konstig stelhet

jamman

Trådstartare
Från början: Dotterns ponny blev väldigt stel i bakbenen efter ett rejält regnväder en natt i slutet av augusti (hon gick ute dygnet runt). Väldigt stapplig på morgonen men lite bättre när hon hade rört på sej. Massör kom ut och konstaterade att muskelfästet på höger sida av ryggraden vid länden var hårt och ömt. Efter 2 behandlingar blev ponnyn bra.
Skulle rida och mjuka upp henne.

Hon står inne på nätterna nu och i tisdags så blev hon lika igen (inge regn).
Öm på ryggen på samma ställe som sist och väldigt stapplig att gå.
Hon kan trava och galoppera i hagen men när man leder henne så stapplar hon, markerar liiite på höger bak.
På hårt underlag (stallgången) så går hon konstigt. Hon sätter ner trakten ordentligt före tån så att det blir "dubbelslag". (Ser ut som när man tror att det finns ett trappsteg men det är inget, trampar luft liksom).

Hon har nu ett varmt täcke på sej i hagen på dagarna (värme till ryggen) och är lindad med Backontrack på nätterna. På kvällen masserar vi in liniment på ryggen.

Massören tyckte förra vändan att vi skulle rida mycket volter i vänster varv och ut i skogen över stock och sten.
Men nu blir jag lite osäker.

Kommer stappligheten från ömt muskelfäste i ryggen eller är det något i benen som har satt sej i ryggen.
Om det är något i benen så är det väl dumt att rida/promenera/tömköra, men är det stela muskler så är det väl bra att röra sej, eller......???

Hon har haft knäppningar i höger bak-kota när man har kratsat hovarna på henne (hovslagaren reagerade på knäppningarna) men dom har försvunnit. Kan höras någon ibland. Har dock inte varit halt eller varm i benen.
Är gallig i bakbenen men har alltid varit det (ingen fara enl.fråga om det till veterinär förut).
Vem ringer jag till först? Klinik eller massör?? Kan man vänta till efter helgen utan att känna sej som "djurplågare"?
Snälla, Hjälp Mej
( Åhh, va skönt att få skriva av sej)
 
Sv: konstig stelhet

kan det inte vara fång eftersom hästen sätter ner hoven på det sättet.. :confused:
kolla om hoven är extra varm åså eller tempa honom/henne. MEn är kanske fel ute... det sitter kanske högre upp upp

men om hästen sätter ner hoven på det sättet så kan det kanske vara någon belastningsfång... är inte så kunnig på detta som du kanske märker, hoppas någon kan ge dej ett bättre svar!

//Johanna
 
Sv: konstig stelhet

Låter misstänkt likt fång. Kolla upp det med vet om du är osäker.
 
Sv: konstig stelhet

Yes, det var fång :cry: !!

Hon har haft fång förut men då har hon haft ont i frambenen.
Vi har tempat henne, letat värme i hovar och kollat efter ökad puls på insidan av kotan, ja allt efter "reglerna". Inga symtom visade sej förrän i går kväll.
Då var hon varm i 4 hovar och pulsen kändes. Äter nu "butta".
Det känns sorgligt att hon får det nu när hon har klarat sej hela sommaren, men samtidigt skönt att veta vad det är för fel.
Men vi har haft det kallt med frostigt gräs på morgonen, så det var väl det som utlöste det hela.
Hur är det med behandling av fång nu för tiden?
En säger att jag ska låta henne gå i skogshagen och en säger att hon ska ha boxvila i 3-5 dagar och därefter ut i liten sjukhage.
Hon var pigg i morse och gick mycket bättre så jag släppte ut henne i skogshagen.
Håller på att försöka få tag på hovslagaren som ska slå på fångbeslag. Han skulle komma hem vid 17-tiden.

Ingela
 
Sv: konstig stelhet

Vi har haft fångponny, och vi lät den gå i skogshage med en "lugn kompis" - dock inte hela dagar till att börja med.
 
Sv: konstig stelhet

I "mitt" stall så står det bara 2 hästar. Vi har gjort som så att dom går i hagarna bredvid varandra. Den andra hästen är en unghäst som har stort rörelsebehov. Hon går på stora ängen. Det gick väldigt bra och lugnt till idag. Pållan gick väldigt bra in från hagen idag, lite stapplig men det syns att hon har blivit piggare.
Hovslagaren skulle komma på måndag lunch, så nu har jag fixat det också.

// Ingela
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp