Konstig trötthet?

Halcyon

Trådstartare
Jag funderade på skapa anonym kontot, men hoppar det.

Men iallafalll.. Har sen några månader tillbaka, att jag känner annorlunda trötthet slår till, blir som en huvudvärk i huvudet och värker till benen med. Det enda oftast att göra när slår till är vila/sova igenom det och sen släpper det långsamt när är vaken igen, för sen flera timmar sen va nästintill normal och dagen efter är fullt normal som inget har hänt.

Har inget kan koppla till var kan va påverkas av. Fick ett "anfall" idag eller vad ska kalla det? Det jag gjort utöver normala är åkt buss för gå 1km för hämta Ramslök och sen samma vänd tillbaka, känns ändå konstigt om det påverkar.

Nej, är inte normal trötthet för vet hur känns hur man är trött, då blir annan trötthet eller ja så trötthet ska vara, ögonen tunga och känner sig trött, ja ni vet.

Någon aning var kan vara? :(
 
Jag funderade på skapa anonym kontot, men hoppar det.

Men iallafalll.. Har sen några månader tillbaka, att jag känner annorlunda trötthet slår till, blir som en huvudvärk i huvudet och värker till benen med. Det enda oftast att göra när slår till är vila/sova igenom det och sen släpper det långsamt när är vaken igen, för sen flera timmar sen va nästintill normal och dagen efter är fullt normal som inget har hänt.

Har inget kan koppla till var kan va påverkas av. Fick ett "anfall" idag eller vad ska kalla det? Det jag gjort utöver normala är åkt buss för gå 1km för hämta Ramslök och sen samma vänd tillbaka, känns ändå konstigt om det påverkar.

Nej, är inte normal trötthet för vet hur känns hur man är trött, då blir annan trötthet eller ja så trötthet ska vara, ögonen tunga och känner sig trött, ja ni vet.

Någon aning var kan vara? :(
Det kan nog vara lite vad som helst.
Trötthet/utmattning/nedsatt prestationsförmåga är ett symptom för väldigt många åkommor och att leta mellan dem är inget du kommer kunna lösa själv.
Kontakta vårdcentralen som kan hjälpa dig med bästa sättet att nysta i det.
Om man nu ändå ska nämna några möjliga "källor" som vårdcentralen kanske kommer kolla upp:
Sköldkörtel, järnbrist, brist på någon av typ av B-vitamin är några exempel som kan ge trötthet.
Det finns också ett antal sjukdomar där man kanske inte märker så mycket andra symptom än det du beskriver.
 
Jag tänker också på sköldkörteln. En förlamande trötthet som inte går att sova bort, och jag märker att musklerna inte orkar nåt heller i förhållande till vad som är normalt. Tyngdkänsla i hela kroppen, hjärndimma, trögtänkt, frusen, deppig, viktökning som inte är i relation till kost och motion... ja det finns många symptom och man behöver inte ha alla.
 
@_Taggis_ Det går att sova/vila bort men känns lite efter ändå.
Jag pratade med syrran och mamma i telefon, kom fram till kan var ev. Migrän och låter inte helt långtsökt. Känner provar det först, funkar inte det då får bli kontakt med VC, få se när nästa "anfall" dyker upp bara.
 
Jag har mått skitkonstigt på jättelångt järnvärde (HB ser väldigt bra ut för ålder/kön ändå) och brist på folsyra och d-vitamin. Och allergi.

Vet inte egentligen vad som är vad, började må skit efter några täta hjärnskakningar så jag trodde på hjärntrötthet. Visade sig att jag också hade odiagnosticerad astma, var allergisk mot mögel, pollen och vissa pälsdjur samt hade för låga värden av en del grejer.

Hade i perioder känselbortfall/kraftig yrsel/svaghet, extremt trött, kraschade ungefär klockan 15 oavsett vad, extremt dålig av att träna även lätt/måttligt intensivt osv. Det är svårt att må bra när något i kroppen felar så ring vårdcentralen och be om hjälp med din trötthet ❤️
 
@Cherarriduracell Vet nått i miljön i huset regerar jag på, så använder allerginässpray för kunna sova, dock tror dessa orelaterat men kan ju höra ihop, uppkommit två olika tidpunkter med månader emellan.

Som skrev till Taggis misstänker Migrän och utgår från det först, verkar inte va det så kommer bli VC.
Finns inget vad jag vet kan förutse "attackerna" så har börjat skriva ner och se om finns samband med det.
 
@Cherarriduracell Vet nått i miljön i huset regerar jag på, så använder allerginässpray för kunna sova, dock tror dessa orelaterat men kan ju höra ihop, uppkommit två olika tidpunkter med månader emellan.

Som skrev till Taggis misstänker Migrän och utgår från det först, verkar inte va det så kommer bli VC.
Finns inget vad jag vet kan förutse "attackerna" så har börjat skriva ner och se om finns samband med det.
Jag tänkter också migrän

Mvh patient med kronisk migrän sedan snart 30 år.
 
Annars allergi. Jag är pollenallergisk och blir helt knockad av trötthet på våren. Trots att jag är medicinerad.
Samma här. Och tydligen har jag extremt svårt att komma ihåg att jag är allergisk (det kom i vuxen ålder) så varje år i februari-mars så tror jag att jag är sjuk och/eller har järnbrist för att jag är så otroligt trött - innan jag kommer på att det är hasselsäsong och dags att börja ta allergimedicin. Nu när björken toppar är jag trött och orkeslös trots medicinering.
 
@Gandalf och @Lovisaleonora, har ni några fler symtom än tröttheten? Något alls?

Jag funderar på ett av mina barns trötthet närmligen, och har tänkt att det inte är pollen eftersom det inte är några andra symtom.
 
@Gandalf och @Lovisaleonora, har ni några fler symtom än tröttheten? Något alls?

Jag funderar på ett av mina barns trötthet närmligen, och har tänkt att det inte är pollen eftersom det inte är några andra symtom.
Jag kan även få influensasymptom med feber om jag har missat att ta tabletterna. Det är inte alltid blodprover visar nåt heller. Jag testade mig och vi hittade absolut ingenting. Men det är ändå tydligt att jag är allergisk för utan tabletterna så får jag förutom de redan nämnda symptomen dessutom otrolig trötthet och extrema mängder slem i luftvägarna.

Just det där med att jag helt plötsligt blir sjukt trött, så trött att jag måste sova som står i trådstarten, det har jag med. Det symptomet har jag inte haft sedan jag började med mina allergitabletter.
 
Nu har du andra hypoteser, men jag vill ändå nämna att om du haft och blivit bra från en covidinfektion så är det inte helt omöjligt att det är restsymptom. De verkar kunna poppa upp i efterhand även hos personer med lindrig infektion och börjar ofta som ohemul trötthet och dåligt mående efter aktivitet.

Mvh
14 månader med besvär av covid. :cautious:
 
Pricktest är nog inte bättre. Men jag ska kolla det.

Men det låter ju ändå som att de flesta har andra symtom än trötthet också. Här är det bara trötthet, inte så att hen behöver sova mer utan bara att orken tar slut på eftermiddagen.

Sorry TS, slut på OT.
 
Jag funderade på skapa anonym kontot, men hoppar det.

Men iallafalll.. Har sen några månader tillbaka, att jag känner annorlunda trötthet slår till, blir som en huvudvärk i huvudet och värker till benen med. Det enda oftast att göra när slår till är vila/sova igenom det och sen släpper det långsamt när är vaken igen, för sen flera timmar sen va nästintill normal och dagen efter är fullt normal som inget har hänt.

Har inget kan koppla till var kan va påverkas av. Fick ett "anfall" idag eller vad ska kalla det? Det jag gjort utöver normala är åkt buss för gå 1km för hämta Ramslök och sen samma vänd tillbaka, känns ändå konstigt om det påverkar.

Nej, är inte normal trötthet för vet hur känns hur man är trött, då blir annan trötthet eller ja så trötthet ska vara, ögonen tunga och känner sig trött, ja ni vet.

Någon aning var kan vara? :(
Jag funderar på livsstilsrelaterade faktorer när du skriver att det avviker från det normala att du promenerat ca 2 km? Eller missförstod jag dig då?
Hur ser din vardag ut i övrigt?

Jag vill inte alls förminska, utan mer hänvisa till talesättet att när man hör klapprande hovar bör man tänka häst, inte zebra. Det vill säga, värk- och trötthetsproblematik har ofta, väldigt ofta, koppling till livsstil, stress, psykosomatik osv, och det är mindre vanligt att det har en allvarlig somatiskt grund.
 
Nu har du andra hypoteser, men jag vill ändå nämna att om du haft och blivit bra från en covidinfektion så är det inte helt omöjligt att det är restsymptom. De verkar kunna poppa upp i efterhand även hos personer med lindrig infektion och börjar ofta som ohemul trötthet och dåligt mående efter aktivitet.

Mvh
14 månader med besvär av covid. :cautious:

Jo, det har jag i tanken med eftersom är snart 12mån hade mitt utbrott av Covid Dock så tror kan härleda dessa utbrott först till slutet av Februari.

@Happimess min syrra inne på det spåret med. Är arbetslös! Men händer ta lite längre promenader med häst, jag la till om den promenaden för enda som avvek från normala den dagen. Kan va sover fel tider, men bara så lustigt aldrig besvärat mig så va arbetslös och sova fel tider förr, kroppen kanske inte är så ung? 😅
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Ingen aning döpa tråden till, men nåja... behöver hjälp fundera ut var kan va för fel! Har efter månader gått "anfallsfri" och för åka...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Halcyon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp