Konstig päls/klippa vid fällning

KlaraR

Trådstartare
Hejsan!
I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte hela halsen, bogarna och magen (en variant av filtklippning). Sedan blev jag skadad, och hästen tränades då bara sporadiskt och klipptes därför inte mer förens i februari, då jag bara klippte halva halsen och bringan.
Kruxet är bara att pälsen som klipptes i oktober nu har blivit lite konstig. Den är kort men väldigt tät och tjock och framförallt typ missfärgad :confused: Trots noggrann borstning, flertalet tvättar med såpa, skimmelschampo, torrschampo, ryktsten osv som annars funkar bra mot fläckar går det inte bort helt, och förvärras så fort han blir lerig. Det är som att lera och annan skit färgar av sig i det yttersta lagret av pälsen (längre in mot huden är det kritvitt). På halsen och bringan där han klipptes i februari har han nu fin sommarpäls som är lika vit och lättskött som vanligt. Har funderat på att bara klippa av den fula pälsen och låta den växa ut igen, då jag är övertygad om att det kommer bli som på halsen/bringan, men är lite tveksam till att göra det nu när han fäller. Han fäller något enormt där han är oklippt och har vinterpäls, men fäller bara litegrann på den fula pälsen, samt inget på halsen/bringan. Så nu undrar jag hur ni hade gjort! Klippa det nu så sommarpälsen blir så ostörd som möjligt, vänta tills efter fällningen och klippa då, eller bara vänta och se om han fäller all ful päls!? För min del gör det inget om klippningen syns i sommarpälsen, då det känns bättre än om han skulle haft kort, tjock, missfärgad vinterpäls bara på bogen hela sommaren tills vinterpälsen sätts igen till hösten.
Bifogar en bild där ni ser hur pälsen ser ut nu, samt klipplinjerna!

Tack på förhand!
 

Bifogade filer

  • F632B68A-65E7-4AAC-ACD3-C09A2609ABD3.png
    F632B68A-65E7-4AAC-ACD3-C09A2609ABD3.png
    396,4 KB · Visningar: 193
Jag skulle låta bli att klippa nu, utan vänta och se och ta nya tag i höst när vinterpälsen kommit.
 
Vad störigt. Det är nog bara att vänta ut. Alternativt helklippa hela hästen.

Och lära sig till nästa säsong.

Själv brukade jag klippa min skimmel första gången i slutet på September. Nästa gång i början på November och sista gången precis innan nyår för att sedan inte störa hästens pälssättning och fällning som borde börja nån gång i januari-februari
 
Ser inte ovanligt ut. Låt det vara eller helklipp.

Jag höklipoer hästar alla årstider för övrigt. Har aldrig upplevt att man stört pälsfällning/sättning.
 
Ser inte ovanligt ut. Låt det vara eller helklipp.

Jag höklipoer hästar alla årstider för övrigt. Har aldrig upplevt att man stört pälsfällning/sättning.
Men har du hästen helklippt hela året så märker du väl aldrig om pälsen är störd? Eller fattar jag fel?
 
Men har du hästen helklippt hela året så märker du väl aldrig om pälsen är störd? Eller fattar jag fel?
Jag klipper många olika hästar och olika tider på året. Klipper många i februari-mars. Även i april. Finns vissa jag klipper sommartid. Den enda som haft problem med pälsfällning är 28 år och utsäktad.

Om någon har forskning på att det blir stört får ni gärna länka! Personligen så tror jag att det är en myt. :)
 
Jag klipper många olika hästar och olika tider på året. Klipper många i februari-mars. Även i april. Finns vissa jag klipper sommartid. Den enda som haft problem med pälsfällning är 28 år och utsäktad.

Om någon har forskning på att det blir stört får ni gärna länka! Personligen så tror jag att det är en myt. :)
Det är väl inte själva fällningen som blir störd utan att om man klipper försent så kan man klippa i sommarpälsens strån vilket kan resultera i lite dassigare sommarpäls och en päls som inte får sin fulla funktion.
 
Det är väl inte själva fällningen som blir störd utan att om man klipper försent så kan man klippa i sommarpälsens strån vilket kan resultera i lite dassigare sommarpäls och en päls som inte får sin fulla funktion.
Jag har aldrig upplevt det heller, trots att jag har klippt i sommarpälsens strån. Har du själv upplevt det?
 
Jag har aldrig upplevt det heller, trots att jag har klippt i sommarpälsens strån. Har du själv upplevt det?

Fast klipper du hela året runt är det ju självklart att det inte finns någon päls som visar avvikelser i sak ?
Du har ju då hela året pälsen klippt oavsett och då är ju pälsen klippt och kort och ingen utväxt sker som är avvikande för du klipper ju hela tiden och då blir de ju snygga och blanka osv per automatik mer eller mindre.

Det man brukar erfara med ”störd päls” är ju att är den klippt i samband med fällning och sättning av nya fällen kan det bli svinpäls /ojämn utväxt osv.

Klipper du året runt så tar du ju bort ev sådana fulheter rent estetiskt då finns ju inte det problemet .

Däremot så klipper man hästen året runt även sommartid om man som vanlig hobbyryttare samtidigt vill ha den ute mycket sommarmånaderna så måste man ju vara medveten om att man då om den klipps även med sommarpäls, då inte står emot bitande insekter, regn osv på något sätt alls trots sommarväder .
 
Senast ändrad:
Fast klipper du hela året runt är det ju självklart att det inte finns någon päls som visar avvikelser i sak ?
Du har ju då hela året pälsen klippt oavsett ?

Det man brukar erfara med ”störd päls” är ju att är den klippt i samband med fällning och sättning av nya fällen kan det bli svinpäls /ojämn utväxt osv.

Klipper du året runt så tar du ju bort ev sådana fulheter rent estetiskt då finns ju inte det problemet .

Däremot så klipper man hästen året runt även sommartid om man som vanlig hobbyryttare samtidigt vill ha den ute mycket sommarmånaderna så måste man ju vara medveten om att man då om den klipps även med sommarpäls, då inte står emot bitande insekter, regn osv på något sätt alls trots sommarväder .
Jag klipper OLIKA hästar. Vid olika tidpunkter. Svinpäls upplever jag alltid växer ut på våren. Men den försvinner när sommarpälsen är klar. Ojämnheter brukar också försvinna när sommarpälsen är klar.

Det är typ två hästar jag klipper sommartid. Klipper man lite längre så behöver dom inte besväras av insekter speciellt mycket mer än övriga hästar.
 
Jag klipper OLIKA hästar. Vid olika tidpunkter. Svinpäls upplever jag alltid växer ut på våren. Men den försvinner när sommarpälsen är klar. Ojämnheter brukar också försvinna när sommarpälsen är klar.

Det är typ två hästar jag klipper sommartid. Klipper man lite längre så behöver dom inte besväras av insekter speciellt mycket mer än övriga hästar.

Vad olika vi tycker .
Jag hade aldrig utifrån vad hästens päls syftar till, tex haft den klippt ute sommartid i hage utan mycket pyssel med skydd för både insekter och nederbörd på en helt annan nivå än annars sommartid för inte klippta hästar den perioden .
 
Senast ändrad:
Vad olika vi tycker .
Jag hade aldrig utifrån vad hästens päls syftar till, tex haft den klippt ute sommartid i hage utan mycket pyssel med skydd för både insekter och nederbörd på en helt annan nivå än annars sommartid för inte klippta hästar den perioden .
Hästen jag främst klipper sommartid har ganska lång, tät päls(även syskon efter samma mamma). Han njuter av att bli av med den, då det blir svalt och skönt. Han var tydligt påverkad av värmen och svettades rikligt. (Tävlande travhäst) Han får samma insekts-behandling som övriga hästar och kräver inte mer. Har tillgång till skydd mot nederbörd.

Självklart ser man till hästarnas individuella behov, klippta eller inte.

Men slut OT. :) vore intressant med exempel på hästar rakade "efter nyår"(som det alltid ges som gräns) som har fått konstig sommarpäls, då jag aldrig stött på det själv.
 
@Unafraid min kommentar var utifrån din att du kommer ju inte stöta på någon konstig utväxt osv på en häst du fortsätter klippa .

Om du klipper året runt blir ju utväxten i sak ett noll ”problem” beteendemässigt utväxt (oregelbundet-svinpäls etc) och estetiskt .
 
@Unafraid min kommentar var utifrån din att du kommer ju inte stöta på någon konstig utväxt osv på en häst du fortsätter klippa .

Om du klipper året runt blir ju utväxten i sak ett noll ”problem” beteendemässigt utväxt (oregelbundet-svinpäls etc) och estetiskt .
Och jag svarade att jag klipper olika hästar, olika tider på året. Av 20-30 så är det två som klipps sommartid.

Dom andra 20+ klipps höst, vinter, "vår"(februari, mars). Och har inte upplevt ett problem. Jag upplever att nästan alla som klipps får grishår, men det är borta när sommarpälsen är klar.
Lika med att pälsen växer ut lite ojämt.
 
Och jag svarade att jag klipper olika hästar, olika tider på året. Av 20-30 så är det två som klipps sommartid.

Dom andra 20+ klipps höst, vinter, "vår"(februari, mars). Och har inte upplevt ett problem. Jag upplever att nästan alla som klipps får grishår, men det är borta när sommarpälsen är klar.
Lika med att pälsen växer ut lite ojämt.
Citerar ditt sista inlägg men allmänt svar.
Jag klipper mina sista gången när de precis börjat fälla, om det behövs. Blir i februari/början av mars. Mina hästar får väldigt fin sommarpäls. Har aldrig haft bekymmer. Men jag har sett hästar som klippts senare, dvs när de kommit igång ordentligt med pälsfällningen, kanske klippts ”för att slippa fällningen”, som blivit lite tråkiga i pälsen när de sedan satt sommarpälsen klart. Sen i huruvida det blir problem med väder och insekter är säkert individuellt. Endel har ju problem trots fullgod sommarpäls medans jag sett helklippta som inte varit de minsta lilla mer känsliga.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Ise
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 394
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Wera
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp