Konstig svullnad på ganaschen

iloveyou

Trådstartare
Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca 15 cm stor på sidan, inte bakom ganascherna utan på sidan utav den. Ingen svullnad under huvudet utan endast där.

Hästen har inte haft någon temp och är pigg och glad och har inga problem med att äta. Vad kan detta vara?!

Min veterinär var ute i tisdags och tittade men kunde inte säga vad det kunde vara, eventuellt en inflammation i en spottkörtel eller ett trauma men han har inte ont utav den. Fick i alla fall metacam utskrivet som hästen ska äta i 10 dagar och har det inte blivit bättre får vi åka in på klinik.

Enligt vet. är tänder uteslutet då hon inte kunde se något samt att han äter precis som vanligt. Jag har funderat på insektsbett (ex geting), men då borde väl svullnaden ha gått ner relativt snabbt? Kan heller inte direkt se något ingångshål/svullnad där insekten stuckit. Trauma tror jag inte på då han inte har ont utav den.

Om det skulle varit något hästen ätit känner jag väl att det borde ha varit på båda sidorna av huvudet lite mer bakom ganascherna (detta har jag varit med om förut).

Någon som vet vad detta kan vara/bero på eller har några förslag? Jag ska ringa kliniken imorgon och höra såklart, men tänkte att man kanske kan få någon input här.

Jag är orolig att det ska vara en tumör (skm 14 år) men min vet trodde inte det då den har uppkommit så snabbt (från en dag till en annan).
 
Sv: Konstig svullnad på ganaschen

Vår häst får ofta "bubbliga" ganascher då han ätit något olämpligt i hagen. Ibland kan det visa sig på bara ena sidan. Hoppas att det är så enkelt för din del också. :)
 
Sv: Konstig svullnad på ganaschen

Är det ingen som har något tips på vad detta kan vara?!

Idag tyckte jag att svullnaden såg ännu värre ut, det ser ut som att hästen har en hamsterkind :(. Har bokat tid på klinik nu i alla fall på fredag.

De veterinärer jag har pratat med tror att det kan vara något med tänderna, men han har ju som sagt inga problem med att äta. Någon här som haft en häst med tandproblem som fått svullen kind/ganasch men utan ätsvårigheter?

Jag har verkligen ingen aning om vad detta kan bero på och känner mig väldigt orolig... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 138
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp