridning i skogen.

Men problemet som jag ser det är att du vet inte ens diagnosen , eller? Du behöver prata med ägaren och veterinären inte stallkamrater eller på forum.
Jag vet inte riktigt vad du håller på med. Det ser ut som du försöker lägga ansvar för hästens hälta och rehabilitering på TS som ändå inte är intresserad av hästen och bara vill veta om hon har något ansvar alls att ta hästen på foder mot sin vilja. Självklart kan man ta råd och stöd från ett forum, visst kan man kalla det skvaller, men i så fall är måååånga trådar här skvaller. Det är långt ifrån alltid som man får medhåll här men alla utom du tycks vara eniga om att fly situationen. Varför ens prata med en veterinär om man inte är intresserad? Och Självklart så talar man med stallkompisarna om man är i färd med att ta en häst på foder om man har möjlighet. Sen får man göra en bedömning av vem man tror på. TS verkar tro mer på stallkompisar och sin egen magkänsla än på hästägaren.


Oavsett vad som hänt och vad stallkompisarna säger så är det allmänna rådet här att FLY. Även om hästägaren är den ärligaste i världen och vi alla hade hållit på hen i konflikten hade rådet från mig varit att fly. Man ska inte ha affärer med folk man inte liter på och kommer överens med.
 
Att hästen står inne när den fått smärtlindring är standard. Kan hästen stå inne själv så blir det ofta så om hästen inte mår dåligt över det. Vissa hästar går bra att ha inne själv. Hur vet du att ingen veterinär blev kontaktad ? Har du frågat? Hur ska ägaren annars få tag på metacam? Metacam är receptbelagt. Litar veterinärinären på hästägaren kan man få recept via telefon.
Jag har aldrig fått order om att ha en häst på Metacam inne, ok förutom när hästen hade fång men då berodde ju boxvilan på fång inte medicineringen. Ingen annan i stallet har heller haft sina inne vid behandling. Vid sprutning av led ska de vara inne 1 dygn och sedan ut i sjukhage/hage de håller sig lugna i.
Det låter mycket märkligt att ingen veterinär velat hålla mina eller mina stallkompisars hästar inne om det nu skulle vara standardbehandling vid smärtstillande.
 
Som jag fattar det kom ni överens om att du kunde tänka dig att ta hästen på foder om den gick igenom besiktningen. Är hästen halt nu eller har den nyligen varit halt? Jag misstänker att ägaren inte heller tror hästen går igenom besiktningen som det är. Oavsett sade hen upp stallplatsen på eget bevåg och innan ni skrivit kontrakt. Du har inga skyldigheter och kan bara backa, säg att du inte är intresserad längre. Låt hen bli sur.

Även om hästen skulle gå igenom besiktningen känns detta inte som en hästägare man vill ha ett samarbete med.
 
För egen del skulle jag helt eneklt meddela per sms att jag inte kommer till stallet längre och sedan blocka hästägaren.

du har absolut inga förpliktelser och har ingen form av kontrakt.
Fattar uppriktigt sagt inte varför du ska ha vidare kontakt med hästägaren. Det är väl bara att sluta åka dit?
 
Som jag fattar det kom ni överens om att du kunde tänka dig att ta hästen på foder om den gick igenom besiktningen. Är hästen halt nu eller har den nyligen varit halt? Jag misstänker att ägaren inte heller tror hästen går igenom besiktningen som det är. Oavsett sade hen upp stallplatsen på eget bevåg och innan ni skrivit kontrakt. Du har inga skyldigheter och kan bara backa, säg att du inte är intresserad längre. Låt hen bli sur.

Även om hästen skulle gå igenom besiktningen känns detta inte som en hästägare man vill ha ett samarbete med.
Precis, har sagt att jag kan ta honom om han går igenom besiktning och har sagt det flera gånger. Hästägaren verkar inte låtsas om det alls och håller på att planera flytten typ fast att jag har sagt att jag inte skriver på nått innan jag får en vet. Bekräftelse på att hästen är frisk och förklaring för det med hältan.
 
Precis, har sagt att jag kan ta honom om han går igenom besiktning och har sagt det flera gånger. Hästägaren verkar inte låtsas om det alls och håller på att planera flytten typ fast att jag har sagt att jag inte skriver på nått innan jag får en vet. Bekräftelse på att hästen är frisk och förklaring för det med hältan.

Men du kan väl allvarligt talat inte ens fundera på att ta hästen oavsett om den går igenom?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp